TPL_GK_LANG_MOBILE_MENU
A+ A A-

Urząd Morski w Słupsku do likwidacji. Błyskawiczna akcja ministerstwa

Czytaj więcej: Urząd Morski w Słupsku do likwidacji. Błyskawiczna akcja ministerstwa

Od 1 stycznia przestaje istnieć Urząd Morski w Słupsku. Właśnie opublikowano projekty rozporządzeń ministra gospodarki morskiej i i żeglugi śródlądowej datowane na 12 listopada.

Wtorkowe projekty Rozporządzenia w sprawie zniesienia Urzędu Morskiego w Słupsku oraz Rozporządzenia Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej w sprawie określenia terytorialnego zakresu działania dyrektorów urzędów morskich i siedzib urzędów morskich zostały opublikowane dzisiaj (w środę). Obecnie znajdują się na etapie uzgodnień międzyresortowych. Dostał je m.in. premier, wszyscy ministrowie, prezes UOKiK, prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych, koordynator ds. służb specjalnych, wojewodowie-pomorski, zachodniopomorski i warmińsko-mazurski.

Na przedstawienie uwag do projektów resorty mają czas jedynie do piątku, bo "skrócenie terminu uzasadnione jest koniecznością pilnego wprowadzenia zmian w strukturze organów terenowej administracji morskiej - wejście w życie projektów planowane jest na dzień 1 stycznia 2020 roku".

Wtedy to kadry, majątek, zadania, kompetencje, zobowiązania itd. zostaną przejęte przed dwa urzędy morskie - w Gdyni i w Szczecinie. Granicę wyznaczy południk 16 41' 56,70'' długości geograficznej wschodniej i granica województw.

Natomiast dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni sprawować będzie nadzór nad całością systemu rozgraniczenia ruchu statków "TSS Ławica Słupska" - tj. także w części systemu TSS znajdującej się w terytorialnym zakresie działania dyrektora Urzędu Morskiego w Szczecinie.

Z uzasadnienia wynika, że konieczność wydania rozporządzenia znoszącego Urząd Morski w Słupsku wynika z podjętych przez Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej działań mających na celu reorganizację struktury terenowej administracji morskiej. Zniesienie Urzędu Morskiego w Słupsku przyczyni się do bardziej efektywnego i sprawniejszego realizowania zadań administracji morskiej.

Według autorów likwidacji wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie przedsiębiorców, a zwłaszcza mikroprzedsiębiorców, małych i średnich przedsiębiorców.

Na Wybrzeżu Środkowym w 1954 roku powstał Koszaliński Urząd Morski z siedzibą w Słupsku. Po podziale administracyjnym państwa w 1975 roku nazwa została zmieniona na Urząd Morski w Słupsku.

 

Źródło: gp24.pl

Z Unity Line warto podróżować o każdej porze

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Unity Line

Czytaj więcej: Z Unity Line warto podróżować o każdej porze

Dobra wiadomość dla wszystkich, którzy planowali wycieczkę do Skandynawii. W okresie 08.11 – 12.12.2019 Unity Line wprowadziło atrakcyjne rabaty na wszystkie swoje rejsy nocne. Przy rezerwacji biletu w jedną stronę dostaniemy 10% upustu. Jeśli natomiast dokonamy rezerwacji w obie strony, rabat wzrośnie do 15%.

Wolicie podróżować w ciągu dnia? To jeszcze lepiej! Do 13.12.2019 obowiązuje promocja również na rejsy dziennie. Za bilet w jedną stronę zapłacimy 20% mniej. Jeśli zaś wykupimy bilet w obie strony, zniżka będzie wynosiła aż 25%.

Upusty – zarówno na rejsy dziennie, jak i nocne – uzyskamy dokonując rezerwacji telefonicznej, najpóźniej na 24 godziny robocze przed wypłynięciem promu. Wystarczy zadzwonić pod numer: 91 88 02 909 (linia dla telefonów komórkowych) lub 801 989 771 (linia dla telefonów stacjonarnych) i cieszyć się wygodą podróżowania z Unity Line.

Promocja nie będzie obowiązywać przy rezerwacji biletu online, ani na terminalu w dniu wyjazdu. Obniżka nie obejmuje też ofert specjalnych oraz rezerwacji kabin. Szczegóły oferty: www.unityline.pl

 

 

Koniec sporu - Bulk Cargo Port Szczecin z dzierżawą na 30 lat

Czytaj więcej: Koniec sporu - Bulk Cargo Port Szczecin z dzierżawą na 30 lat

W dniu 05 listopada 2019 roku, po uzyskaniu zgody Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, ZARZĄD MORSKICH PORTÓW SZCZECIN I ŚWINOUJŚCIE S.A. z siedzibą w Szczecinie oraz „BULK CARGO – PORT SZCZECIN” Spółka z o.o. z siedzibą w Szczecinie zawarły aneks do umowy dzierżawy z 15 września 1994 roku, którego postanowienia m.in. zmieniają czas trwania tej umowy na umowę na czas oznaczony – 30 lat. Zawarcie aneksu o którym mowa w zdaniu poprzedzającym kończy niemal trzyletnie negocjacje prowadzone przez obydwie spółki.

Najważniejszymi skutkami zawarcia aneksu są: zwiększenie bezpieczeństwa prowadzenia działalności gospodarczej przez „BULK CARGO – PORT SZCZECIN” Spółka z o.o. oraz zapewnienie stabilnej sytuacji tej spółki portowej, co polepszy warunki inwestowania w wydzierżawione nieruchomości i umożliwi dalszy rozwój przedsiębiorstwa portowego, ukierunkowany na podniesienie poziomu i jakości świadczonych usług portowych.  Zawarcie aneksu o którym mowa powyżej zapewnia również możliwość utrzymania aktualnej ilości miejsc pracy w „BULK CARGO – PORT SZCZECIN” Spółka z o.o., a w dłuższej perspektywie – przy odpowiednim wykorzystaniu możliwości przez spółkę portową – zwiększenie ilości miejsc pracy w porcie morskim w Szczecinie. W treści powyżej przywołanego aneksu znalazły się również postanowienia dostosowujące warunki dzierżawy do aktualnej sytuacji rynkowej i rynkowych stawek czynszu oraz realiów działalności w porcie morskim w Szczecinie oraz zmierzające do lepszego wykorzystania potencjału przeładunkowego nieruchomości wydzierżawionych od ZARZĄD MORSKICH PORTÓW SZCZECIN I ŚWINOUJŚCIE S.A.

 

ZMPSiŚ

Branża stoczniowa inwestuje na Pomorzu Zachodnim, na horyzoncie kolejna szansa na unijne projekty

Czytaj więcej: Branża stoczniowa inwestuje na Pomorzu Zachodnim, na horyzoncie kolejna szansa na unijne projekty

Te inwestycje wzmocnią możliwości produkcyjne i usługowe. Działające w branży stoczniowej firmy Kilwater i JPP Marine dzięki środkom Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego 2014-2020 kupią specjalistyczny sprzęt m.in. do wykonywania instalacji rur czy palenia profili. Szansę na inwestycje będą miały także kolejne przedsiębiorstwa, bo za chwilę ruszy drugi „konkurs stoczniowy”, w którym na rynek trafi blisko 28 mln zł. Pozwoli to na wykorzystanie pełnej puli 60 mln zł i rozwój kluczowej branży Pomorza Zachodniego. Na takie wsparcie, dzięki działaniom marszałka Olgierda Geblewicza zgodziła się Komisja Europejska.

- Chcę podziękować za tą dobrą dotychczasową współpracę w tej naszej pracy organicznej w rozwoju branży stoczniowej w Szczecinie i na Pomorzu Zachodnim. To dzięki tej organicznej pracy udało nam się zbudować program wsparcia małych i średnich przedsiębiorstw – mówił Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz.

Pierwszy nabór w „konkursie stoczniowym” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego 2014-2020 umożliwił wsparcie kwotą 30 mln zł ponad 20 projektów wartych łącznie 74 mln zł. Inwestycje firm Kilwater oraz JPP Marine są kolejnymi, które wzmacniają potencjał branży na Pomorzu Zachodnim.

Kilwater

Firma Kilwater została założona w 1992 roku i specjalizuje się w prefabrykacji oraz montażu systemów rurociągowych, remontach, przebudowach, ale także budowach jednostek i obiektów pływających. Firma posiada szczególne doświadczenie w wykonywaniu i montażu rurociągów ze stali węglowej, nierdzewnej i stopów cuniferowych dla systemów wodnych, paliwowych, olejowych oraz hydrauliki wysokociśnieniowej. Swoje prace wykonuje zarówno w kraju jak i Europie. Nie może więc dziwić, że przedsiębiorstwo zdecydowało się zainwestować we wdrożenie innowacyjnych rozwiązań w zakresie systemów rurarskich. Dzięki unijnemu wsparciu przekraczającemu 530 tys. zł firma kupi giętarkę trzpieniową, uchwyt z obracarką do spawania rurociągów, analizator czystości oleju, spęczarki do rur hydraulicznych oraz mobilny agregat filtrująco-przepompowujący. Warte prawie 1,2 mln zł inwestycje znacząco udoskonalą remonty i realizację nowych systemów rurarskich. 

- Zajmujemy się szeroko pojętymi systemami rurarskimi. Mamy nadzieję, że ten projekt pomoże nam unowocześnić procesy technologiczne i zwiększy naszą konkurencyjność. Tego oczekują nasi  klienci, ci obecni, jak i ci przyszli. Kupimy nowe maszyny, które pomogą nam w realizowaniu naszych celów - powiedział Michał Mech, prezes zarządu spółki Kilwater

JPP Marine

JPP Marine zdobyła uznanie w naprawach, konwersji i modernizacji statków. Zakup nowej linii do palenia profili, to dla firmy znaczący skok jakościowy i przejście z częścią produkcji z charakteru półautomatycznego na cyfrowy. Firma podniesie jakość oferowanych produktów i usług dla branży stoczniowej, oraz rozszerzy możliwości. W swoim portfolio JPP ma zaawansowane prace wykonywane na tankowcach, masowcach, kontenerowcach czy wycieczkowcach. Warta ponad 4,3 mln zł inwestycja znacząco zwiększy jakość usług i pozwoli na spełnienie specjalistycznych norm w branży stoczniowej. Oprócz wprowadzenia innowacyjnych rozwiązań inwestycja przyniesie również 2 nowe miejsca pracy. Bez unijnego wsparcia, które wyniosło 1,95 mln zł było by bardzo trudno ją zrealizować. Nowa linia będzie uruchomiona do końca przyszłego roku.

- Dzięki temu wsparcia kupimy pierwszą w Szczecinie maszynę do cięcia profili okrętowych. To automat, robot, który tnie, wygina, pali na wymiar, a wszystko wg. projektu, umożliwi nam to realizację zarówno konstrukcji okrętowych jak i konstrukcji stalowych – wyjaśniał Zbigniew Jagniątkowski prezes zarządu JPP Marine.

„Konkurs stoczniowy” – drugi nabór

- Od dzisiaj na stronach Urzędu Marszałkowskiego znajdziecie Państwo informacje o kolejnym naborze dla branży stoczniowej. Stawiamy przed Wami 28 mln zł. Chciałbym wszystkich zainteresowanych zachęcić do tego konkursu, bardzo nam zależy, żeby mądrze i sprawnie zainwestować te środki w rozwój naszych zachodniopomorskich firm. Od naszej pracy, od jakości tych projektów będzie zależało, czy uda nam się przekonać Unię do kontynuowania tego wsparcia w kolejnej perspektywie – zachęcał marszałek Olgierd Geblewicz.

Regulamin drugiego „konkursu stoczniowego” można znaleźć na stronie www.rpo.wzp.pl . Nabór wniosków potrwa od 2 grudnia 2019 r. do 3 lutego 2020 r. Rozstrzygnięcia konkursu można się spodziewać w połowie przyszłego roku. Do podziału jest prawie 28 mln zł, o które mogą się starać mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa. Wartość wydatków kwalifikowanych projektu może wynieść od 300 tys. zł do 4 mln zł. Maksymalny poziom dofinansowania dla mikro i małych wynosi 2,2 mln zł., a dla przedsiębiorstw średniej wielkości 1,8 mln zł. Premiowane będą projekty dotyczące bezpośrednio budowy statków, konstrukcji pływających lub łodzi, jak również te dotyczące budownictwa okrętowego i prowadzące do wdrożenia innowacji produktowej, procesowej czy poprawiające konkurencyjność wnioskodawcy.

Możliwość wsparcia środkami unijnymi sektora stoczniowego na Pomorzu Zachodnim, to efekt działań rozpoczętych w 2014 r. przez marszałka Olgierda Geblewicza. Opracowany na Pomorzu Zachodnim Program wsparcia tej branży był konsultowany m.in. z firmami zrzeszonymi w Zachodniopomorskim Klastrze Morskim. W 2018 r. Bruksela zapaliła zielone światło, pozwalając na uruchomienie w Polsce łącznie 79 mln złotych (60 mln zł w województwie zachodniopomorskim, 19 w pomorskim). Obecnie realizowane są m.in. innymi projekty takich firm jak FINOMAR (ponton do budowy i wodowania statków), Ridson (zakup skanera 3D) czy PTS-Shipyard (nowy sprzęt rozszerzy ofertę  firmy o budowę kutrów rybackich i jednostek do obsługi morskich farm rybnych.

Warto przypomnieć, że dzięki aktywnym i elastycznym działaniom, Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego jeszcze w trakcie unijnej perspektywy 2007-13 znalazł sposób, by wesprzeć dawną Stocznię, wtedy Szczeciński Park Przemysłowy. Dzięki środkom z RPO WZ rewitalizację przeszła bocznica kolejowa i szatniowiec dla 900 pracowników, a park maszynowy wzbogaciło nowe urządzenie do cięcia plazmą. Na te pierwsze od wielu lat inwestycje przeznaczono łącznie ponad 13 mln zł.

wzp.pl

Planeta I dla Urzędu Morskiego w Szczecinie zwodowana

Czytaj więcej: Planeta I dla Urzędu Morskiego w Szczecinie zwodowana

29 października 2019 roku w stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. odbyło się wodowanie statku wielozadaniowego o numerze budowy B 618/2.

Jest to już druga z serii, jednostka zamówiona przez Urząd Morski w Szczecinie.

Kontrakt na budowę dwóch wielozadaniowych statków podpisany został 5 marca 2018 roku w siedzibie Urzędu Morskiego w Szczecinie. Pierwszy z nich, zwodowany przed trzema miesiącami, eksploatowany będzie przez Urząd Morski w Gdyni. Kolejny, właśnie zwodowany statek, realizować będzie swe zadania w Urzędzie Morskim w Szczecinie.

Obydwa statki o długości 60 m, szerokości 12,8 m i zanurzeniu 3,5 m będą osiągać prędkość 13 węzłów. Obsługiwane będą przez 6-cio osobową załogę i 14 osób personelu specjalistycznego.

Spalinowo – elektryczny system napędu pozwoli na elastyczne wykorzystanie mocy przy wypełnianiu różnorodnych zadań. W codziennej eksploatacji jednostki przeznaczone będą do transportu, obsługi, wymiany i kontroli pław morskich, a także wykonywania i opracowywania pomiarów hydrograficznych. W przypadku wystąpienia katastrofy morskiej, będą mogły zostać wykorzystane do holowania, zwalczania rozlewów olejowych, gaszenia pożarów, jak również wypełniania funkcji ratowniczych. W okresie zimowym, w przypadku wystąpienia zalodzenia torów wodnych, statki pełnić będą funkcje lodołamaczy pełnomorskich.

Obie jednostki budowane są według projektu wykonanego przez należące do Grupy Kapitałowej Remontowa Holding biuro projektowe Remontowa Marine Design & Consulting pod nadzorem towarzystwa klasyfikacyjnego Polski Rejestr Statków. Statki wejdą do eksploatacji w 2020 roku.

Inwestycja w 85% dofinansowana z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko stanowi jeden z elementów budowy systemu poprawiającego dostępność portów od strony morza, wzrost bezpieczeństwa nawigacyjnego, a przez to wzrost konkurencyjności i prestiżu portów.

 

Źródło: Remontowa Shipbuilding