TPL_GK_LANG_MOBILE_MENU
A+ A A-

UL grafika wizerunkowa 500x80px

Konferencja Offshore Wind 2019

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Różne

Czytaj więcej: Konferencja Offshore Wind 2019

Na dwa dni (30.09-1.10), w czasie Konferencji Offshore 2019 organizowanej przez Polskie Stowarzyszenie Energetyki Wiatrowej, Warszawa stanie się centrum dyskusji o roli morskiej energetyki wiatrowej w transformacji naszej gospodarki.

- Już dziś można powiedzieć, że zaplanowane w perspektywie 2040 r. ponad 10 GW mocy wiatrowych na Bałtyku staną się jednym z filarów przemian polskiej energetyki w kierunku mniej emisyjnym. Morskie elektrownie wspomogą zazielenianie miksu i realizację zobowiązań w zakresie udziału OZE – mówi Janusz Gajowiecki, prezes Polskiego Stowarzyszenia Energetyki Wiatrowej.

Podczas Konferencji Offshore2019 przedstawiciele DG Energy w Komisji Europejskiej opowiedzą o tym, jak przedstawiony przez Polskę Krajowy plan na rzecz energii i klimatu wpisuje się w realizację celów Wspólnoty.

Spełnienie celów OZE na 2020 r. (15 proc. w finalnym zużyciu energii dla Polski – red.) jest tylko przystankiem w drodze do dalszych zmian w kierunku mniej emisyjnej gospodarki. W nadchodzącej dekadzie Polska musi przyłożyć się do celu unijnego (32 proc. OZE w 2030 r.) budując kolejne ekoelektrownie tak, by w 2030 r. mieć 21 proc. OZE w zużyciu końcowym we wszystkich sektorach i 27 proc. w przypadku produkcji energii elektrycznej (zgodnie z projektem Krajowego planu na rzecz energii i klimatu na lata 2021-2030 – red.)

Znamy ramy, poznamy istotne szczegóły

Chociaż plany ramowe dotyczące morskiej energetyki wiatrowej znamy od kilku miesięcy, to podczas Konferencji Offshore 2019 poznamy szczegóły ważne z punktu widzenia realizacji inwestycji:

- przedstawiciele Ministerstwa Energii przedstawią postęp prac nad przygotowaniem regulacji dla morskiej energetyki wiatrowej, w tym rozwiązania dotyczące systemu wsparcia sektora;

- przedstawiciele Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej omówią aktualny stan prac nad projektem planu zagospodarowania przestrzennego polskich obszarów morskich, odpowiadając na pytania czy w pełni wykorzystuje on energetyczny Bałtyku i jak wpłynie na rozwój już rozpoczętych i dopiero planowanych projektów wiatrowych;

- przedstawiciele instytucji finansujących i firm ubezpieczeniowych podzielą się wnioskami na temat identyfikacji i oceny ryzyk przy podejmowaniu decyzji o finansowaniu projektów morskich, także w kontekście środowiskowych i społecznych uwarunkowań.

Morska energetyka wiatrowa ma się stać motorem napędzającym polską gospodarkę

Polscy dostawcy już mają znaczący potencjał w zakresie zapewnienia dostaw elementów konstrukcyjnych i usług związanych z budową i eksploatacją farm wiatrowych na morzu. Obecnie niemal 100 polskich podmiotów dysponuje wiedzą i doświadczeniem w tym zakresie.

Aby w pełni wykorzystać potencjał polskiego przemysłu wokół rodzącego się sektora podczas Konferencji Offshore2019 będziemy dyskutować m.in. o konieczności usprawnienia dialogu pomiędzy potencjalnymi dostawcami, wykonawcami i zamawiającymi, a także o potrzebie wsparcia firm przez państwo i inwestorów. W związku z tym:

- przedstawiciele polskiego przemysłu przybliżą, jak wygląda przygotowanie zaplecza produkcyjnego oraz portów dla potrzeb rozwoju morskiej energetyki wiatrowej;

- przedstawiciele wiodących na świecie inwestorów, dostawców i wykonawców z sektora podzielą się doświadczeniami w zakresie realizacji podobnych projektów w innych krajach, stosowanych tam, sprawdzonych i nietrafionych rozwiązań legislacyjnych, ekonomicznych, społecznych i biznesowych.

Poznamy aktualny stan rozwoju najbardziej zaawansowanych projektów wiatrowych na morzu, perspektywy ich uruchomienia, a także bariery prawno-rynkowe spowalniające rozwój projektów.

Mamy nadzieję, że dyskusja w gronie wszystkich stron zaangażowanych w proces inwestycyjny przyczyni się do konfrontacji poglądów i stanie się dobrym punktem wyjścia do wypracowania rozwiązań uwzględniających potrzeby wszystkich interesariuszy z korzyścią dla polskiej gospodarki.

Konferencja Offshore Wind 2019, 30.09 - 1.10.2019, MSMERMAID WARSZAWA

Więcej informacji: Konferencja Offshore Wind

Prace pogłębiarskie na torze wodnym Świnoujście-Szczecin

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Różne

Czytaj więcej: Prace pogłębiarskie na torze wodnym Świnoujście-Szczecin

Na torze wodnym Świnoujście – Szczecin trwają bieżące prace czerpalno-refulacyjne. Realizuje je konsorcjum firm Van den Herik Kust - en Oeverwerken B.V. z Holandii i Przedsiębiorstwo Robót Czerpalnych i Podwodnych Sp. z o.o. z Gdańska.

Termin realizacji robót to połowa września, a ich koszt to ok. 16,8 mln złotych. Prace są finansowane z, ustanowionego przez Radę Ministrów, programu wieloletniego pn. „Utrzymanie morskich dróg wodnych w rejonie ujścia Odry w latach 2019 – 2028”.

 

UMS

Sejm przyjął poprawkę Senatu do specustawy o terminalu LNG

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Różne

Czytaj więcej: Sejm przyjął poprawkę Senatu do specustawy o terminalu LNG

Sejm przyjął w piątek senacką poprawkę do specustawy o terminalu LNG. Nowela przewiduje uproszczenie i przyspieszenie procedur administracyjnych przy budowie największych gazociągów sieci dystrybucyjnej gazu. 

Senat 2 sierpnia br. rozpatrzył ustawę o zmianie ustawy o inwestycjach w zakresie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu. Senatorowie zaproponowali do noweli ustawy jedną poprawkę.

Wiceminister energii Adam Gawęda mówił w piątek posłom na posiedzeniu sejmowej Komisji ds. Energii i Skarbu Państwa, że poprawka ma charakter legislacyjny.

"W związku z rozszerzeniem katalogu inwestycji towarzyszących budowie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu o inwestycje w zakresie budowy gazociągów i przyłączy do wytwórców energii elektrycznej i ciepła wraz z infrastrukturą niezbędną do obsługi tych gazociągów i przyłączy, Senat uznał za celowe doprecyzowanie definicji określenia +infrastruktura niezbędna do obsługi+" - czytamy w uzasadnieniu Senatu.

Specustawa przewiduje uproszczenie i w efekcie przyspieszenie procedur administracyjnych przy wymienionych w niej inwestycjach. Pierwotna regulacja z 2009 r. odnosiła się do budowy terminala LNG w Świnoujściu, w kolejnych nowelizacjach obejmowała budowę przez Gaz-System kilkudziesięciu najważniejszych gazociągów przesyłowych - w tym Baltic Pipe, węzłów i tłoczni gazu, rozbudowę terminala LNG oraz budowę lub rozbudowę przez PGNiG podziemnych magazynów gazu: Wierzchowice, Mogilno, Kosakowo i Goleniów.

Nowym regulacjom mają podlegać m.in. gazociągi dystrybucyjne wysokiego ciśnienia o łącznej długości 577 km. Ustawa wymienia dziewięć takich projektów, których budowę planuje największy dystrybutor gazu - Polska Spółka Gazownictwa. Są to gazociągi: Konopki-Ełk-Mrągowo, Bytów-Chojnice, Dworzysko-Chojnice, Kolnik-Elbląg, Tulce-Nekla, Witkowo-Września, Łyszkowice-Koluszki-Brzeziny-Łódź, Kalisz-Sieradz-Meszcze oraz połączenie sieci dystrybucyjnej z przesyłową w Zambrowie, wraz z infrastrukturą niezbędną do ich obsługi. Dodatkowo, pod specustawę mają podlegać budowy przyłączy gazowych do Ciepłowni Kawęczyn i Elektrociepłowni Siekierki w Warszawie.

Specustawą objęta ma być też budowa przyłączy lub połączeń z siecią przesyłową gazu przez wytwórców energii elektrycznej lub ciepła w gazowej jednostce wytwórczej lub jednostce kogeneracji.

Ustawa trafi do podpisu prezydenta.

 

Źródło: PAP

Sejm przyjął ustawę o wsparciu armatorów śródlądowych

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Różne

Czytaj więcej: Sejm przyjął ustawę o wsparciu armatorów śródlądowych

Sejm przyjął w środę ustawę o wsparciu finansowym armatorów śródlądowych, Funduszu Żeglugi Śródlądowej i Funduszu Rezerwowym. Ustawa rozszerza możliwości uzyskania dofinansowania przez armatorów.

Za przyjęciem ustawy głosowało 410 posłów, nikt nie był przeciw, wstrzymało się 3 posłów.

Przygotowana przez Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej ustawa o wsparciu finansowym armatorów śródlądowych, Funduszu Żeglugi Śródlądowej i Funduszu Rezerwowym ma umożliwić rozwój i modernizację floty statków żeglugi śródlądowej przez zapewnienie finansowego wsparcia armatorom ze środków Funduszu Żeglugi Śródlądowej, przy jednoczesnym uwzględnieniu celów środowiskowych i pozytywnych efektów ekonomicznych.

Ustawa wprowadza nowe instrumenty wsparcia armatorów, jak możliwość umorzenia części kredytów preferencyjnych. Jest też możliwość refinansowania zakupu składników wyposażenia statków, poszerzony został zakres potencjalnych beneficjentów. Stają się nimi armatorzy statków pasażerskich, statków utrzymaniowo-technicznych i armatorów zagranicznych.

Dostosowano w niej polskie prawo do zaleceń Komisji Europejskiej w celu prawidłowego stosowania przepisów dotyczących pomocy publicznej w przypadku działalności Funduszu Żeglugi Śródlądowej. Dostosowano także funkcjonowanie Funduszu Rezerwowego do prawa europejskiego. Nowe rozwiązania powinny też zwiększyć efektywność wykorzystania środków z Funduszu Żeglugi Śródlądowej.

 

autor: Łukasz Pawłowski

Źródło: PAP

„Chleb i kanelbulle”. Niezwykła, polsko - szwedzka wystawa

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Różne

Czytaj więcej: „Chleb i kanelbulle”. Niezwykła,  polsko - szwedzka wystawa

W tym roku przypada 100-letnia rocznica odnowienia stosunków dyplomatycznych między Polską 
i Szwecją. Z tej okazji, 5 czerwca 2019 w Warszawie, odbył się wernisaż wystawy „Chleb 
i kanelbulle. Szwedzi w Polsce, Polacy w Szwecji”.  Ekspozycja jest cyklem fotografii opatrzonych opisami. Są to ciekawe portrety ludzi  – Polaków i Szwedów – którzy w swoim życiu i pracy zawodowej, zdecydowali się czerpać pełnymi garściami z kultur obu krajów. Unity Line jest partnerem tego przedsięwzięcia.

Wystawę można oglądać do 18 sierpnia przed budynkiem jej organizatora – Ambasady Szwecji 
w Warszawie. Bliźniacza ekspozycja zaprezentowana zostanie w dniach od 3 do 15 lipca 
w Świnoujściu. Mieście, które od Szwecji dzielą jedynie 92 mile morskie (około 170 km). Co więcej, mieście, które połączone jest z Ystad regularną komunikacją promową. Czy można sobie wymarzyć lepsze miejsce dla wystawy o Polakach w Szwecji i Szwedach w Polsce? Porównywalną lokalizacją może być tylko sąsiednie Ystad, do którego zresztą ekspozycja zostanie przeniesiona po 15 lipca.

Polskę i Szwecję łączy długa, bogata historia. Są to lata wypełnione zarówno przyjaźnią, jak 
i rywalizacją. W ciągu wieków wspólnych, często burzliwych dziejów, nigdy jednak nie zabrakło ludzi – obywateli Polski i Szwecji – którzy z powodzeniem budowali pomosty między swoimi krajami. Czy to poprzez wymianę kulturową, migracje, śluby, ucieczki czy zwykłe wyjazdy. Polacy i Szwedzi są bliskim sąsiadami, którzy – mimo dzielących różnic – potrafią się nawzajem od siebie uczyć. Bohaterki i bohaterowie wystawy „Chleb i kanelbulle” są tego najlepszym dowodem, 
a prezentują oni szeroki przekrój społeczny. Są wśród nich artyści, robotnicy, naukowcy, biznesmeni i fachowcy. Zwykli ludzie o niezwykłych, życiowych historiach.

Dlaczego Szwedzi piją tyle kawy? Czy Polacy są spontaniczni? Wolność to: natura, wakacje 
i morze czy też: brak cenzury, niezależność i walka? Jak przeżyć szwedzką zimę? Czy można jednocześnie prowadzić dwa domy w dwóch krajach? Czy Szwed odróżni „Kasię” od „kaszy”?  Co przyciąga Szwedów do Polski, a Polaków do Szwecji? Odpowiedzi na te i wiele innych, ciekawych pytań znajdziecie wczytując się w historie bohaterów wystawy. Ludzi, którzy odważyli się wyjść ze swojej strefy komfortu. Dzięki temu zyskali cenną wiedzę i doświadczenie, a nierzadko miłość 
i zrozumienie. Czy rzeczywiście tak wiele różni Szwedów i Polaków? Przekonajcie się sami.

Wystawy: „Chleb i kanelbulle. Szwedzi w Polsce, Polacy w Szwecji”. Autorka tekstów: Krystyna Romanowska. Autor zdjęć: Adam Tuchliński. Czas i miejsce: 5 czerwca – 18 sierpnia; przed budynkiem Ambasady Szwecji, ul. Bagatela 3 w Warszawie. 03 – 15 lipca: Terminal Promowy Świnoujście, ul. Dworcowa 1.