TPL_GK_LANG_MOBILE_MENU
A+ A A-

UL grafika wizerunkowa 500x80px

Wrzesień ze wzrostami przeładunków w Portach Szczecin i Świnoujście

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Szczecin

Czytaj więcej: Wrzesień ze wzrostami przeładunków w Portach Szczecin i Świnoujście

W portach Szczecin i Świnoujście przeładunki w wrześniu tego roku wzrosły o blisko osiem procent w stosunku do września 2019 roku. To oznacza, że przeładowano więcej o 197,7 tys. ton z 2 576,4 tys. ton w 2019 r. do 2 774,1 tys. ton w 2020 r.

Największy wzrost odnotowano w przeładunku rudy. Wzrost wyniósł aż 46,4 %, co daje 71,6 tys. ton. Drugi pod względem wzrostu był przeładunek węgla + 30%, a trzecie paliw + 26,8%. Wzrósł także przeładunek drobnicy o 3,6 % (w tym drobnicy promowej o 5,5%). We wrześniu spadły natomiast przeładunki zboża o 33,3%, kontenerów o 4,7% i innych masowych o 1,4%.

Narastająco po trzech kwartałach br. porty w Szczecinie i Świnoujściu notują niewielki jednocyfrowy spadek przeładunków. Tych w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego jest mniej o sześć procent. Warto podkreślić, że mimo trudnej sytuacji epidemiologicznej ciągłość dostaw towarów nie została zagrożona a wszystkie najważniejsze inwestycje w obu portach przebiegają bez zakłóceń.

Półmetek minęła rozbudowa i przystosowanie do obsługi transportu intermodalnego Terminalu Promowego w Świnoujściu, trwa także proces wyłaniania operatora Głębokowodnego Terminala Kontenerowego.

W Szczecinie i Świnoujściu bez utrudnień trwają największe w historii prace budowlane poprawiające dostęp kolejowy do portów. Tor wodny Świnoujście – Szczecin pogłębiany jest do głębokości 12,5 metra, co umożliwi zawijanie większych jednostek w szczecińskim porcie.

Wspólnie z partnerami realizowany jest konsekwentnie gigantyczny program inwestycyjny przekraczający 1,5 mld euro służący poprawie oferty portów, a w konsekwencji pozyskaniu dodatkowych kontrahentów i ładunków.

Ruszają dwa wielkie przedsięwzięcia ZMPSiŚ w porcie Szczecin w rejonie Basenu Kaszubskiego i Kanału Dębickiego. Spółka podpisała kontrakty z ich wykonawcami: dla „Poprawa dostępu do portu w Szczecinie w rejonie Kanału Dębickiego” z konsorcjum firm NDI Sp. z o.o. oraz NDI SOPOT S.A., dla „Poprawa dostępu do Portu w Szczecinie w rejonie Basenu Kaszubskiego” z gdańską Korporacją Budowlaną DORACO.

Wprowadzone przez ZMPSiŚ SA procedury bezpieczeństwa zapobiegły niebezpieczeństwu pojawienia się wirusa wśród pracowników i przypływających załóg. Spółka spełniając rolę społecznej odpowiedzialności biznesu, zaangażowała się we wsparcie służb medycznych w walce z korona wirusem i przekazała dwie darowizny. Pomoc od portu, w kwocie miliona złotych trafiła do trzech szpitali – dwóch w Szczecinie: zakaźnego przy ul. Arkońskiej i PSK 1 przy ul. Unii Lubelskiej oraz do koszalińskiego Szpitala Wojewódzkiego przy ul. Tytusa Chałubińskiego.

Za przekazane środki został zakupiony sprzęt potrzebny tym jednostkom, tj. respiratory, kardiomonitory, pompy infuzyjne oraz ambulans. Z kolei druga darowizna przeznaczona była na zakup aparatury służącej do wczesnej diagnostyki korona wirusa.

 

Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA

WindEurope: realizacja krajowych planów na rzecz klimatu to podwojenie mocy wiatrowych

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Polskie nowości

Czytaj więcej: WindEurope: realizacja krajowych planów na rzecz klimatu to podwojenie mocy wiatrowych

Pełna realizacja Krajowych Planów na rzecz Energii i Klimatu państw UE przełoży się na podwojenie do 2030 r. mocy wiatrowych i wzrost zatrudnienia o połowę - wynika z raportu WindEurope, największej europejskiej organizacji branży energetyki wiatrowej.

W opublikowanym w piątek raporcie „Wind energy and economic recovery in Europe”, WindEurope ocenia, że pełne wdrożenie krajowych planów przełoży się na wzrost mocy zainstalowanych w energetyce wiatrowej do niemal 400 GW, z czego 286 GW znajdzie się w farmach na lądzie, a 111 GW w farmach morskich.

Realizacja takiego scenariusza oznacza zwiększenie zatrudnienia w sektorze o 50 proc., do 450 tys. miejsc pracy, i wzrost o 35 proc., do 50 mld euro wkładu sektora w europejskie PKB - ocenia WindEurope. Organizacja przypomina, że dziś sektor wiatrowy dokłada rocznie 37 mld euro do europejskiego wzrostu gospodarczego i płaci 5 mld euro podatków, a w branży i wokół niej pracuje około 300 tys. osób.

WindEurope oszacowało też, że zaniechanie realizacji KPEiK będzie oznaczać niższy niż w scenariuszu ambitnym przyrost mocy - do 324 GW mocy za 10 lat, co oznacza redukcję zatrudnienia o ok. 20 tys. osób.

Zielony restart gospodarki po kryzysie jest możliwy także w Polsce. Sektor energetyki wiatrowej jest gotowy go wesprzeć realizując warte dziesiątki miliardów złotych inwestycje – podkreśla prezes Polskiego Stowarzyszenia Energetyki Wiatrowej Janusz Gajowiecki.

Jak wskazuje, dla uwolnienia potencjału energetyki wiatrowej w Polsce potrzebne jest odblokowanie rozwoju nowych farm na lądzie dzięki liberalizacji ustawy odległościowej, a także wejście w życie przepisów ustawy promującej wytwarzanie w morskich elektrowniach wiatrowych do końca tego roku.

Z szacunków PSEW wynika, że działające w Polsce farmy wiatrowe na lądzie o łącznej mocy ok. 6 GW już dzisiaj zasilają budżety gmin i państwa kwotą 380 mln zł rocznie i dostarczają ok. 2 mld zł wartości dodanej do krajowego PKB. Ze względu na budowę ponad 3,2 GW po aukcjach w 2018 r. i 2019 r., zatrudnienie w firmach związanych bezpośrednio z sektorem znajduje dziś 8-10 tys. osób, a łącznie z sektorami powiązanymi – nawet na 13-17 tys. osób - ocenia organizacja.

PSEW podkreśla, że odblokowanie potencjału wiatru na lądzie, oznaczające przyrost mocy wiatrowych do poziomu 12,5 GW w 2030 r., co z kolei rozbuduje wiatrowy rynek pracy w Polsce do 24 tys. miejsc pracy i zwiększy wpływ tego sektora na PKB do 5 mld zł rocznie. Stagnacja przyniesie natomiast kurczenie się zatrudnienia do poziomu 11 tys. etatów.

W sytuacji spowolnienia gospodarczego, zapowiadana przez rząd nowelizacja ustawy odległościowej może okazać się jedną z tzw. ustaw antykryzysowych wspomagających odbudowę gospodarki po pandemii COVID-19. Z kolei dynamiczny rozwój wiatru na lądzie da lepszą pozycję do budowania potencjału energetycznego na Morzu Bałtyckim, choćby dzięki prężnemu rozwojowi firm z łańcucha dostaw, dostarczających materiały i usługi zarówno dla wiatru na lądzie i na morzu – ocenia wiceprezes PSEW Kamila Tarnacka.

W dynamicznym scenariuszu rozwoju morskiej energetyki wiatrowej w polskiej strefie Bałtyku, do 2030 r. mogłoby powstać tam nawet 8,6 GW mocy, dając pracę 68 tys. osób i dokładając do polskiego PKB prawie 9 mld zł rocznie. Brak ambicji, wiążący się z realizacją zaledwie 4,3 GW w ciągu 10 lat oznacza mniejsze o połowę korzyści w skali roku - ostrzega PSEW.(PAP)

 

wkr/ dym/

Źródło: PAP 

Inwestycja ZMPSiŚ w porcie Szczecin w rejonie Kanału Dębickiego - kontrakt z wykonawcą firmą NDI podpisany

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Szczecin

Czytaj więcej: Inwestycja ZMPSiŚ w porcie Szczecin w rejonie Kanału Dębickiego - kontrakt z wykonawcą firmą NDI...

Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA oraz konsorcjum firm NDI Sp. z o.o. oraz NDI SOPOT S.A. podpisały kontrakt na wykonanie inwestycji pn. „Poprawa dostępu do portu w Szczecinie w rejonie Kanału Dębickiego”. 

Dokument podpisali: ze strony ZMPSiŚ SA, Krzysztof Urbaś, prezes zarządu oraz Jacek Cichocki wiceprezes ds. rozwoju, natomiast z NDI prezes Małgorzata Winiarek-Gajewska. 

Ta inwestycja to jeden z flagowych projektów realizowanych przez ZMPSiŚ w porcie Szczecin. Jego celem jest uzyskanie zwiększonego jakościowo i ilościowo potencjału do przeładunków drobnicowych, poprzez budowę nowego nabrzeża Norweskiego (stanowiącego przedłużenie linii już istniejącego nabrzeża Fińskiego, pełniącego funkcję terminala kontenerowego) oraz modernizację istniejących nabrzeży Czeskiego i Słowackiego wraz z modernizacją infrastruktury technicznej na bezpośrednim zapleczu nabrzeży i przystosowanie ich do głębokości technicznej 12,5 m. 

Ponadto, jako zabezpieczenie brzegu Ostrowa Grabowskiego i przedłużenie w przyszłości dalszej linii nabrzeża Norweskiego, w ramach tego zadania planuje się budowę nabrzeża oczepowego na długości ok. 600 m (nazwa w przyszłości - nabrzeże Duńskie). 

Obecnie nabrzeża Czeskie i Słowackie są najintensywniej wykorzystywanymi nabrzeżami drobnicowymi w porcie Szczecin, a zakres inwestycji zapewni dostosowanie ich parametrów do obsługi największych statków, jakie będą mogły zawijać do portu w Szczecinie, po modernizacji toru wodnego Świnoujście-Szczecin do głębokości 12,5 m.

Elementem wspólnym dla wszystkich nabrzeży jest poszerzenie Kanału Dębickiego do szerokości 200 m (obecnie 120 m), poprzez wybranie mas ziemnych na całym odcinku zachodniego brzegu Ostrowa Grabowskiego oraz pogłębienie basenu do głębokości technicznej 12,5 m. Umożliwi to przystosowanie nabrzeży do parametrów modernizowanego toru wodnego Świnoujście -Szczecin. Ilość mas ziemnych do przetransportowania to aż  1,5 miliona m3. (800 tys. z nowego nabrzeża oraz 700 tys. z pozostałych części kanału).

W ramach realizacji inwestycji poprawy dostępu do portu w Szczecinie w rejonie Kanału Dębickiego oraz Basenu Kaszubskiego budowane są pola odkładu urobku na Ostrowie Grabowskim służące jako baza do deponowania urobku z prac czerpalnych.  

Projekt „Poprawa dostępu do portu w Szczecinie w rejonie Kanału Dębickiego”  jest współfinansowany ze środków z Unii Europejskiej z Funduszu Spójności w ramach programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Koszt prac to 343,1 mln złotych.  Inwestycja ma być gotowa do 30 września 2023.

Krzysztof Urbaś, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA: W porcie Szczecin prowadzimy przedsięwzięcia związane z pogłębieniem toru wodnego do 12,5 m, czyli inwestycji Urzędu Morskiego. Choć samo pogłębienie toru wodnego jest zadaniem leżącym w gestii Urzędu Morskiego w Szczecinie, to rolą Zarządu Portu jest dostosowanie portowych nabrzeży w Szczecinie do nowych parametrów toru wodnego,  Wraz z tą inwestycją do portu w Szczecinie wkracza nowa jakość. Zyskamy nowe tereny, które z powodzeniem możemy wykorzystać i zagospodarować na cele portowe. Kolejne nabrzeża, to kolejne terminale, to dalsze zwiększanie potencjału przeładunkowego, a co za tym idzie większa ilość towarów w naszych portach. Ta inwestycja stanowi także wstęp do dalszego rozwoju zachodniej części Ostrowa Grabowskiego. Jeśli uda nam się zrealizować te wszystkie zamierzenia inwestycyjne, to w 2050 roku będziemy dysponować w zespole portów Szczecin-Świnoujście potencjałem mogącym obsłużyć niemal trzykrotnie więcej ładunków aniżeli obecnie. 

Małgorzata Winiarek Gajewska, prezes NDI: - Cieszymy się, że będziemy mogli realizować ten bardzo ciekawy projekt w Porcie w Szczecinie.  Zawarty kontrakt jest dla nas kolejnym dużym projektem w branży hydrotechnicznej.  Obecnie realizujemy kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną, a za nami budowa nabrzeża T2 dla głębokowodnego terminala kontenerowego DCT w gdańskim porcie. Jako polska firma znad morza jesteśmy szczególnie zainteresowani rozwojem branży hydrotechnicznej i staramy się jak najlepiej przygotowywać do realizacji kolejnych zadań poprzez rozwój kadry jak i zakup specjalistycznego sprzętu do pracy w wodzie. Nasza kadra jest już zmobilizowana i wkrótce rozpoczniemy prace przygotowawcze. To sprawdzanie ferromagnetyczne, przygotowanie zaplecza budowy wraz z placami składowymi i pierwsze roboty rozbiórkowe na nabrzeżach. 

 

ZMPSiŚ SA

 

Port Gdańsk zacieśnia współpracę z portami na Ukrainie

Czytaj więcej: Port Gdańsk zacieśnia współpracę z portami na Ukrainie

13 października 2020 r. w Odessie między Zarządem Morskiego Portu Gdańsk SA, a Administracją Morskich Portów Ukrainy został podpisany list intencyjny dotyczący wzajemnej współpracy.

Ufam, że współpraca pomiędzy Portem Gdańsk a Administracją Morskich Portów Ukrainy stanie się fundamentem do stworzenia wspólnego korytarza intermodalnego. Podpisane dzisiaj memorandum wpisuje się doskonale w koncepcję Trójmorza, ale i Korytarza Transkaspijskiego - powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Dokument został podpisywany przy okazji wizyty Prezydenta Andrzeja Dudy na Ukrainie. Prezydenci Ukrainy i Polski otworzyli w Odessie ukraińsko-polskie forum transportowo-logistyczne. W spotkaniu uczestniczyli ministrowie infrastruktury Andrzej Adamczyk i Władysław Kryklij.

Porty Ukrainy oraz Port Gdańsk zdecydowały się wymienić wiedzą oraz zdobytymi doświadczeniami, które w przyszłości mają zoptymalizować łańcuchy logistyczne, a tym samym zwiększyć wolumeny przeładowywanych przez Porty towarów i przyczynić się do zacieśnienia relacji handlowych pomiędzy krajami – powiedział prezes zarządu Morskiego Portu Gdańsk SA Łukasz Greinke.

Administracja Portów Ukrainy powstała w 2013 roku i zrzesza 13 portów naszego wschodniego sąsiada. Jej główną siedzibą jest Odessa, największy port ukraiński.

Porozumienie między Portem Gdańsk i portami ukraińskimi pozwoli na pogłębienie współpracy i podwyższenie konkurencyjności obu portów oraz wzmocni ich powiązania gospodarcze. Pomimo, że porty Ukrainy i Polski funkcjonują na różnych obszarach wodnych i obsługują w większości różne strumienie ładunkowe, to ich wzajemne potrzeby i cele są zbliżone. Porty będą współpracować przy planowaniu infrastruktury portów, wdrażaniu innowacji w zakresie technologii obsługi ładunków i statków oraz wymianie doświadczeń. Jednym z priorytetowych kierunków współpracy jest poszukiwanie oraz przyciąganie ładunków tranzytowych, m.in. z Azji Środkowej i Turcji.

 

Ministerstwo Infrastruktury

Wsparcie rządu w planach rozwojowych Portu Gdynia

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdynia

Czytaj więcej: Wsparcie rządu w planach rozwojowych Portu Gdynia

We wrześniu br. Sejm zdecydował o dokapitalizowaniu portów kwotą obligacji w wysokości 1 mld zł, w celu zwiększenia kapitału zakładowego portów oraz budowę strategicznych elementów infrastruktury zapewniającej dostęp do portów (m.in. falochronów zewnętrznych). Zarząd Morskiego Portu Gdynia SA ma otrzymać papiery wartościowe w wys. 150 mln euro.

Środki przeznaczone zostaną na budowę falochronu zewnętrznego, który jest elementem niezbędnym dla poprawy warunków nawigacyjnych w Porcie Gdynia. Budowa nowego falochronu daje perspektywę na dalszy, dynamiczny rozwój portu. Jedną ze strategicznych inwestycji Portu Gdynia jest Port Zewnętrzny.

W najbliższych dniach ogłoszony zostanie przetarg na wybór Partnera Prywatnego, który będzie zarówno budowniczym, jak i operatorem Portu Zewnętrznego. Inwestycja pod nazwą „Port Zewnętrzny w Porcie Gdynia” jest priorytetowym zadaniem Zarządu Morskiego Portu Gdynia SA, które uzyskało akceptację Rządu Rzeczypospolitej Polskiej i zostało umieszczone w rządowym projekcie Programu rozwoju polskich portów morskich do roku 2020 (z perspektywą do 2030 roku).

Głębokowodny Port Zewnętrzny powstanie w oparciu o istniejące Nabrzeże Śląskie - na sztucznym lądzie wychodzącym poza obecny falochron ochronny. Jego budowa stała się koniecznością w obliczu rosnącej konkurencji rynkowej oraz prognoz w zakresie popytu na przeładunki kontenerowe w polskich portach morskich, mówiących o wzroście do poziomu około 9,5 mln TEU w 2050 roku. Zarząd Morskiego Portu Gdynia zamierza zrealizować strategiczną z punktu widzenia dalszego rozwoju inwestycję zwiększającą potencjał przeładunkowy portu oraz pozycję konkurencyjną w regionie Morza Bałtyckiego w formule PPP. Pozwala ona wykorzystać kapitał, wiedzę i doświadczenie sektora prywatnego w finansowaniu inwestycji i usług publicznych.

Wiele portów na świecie jest realizowanych w formule PPP, jest jak najbardziej właściwa, gdyż zapewnia finansowanie, z założenia jest o wiele bardziej efektywna, niż realizacja w formule tradycyjnej, badania wykazują, że takiego typu inwestycje są o wiele szybsze. Co najważniejsze, tego typu inwestycje muszą być korzystne dla szeroko pojętego interesu publicznego. Każdorazowo przeprowadza się dogłębne analizy i rozmawia z potencjalnymi partnerami – to wszystko w przypadku Portu Zewnętrznego zostało zrobione. Wyniki analiz jednoznacznie wskazują, że formuła PPP inwestycji Port Zewnętrzny jest optymalna – mówi Alina Sarnacka, specjalistka ds. Partnerstwa Publiczno-Prywatnego.

Port Zewnętrzny to dla Zarządu Morskiego Portu Gdynia SA priorytet i konsekwentnie realizowane są kolejne kamienie milowe tego projektu. Dzięki tej ogromnej inwestycji powstanie ponad 700 nowych miejsc pracy na samym terminalu oraz ponad 4200 w otoczeniu branżowym, a szacowane wpływy do budżetu państwa będą każdego roku wynosić od 3 do nawet 4 mld zł, nie licząc tego, co już dziś generuje działalność wszystkich terminali w Porcie Gdynia. W pierwszym roku prognozowane obroty w terminalu kontenerowym wyniosą około 13% maksymalnych, natomiast w drugim roku około 26%. Oznacza to, że wpływy do Budżetu Państwa przewyższą sumę poniesionych przez Urząd Morski nakładów inwestycyjnych już w drugim roku działania terminala.

Jest to ostatni moment, aby przystąpić do realizacji tego projektu, który jest inwestycją na dekady – nie możemy patrzeć na nią pod kątem popytu z perspektywy roku czy dwóch, jeżeli ma on nam służyć przez 30, 40, czy nawet 50 lat. Czas najwyższy, abyśmy zaczęli realizować duże projekty w formule PPP w Polsce i ten projekt idealnie się do tego przedsięwzięcia nadaje. Realizując szereg analiz z tym związanych wielokrotnie mieliśmy okazję rozmawiać z inwestorami, którzy wskazują, że aby ten projekt odniósł sukces musi posiadać światowej klasy operatora portowego, który zna ten biznes. Partner ten powinien być nie tylko operatorem, ale powinien również mieć wpływ na tę inwestycję od początku, móc ją doprecyzować i zrealizować w pełni według swoich oczekiwania – dlatego formuła PPP jest w pełni uzasadniona do realizacji tego typu przedsięwzięcia - skomentował Maciej Ziomek, przedstawiciel firmy doradczej EY.

Budowa Portu Zewnętrznego jest jedną ze strategicznych inwestycji wspieranych przez polski Rząd i została wyszczególniona w uchwalonej w ubiegłym roku specustawie o inwestycjach w zakresie budowy portów zewnętrznych. Dla Portu Gdynia ważny jest zwłaszcza zapis o finansowaniu z budżetu państwa projektu budowy Drogi Czerwonej, która ma zapewnić sprawny dostęp do nowego pirsu. Koszt tej inwestycji szacowany jest na 1,5 mld zł i jest to projekt o strategicznym znaczeniu dla polskiej gospodarki.

 

Port Gdynia SA