Dwa nowe promy na linii Gdynia-Karlskrona w 2022 r. – Stena Line zwiększy jej przepustowość o 30 procent

wrz 27, 2021 | Stena Line

stena scandica 02 800

Stena Line kontynuuje rozwój swoich połączeń na Morzu Bałtyckim i zwiększa przepustowość zarówno pasażerską jak i frachtową na kilku liniach. Operator promowy ponformował dziś, że w 2022 roku planuje wprowadzić dwa nowoczesne promy i Stena Baltica o długości 222 metrów na linię Gdynia-Karlskrona. Dla klientów frachtowych Stena Line oznacza to wzrost zdolności przewozowej połączenia o 30 proc., a dla pasażerów – nową jakość podróżowania – twierdzi przewoźnik promowy w oficjalnym komunikacie.

Stena Line obsługuje linię promową między Gdynią a Karlskroną w Szwecji od ponad 26 lat. W tym czasie statki z charakterystycznym czerwonym kominem przewiozły ponad 10 milionów pasażerów i niemal 2 miliony ciężarówek. Połączenie ma status Autostrady Morskiej i jest dziś ważną częścią europejskiej sieci logistycznej a także ma znaczenie dla turystyki w Polsce i Szwecji. W ciągu ostatnich dziesięciu lat wzrosty przewozów na tej linii sięgnęły 60 proc.

Trasa jest dziś jednym z najważniejszych połączeń promowych w sieci Stena Line z prawie 2000 rejsów między Gdynią, a Karlskroną rocznie. Rozwinięcie zdolności przewozowych połączenia wiąże się również z inwestycjami w infrastrukturę dwóch portów w Gdyni i w Karlskronie. W Porcie Gdynia właśnie zakończono budowę nowego terminala promowego, który dysponuje nabrzeżem o długości 240 m, dzięki czemu wprowadzenie nowych większych statków stało się możliwe.

Stena Line planuje pierwsze wypłynięcie z nowego terminalu (ale jeszcze dotychczas eksploatowanym na linii promem) już 1 stycznia 2022. Bliskość infrastruktury intermodalnej i dostępność torów w sąsiedztwie nowego terminalu w Gdyni pozwoli też w przyszłości na rozwinięcie oferty intermodalnej w relacji pociąg-prom. Taką infrastrukturę już w tej chwili ma port w Karlskronie, gdzie w najbliższych miesiącach przewidziano inwestycje pod przyszły rozwój, min. modernizację rampy załadunkowej.

– Obecna pojemność frachtowa naszej linii jest niewystarczająca w stosunku do popytu, więc cieszymy się, że dzięki zbliżającej się wymianie tonażu będziemy oferować nawet o 30 procent więcej powierzchni ładunkowej. Nowy terminal umożliwia też wdrożenie nowoczesnych pomysłów Stena Line usprawniających operacje portowe, jak na przykład bramy inteligentne Smart Gate, czy idee „zielonego portu”, a wśród nich zasilanie z lądu podczas postoju statków. Nie zapominajmy także, że nowy terminal jest bliżej centrum miasta. Mamy nadzieję, że to też zwiększy zainteresowanie przyszłych pasażerów, po obu stronach morza – mówi Marek Kiersnowski, dyrektor zarządzający Stena Line Polska.

Stena Line wierzy w ciągły wzrost popytu na transport morski, zarówno towarów, jak i pasażerów. Teraz armator zapowiada kolejny krok w rozszerzaniu swojej działalności na Bałtyku i w 2022 roku planuje wprowadzić promy i Stena Baltica o długości 222 metrów na linię Gdynia-Karlskrona. Każdy z promów może pomieścić 970 pasażerów i dysponuje 2875 metrami ładunkowymi przeznaczonymi na ciężarówki i samochody osobowe, co oznacza wzrost pojemności przewozowej na linii o aż 30 proc. i nowe wrażenia z podróży dla pasażerów.

– Rozwijamy się razem z naszymi klientami i partnerami zarówno w Karlskronie, jak i Gdyni. Wzrasta popyt na przewozy towarów i pasażerów, w perspektywie końca pandemii. Nowe promy, które teraz wprowadzamy, są ważną częścią ciągłej modernizacji naszej floty i rozwoju w kierunku bardziej zrównoważonego transportu morskiego – mówi Niclas Mårtensson, dyrektor zarządzający koncernu Stena Line.

Stena Line planuje wprowadzić dwa nowe na linii promy i Stena Baltica do obsługi połączenia Gdynia – Karlskrona latem i późną jesienią 2022 roku. Podczas przebudowy w zeszłym roku oba promy zostały przedłużone o 36-metrową sekcję środkową, dzięki czemu zyskały 30 procent dodatkowej ładowności i łącznie 88 nowych kabin na pokładzie. Statki zostały również zmodyfikowane pod kątem wydajnego załadunku i rozładunku, dzięki czemu można skrócić czas ich postojów w porcie. Wnętrze zostało wykończone zgodnie z nowoczesnym, jasnym, skandynawskim wzornictwem typowym dla Stena Line, który ma zapewnić pasażerom nową jakość podróży.

Strategia zrównoważonego rozwoju Stena Line jest wyraźnie zaznaczona – oba promy (zgodnie z wymogami nowych przepisów obowiązujących żeglugę) są wyposażone w technologie mające na celu zwiększenie wydajności paliwowej oraz w nowe systemy oczyszczania wody balastowej. Większy tonaż oznacza również niższe emisje w przeliczeniu na transportowaną jednostkę ładunku.

Stena Scandica i Stena Baltica zostały zbudowane we włoskiej stoczni Visentini w 2005 roku i wcześniej kursowały na linii promowej Stena Line między Belfastem, a Liverpoolem na Morzu Irlandzkim pod nazwami Stena Lagan i Stena Mersey. Następnie obsługiwały linię Stena Line między Nynäshamn (lub Sztokholmem) w Szwecji, a Ventspils na Łotwie. 

Tak więc Stena Line wstawia na linię Gdynia-Karlskrona promy co prawda świeżo zmodernizowane, ale ponad 15-letnie, natomiast w tym samym roku na linię między Nynäshamn i Ventspils (według ogłoszonego w tym samym komunikacie, w którym zapowiedziano nowe promy na połączeniu między Szwecją i Polską) planuje wprowadzić dwa statki nowo zbudowane.

Przy tym od roku 2020 grupa Stena wprowadza do eksploatacji 12 nowych, budowanych w Chinach, promów typu ro-pax typoszeregu E-Flexer (w kilku wariantach), z czego pięć przewidziano do eksploatacji na liniach obsługiwanych przez Stena Line, a pozostałe wyczarterowano innym operatorom. 

Stena Scandica i Stena Baltica – charakterystyka podstawowa:

nr IMO – 9329849 (Stena Scandica); 9329851 (Stena Baltica)

rok budowy – 2005

stocznia – Cantiere Navale Visentini Srl, Porto Viro Yard

przebudowa (m.in. przedłużenie) – 2020/2021 

stocznia przebudowująca – Sedef, Tuzla, Turcja

długość całkowita – 222,60 m

długość między pionami – 213,84 m

szerokość konstrukcyjna – 25,60 m

wyskość boczna – 15,00 m

zanurzenie – 5,85 m

nosność – 9670 t

tonaż pojemnościowy brutto – 35 456

tonaż pojemnościowy netto – 13 543

skompensowana pojemność brutto (CGT) – 36 254

pojemność zbiorników balastowych – 5183 m³

łączna pojemność zbiorników paliwowych – 1470 m³

liczba miejsc dla pasażerów – 970, w tym bez kabiny – 488, w kabinach 482

liczba kabin pasażerskich – 202

załoga – 68 osób

długość pasa ładunkowego ro-ro – 2875 m (+ oddzielny pokład dla samochodów osobowych)

zdolność przewozowa samochodów osobowych – 277

rampy / furty – 1 x dziobowa + 1 x rufowa (dług. 17,00 m, szer. 14,00 m)

prędkość maksymalna – 24,50 węzła

prędkość eksploatacyjna – 23,50 węzła

łączne dobowe zużycie paliwa – 91 t przy prędkości 23,50 węzła

napęd – dwuśrubowy (z przekładniami redukcyjnymi, śruby nastawne, 147 obr./min.), spalinowy

łączna moc napędu głównego – MCR 21 600 kW (29 368hp)

silniki napędu głównego – 2 × MAN B&W 9L48/60, 4-suwowe, rzędowe, 9-cylindrowe, 480 × 600 mm (średnica cylindra × skok tłoka), MCR 10 800 kW (14 684 KM) przy 500 obr./min.

silniki pomocnicze (zespołów prądotwórczych) – 3 × Caterpillar 3516, 4-suwowe, 16-cylindrowe, 170 × 190 mm (średnica cylindra × skok tłoka), MCR 1800 kW

prądnice (zespołów prądotwórczych) – 3 × 1620 kW (440 V, 60 Hz)

prądnice zawieszone („wałowe”) – 2 × 1800 kW (440 V, 60 Hz) – PTO z silników głównych 

scrubber (odsiarczająca płuczka spalin)

stery strumieniowe dziobowe – 2 × 900 kW (1224 KM)

klasa lodowa – FS Ice Class II

klasyfikacja – RINA (Registro Italiano Navale)

Udogodnienia dla pasażerów:

wśród 202 kabin jest także 88 całkiem nowych oraz kabiny rodzinne i kabiny dla osób podróżujących ze zwierzętami 

restauracja i bar z widokiem na morze oraz kafeteria

przestrzenie publiczne z wygodnymi fotelami i ekranami telewizyjnymi

zewnętrzny pokład słoneczny, gdzie można podziwiać widok i doświadczyć świeżego morskiego powietrza

cyfrowe ekrany informacyjne 

Wi-Fi dostępne we wszystkich miejscach publicznych

sklep o powierzchni 120 m² z szerokim asortymentem perfum, słodyczy, alkoholi

Stena Line jest powstałym w 1962 roku szwedzkim koncernem promowym z siedzibą w Göteborgu. Operuje na 18 trasach łączących 9 krajów, eksploatuje 37 promów wykonujących blisko 25 000 rejsów rocznie. Zatrudnia ponad 4300 pracowników. Przewozy wynoszą co roku: 7,6 mln pasażerów, 1,7 mln samochodów osobowych oraz 2,1 mln jednostek frachtowych (ciężarówki, naczepy itp.). Stena Line jest ważną częścią europejskiej sieci logistycznej i stale rozwija nowe rozwiązania intermodalne, łącząc transport kolejowy, drogowy i morski. Stena Line odgrywa również ważną rolę w turystyce w Europie dzięki szerokiej działalności pasażerskiej.

W Polsce Stena Line jest obecna od ponad ćwierć wieku. Promy z charakterystycznym czerwonym kominem łączą Gdynię z Karlskroną w południowej Szwecji. Co roku tę trasę przemierza kilkaset tysięcy pasażerów, korzystając z jednego z dwóch bliźniaczych statków o szerokiej ofercie atrakcji dla pasażerów: Stena Vision i Stena Spirit. Trzeci statek na linii, Stena Nordica, również zabiera pasażerów i samochody osobowe, lecz jest przeznaczony głównie do przewozu ładunków. Stena Line jest częścią Stena AB Group, należącej do rodziny Olsson. Poza przewozami promowymi, grupa zajmuje się m.in. żeglugą, wydobyciem ropy naftowej, recyklingiem, obrotem nieruchomościami. Obroty całej grupy sięgają 36,5 mld koron szwedzkich rocznie. Stena AB zatrudnia ok. 14 000 pracowników na całym świecie.

 

Źródło: Stena Line, Fot.: Stena Line