Szczeciński port może od dzisiaj poszczycić się najnowocześniejszym w Europie i jedynym w Polsce terminalem przeładunkowym kwasu siarkowego. Inwestorem przedsięwzięcia jest legnicka spółka KGHM Metraco S.A.
Nowy terminal siarkowy został dziś oficjalnie otwarty. Dla właściciela bazy, KGHM Metraco, inwestycja oznacza nową jakość w dziedzinie eksportu surowców. Dzięki szczecińskiemu terminalowi znacznie szybciej i sprawniej będzie można eksportować kwas siarkowy produkowany w hutach w Głogowie i Legnicy.
– To jedyna taka inwestycja w Polsce i najnowocześniejsza w Europie – podkreśla Jacek Rawecki, prezes KGHM Metraco.
Powstanie terminalu znacznie usprawni eksport polskiego kwasu siarkowego do zagranicznych odbiorców, między innymi do obu Ameryk i Azji, które dla legnickiej spółki są perspektywicznym rynkiem zbytu. Do tej pory transporty kwasu były dowożone cysternami kolejowymi z Zagłębia Miedziowego do portu w Gdańsku.
– Na lokalizację terminalu wybraliśmy Szczecin, który pod wieloma względami, również ekonomicznymi okazał się miejscem dla nas optymalnym Nowa baza KGHM to jedna z najnowszych inwestycji w szczecińskim porcie– wyjaśnia Jacek Rawecki.
– Takie przedsięwzięcie to nie tylko splendor dla portu, ale również nowe miejsca pracy przy eksploatacji terminalu – mówi Jarosław Siergiej, prezes szczecińskiego portu.
Na hektarze nabrzeża terminalu zlokalizowano między innymi front kolejowy, na którym jednocześnie można rozładowywać, lub załadować sześć cystern, stanowisko załadowcze do autocystern, trzy zbiorniki o łącznej pojemności około 18 tys. ton kwasu i infrastrukturę do załadunku statków. Roczna wydajność przeładunkowa szczecińskiego terminalu będzie wynosić około 300 tys. ton kwasu siarkowego, który znajdzie swoje zastosowanie w różnych gałęziach przemysłu.
– Większość naszych odbiorców wykorzystuje go głównie jako komponent do nawozów sztucznych, lub przy procesie wydobywczym miedzi – wyjaśnia prezes KGHM Metraco.
O tym, że nowy terminal jest najnowocześniejszym tego typu obiektem w Europie, decyduje także konieczność spełnienia wyśrubowanych norm środowiskowych ISO 14000.
– Zastosowanie najnowocześniejszych rozwiązań sprawia, że terminal jest bezpieczny dla otoczenia – zaznacza Jacek Rawecki.
– Zbiorniki mają tzw. płaszcz osłonowy, czyli przypominają konstrukcję termosu. W razie przecieku kwas nie wydostanie się na zewnątrz – tłumaczy.
W podobnym zamkniętym systemie odbywa się także rozładunek i przepompowywanie kwasu na statek. Inwestycja kosztowała spółkę 36 mln. złotych i jest jak dotąd największym jej przedsięwzięciem. Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA zrealizował ze swojej strony prace przygotowawcze na kwotę 9,4 mln.zł.
Pierwszy statek z transportem kwasu siarkowego wypłynie ze szczecińskiego portu już w lipcu.
MiO