Mają wysokość dwudziestopiętrowego bloku, zasięg ramion równy połowie boiska piłkarskiego i bez trudu podnoszą nawet 60 ton – to nowe suwnice Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego. W poniedziałek 8 grudnia, w godzinach porannych dotrą one do Gdyni na pokładzie statku „Zhen Hua 8”.
„Bedzie to z pewnością bardzo ważna data w historii BCT„ – mówi Krzysztof Szymborski, prezes Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego. – „Nowe suwnice nie tylko zastąpią te zniszczone dwa lata temu przez prom Stena Spirit, ale też znacznie zwiększą nasze możliwości przeładunkowe. Jest to kolejny krok w kierunku obsługi w Gdyni statków oceanicznych.”
Suwnice dostarczy firma Shanghai Zhenhua Heavy Industries Co. Ltd. (ZMPC). Mają one ponad 60m wysokości i pięćdziesięciometrowy zasięg ramienia w kierunku wody , co umożliwia obsługę statków o 19 rzędach kontenerów wszerz pokładu. W praktyce przekłada się to na wielkość kontenerowców wynoszącą ok. 13 000 TEU a więc zbyt dużych by pokonać Kanał Panamski.
Suwnice od prawie dwóch miesięcy płyną do Polski na pokładzie specjalistycznego statku „Zhen Hua 8”, który w trakcie rejsu dostarczył również trzy podobne urządzenia do portu Lome w Republice Togo. Statek początkowo był spodziewany w Polsce 1 grudnia, jednak niekorzystne warunki pogodowe sprawiły, że na Zatoce Gdańskiej zobaczymy go dopiero we wtorkowe popołudnie.
„Statek spodziewany jest w Gdyni około godziny 18:00 we wtorek” – mówi Michał Kużajczyk, kierownik ds. marketingu BCT. – „O zmianach przewidywanego terminu dopłynięcia informować będziemy na naszym fanpage`u w serwisie Facebook. Również tam zainicjujemy konkurs fotograficzny związany z zawinięciem, do udziału w którym zapraszamy wszystkich Gdynian. Dodatkowo, wspólnie z redakcją Dziennika Bałtyckiego, przygotowaliśmy konkurs na imiona dla suwnic”- dodaje Michał Kużajczyk.
Rozładunek statku polegać będzie na ustawieniu pomiędzy pokładem statku a nabrzeżem tymczasowych torów, po których suwnice zostaną przesunięte na swoje docelowe miejsce, gdzie nastąpi finalny montaż. Cała operacja potrwa co najmniej 3 dni.
Zakup nowych suwnic to część prowadzonego od 2012 roku programu inwestycyjnego o wartości ponad 200 milionów złotych. W jego ramach prowadzone są zakupy sprzętu przeładunkowego – między innymi suwnic kolejowych, wozów podsiębiernych i naczep kontenerowych – ale również wymiana nawierzchni placów składowych czy wdrażanie systemów informatycznych. Wspólnie z Zarządem Morskiego Portu Gdynia prowadzona jest również modernizacja terminalu kolejowego BCT, dzięki której możliwa będzie obsługa trzech składów całopociągowych jednocześnie. Prowadzone inwestycje pozwolą na zwiększenie potencjału przeładunkowego terminalu o ponad połowę.
BCT