Akademia Morska: Ze Szczecina po naukę do Stanów Zjednoczonych

paź 9, 2012 | Akademia Morska Szczecin

12010901Dwoje pracowników Akademii Morskiej w Szczecinie zakwalifikowało się do udziału w stażach w USA. Przez dwa miesiące będą szkolić się w zakresie współpracy nauki z gospodarką, zarządzania badaniami naukowymi i komercjalizacji ich efektów.

Do  tegorocznej, drugiej edycji programu zgłosiło się aż 235 kandydatów z wyższych uczelni, instytutów badawczych, instytutów Polskiej Akademii Nauk i centrów transferu technologii w całej Polsce. Po formalnej ocenie wniosków 158 kandydatów zaproszono na rozmowy kwalifikacyjne w języku angielskim, w których oceniano dotychczasowe sukcesy komercjalizacyjne, innowacyjność podejmowanych projektów, ale też zdolności komunikacyjne i znajomość języka obcego. Ostatecznie wyłoniono 80 finalistów tej edycji programu. Wśród nich jest Dorota Idziaszczyk oraz Konrad Frontczak (wyjeżdża na staż do Uniwersytetu Stanforda, drugiej uczelni świata) – pracownicy Centrum Transferu Technologii Morskich Akademii Morskiej w Szczecinie.

Uczestnicy programu przyglądają się działaniu zagranicznych firm, w których istotną rolę odgrywa komercjalizacja wyników badań, spotykają się z przedsiębiorcami i przedstawicielami venture capital oraz wzbogacają swoje pomysły na prowadzenie badań naukowych. Polscy naukowcy i menadżerowie innowacji wyjadą do najlepszych ośrodków naukowych świata, by się tam szkolić, jak przekuć efekty badań naukowych
w sukces wdrożeniowy. Stażyści ze szczecińskiej uczelni morskiej wiedzą, że taki wyjazd jest nie do przecenienia – Jestem ogromnie zadowolony z możliwości szkolenia się na jednej z najlepszych uczelni świata. Do tego jeszcze perspektywa przebywania w jednym z najbardziej innowacyjnych miejsc na świecie –  Dolinie Krzemowej, Kalifornia! Jestem przekonany, że wrócę z masą propozycji oraz nowych inicjatyw – mówi Konrad Frontczak. Wyjątkowość wyjazdu docenia również Dorota Idziaszczyk – O korzyściach płynących z takiego stażu nie trzeba nikogo przekonywać. Mam nadzieję, że wiedza, którą tam zdobędę pozwoli mi kreować rzeczywistość w mojej macierzystej uczelni oraz, jeśli będzie taka możliwość, w naszym kraju. W Polsce potrzebne są zmiany jeśli chodzi o poprawę współczynnika wdrożenia w biznesie technologii wypracowanych w warunkach akademickich, a te oznaczają ciężką pracę dla obu stron tego wdrożenia. Liczę, że wyjazd do USA ułatwi start w te zmiany, a nauka od najlepszych na świecie we wdrażaniu technologii wypracowanych na uczelniach pomoże nam szybciej przejść ten proces.

Wyjazd jest organizowany przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w ramach programu Top 500 Innovators: Science, Management, Commercialization. „Top 500 Innovators” to największy w historii program szkoleniowy dla osób zajmujących się badaniami naukowymi i komercjalizacją ich wyników w Polsce. Zadaniem stażystów po powrocie na macierzyste jednostki będzie wdrażanie rozwiązań poznanych w USA.

Więcej o programie można poczytać tutaj: http://www.nauka.gov.pl/ministerstwo/inicjatywy/top-500-innovators/

Bogna Bartkiewicz