Masowiec „Chiara” w Porcie Świnoujście

sie 25, 2012 | Port Świnoujście

 DSC0544W sobotę po godz. 14, w towarzystwie holowników, wpłynął do Świnoujścia, mierzący 255 metrów długości i 43 metry szerokości masowiec „CHIARA. Jest to największy statek jaki kiedykolwiek przypłynął do Portów w Szczecinie i Świnoujściu. Statek zacumowany jest przy nabrzeżu Górników, które jest dzierżawione przez Port Handlowy Świnoujście Sp. z o.o. i właśnie ta spółka będzie obsługiwała „CHIARĘ”.

 

 DSC0506Statek płynący z USA pod banderą Liberii przywiezie do Polski 95 tys. ton węgla koksującego (maksymalna nośność statku wynosi 114 tys. ton) i według planu jego rozładunek ma potrwać do 28 sierpnia br. Przyjęcie tak gigantycznego masowca jest możliwe ze względu na dynamiczny rozwój Portu Handlowego w Świnoujściu, który w ostatnich latach poczynił znaczące inwestycje, zwiększające parametry techniczne dzierżawionych nabrzeży, a także znacznie poprawiające wydajność pracy urządzeń portowych do załadunku/rozładunku towarów.  

Port Handlowy Świnoujście Sp. z o.o.  (PHŚ)

 DSC0548Firma powstała w 1991 roku w wyniku przekształceń własnościowych Zespołu Portowego Szczecin – Świnoujście. Port Handlowy Świnoujście jest najmłodszym, dynamicznie rozwijającym się polskim portem, usytuowanym u ujścia rzeki Świny do Bałtyku.
PHŚ jest portem morskim o charakterze uniwersalnym, który, bazując na wieloletnim doświadczeniu, wykwalifikowanej kadrze pracowniczej oraz posiadanych zasobach suprastruktury, zapewnia obsługę przeładunkową i składową dla szerokiego spektrum towarów suchych masowych i drobnicowych. W PHŚ towary obsługiwane są na pięciu nabrzeżach: „Portowców”, „Górników”, „Hutników, „Chemików” i na „Nab. 87”.

 DSC9051Dzięki istniejącej infrastrukturze na nab. „Hutników” i  na nab. „Górników”, PHŚ jest jedynym polskim portem przyjmującym statki z węglem o zanurzeniu 13,20 m, na dwóch niezależnych stanowiskach rozładunkowych, oferującym najwyższe raty przeładunkowe sięgające 22 000 ton/doba, oraz posiadającym możliwości składowania do 1 000 000 ton jednorazowo.
Węgiel kamienny – energetyczny oraz koksowy są głównymi ładunkami pokrywającymi ponad 90% masy towarowej.

Magda Kucier PHŚ

Zdjęcia nr nr: 1,2 i 3 – fot. Dariusz Chmielewski

Zdjęcie nr 4    – fot. Paweł Chudy