Ponad 2,1 miliona TEU (kontenerów 20-stopowych) obsłużył w 2021 roku DCT Gdańsk (DCT), co stanowi wzrost o ok. 5 proc. i sprawia, że był to rekordowy rok dla największego terminala kontenerowego na Morzu Bałtyckim. Stało się tak pomimo wyzwań dla portów i branży logistycznej spowodowanych trwającą pandemią.
Powstanie prawdziwego Bałtyckiego Hubu
Wynik 2 milionów przeładowanych TEU DCT osiągnął w grudniu 2019 roku, tuż przed wybuchem pandemii koronawirusa. Tym samym stał się pierwszym terminalem na Morzu Bałtyckim, który przekroczył granicę 2 mln TEU obsłużonych w ciągu jednego roku. W 2020 r. z powodu zakłóceń w łańcuchach dostaw wynik spadł nieznacznie poniżej 2 mln (1,91 mln TEU), ale do końca kwietnia 2020 r. odbicie było już widoczne, a jesienią 2020 r. wolumeny wróciły do poziomów z 2019 r.
Pomimo wyzwań związanych z pandemią COVID-19, powodujących zawirowania w globalnej logistyce oraz łańcuchach dostaw przeładowaliśmy w 2021 roku ponad 2 092 432 TEU.. To osiągnięcie świadczy o zaufaniu naszych klientów do DCT Gdańsk w połączeniu z wysokim poziomem usług DCT i naszą doskonałą lokalizacją . Ten wynik pokazuje raz jeszcze, że jesteśmy prawdziwym bałtyckim hubem transportowym i bramą transportową do Europy Środkowo-Wschodniej – mówi Charles Baker, dyrektor generalny DCT Gdańsk.
W lipcu 2021 roku Port Gdańsk ogłosił, że DCT Gdańsk zbuduje trzecie nabrzeże głębokowodne, tzw. Baltic Hub 3, co po zakończeniu inwestycji zwiększy możliwości przeładunkowe DCT o 1,5 mln TEU do łącznie 4,5 mln TEU rocznie.
W ramach inwestycji, której wartość wynosi 450 mln euro (ok. 2 mld złotych) powstanie nabrzeże (zlokalizowane na wschód od istniejącego nabrzeża T1) o długości 717 m, głębokości 18 m oraz plac o powierzchni 36 ha, którego otwarcie planowane jest na 2024 r.
Dzięki tej inwestycji jesteśmy w stanie systematycznie poprawiać nasze wyniki, co nas bardzo cieszy. Ponadto zakończyliśmy rozbudowę bocznicy kolejowej z trzema dodatkowymi torami – DCT ma teraz siedem torów – każdy po 750 metrów. Będziemy cały czas inwestować w rozwój technologiczny naszego terminala – dodaje Charles Baker.
Ustanowienie nowych rekordów
DCT Gdańsk jest jedynym głębokowodnym terminalem na Morzu Bałtyckim, posiadającym nabrzeże o głębokości 17 metrów, co umożliwia to przyjmowanie największych kontenerów na świecie. Działalnośc terminala przyczyniła się do tego, że Port Gdańsk w pierwszej połowie 2021 r. awansował na pierwsze miejsce w rankingu portów kontenerowych w całym basenie Morza Bałtyckiego.
W kwietniu minionego roku DCT pobił także rekord 15 milionów przeładowanych kontenerów od początku swojego istnienia w 2007 r., a w lipcu odnotował rekord liczby TEU obsługiwanych w jednym zawinięciu statku (20 207 TEU). W listopadzie terminal obsłużył rekordową liczbę statków w ciągu miesiąca (70).
Źródło: DCT Gdańsk