Mazowsze i Solidarność idą do remontu

mar 11, 2014 | PŻM

1mazowszePod koniec tego tygodnia na dok Morskiej Stoczni Remontowej Gryfia w Szczecinie wejdzie statek Polskiej Żeglugi Morskiej m/s Mazowsze. Wcześniej jednostka pozostawi ładunek fosforytów w Zakładach Chemicznych Police. M/s Mazowsze to masowiec o nośności 38 tys. ton.

Remont m/s Mazowsze będzie pierwszym planowym remontem tego statku, wykonywanym standardowo po pierwszych pięciu latach eksploatacji. Wśród planowanych prac będzie malowanie kadłuba oraz ładowni, a także m.in. wymiana oleju w uszczelnieniu wału śruby, na cztery razy droższy od tradycyjnego, olej biodegradowalny. Konieczność używania takiego oleju w częściach statku, mających kontakt z wodą, wynika z najnowszych przepisów, które wprowadziły Stany Zjednoczone.

Natomiast w poniedziałek do Gdańskiej Stoczni Remontowa S.A. wpłynął jeden z 74-tysięczników PŻM – m/s Solidarność, który od niedzieli znajdował się na kotwicowisku, gdzie był bardzo dobrze widoczny z trójmiejskich plaż.

Statek pierwotnie planowany był do sprzedaży, jednak tegoroczna poprawa rynku frachtowego spowodowała, że armator zdecydował się na jego kosztowny remont i pozostawienie go we flocie na kolejne lata. Remont na Solidarności, który potrwa ok. miesiąc, będzie wymagał m.in. wymiany 50 ton stali, a także prac konserwacyjnych kadłuba.

Łącznie Polska Żegluga Morska wykona w tym roku 23 remonty planowe swoich statków. Zdecydowana większość z nich zostanie przeprowadzona w polskich stoczniach.

Pierwszym tegorocznym remontem przeprowadzonym w Polsce był przeprowadzony w lutym w Gdańskiej Stoczni Remontowa S.A. remont masowca m/s Regalica.

Krzysztof Gogol