We wtorek, 26 października w stoczni Crist SA rozpoczęto oficjalne cięcie stali pod budowę w pełni wyposażonego, wielofunkcyjnego pontonu, wraz z zanurzalnym narzędziem zasypowym, który posłuży do budowy podwodnego tunelu stanowiącego stałe połączenie cieśniny Bełt Fehmarn, między portami Puttgarden w Niemczech a Rødbyhavn na Lolland w Danii.
We wrześniu br. stocznia Crist SA zawarła umowę na budowę jednostki specjalistycznej z konsorcjum FLC (Femern Link Contractors) odpowiedzialnym za projekt i budowę kesonowego tunelu zatapianego, który zapewni stałe połączenie w cieśninie Fehmarnbelt.
Połączenie będzie składać się z autostrady i linii kolejowej w 18-kilometrowym tunelu, który umożliwi szybsze podróżowanie między Skandynawią a Europą, między portami Puttgarden w Niemczech i Rødbyhavn na wyspie Lolland w Danii. Połączenie tunelem umożliwi podróż pociągiem między Hamburgiem a Kopenhagą w czasie poniżej trzech godzin (obecnie cztery i pół godziny).
Crist zbuduje w pełni wyposażoną jednostkę (barkę) wielozadaniową (MPP – multipurpose) wyposażoną również w zatapialne urządzenie do zrzutu (tzw. SDT, wybudowane także przez Crist), które posłuży do równomiernego układania żwiru na dnie morskim pod elementy tunelu zatapialnego (zatapiane kesony).
W ramach projektu, stocznia będzie współpracowała z lokalnym, partnerskim biurem projektowym StoGda, które odpowiedzialne jest za opracowanie projektu technicznego oraz projekt roboczy.
Jednostka będzie miała kadłub o długości 130,2 m (całkowita długość: 149 m, łącznie z pasami transmisyjnymi). Całkowita szerokość wyniesie 48 m. Pomieści do 19 osób, będzie posiadała dwie komory żwirowe, każda do 7000 ton żwiru.
Źródło: Crist Sa