Lepszy dojazd do gdańskiego portu

lip 29, 2014 | Port Gdańsk

1pkpportgdanskPolskie Linie Kolejowe S.A. podpisały dwie umowy na modernizację fragmentu linii kolejowej 226  łączącej Pruszcz Gdański ze stacją Gdańsk Port Północny. Inwestycje istotnie podniosą przepustowość linii – z obecnych 30 par pociągów na dobę do 180 par pociągów na dobę.

Jak informuje biuro prasowe PKP PLK, prace  modernizacyjne obejmą m.in. budowę ponad 30 km nowych torów, montaż 42 nowych rozjazdów, budowę 5 wiaduktów i mostów.

Bardzo ważnym elementem prac będzie budowa nowego, dwutorowego mostu nad Martwą Wisłą. Obecny ponad stuletni most znajduje się w złym stanie technicznym a ruch pociągów odbywa się na nim po jednym torze. Nowy most ma być wyższy od obecnego, dzięki czemu poprawią się warunki żeglugowe na Martwej Wiśle.

Modernizacja wpisuje się w plany inwestycyjnych Portu Gdańsk, zakładające rozwój baz przeładunkowych, terminali kontenerowych i budowę nowoczesnego centrum logistycznego niedaleko terminalu DCT.

Prace obejmą nie tylko budowę nowych torów, ale także budowę lokalnego centrum sterowania ruchem kolejowym w Porcie Północnym. Dzięki inwestycji pociągi towarowe będą mogły poruszać się z prędkością 100 km/h, a czas jazdy ma się skrócić o połowę. Zwiększy się też dopuszczalna masa pociągów poruszających się po zmodernizowanej linii do portu.

Wartość prac obejmujących montaż systemu sterowania ruchem oraz roboty budowlane i torowe wyniesie łącznie 320 milionów złotych. PLK chce wykorzystać na inwestycje środki z UE przewidziane na lata 2014-20. Wykonawcy mają 24 miesiące na realizację wszystkich robót od momentu podpisania umowy.

Ł. Z.

MiO

fot. Dariusz Dulian