Chrzest wielozadaniowego statku typu PSV

sie 11, 2014 | SR SHIPBUILDING

1antylopaW piątek, 8 sierpnia 2014 roku w stoczni Remontowa Shipbuilding należącej do największej w Polsce grupy kapitałowej REMONTOWA HOLDING odbyła się uroczystość chrztu wielozadaniowego statku typu PSV.

Był to już ósmy statek z serii zbudowanej dla jednego z największych i najważniejszych amerykańskich armatorów, posiadającego flotę składająca się z kilkuset statków służących do wykonywania skomplikowanych operacji morskich, w tym obsługi, budowy i utrzymania w ruchu instalacji podwodnych oraz zabezpieczania właściwego funkcjonowania platform wiertniczych i wydobywczych. Podobnie jak poprzednie jednostki tej serii statek otrzymał imię jednego z gatunków antylop – Wildebeest.

Realizacja kontraktu na budowę  serii statków przeznaczonych do obsługi morskiego przemysłu wydobywczego rozpoczęła się w czerwcu 2011 roku. Wszystkie jednostki tej serii zbudowane są  według projektu opracowanego przez polskie biuro konstrukcyjne MMC  Ship Design & Marine  Consulting z Gdyni, pod nadzorem towarzystwa klasyfikacyjnego ABS (American Bureau of Shipping).

Godnym zauważenia jest fakt, iż REMONTOWA SHIPBUILDING S.A. realizując ten kontrakt stała się  pionierem w budowie statków tzw. „średnionapięciowych” . Statki  wyposażone zostały  w napęd „Diesel – Electric”, czyli agregaty prądotwórcze wytwarzające energię elektryczną, którą wykorzystuje się do napędu statku za pośrednictwem elektrycznych silników napędowych. Ten rodzaj napędu  pozwala na ekonomiczną eksploatację przy znacznym ograniczeniu  zużycia paliwa, a tym samym mniejszą emisję szkodliwych substancji do atmosfery. Statki wyposażone  zostały  w systemy zaawansowanego sterowania,  pozycjonowania DP2 jak  również w instalację zwalczania pożarów wg klasy FiFi-1 oraz  zwalczania rozlewów olejowych.

Pokład roboczy umożliwia  przewóz ładunków wielkogabarytowych,  skonteneryzowanych,  pakietów rur i innych ładunków  niezbędnych przy prowadzeniu odwiertów czy też  obsługi platform.

Są  to jednostki osiągające rekordowe parametry w tej klasie statków (o długości do 90 m) – przykładowo osiągają nośność 5500 ton,  a ich  możliwości przewozowe nie ograniczają się do ładunków płynnych, paliwa, wody czy ładunków sypkich.

Warto przypomnieć, iż przed czterema laty – w 2010 roku REMONTOWA SHIPBUILDING zbudowała  trzy Statki   typu AHTS służące do holowania obiektów morskich i obsługi kotwic oraz przewozu sypkich,  płynnych i ciężkich ładunków  niezbędnych przy pracy platform wiertniczych i wydobywczych dla tego samego Armatora.

Realizacja tej serii  statków typu PSV,  jak też przekazane wcześniej statki typu AHTS dla Armatorów z całego świata potwierdzają  ugruntowaną  pozycję REMONTOWEJ SHIPBUILDING na rynku  specjalistycznych, wielozadaniowych  statków przeznaczonych do obsługi szeroko pojętej branży offshore między innymi: przemysłu wydobywczego ropy i gazu, obsługi morskich elektrowni wiatrowych i morskich sieci przesyłowych.