TPL_GK_LANG_MOBILE_MENU
A+ A A-

IMG 20201215 123852

Zespół badawczy pod kierownictwem prof. Tadeusza Szelangiewicza z Katedry Oceanotechniki i Budowy Okrętów Akademii Morskiej w Szczecinie przeprowadził w grudniu na Jeziorze Głębokie próby działania całego systemu komputerowego i wyposażenia pomiarowo-nawigacyjnego zainstalowanego w modelu statku autonomicznego. Testowany był sprzęt oraz łączność ze stacją lądową.

Przeprowadzono próby i zarejestrowano obrazy z kamer oraz lidarów, sprawdzono parametry z anten GNSS i kompasu w czasie rzeczywistym.

Wszystkie systemy i urządzenia działają bardzo dobrze, a w oparciu o nowe doświadczenia będziemy wprowadzać modyfikacje i jeszcze lepsze rozwiązania (chodzi głównie o szerokopasmową transmisję danych np. obrazu na duże odległości). Dalsze prace to doskonalenie programu do autonomicznego sterowania i kolejne próby – mówi prof. Tadeusz Szelangiewicz.

Najnowsze testy modelu bezzałogowego statku transportowego potwierdziły, że zastosowany układ napędowy (dwa rufowe pędniki azymutalne i dwa dziobowe stery strumieniowe) ma doskonałe właściwości manewrowe, które będą niezbędne na rzeczywistym autonomicznym statku.

Na akwenie otwartym potwierdzono, że zainstalowany system z kompletnym wyposażeniem w czujniki pomiarowe i urządzenia nawigacyjne pozwala na realizowanie wszystkich funkcji podczas autonomicznego sterowania.

Na rzeczywistym statku będą zainstalowane okrętowe urządzenia pomiarowe i nawigacyjne w wykonaniu morskim. Zastosowane w modelu statku urządzenia charakteryzują się identycznymi funkcjonalnościami jak te stosowane w żegludze.

Przeprowadzone testy dotyczyły głównie sprzętu zainstalowanego w modelu statku, interpretacji mierzonych parametrów oraz transmisji ich i rejestracji w stacji lądowej (GSC). Nie badano szczegółowo samego oprogramowania do autonomicznego sterowania modelem – takie testy będą prowadzone w następnym etapie badań eksperymentalnych.

Testy odbyły się na akwenie otwartym przy spokojnej pogodzie, czyli bez falowania i silnego wiatru.

Takie badania mają wymiar nie tylko naukowy i rozwojowy w kontekście opracowywania nowej, autorskiej technologii, dla nas to też przygoda – deklaruje prof. Szelangiewicz.

Prototypowy model autonomicznego statku powstał w Katedrze Oceanotechniki i Budowy Okrętów. Model statku ma 3,15 m długości, 0,46 m szerokości, 0,17 m zanurzenia.

Opracowywany komputerowy system sterowania autonomicznego, w trakcie realizowanego przez model statku zadania (np. rejs po zadanej trasie i wykonywanie manewru antykolizyjnego) musi otrzymywać niezbędne informacje dotyczące nie tylko parametrów ruchu statku (pozycja, prędkość, kurs), ale także informacje lub ostrzeżenia o pojawiającej się przeszkodzie stałej lub ruchomej (inny, pływający statek).

Model statku bezzałogowego został wyposażony w następujące urządzenia pomiarowe i nawigacyjne, podłączone do kart I/O systemu komputerowego:

• lidary pracujące w zakresie 360˚ (dziobowy i rufowy),

• odbiorniki GNSS (dziobowy i rufowy),

• kompas elektroniczny,

• kamery HD (dziobowa i rufowa).

Szczególne podziękowania należą się Miastu Szczecin oraz obsłudze kąpieliska Głębokie – za udostępnienie komfortowego miejsca do testów oraz wsparcie podczas ich prowadzenia.

 

Źródło: Akademia Morska w Szczecinie