Decydująca faza realizacji Morskiego Terminalu Przeładunkowego Orlenu

kwi 23, 2024 | Polskie nowości

Na budowie Morskiego Terminala Przeładunkowego przy Rafinerii Gdańskiej toczą się intensywne prace. We wschodniej części nabrzeża oraz na pomostach komunikacyjnych, zamontowano balustrady. Prace żelbetowe dla całej inwestycji zostały zakończone, a na ul. Sztutowskiej zakończono budowę nowo zaprojektowanego przepustu. Co zaplanowano na kolejne tygodnie robót?

Projekt zakłada budowę około 380-metrowego nabrzeża przeładunkowego do obsługi jednostek morskich o długości do 130 metrów, głębokości zanurzenia do ok. 5,8 metrów i szerokości do 17,6 metrów. Do wykonania są m.in. budynki, gdzie znajdzie się centrum dowodzenia nabrzeżem, a także rurociągi, estakady oraz infrastruktura podziemna i pomocnicza, która połączy nowy terminal z rafinerią. Na nabrzeżu powstaną dwa stanowiska przeładunkowe – każde z czterema ramionami nalewczymi, służące do obsługi zbiornikowców.

Obecnie budowa wkroczyła w decydującą fazę realizacji. Finalizowany jest stan surowy budynku BZT. Trwają prace budowlane związane z nawierzchnią na wschodniej części nabrzeża – wykonywane są tam m.in. warstwy podbudowy oraz warstwy nawierzchni z płyt Yomb. Kontynuowana jest przebudowa ul. Sztutowskiej, gdzie do tej pory wykonano m.in. demontaż istniejącej nawierzchni, nasyp drogowy na zachodniej części ulicy i zakończono budowę nowo zaprojektowanego przepustu.

Wykonywane są prace czerpalne, montaż konstrukcji stalowych, wykonywanie prac murarskich attyki na budynku BZT czy prace branżowe z zakresu elektryki czy wod.-kan.

Jak przebiegały prace zimą?

„Do tej pory, przy budowie budynku BZT zabetonowaliśmy strop nad częścią parterową. Zakończyliśmy też prace murarskie ścian nośnych. Przy nabrzeżach wykonaliśmy prace wykończeniowe – przede wszystkim montaż balustrad na pomostach komunikacyjnych, prace zasypowe, ale też montaż wyposażenia hydrotechnicznego. Na terenie całej inwestycji zakończono prace żelbetowe” – mówi Maciej Klecha, kierownik budowy z Grupy NDI.

Prace budowlane trwają równocześnie w wielu miejscach. Na nabrzeżu montowane są balustrady i odwodnienie liniowe. Wykonywane są podbudowy pod późniejszą nawierzchnię. Następne w kolejce będzie wykonanie konstrukcji stalowych, nawierzchni betonowej oraz nawierzchni z kostki brukowej. Przy budynku BZT trwa zbrojenie stropu na poziomie +1, a w środku szlifowanie ścian czy wykonywanie izolacji cienkiej. W kolejnych miesiącach ekipa planuje rozpoczęcie montażu stolarki drzwiowej i okiennej, urządzeń trafostacji, wykonanie elewacji i okablowania.

Pojawił się ciężki sprzęt.

„Na budowie pracują nowoczesne maszyny. Do prac czerpalnych wykorzystywana jest jedna z największych koparek, o wadze około 110 t. Prace czerpalne wykonywane są w systemie 24/24 oraz 7 na 7 tak aby maksymalnie wykorzystywać dogodne warunki pogodowe. Z kolei przy zakładach prefabrykacji finalizowane są testy ramion nalewczych. Montaż ramion nalewczych na nabrzeżu zaplanowany jest na okres wakacyjny tego roku” – relacjonuje Maciej Klecha.

Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem, ekipa będzie mogła przystąpić do rozruchów terminala. Budowa ma zakończyć się na początku 2025 roku. Inwestorem budowy jest Grupa ORLEN. Projekt realizuje konsorcjum, w skład którego wchodzą spółki z sopockiej Grupy NDI. Terminal umożliwi przeładunek ponad miliona ton produktów, w tym olejów bazowych czy paliw żeglugowych. Odciąży też funkcjonującą na terenie zakładu bocznicę kolejową, gdzie do tej pory odbywa się transport produktów między rafinerią a zewnętrznymi punktami przeładunkowymi. Generalny wykonawca działa w tzw. formule „pod klucz”.

Źródło: NDI

Fot: NDI