TPL_GK_LANG_MOBILE_MENU
A+ A A-

MGMiŻŚ przedstawiło koncepcję ratowania ST3 Offshore

Czytaj więcej: MGMiŻŚ przedstawiło koncepcję ratowania ST3 Offshore

Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej przedstawiło koncepcję dalszego funkcjonowania szczecińskiego przedsiębiorstwa ST3 Offshore. Pomysł jego ratowania opiera się na współpracy z Morską Stocznią Remontową Gryfia i Zakładem Recyklingu Statków Szczecin.  

W styczniu br. zarząd ST3 Offshore zadecydował o złożeniu do sądu wniosków o umorzenie postępowania restrukturyzacyjnego i ogłoszenie upadłości. Firma produkowała stalowe fundamenty morskich farm wiatrowych. Pracowało w niej ok. 300 osób.

"ST3 ma dla nas ogromne znaczenie gospodarcze, jeśli chodzi o przemysł stoczniowy" - powiedział w czwartek w Szczecinie minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk. Jak dodał, koncepcja zakłada dalsze funkcjonowanie ST3 w oparciu o przemysł okrętowy.

Propozycja ministerstwa zakłada wpisanie się w ideę gospodarki o obiegu zamkniętym - powiedział Maciej Styczyński z resortu gospodarki morskiej. Jak dodał, chodzi o wykorzystanie potencjału infrastrukturalnego, ludzkiego i technologicznego trzech podmiotów: Morskiej Stoczni Remontowej Gryfia, ST3 Offshore oraz Zakładu Recyklingu Statków Szczecin, czyli tzw. zielonej stoczni.

Styczyński powiedział, że infrastruktura zakładu pozwala bez większych zmian rozpocząć tam budowę jednostek takich jak barki czy jednostki specjalistyczne, do 3,5 tys. DWT. Jak mówił, zakład zachowa zdolność do realizacji zleceń z zakresu offshore.

"Zakładamy, że finansowanie będzie oparte na współdziałaniu instytucji takiej jak Fundusz Rozwoju Spółek" - powiedział Styczyński. Mówił, że to podmiot działający na rynku stoczniowym, właściciel i Gryfii, i Stoczni Szczecińskiej. "Oczywiście (chodzi też o) oparcie się również na Stoczni Szczecińskiej i Gryfii jako podmiotów funkcjonujących na rynku, a ponadto włączenie również Agencji Rozwoju Przemysłu. Analizujemy również m.in. kwestie obligacji, środki własne, czy pozyskiwanie finansowania zewnętrznego" - powiedział.

"Ten pakiet zostanie złożony jako pakiet upadłościowy, czyli jako prepakiet, do sądu, do komisarza, jako element postępowania upadłościowego z gotowym rozwiązaniem, jeśli chodzi o zorganizowane przedsiębiorstwo i dalsze jego funkcjonowanie" - powiedział Gróbarczyk.

"Pracownicy ST3, którzy chcą, znajdą zatrudnienie w naszych spółkach stoczniowych, jak również kooperujących, bo zapotrzebowanie w zakresie podwykonawców czy dzierżawców w Stoczni Szczecińskiej jest tak duże, że wszystkim dziś pracownikom możemy zaoferować pracę" - podkreślał Gróbarczyk.

Z kolei p.o. prezesa ST3 Offshore w restrukturyzacji Cezary Krasodomski powiedział, że złożone zostały dwa wnioski o upadłość i umorzenie postępowania restrukturyzacyjnego. "Mamy wyznaczone posiedzenie sądu w przedmiocie umorzenia postępowania restrukturyzacyjnego na 25 lutego br. Stosunkowo szybko, w przeciągu kilku tygodni spodziewamy się postępowania upadłościowego, co nam otworzy drogę do sanacji firmy zgodnie z planem ministerstwa" - dodał.

Gróbarczyk był pytany przez dziennikarzy o zwrot ponad 120 mln zł dotacji unijnej, która wsparła budowę zakładu. "Te pieniądze wrócą do marszałka i będą pochodziły ze sprzedaży majątku poprzez syndyka" - odpowiedział minister.

Dziennikarze pytali także, kiedy pracownicy ST3 Offshore otrzymają zaległe pensje. Zarząd poinformował jedynie, że ostatnie wynagrodzenia wypłacono pracownikom w grudniu.

ST3 Offshore to joint-venture dwóch partnerów: Mars FIZ i ST3 Holding GmbH. Mars jest funduszem państwowym, który ma 80 proc. udziałów ST3 Offshore; udziały w firmie przejął w 2017 roku. Natomiast ST3 Holding GmbH to spółka należąca do monachijskiej Grupy VTC. 

 

Kacper Reszczyński 

Źródło: PAP

Port Gdańsk: Nowy rekord Polski w przeładunkach

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdańsk

Czytaj więcej: Port Gdańsk: Nowy rekord Polski w przeładunkach

Rekordowy wynik przeładunków - ponad 52 mln ton - zanotował w 2019 r. Port Gdańsk. O wynikach firmy za ubiegły rok poinformowano we wtorek na konferencji prasowej.

W 2019 r. Port Gdańsk przeładował 52 154 098 ton, co daje wzrost o 6,4 proc. względem 2018 r. ZMPG S.A. zarobił w 2019 r. 60,2 mln zł netto, przy przychodach ogółem sięgających 257 mln zł.

Największy udział w przeładunkach portu w Gdańsku mają paliwa płynne, drobnica oraz węgiel. To powoduje, że Port Gdańsk posiada cały czas trzy stabilne nogi, dzięki którym jesteśmy też portem bardzo uniwersalnym i nie wpływają na nas tak bardzo zawirowania na poszczególnych grupach ładunkowych, jak chociażby w ostatnim okresie miało to miejsce w zbożach, gdzie rynek zbóż praktycznie się zawalił - ocenił Łukasz Greinke.

Dyrektor Departamentu Handlowego ZMPG Adam Kłos podkreślił, że w ostatniej dekadzie gdański port potroił swoje przeładunki.

Wielkość przeładunków w 2019 r. spowodowała, że weszliśmy do "wagi ciężkiej" portów przeładowujących ponad 50 mln ton. To nam pozwoliło umocnić czwartą pozycję na Bałtyku. Trzy pierwsze miejsca zajmują rosyjskie porty: Ust Ługa, Primorsk i Sankt Petersburg. A jeszcze 2-3 lata temu byliśmy na miejscu szóstym, wyprzedzała nas Kłajpeda (Litwa) i Goeteborg (Szwecja) - mówił Adam Kłos.

Podkreślił, że ubiegłoroczny wynik przeładunków sprawia, że Port Gdańsk "aspiruje, żeby wejść do pierwszej dwudziestki portów europejskich".

Port Gdańsk odnotował zwyżkę w prawie wszystkich grupach ładunkowych. Najlepszą dynamikę (prawie o 13 proc. więcej) - analogicznie do 2018 roku - uzyskały paliwa z rekordowym wynikiem prawie 17,5 mln ton. Na większą ilość dostaw paliw drogą morską wpłynęło czasowe wstrzymanie dostaw ropy rurociągiem "Przyjaźń". Do portu w Gdańsku zawinęły 33 statki z paliwami płynnymi więcej niż w 2018 r. O 38 proc. wzrósł też przeładunek gazu.

Kolejnym osiągnięciem jest wzrost o 12 proc. ładunków z grupy Ro-Ro. Było to spowodowane uruchomieniem drugiej jednostki, promu "Nova Star" przez PŻB, co zwiększyło liczbę zawinięć promów o 52 proc. i ułatwiło codzienny serwis połączeń do Szwecji.

Grupa "inne masowe" po podsumowaniu 2019 roku ukształtowała się o 5,1 proc. powyżej wyniku w 2018 r.

Do portu w Gdańsku zawija coraz więcej statków handlowych. W 2019 r. było ich 3036, co oznacza przyrost o 112 zawinięć w stosunku do roku 2018.

W przeładunku w 2019 r. zdecydowanie dominowała drobnica (44 proc. udziału w całkowitym wolumenie), drugą grupą były paliwa płynne (34 proc. udziału w całkowitych przeładunkach), a na trzecim miejscu był węgiel.

Spadek w 2019 r. Port Gdańsk odnotował m.in. w przeładunku drewna o 40,4 proc. Do tak znaczących różnic na przestrzeni lat 2018-2019 przyczyniła się między innymi klęska żywiołowa w 2017 r. Łączna masa drewna po huraganie stulecia wyniosła 8,6 mln metrów sześciennych. Ponadto, drewno obecnie przeładowywane jest głównie w kontenerach i jest zaliczane do drobnicowego ładunku skonteneryzowanego.

W najbliższych trzech latach ZMPG ma zamiar wydać na inwestycje blisko 1,3 mld zł. W 2019 r. przeznaczył na nie blisko 390 mln zł, z czego 51 mln zł pochodziło z budżetu Unii Europejskiej.

 

Port Gdańsk 

Ważne dla portów w Szczecinie i Świnoujściu: Czesi deklarują przyspieszenie budowy autostrady do granicy z Polską

Czytaj więcej: Ważne dla portów w Szczecinie i Świnoujściu: Czesi deklarują przyspieszenie budowy autostrady do...

Jak informuje Polska Agencja Prasowa - Po rozmowach z wicepremierem, ministrem transportu Karlem Havliczkiem w Pradze minister infrastruktury Andrzej Adamczyk powiedział w czwartek, że strona czeska deklaruje przyspieszenie inwestycji na autostradzie D11 mającej połączyć się na granicy z Polską z drogą S3. 

Adamczyk zwrócił uwagę, że droga ekspresowa S3, która łączy zespół portów Szczecin-Świnoujście z południową granicą Polski, ma zostać ukończona w 2023 r. „Mamy pewne obawy, że po stronie czeskiej termin realizacji inwestycji autostradowej może się wydłużyć. Pan wicepremier, minister transportu potwierdził, że strona czeska będzie robić wszystko, żeby przyspieszyć tę inwestycję”.

Według polskiego ministra Czesi są szczególnie zainteresowani polskim rozwiązaniem prawnym, tzw. specustawą drogową, która pozwala na szybką realizację inwestycji drogowych i kolejowych. „Czesi nie mają takiej ustawy i od dawna posługują się procedurami, które kiedyś były stosowane w Polsce, czyli procedurami wywłaszczania. Te procedury, jak wiemy, są często nieskuteczne, trwają całymi latami, strony są niezadowolone” – mówił Adamczyk.

Czeskie media zwracały uwagę, że pesymistyczne przewidywania w kwestii doprowadzeniu D11 do granicy z Polską zakładają zakończenie inwestycji w 2028 r. Po uzyskaniu w grudniu 2019 r. potrzebnych zezwoleń budowlanych, środowiskowych i uzgodnieniach dotyczących własności gruntów, przedstawiciele czeskiego ministerstwa transportu zaczęli mówić o zakończeniu inwestycji w 2025 r.

Podczas spotkania w Pradze ministrowie poruszyli także kwestie projektu kolei dużych prędkości. „Na etapie uzgodnień międzynarodowych jest linia kolejowa zaproponowana przez Węgrów: Budapeszt-Bratysława-Brno-Ostrawa-Katowice-Warszawa. Specjalne zespoły robocze powołane już rok temu, pracują nad tym projektem i dzisiaj potwierdziliśmy w sposób jednoznaczny, że te prace przyniosą efekt w postaci konkretnej inwestycji” – powiedział Adamczyk.

Zwrócił także uwagę, że eksperci nie ograniczają się tylko do kierunku Budapeszt–Warszawa. Szczegółowo omawiany jest także projekt połączenia Pragi z Wrocławiem. „Jest zainteresowanie po stronie czeskiej, jesteśmy z tego zadowoleni” – powiedział Adamczyk.

Z Pragi Piotr Górecki

 

ptg/ kar/

Port Gdynia podsumowuje 2019 rok

Czytaj więcej: Port Gdynia podsumowuje 2019 rok

Rok 2019 był czasem bardzo ważnych wydarzeń dla Portu Gdynia. To rok rekordowych przeładunków, inwestycji oraz kluczowych decyzji dotyczących dalszego rozwoju portu. Kolejne kamienie milowe w realizacji inwestycji budowy Portu Zewnętrznego w Porcie Gdynia, budowa Publicznego Terminalu Promowego oraz szereg inwestycji poprawiających dostęp kolejowy i drogowy do portu, przebudowa nabrzeży i pogłębienie akwenów.

Port Gdynia kontynuuje tendencje wzrostową uzyskując wynik 24 milionów ton. W 2019 roku przeładowanych zostało 897 125 TEU kontenerów, co oznacza progres o 11,6 % w stosunku do danych za rok 2018.

Port Gdynia w 2019 roku sfinalizował wiele strategicznych, z punktu widzenia bezpieczeństwa jak i zaplecza logistycznego inwestycji, które w przeważającym względzie podnoszą walor konkurencyjności Portu Gdynia w basenie Morza Bałtyckiego.

Rok rozpoczęliśmy i zakończyliśmy na rekordach. Najdłuższy kontenerowiec jaki kiedykolwiek zawinął do Portu Gdynia - mv „Charlotte Maers - zacumował na terminalu BCT w lutym 2019 roku. Udało się nam również pobić wynik przeładunkowy z 2018 roku o prawie pół miliona ton, co wskazuje na korzystną koniunkturę w transporcie morskim (…) - mówi Adam Meller - prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia SA.

Kontenerowiec wpłynął do portu i precyzyjnie zacumował dzięki systemowi RTK. Port Gdynia jest jednym z zaledwie dwóch portów na świecie korzystających z poprawek RTK do celów nawigacyjnych, zgodnie z wymaganiami międzynarodowych norm IMO i zaleceń IALA.

W 2019 roku Port Gdynia oddał do użytku pierwszy z czterech magazynów wysokiego składowania. Nowoczesny magazyn jest jednym z kluczowych elementów Intermodalnego Centrum Logistycznego w Porcie Zachodnim. Zarząd Morskiego Portu Gdynia mając na uwadze stale rosnące wymagania rynku, szczególnie w obszarze zaplecza logistyczno-magazynowego, dba o rozszerzenie oferty placów składowych i pomieszczeń magazynowych. Jest to pierwszy z czterech przewidzianych do realizacji tego typu magazynów w Porcie Gdynia, który już w momencie realizacji inwestycji znalazł najemcę. Kolejny obiekt jest aktualnie w zaawansowanej fazie projektowania.

Realizujemy strategie Portu Gdynia uwzględniając kluczowe obszary z poszanowaniem środowiska naturalnego, od bezpieczeństwa aż po strategiczny projekt wyjścia portu w morze czyli budowy Portu Zewnętrznego – dodaje Adam Meller.

Przyjęta na początku sierpnia 2019 roku specustawa o inwestycjach w zakresie budowy portów zewnętrznych wprowadza ułatwienia umożliwiające sprawną realizację projektów rozbudowy portów morskich. Dotyczy ona tzw. portów o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej. Ustawa ma wspomóc pełne wykorzystanie potencjału przeładunkowego Portu Gdynia.

Oprócz korzystnych zmian legislacyjnych Spółka skorzystała również z możliwości efektywnego wykorzystania funduszy unijnych. Realizację portowych inwestycji wspierają konsekwentnie pozyskiwane środki z Funduszu Spójności, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Port Gdynia realizuje jedną z kluczowych inwestycji, dzięki której możliwa będzie obsługa dużych promów o długości do ok. 240 m, a także zwiększenie częstotliwości ich zawijania. Budowa Nowego Publicznego Terminala Promowego wynika z rosnącego ruchu pasażerskiego oraz wymiany handlowej ze Skandynawią. Nowa lokalizacja – przy Basenie im. Marszałka Piłsudskiego, zapewni połączenie z najważniejszymi lokalnymi i krajowymi drogami stanowiącymi istotny element wymiany handlowej – autostrady morskiej Gdynia-Karlskrona.

Na terenie Terminalu Promowego w Porcie Gdynia, w ramach zrównoważonego rozwoju od 2021 roku możliwe będzie zasilanie statków energią elektryczną, co wyeliminuje emisje spalin podczas postoju. Działanie to jednoznacznie wskazuje, że Port Gdynia konsekwentnie realizuje idee „green port”.

Oprócz rekordu przeładunków, Port Gdynia osiągnął bardzo dobre wyniki finansowe. Przychody ogółem ZMPG-a SA wzrosły w roku 2019 o 5,2% do ponad 237 mln zł. Przyczyniła się do tego rosnąca kolejny rok z rzędu sprzedaż (w 2019 r. o 2,3%) osiągając rekordowy poziom (195 mln zł). Zadecydował o tym wzrost przychodów z najmu, będący przede wszystkim rezultatem zakupu w 2018 roku nowych terenów portowych. W związku ze wzrostem kosztów działalności, m.in. amortyzacji i kosztów pracy, zysk netto był mniejszy niż w roku poprzednim i wyniósł blisko 54 mln zł.

Środki generowane z podstawowej działalności ZMPG S.A. (obrazowane wskaźnikiem EBITDA – w 2019 r. w wysokości 98 mln zł), powiększone o środki z działalności finansowej i uzupełniane przez fundusze unijne, stanowią główne źródło finansowania programu modernizacji i rozwoju Portu Gdynia.

 

Port Gdynia SA

PRS o nowych regulacjach dotyczących złomowania statków

Czytaj więcej: PRS o nowych regulacjach dotyczących złomowania statków

PRS przypomina, iż zbliża się termin ratyfikacji Międzynarodowej Konwencji z Hongkongu o bezpiecznym i ekologicznym recyklingu statków. Głównym celem wspomnianego porozumienia jest zapobieganie, redukowanie, a miarę możliwości również eliminowanie zdarzeń spowodowanych przez recykling statków, mogących negatywnie wpływać na ludzkie zdrowie i środowisko. 

Na kanwie Konwencji wprowadzono odpowiedni mechanizm egzekwowania prawa w zakresie recyklingu statków. Od 31 grudnia 2020 r. zweryfikowany Wykaz Materiałów Niebezpiecznych (IHM) wraz ze Świadectwem Inwentaryzacji lub Zaświadczenie o zgodności z upoważnienia flagi będą obowiązkowe dla statków w eksploatacji, podnoszących banderę państwa unijnego lub państwa trzeciego, wpływających do portu lub na kotwicowisko państwa członkowskiego UE.

Dotychczas (od 31 grudnia 2018 r.) zgodnie z rozporządzeniem (UE) 1257/2013 statki o pojemności brutto większej lub równej 500 GT, podnoszące banderę państwa członkowskiego UE, mogą być poddane recyklingowi jedynie w zakładach, które będą się znajdować w europejskim wykazie zakładów recyklingu statków.

Konwencja z Hongkongu wejdzie w życie po 24 miesiącach od momentu jej ratyfikacji przez minimum 15 państw reprezentujących nie mniej niż 40% tonażu światowej floty i łączną maksymalną roczną wielkość recyklingu statków nie mniejszą niż 3% ich łącznego tonażu.

Obecnie Konwencję ratyfikowały: Belgia, Republika Kongo, Dania, Estonia, Francja, Niemcy, Ghana, Indie, Japonia, Wyspy Marshalla, Niderlandy, Norwegia, Panama, Serbia, Turcja. Wskazane państwa wspólnie operują 30,21% pojemności brutto światowej floty handlowej.

PRS przypomina o obowiązku opracowania Części I Wykazu Materiałów Niebezpiecznych, ciążącym na stoczniach w przypadku nowych statków, natomiast w przypadku statków w eksploatacji, obowiązek ten spoczywa na armatorach/właścicielach jednostek.

PRS prowadzi weryfikację dostarczonych Wykazów oraz wystawia Świadectwa Inwentaryzacji, Świadectwa gotowości do recyklingu i Zaświadczenia o zgodności. Ze względu na bieżące zgłoszenia, czas opracowania i inspekcji na statku zalecamy zgłaszać IHM do weryfikacji najpóźniej do końca września 2020 r.

 

PRS