Trzy największe japońskie linie żeglugi kontenerowej porozumiały się w sprawie utworzenia joint venture. Wspólna spółka zacznie działać od 1 lipca przyszłego roku, ale pełna integracja i świadczenie usług nastąpi od 1 kwietnia 2018 roku.
Są to: Nippon Yusen Kabushiki Kaisha (NYK), Mitsui OSK Lines (MOL) i Kawasaki Kisen Kaisha (K Line).
Powstające joint venture będzie dysponowało łącznie flotą 110 statków, które mają łącznie ok. 1,4 mln TEU zdolności przewozowej, czyli ok. 7 proc. udziału w globalnej zdolności. W efekcie, powstanie szósty co do wielkości armator kontenerowy na świecie.
Integracja w joint venture obejmie transport kontenerowy i działalność operatorską terminali morskich, z wyjątkiem japońskich.
NYK wniesie do spółki 38 proc. udziałów, dwie pozostałe linie żeglugowe po 31 proc. Łączna wartość j-v ma wynieść 2,9 mld USD, wniesione w formie wartości statków, terminali i gotówki.
Konsolidacja japońskich spółek żeglugowych dowodzi trudnej sytuacji na rynku, desperacji i szukania środków, aby poprawić wydajność w warunkach występującej dużej nadwyżki mocy przewozowych nad popytem oraz niskich stawek frachtu morskiego.
Integracja ta spowoduje też, że nastąpi dalszą koncentracja usług transportu morskiego drobnicy. W ciągu sześciu lat liczba światowych linii żeglugowych zmaleje z 20 do 13.
Źródło: wnp.pl