Karlskrona Baltic Port, Stena Line, Logent i Green Cargo wraz z władzami miasta Karlskrona angażują się w stworzenie z portu na wyspie Verkö hubu dla ładunków przewożonych w kombinacji kolej/prom zarówno do, jak i z Europy Wschodniej oraz Południowo-Wschodniej. Projekt rozpoczął się jesienią br., a jego zakończenie jest planowane na pierwszą połowę roku 2014.
„Chcemy, by Karlskrona Baltic Port stał się portem w pełni intermodalnym oraz by wzrosło jego znaczenie jako hubu dla towarów wysyłanych w głąb Europy. Współpraca wszystkich partnerów projektu umożliwia zapewnienie odpowiednich warunków dla sprawnej realizacji inwestycji na terminalu w Karlskronie.”, powiedział Christer Kjellberg, manager projektu oraz członek zarządu ds. frachtu w Stena Line.
Właścicielami Karlskrona Baltic Port są Stena Line (udziałowiec większościowy) oraz gmina Karlskrona.
Rozwój przewozów intermodalnych w Karlskronie był dyskutowany już od pewnego czasu, a dzięki modernizacji połączenia kolejowego możliwe było przejście do fazy realizacji projektu.
„Jest to niezwykle istotny projekt dla regionu. Uczyni on miasto Karlskrona oraz port na wyspie Verkö jednym z najważniejszych szwedzkich ośrodków przeładunku towarów przewożonych w kombinacji kolej/prom zarówno do, jak i z południowej oraz południowo-wschodniej Europy. Niezbędnym warunkiem realizacji projektu była modernizacja połączenia kolejowego, dokonana właśnie w ramach europejskiego projektu Baltic Link, który obejmuje także terminale intermodalne Karlskrona oraz Alvesta.” powiedziała Camilla Brunsberg, przewodnicząca rady miasta oraz prezes portu Karlskrona Baltic Port.
Punktami docelowymi tworzonej sieci połączeń będzie kilka skandynawskich terminali intermodalnych, a od południa port w Gdyni.
„Ten projekt jest niezwykle interesujący z racji dużego zapotrzebowania na rozwiązania intermodalne. Jak do tej pory jest to nasz pierwszy terminal intermodalny w Szwecji. Podobne rozwiązania oferujemy już między Kilonią a Veroną oraz między Poznaniem a Rotterdamem. Nasza sieć połączeń promowych to obecnie 22 trasy, co powoduje, że doświadczenie zdobyte podczas tego projektu będzie mogło zaowocować zastosowaniem na innych rynkach podobnych rozwiązań z wykorzystaniem połączeń kolejowych.” – stwierdził Björn Petrusson, dyrektor ds. frachtu w Stena Line.
Współpraca z firmą Logent, która posiada rozbudowaną sieć terminali intermodalnych, pozwoli na otwarcie nowych możliwości współpracy portu w Karlskronie z Polską oraz Europą Wschodnią.
“Jesteśmy bardzo zadowoleni, że możemy dodać Karlskronę do sieci naszych terminali. Podobnie jak w przypadku pozostałych terminali naszej sieci, będziemy rozwijać nasze operacje oferując klientom odbiory, dostawy, a także inne usługi z zakresu logistyki, związane z przychodzącymi oraz wychodzącymi z terminalu ładunkami. W łańcuchu transportu towarów stanowimy łącznik między przewozami morskimi, kolejowymi i drogowymi zapewniając korzyści zarówno dla właścicieli infrastruktury jak i dla nadawców ładunków” – powiedział Anders Madsen, dyrektor zarządzający Logent Ports & Terminals AB.
„Czuję się osobiście związany z regionem Blekinge, dlatego połączenie jego stolicy – Karlskrony z naszą siecią intermodalną jest dla mnie czymś szczególnym. Otwierając możliwość obsługi naczep intermodalnych oraz kontenerów w relacjach do południowo-wschodniej Szwecji i dalej do Polski stwarzamy zupełnie nowe perspektywy rozwoju operacji logistycznych w Karlskronie.” – powiedział Michael Arvidsson, dyrektor zarządzający Logent AB.
W ramach projektu pociągi Green Cargo połączą intermodalnie port na wyspie Verkö z siecią ponad 40 terminali w całej Szwecji.
„Możemy przewozić zarówno całe pociągi złożone z naczep, kontenerów oraz nadwozi wymiennych jak i mniejsze ilości jednostek intermodalnych, w ruchu rozproszonym, łącząc je z innymi ładunkami. W ten sposób już od samego początku umożliwiamy korzystanie z efektywnego kosztowo systemu, dającego możliwości rozwoju w miarę potrzeb.” – przekonuje Anders Ohlsén, reprezentujący Dział Sprzedaży Green Cargo.
Dzięki tej współpracy Karlskrona oraz Gdynia uzyskają bezpośrednie połączenie z siecią terminali intermodalnych w takich miastach jak Haparanda, Luleå, Skellefteå, Umeå, Örnsköldsvik, Sundsvall, Gävle, Borlänge, Sztokholm, Hallsberg, Oslo czy Göteborg.