Terminal kontenerowy BCT Gdynia zamknął I kwartał 2014 r. wynikiem lepszym o jedną czwartą w porównaniu z analogicznym okresem w 2013 r.
W BCT Gdynia przeładowano w pierwszych trzech miesiącach 2014 r. 109 132 kontenery (TEU). W pierwszym kwartale 2013 r. wskaźnik ten wyniósł 87 127 TEU. – Pierwszy kwartał tego roku mieliśmy wyśmienity, a 25-procentowy wzrost przeładunków w porównaniu z rokiem ubiegłym pozytywnie pozwala nam patrzeć na resztę roku. Jeśli utrzymamy podobne tempo w kolejnych miesiącach, to będziemy w stanie zrealizować nasze założenia dotyczące przeładunków a być może i je przekroczyć – ocenia, w rozmowie z portalem rynekinfrastruktury.pl Michał Kużajczyk, menedżer ds. marketingu w BCT.
Rok 2013 został w BCT zamknięty wynikiem 394 478 TEU. Był to wynik gorszy niż w 2012 r. o 3,6%. Rekordowy dla BCT, terminala istniejącego od 1979 r., był jak dotąd rok 2007, kiedy to przeładowano 493 860 TEU.
Obecna przepustowość BCT wynosi ok. 750 tys. TEU. W najbliższych latach może się powiększyć dzięki inwestycji, która w najbliższym czasie powinna rozpocząć się w gdyńskim porcie. Zarząd Morskiego Portu Gdynia podpisał na początku roku umowę zakupu od syndyka Stoczni Marynarki Wojennej Nabrzeża Gościnnego. Powstanie tam nowa obrotnica, o średnicy 480 m. Dzięki tej inwestycji będą mogły do Gdyni wpływać kontenerowce o pojemności do 12-13 tys. TEU i długości do 380 m. Obecnie terminale gdyńskie (BCT i GCT) mogą obsługiwać jednostki o pojemności 6-7 tys. TEU.
Szefowie BCT szczególnie silnie akcentują kwestię niskiej przepustowości linii kolejowych zapewniający dojazd do gdyńskiego portu. Przygotowany niedawno przez ZDG TOR raport problemów z przepustowością tras do Trójmiasta został przygotowany na zamówienie Rady Interesantów Portu Gdynia, na czele której stoi prezes BCT Krzysztof Szymborski. W raporcie zasygnalizowano, że najważniejsza dla „odblokowania” gdyńskiego portu jest kompleksowa modernizacja linii 201 pomiędzy Maksymilianowem i Gdynią.
Źródło: rynekinfrastruktury.pl