Obecność Portu Gdańsk w Chinach jest coraz bardziej zauważalna. Po otwarciu biura handlowego w Szanghaju, przedstawiciele Zarządu Morskiego Portu Gdańsk zostali zaproszeni do rozmów przez jedną z chińskich prowincji.Obecność Portu Gdańsk w Chinach jest coraz bardziej zauważalna. Po otwarciu biura handlowego w Szanghaju, przedstawiciele Zarządu Morskiego Portu Gdańsk zostali zaproszeni do rozmów przez jedną z chińskich prowincji.
Hunan jest prowincją położoną w środkowym biegu Jangcy, najdłuższej w Chinach i jednej z trzech największych rzek świata. To właśnie tam odbyło się forum „Hunan-Central Eastern European Business Forum and B2B Procurement Fair”. Organizatorami były władze Hunan oraz polska firma Vershold Group, zajmująca się zintegrowanymi rozwiązaniami w handlowych łańcuchach dostaw. W czasie wydarzenia polskie przedsiębiorstwa – których na Forum było najwięcej – prezentowały efekty dynamicznie rozwijającej się współpracy z chińskimi firmami w zakresie produktów spożywczych oraz technologii.
Forum poprzedziła sesja Poland-Hunan VIP Meeting, która zgromadziła najważniejszych przedstawicieli władz i biznesu obu stron. Chińskiej delegacji przewodniczył Zastępca Gubernatora prowincji Hunan – He Baoxiang. Stronę polską reprezentował Szef Gabinetu Politycznego Premiera RP Marek Suski, który zachęcał Chińczyków do współpracy z Portem Gdańsk.
– Jesteśmy najszybciej rozwijającym się portem Europy. Cały czas uświadamiamy azjatyckich przedsiębiorców, że transport towarów przez Gdańsk jest tańszy niż przez porty zachodnie – mówi Łukasz Greinke, Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.
Rynek azjatycki jest jedną z najważniejszych przestrzeni handlowo-biznesowych dla gdańskiego portu. Rozwój relacji handlowych oraz pozyskiwanie nowych partnerów to jeden z głównych celów ZMPG.
– Spotkanie było bardzo wartościowe merytorycznie. Widzimy ogromną chęć współpracy ze strony chińskiej, nam również zależy na efektywnych relacjach biznesowych. Azjatyccy przedsiębiorcy podkreślają, że procentowy udział transportu kontenerowego, przechodzącego przez Port Gdańsk, wzrasta w dynamicznym tempie. Fakt, że to dostrzegają udowadnia, że Gdańsk jest dla nich istotnym partnerem – tłumaczy Mateusz Dawidowski, główny przedstawiciel Portu Gdańsk w Azji.
Zarząd Morskiego Portu Gdańsk przy współpracy z Polską Agencją Inwestycji i Handlu uruchomił przedstawicielstwo handlowe w Szanghaju – to pierwsze biuro polskiego portu na terenie Azji. Zadaniem głównego przedstawiciela jest wzmacnianie już istniejącego partnerstwa z chińskimi firmami, pozyskiwanie nowych klientów oraz koordynacja współpracy, także w sferze inwestycji.
Port Gdańsk