TPL_GK_LANG_MOBILE_MENU
A+ A A-

Rusza rozbudowa dróg i torów w rejonie Nabrzeża Przemysłowego w Porcie Gdańsk

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdańsk

Czytaj więcej: Rusza rozbudowa dróg i torów w rejonie Nabrzeża Przemysłowego w Porcie Gdańsk

Po zakończeniu wielomilionowego projektu rozbudowy sieci drogowej i kolejowej w Porcie Zewnętrznym, rusza kolejna inwestycja związana z modernizacją układu drogowo – kolejowego rejonu Nabrzeża Przemysłowego w Porcie Wewnętrznym. Wartość inwestycji to 80 mln złotych. Podpisanie umowy odbyło się w obecności Grzegorza Witkowskiego, wiceministra infrastruktury.

Port Gdańsk rozbudowując infrastrukturę dostępową od strony lądu, podwyższa standardy obsługi, zwiększa konkurencyjność i umacniania pozycję na Bałtyku. Już wkrótce rozpocznie się przebudowa rejonu Nabrzeża Przemysłowego. Inwestycja realizowana jest w ramach projektu „Rozbudowa i modernizacja węzłów sieci bazowej w zakresie infrastruktury drogowo – kolejowej”.

Grzegorz Witkowski, wiceminister infrastruktury obecny podczas wydarzenia przekonywał, że każda złotówka zainwestowana w polskie porty zwraca się stukrotnie.

Życzyłbym sobie żebyśmy co miesiąc podpisywali takie umowy, bo każdy dostęp do portu, każde usprawnienie, to jest wzrost przeładunków i wzrost konkurencyjności. Z tej drogi nie zejdziemy – z inwestowania w polskie porty. Szczególnie że konkurencja nie śpi. Kiedy obejmowaliśmy rządy, nad polskim wybrzeżem i portami pojawił się realny gospodarz. To co obecnie możemy obserwować, to gigantyczny rozmach inwestycyjny. Nie szczędzimy funduszy na rozbudowę polskich portów. Porty zachodnie czy wschodnie z zazdrością patrzą na to, co się u nas dzieje – mówił obecny podczas konferencji Grzegorz Witkowski, wiceminister infrastruktury.

W zakres inwestycji wchodzi m.in. przebudowa układu kolejowego i drogowego pomiędzy Nabrzeżem Przemysłowym, a ulicą Ku Ujściu oraz pomiędzy ulicą Chemików, a przyczółkiem przeprawy promowej w ciągu ulicy Bosmańskiej przez Kanał Kaszubski.

Umowa miedzy ZMPG S.A. a generalnym wykonawcą, sopocką firmą NDI, została podpisana 3 września w Kapitanacie Portu Północnego w Gdańsku. Projekt jest współfinansowany z programu CEF „Łącząc Europę”.

Po zakończeniu inwestycji drogowo-kolejowej w Porcie Zewnętrznym, ruszamy z kolejnym projektem, tym razem zlokalizowanym w Porcie Wewnętrznym. Chcemy być portem numer jeden na Bałtyku jeżeli chodzi o przeładunki ogółem. Kluczem do zwiększania przeładunków są inwestycje infrastrukturalne, które właśnie realizujemy. Inwestycja, którą dziś ogłaszamy przyczyni się do zwiększenia potencjału i możliwości przeładunkowych naszego portu. Wszystkie operacje będą przebiegać sprawniej, zwiększy się też bezpieczeństwo – wyjaśnia Łukasz Greinke, prezes Portu Gdańsk.

Zmodernizowane zostaną drogi o łącznej długości około 1,6 km. Zostanie położona nawierzchnia z betonu cementowego. W tym wykonane będą też dwa fragmenty nabrzeża. Zmodernizowana zostanie bocznica Chemiki wraz z budową lub przebudową układu torowego na odcinku ok. 6 km.

Bardzo cieszymy się, że wracamy do Portu Gdańsk – mówi Małgorzata Winiarek-Gajewska, prezes NDI. - Mamy doświadczenie we współpracy z ZMPG S.A, które nasza kadra wykorzysta w kolejnej inwestycji.

Podpisanie umowy i rozpoczęcie świadczenia usługi Inżyniera Kontraktu dla tego ważnego dla Portu Gdańsk przedsięwzięcia przyjmujemy z ogromną satysfakcją i cieszymy się, że będziemy mogli brać w nim udział, tym bardziej, że jest to drugie z kolei zadanie, którym będziemy zarządzać i nadzorować na podstawie umowy z Zarządem Morskiego Portu Gdańsk. W maju tego roku zakończone zostało zadanie dotyczące rozbudowy i modernizacji sieci drogowej i kolejowej w Porcie Zewnętrznym w Gdańsku, w ramach którego również świadczyliśmy usługę nadzoru inwestorskiego i zarządzania – mówi Waldemar Lechnik, dyrektor Nadzoru Inwestorskiego, przedstawiciel Inżyniera Kontraktu, Sweco Polska sp. z o.o.

W ramach inwestycji przebudowane zostaną również sieci wodociągowe, sanitarne, elektroenergetyczne, teletechniczne. Wybudowana zostanie sieć kanalizacji deszczowej, oświetlenie uliczne, powstanie nowe ogrodzenie terenu i dwa posterunki wartownicze. Całkowita wartość inwestycji to 80 mln zł. Prace potrwają do końca kwietnia 2023 r.

 

Źródło: Port Gdańsk SA

Chipolbrok przeciera szlak na południe

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdańsk

Czytaj więcej: Chipolbrok przeciera szlak na południe

W Porcie Gdańsk trwa załadunek kęsów stalowych na statek Chipol Boan. Rejs na Daleki Wschód przez Australię będzie pilotażowy. To pierwsza realizowana przez firmę żeglugową Chipolbrok trasa z Bałtyku na południową półkulę. Dotychczas firma wysyłała okręty do Azji bezpośrednio z Bałtyku.

Chipol Baoan to statek typu MPP wybudowany w 2009 r. Statek ma nośność 33 248 DWT, długość 179,5 m i szerokość 28,25 m. Jest wyposażony w cztery dźwigi, które pracując w tandemie dysponują nośnością do 120 ton metrycznych. Załadunek jest realizowany przy Nabrzeżu Rudowym, przez największego operatora w Porcie Wewnętrznym - Port Gdański Eksploatacja.

Port Gdańsk SA

Port Gdańsk awansuje na Bałtyku i szuka inwestora dla największego operatora w Porcie Wewnętrznym

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdańsk

Czytaj więcej: Port Gdańsk awansuje na Bałtyku i szuka inwestora dla największego operatora w Porcie Wewnętrznym

To zdecydowanie dobry początek roku dla Portu Gdańsk. Najpierw awans na podium na Bałtyku i znalezienie się w pierwszej trójce portów bałtyckich, zaraz za portami rosyjskimi, następnie pierwsze miejsce w rankingu kontenerowym, a teraz poszukiwanie inwestora dla największego uniwersalnego operatora w Porcie Wewnętrznym jakim jest Port Gdański Eksploatacja SA.

Zarząd Morskiego Portu Gdańsk SA zdecydował się na sprzedaż pełnego pakietu akcji swojej spółki Port Gdański Eksploatacja SA. To obecnie jedna z największych firm operatorskich, świadcząca profesjonalne usługi w zakresie przeładunków i składowania towarów w obrocie międzynarodowym. Prowadzi działalność na wyjątkowo atrakcyjnym terenie, o znacznym potencjale inwestycyjnym.

Jesteśmy bardzo dobrze przygotowani do przeprowadzenia tego procesu. Włożyliśmy dużo pracy w precyzyjne przygotowanie postępowania, które ma wyłonić przyszłego inwestora. Mamy pozytywną opinię Rady Nadzorczej, co do rozpoczęcia tego procesu. Zdecydowaliśmy się znaleźć inwestora dla tej spółki, ponieważ jako Zarząd Portu nie chcemy stanowić konkurencji wobec naszych klientów posiadając w swoim portfelu spółkę świadczącą usługi przeładunkowe. Chcemy być transparentni i móc konsekwentnie realizować obrane we wcześniejszych latach kierunki działania. Znalezienie inwestora dla tych terenów umożliwi jeszcze bardziej dynamiczny rozwój Portu Wewnętrznego, który pomimo pandemii zakończył 2020 rok z ponad 15% wzrostem. Dążymy do najwyższych standardów rynkowych. Chcemy, aby wydajność przeładunków z metra kwadratowego Portu Wewnętrznego i terenów, które są obecnie w dzierżawie PGE była jak najwyższa i tego oczekujemy od wszystkich naszych klientów. Udaje nam się te procesy przeprowadzać. Co widać w naszych wynikach – mówi Łukasz Greinke, prezes Portu Gdańsk.

PGE to największy uniwersalny operator przeładunkowy, działający na nabrzeżach wewnętrznej części Portu Gdańsk i czwarty pod względem przeładunków operator na całym obszarze portu. Na rzecz gestorów ładunków, zajmuje się realizacją usług przeładunkowych w relacji morskiej, oraz usługami składowania towarów dostarczanych do portu statkami, koleją i ciężarówkami.

Spółka prowadzi działalność na ponad 89 ha. To wyjątkowo atrakcyjny teren o znacznym potencjale inwestycyjnym. W ramach wieloletniej umowy dzierżawy i umów operatorskich z ZMPG, realizuje przeładunki na nabrzeżach zlokalizowanych wzdłuż Martwej Wisły, po obu jej stronach – Nabrzeżu Wiślanym (12,1 ha), Nabrzeżu Szczecińskim (8,2 ha), nabrzeżach Basenu Górniczego (68,9 ha). Poza tym, w ramach działalności operatorskiej, spółka funkcjonuje także na Nabrzeżu WOC I i WOC II (14,2 ha), oraz Nabrzeżu Oliwskim (5,9 ha). Tereny, na których prowadzi działalność, zostały objęte największym programem inwestycyjnym realizowanym przez ZMPG, a współfinansowanym ze środków unijnych. Inwestycje w Porcie Wewnętrznym opiewają na kwotę ok. 572 mln zł, w tym 439,8 mln zł to inwestycje dotyczące terenów PGE.

Port Wewnętrzny jest bardzo istotnym elementem portowego biznesu, w który inwestujemy i będziemy dalej rozwijać. Szukamy inwestora na kluczowe aktywa w Porcie Wewnętrznym, czyli tereny dzierżawione przez spółkę Port Gdański Eksploatacja S.A. Dla nas bardzo ważnej części portu, bo ona ma cały czas potencjał wzrostowy. Od kilku lat obserwujemy w Porcie Wewnętrznym zdecydowane wzrosty. Są one także udziałem PGE. To nie tylko kluczowa spółka w Porcie Wewnętrznym, to także nasz 4. klient pod względem wolumenu przeładunkowego w Porcie Wewnętrznym. Znalezienie inwestora dla tych terenów, umożliwi jeszcze bardziej dynamiczny rozwój Portu Wewnętrznego – komentuje Adam Kłos, dyrektor handlowy Portu Gdańsk.

 

Port Gdańsk SA

Port Gdańsk zdobywa podium na Bałtyku

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdańsk

Czytaj więcej: Port Gdańsk zdobywa podium na Bałtyku

Stałą tendencją od co najmniej dekady była obecność trzech portów rosyjskich na bałtyckim podium (Port Ust Ługa, Port St. Petersburg i Port Primorsk). W styczniu 2021 roku po raz pierwszy nastąpiła zmiana sił na Bałtyku. Port Gdańsk awansował na trzecią pozycję osiągając wynik 4,6 mln ton przeładunków, co oznacza wzrost o 8,8% w porównaniu 
ze styczniem 2020 roku. 

Porty masowe Ust Ługa i Primorsk oraz główna brama przeładunkowa Rosji Północnej czyli Port St. Petersburg do tej pory dominowały na Bałtyku pod względem przeładunków. Wszystkie trzy porty mają znaczny udział w obsłudze handlu zagranicznego Rosji. Ogółem 
w 2020 roku obsłużyły 241,5 mln ton ładunków notując 5,8% spadek rdr. Jeszcze pod koniec 2020 roku różnica dzieląca Port w Gdańsku od Portu Primorsk wynosiła 1,3 mln ton przeładunków. Początek roku przyniósł jednak nowe rozdanie. Podium otwiera Port Ust Ługa  z wynikiem 9,4 mln ton (+3,6%), na drugiej pozycji St. Petersburg z wynikiem 4,7 mln ton 
(-0,8%). W styczniu 2021 roku Port Gdańsk zanotował wynik 4,6 mln ton przeładunków, tym samym wyprzedzając Port Primorsk, który spadł na czwartą pozycję w rankingu 
z przeładunkami na poziomie 4,4 mln ton (-26,3%). Na piątej pozycji utrzymuje się Port 
w Kłajpedzie uzyskując 3,8 mln ton (+10,8). 

- Awans na trzecią pozycję Portu Gdańsk świadczy nie tylko o dużej elastyczności naszego portu, a co za tym idzie naszych operatorów, ale wskazuje także na jego uniwersalny charakter w kontekście innych portów regionu Morza Bałtyckiego. Światowa pandemia miała wpływ 
na kondycję całej branży morskiej. To był także ważny sprawdzian dla polskich portów, który udało nam się zdać.  – mówi Adam Kłos – dyrektor handlowy Portu Gdańsk.

Udział Portu Gdańsk w obsłudze morskiej wymiany towarowej Polski utrzymuje się 
na wysokim poziomie i w ub.r. wyniósł 46,2 proc., czyli najwięcej spośród wszystkich polskich portów. Światowa pandemia nie przeszkodziła Portowi Gdańsk w utrzymaniu wysokiej pozycji w rankingach. W czasie prosperity rozwijał się on najszybciej ze wszystkich portów europejskich, a w momencie, kiedy pandemia dotknęła wszystkie porty, notował jedne 
z mniejszych spadków. 

- To zdecydowanie dobry początek roku dla Portu Gdańsk. Ogromna w tym zasługa i efekt wytężonej pracy naszych operatorów. Jesteśmy pod dużym wrażeniem 
ich determinacji. Naszym celem jest ciągłe umacnianie pozycji na Bałtyku. Dzięki inwestycjom 
i jasno obranym kierunkom nasi kontrahenci zwiększają możliwości przeładunkowe, a Port Gdańsk rośnie w siłę. Już dziś jesteśmy portem bez ograniczeń. Wpływ na to mają: tor głębokowodny, dzięki czemu w Porcie Zewnętrznym możemy przyjmować największe jednostki o zanurzeniu do 15 metrów; brak pływów, czyli stała głębokość wody, a także brak zalodzenia, umożliwiający pracę przez cały rok. Ponadto jesteśmy na finiszu naszych kluczowych inwestycji zarówno od strony lądu jak i wody. Realna poprawa jakości, jeśli chodzi o infrastrukturę w Porcie Wewnętrznym, będzie widoczna od połowy tego roku, kiedy wszystkie nabrzeża zostaną zmodernizowane, a tor wodny pogłębiony zostanie do 12 m. Operatorzy będą mogli korzystać z nowej infrastruktury, co będzie dla nich kolejną szansą 
na zwiększenie możliwości przeładunkowych – mówi Łukasz Greinke – prezes Portu Gdańsk.

 

Port Gdańsk

Inwestycja w Porcie Gdańsk na ostatniej prostej

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdańsk

Czytaj więcej: Inwestycja w Porcie Gdańsk na ostatniej prostej

Rozbudowa i modernizacja sieci drogowej oraz kolejowej w Porcie Zewnętrznym w Gdańsku dobiega końca. Kończy się asfaltowanie ostatniego odcinka ul. Kontenerowej. Do wykonania pozostała izolacja i dodatkowe zabezpieczenie na przesyłowych rurach paliwowych PERN i Lotos. Inwestycję realizowaną na zlecenie Zarządu Morskiego Portu Gdańsk S.A. wartą ponad 176 milionów złotych wykonuje firma NDI z Sopotu.

Cieszymy się, że część robót, szczególnie tych kolejowych, udało się zakończyć przed zakładanym terminem. Wkrótce będziemy się mogli pochwalić realizacją całego zadania, które wymagało bardzo rzetelnego zaplanowania technologii oraz organizacji prac. Nie chcieliśmy, by realizacja inwestycji znacząco wpłynęła na funkcjonowanie portu oraz firm działających na tym obszarze – mówi prezes NDI, Małgorzata Winiarek-Gajewska.

Inwestycja w układ drogowo – kolejowy w Porcie Zewnętrznym jest jednym z kluczowych projektów z pakietu olbrzymich inwestycji prowadzonych z pomocą dofinansowania unijnego. W ramach tego zadania przebudowujemy i budujemy od podstaw 7,2 km dróg o wysokich parametrach nośności, 4 wiadukty drogowe oraz 3 przepusty osłonowe dla rurociągów paliwowych. Ponadto realizujemy ok 10 km torów kolejowych. Są to zarówno prace polegające na remoncie infrastruktury istniejącej, a także budowę całkiem nowych odcinków torów bocznicowych na potrzeby naszych Kontrahentów. Inwestycja ta pozwoli na dostosowanie standardu infrastruktury dostępowej da rosnących potrzeb naszych Klientów, których są dla Portu najważniejszymi Interesariuszami. Warto dodać, że skala tej inwestycji łączenie z równolegle prowadzoną modernizacją nabrzeży w porcie wewnętrznym jest porównywalna do czasów budowy Portu Północnego w latach 70-tych dwudziestego wieku – mówi Lech Paszkowski, dyrektor Działu Rozwoju i Inwestycji w Porcie Gdańsk.

Układane są ostatnie asfalty na końcowym odcinku inwestycji, na ul. Kontenerowej. Prowadzone są tam też prace związane montażem barier ochronnych czy montażem oświetlenia. Oprócz tego toczą się prace wykończeniowe, związane z ułożeniem obruków i humusowaniem skarp, czyli pokryciem ich ziemią urodzajną, na której zostaną nasadzone rośliny.

W ciągu miesiąca ułożyliśmy 2,5-kilometrowy odcinek z masy asfaltowej oraz 750 metrów z betonu na dojazdach wiaduktu WD4 – mówi Łukasz Kotlenga, kierownik robót mostowych z firmy NDI, która realizuje tę inwestycję.

A to oznacza, że już wkrótce druga jezdnia na ul. Kontenerowej zostanie oddana do użytku. Warto przypomnieć, że ruch prowadzi tam także przez wiadukt WD4, którego budowa stanowiła ciekawe wyzwanie. WD4 przebiega nad nowoprojektowanymi torami sieci kolejowej w Porcie Zewnętrznym oraz w bezpośrednim zbliżeniu do istniejącej ul. Kontenerowej, która musiała pozostać w pełnym użytku. Jego rozpiętość to 17,44 metra, a długość 41,10 metra. Wiadukt zaprojektowano jako dwie, jednoprzęsłowe konstrukcje z pomostem z prefabrykowanych belek sprężonych typu T. Do budowy użyto m.in. 1300 m3 betonu, 210 ton stali. Wiadukt powstał z 24 zamontowanych belek o długości 18 m i wadze 12 ton każda. Belki ustawiono przy pomocy żurawia o udźwigu 100 ton z dokładnością co do 1 cm.

WD 4 ze względu na niekorzystne warunki gruntowe został posadowiony pośrednio na prawie 20-to metrowych palach zwieńczonych oczepem. Jego budowa wymagała przebudowy istniejących sieci uzbrojenia pod ziemią oraz wykonania tymczasowego przejazdu kolejowego przez dwa projektowane tory prowadzące do terminalu DCT.

Do wykonania pozostaje nam natomiast ostatni obiekt inżynierski na 16 przesyłowych rurach paliwowych PERN i Lotos, a także droga nad tym obiektem – tłumaczy Łukasz Kotlenga. – Naszym zadaniem jest wykonanie izolacji tych rur oraz wykonanie dodatkowego zabezpieczenia w postaci dwudzielnych, stalowych rur osłonowych.

Zrealizowano już zdecydowaną większość z zaplanowanych prac. Wybudowano m. in. 10 kilometrów torów i 16 rozjazdów, 6 kilometrów dróg, 4 wiadukty drogowe i 3 obiekty inżynierskie na rurach przesyłowych PERN i Lotos. Zakończono też budowę docelowego układu kolejowego.

Obecnie trwają prace związane z wykonaniem nastawni według zamiennego projektu, umożliwiającą niezależne sterowanie rozjazdami dwóch bocznic. Wykonane i oddane do użytku zostały wszystkie wiadukty drogowe – mówi Maciej Szymański, kierownik budowy z firmy NDI.

W ramach inwestycji firma NDI zmierzyła się z przebudową ulic: Portowa, Poinca, Kontenerowa, Budowniczych Portu Północnego i Sucharskiego, budową czterech nowych wiaduktów, rozbiórką dwóch istniejących (w tym jeden nad czynnymi torami kolejowymi oraz drugi nad zespołem przesyłowych rur paliwowych PERN, LOTOS i Naftoport). Poza tym należało wybudować dodatkowy tor do terminala DCT, nowe tory do terminali węglowych oraz nowoczesny system sterowania ruchem kolejowym. Projekt zakłada też powstanie parkingu buforowego dla aut ciężarowych – pierwszego w tej części portu.

NDI

Fot.: NDI