11,3 mln ton przeładowanych w I kwartale 2020 w Porcie Gdańsk

maj 14, 2020 | Port Gdańsk

bstruktura Q12020b

W I kwartale 2020 roku w Porcie Gdańsk widoczny jest wpływ pandemii koronawirusa na branżę morską i obsłużony w porcie wolumen. Port Gdańsk w I kwartale 2020 roku uzyskał wynik o 8,3% niższy niż w analogicznym okresie 2019 roku zamykając I kwartał przeładunkami na poziomie 11,3 mln ton. Odnotowano spadki w większości grupach ładunkowych oprócz zbóż (+223%), LPG (+27%) i innych masowych (+6,4%).

W pozostałych grupach ładunkowych odnotowano spadek rdr: paliwa (-16,8%), węgiel (-27,5%), drobnica (-1,2%) kontenery (-2,1%) ro-ro (-23,8%).

W I kwartale 2020 roku w Porcie Gdańsk nie obsłużono ładunków z grupy Drewno oraz Ruda. Podział struktury przeładunków w I kwartale 2020 roku, przedstawia się następująco: masowe płynne: 29,7%, masowe suche: 23,8%, ładunki drobnicowe: 46,5%.

W I kwartale 2020 roku, liczba zawinięć statków handlowych do Portu Gdańsk wyniosła 764, co oznacza wzrost o 17 zawinięć w stosunku do analogicznego okresu 2019 roku. Równocześnie w 2020 roku zanotowano niższą średnią pojemność brutto statku niż w I kwartale 2019 roku, głównie z powodu mniejszej liczby zawinięć kontenerowych statków oceanicznych w marcu.

Największy port europejski Port Rotterdam po I kwartale bieżącego roku odnotował spadek rdr na poziomie -9,3%, a drugi co do wielkości port europejski – Antwerpia wzrost +4% rdr. Zjawisko rozprzestrzeniającej się epidemii koronawirusa, które obejmuje swym zasięgiem coraz większą część świata w aspekcie terytorialnym, oddziałuje na całą globalną gospodarkę i handel, odwracając dotychczasowe trendy rynkowe i tym samym zakłócając obowiązujące prognozy.

Port Gdańsk po podsumowaniu I kwartału 2020 roku, pomimo spadku w przeładunku kontenerów nadal plasuje się na drugiej pozycji w morskim rankingu kontenerowym na Bałtyku, a do lidera bałtyckich przewozów kontenerowych, portu St. Petersburg, który przeładował w analogicznym okresie 561 950 TEU, brakuje mu 87 557 TEU. W I kwartale 2020 roku odnotowano w Porcie Gdańsk mniejszą ilość ładunków z grupy ro-ro, które odnotowały 24% spadek rdr, głównie z powodu mniejszej ilości samochodów handlowych. Natomiast ładunki promowe ro-ro utrzymują się na podobnym poziomie co w roku ubiegłym, odnotowując zaledwie 1,5% spadek w stosunku do roku poprzedniego.

Port Gdańsk