Dyrektywa siarkowa wymusza na armatorach morskich ograniczenie zawartości siarki w paliwach stosowanych z 1% do 0,1%. W związku z brakiem w 100% sprawdzonych technologii, sytuacja ta stwarza okazję do innowacji technologicznych w obszarze oszczędzania paliwa.
Według ostatnich przeprowadzonych badań, rozwój w zakresie systemów zarządzania energią morską może przynieść poprawę o 15% efektywności zużycia paliwa.
Thomas Franck, były prezes Fińskiego Związku Armatorów i były Dyrektor Zarządzający w Bore Ltd komentuje, że większość statków, które będzie poruszać się w specjalnych strefach kontroli emisji (SECA) będzie musiało przejść z ciężkiego oleju napędowego na paliwa gazowe (jedno z alternatywnych rozwiązań), co według niego jest bardzo praktycznym i opłacalnym sposobem działania w świetle nowych ograniczeń.
Poprzez optymalizację wydajności paliwa na każdym konkretnym statku, może być wygospodarowane dodatkowe 15-20% oszczędności. Aby optymalizować koszty paliwa trzeba wziąć pod uwagę wiele zmiennych, które będą wpływały na wydajność: od projektu śmigła, farby na kadłubie do najbardziej efektywnych rozwiązań zarządzania silnikiem. Czasami zmiana nawet najmniejszego czynnika może przyczynić się do znacznych oszczędności.
Firma Nanol Technologies opracowała nowy dodatek do smarów zawierający cząstki miedzi. Wykazano, że wpływa on bardzo pozytywnie na wydajność.
Nanol zabezpiecza powierzchnie metaliczne, nakładając bardzo cienką warstwę ochronną z miedzi. Zmniejsza to straty energii wynikające z siły tarcia. Ponadto zmniejsza zużycie metalu, przedłuża żywotność komponentów przez co zmniejsza zużycie paliwa, a tym samym emisję szkodliwych substancji.
Henrik Dahl, Dyrektor Zarządzający w Eniram również twierdzi, że największy potencjał oszczędności w żegludze kryje się w silniku i systemach zarządzania paliwem. Drugim największym koszem operacyjnym są rozwiązania ogólnej sprawności, na które nie można patrzeć tylko pod jednym aspektem.
Żegluga musi być aktywna w kreowaniu swojej przyszłości. Prawodawstwo nie będzie działało tak, żeby zakończyć transport morski cargo, ponieważ koszty w przeliczeniu na jednostkę w żegludze nadal są najbardziej energooszczędne w porównaniu do innych środków transportu. Czasami jednak ustawodawstwo musi jako pierwsze zachęcić przemysł do innowacji.
Ponadto, Thomas Franck, stwierdził, że wprowadzenie specjalnych stref kontroli emisji (SECA) daje nam przewagę pięciu lat nad resztą gospodarek morskich (pozaeuropejskich) i stwarza wielką szansę na udowodnienie pozycji lidera w branży w dziedzinie zużycia paliwa. Z wielu prac nastawionych na rozwój, prowadzonych w regionie Morza Bałtyckiego, reszta świata będzie korzystała przez następnych wiele lat.
Dyrektywa siarkowa jak każde inne rozwiązanie wiąże się z kosztem i ryzykiem.
Z unikalnych rozwiązań obecnie dostępnych na rynku, niektóre środki przynoszą oszczędności bez konieczności ponoszenia wielkich inwestycji na początku. Obliczono, że stosowanie dodatku Nanol zmniejsza zużycie paliwa o około 5%. Co stanowi proste rozwiązanie niewymagające dużych inwestycji w nowe silniki, drogie systemy kontrolujące emisję, złożone łańcuchy dostaw paliwa lub modyfikację praktyk operacyjnych.
Źródło:promy24.com