Bulk Cargo-Port Szczecin Sp. z o.o. od wielu lat jest największą i najbardziej uniwersalną spółką przeładunkowo-składową w porcie szczecińskim. Dysponuje ona terenami o powierzchni 10 000 mkw. z 10 nabrzeżami. Roczne obroty wynoszą około 8 mln ton.
– Z firmy specjalizującej się dawniej w paliwach stałych (koks i węgiel, czyli masowych) staliśmy się wszechstronną spółką, obsługującą wszystkie grupy ładunków przechodzących przez porty ujścia Odry. Z uwagi na położenie portu jesteśmy predysponowani do tranzytu towarów, co czynimy obecnie do Niemiec i Czech – mówi Wojciech Pysiak, wiceprezes ds. technicznych Bulk – Cargo Port Szczecin.
– Nasza wieloletnia działalność opiera się na przeładunkach, składowaniu i magazynowaniu towarów masowych (m.in. węgla, rudy, złomu, ładunków płynnych, zbóż) oraz drobnicowych (m.in. wyrobów hutniczych, bloków granitowych, produktów przemysłu drzewnego, ładunków w workach i na paletach). Dodajmy do tego dodatkowe usługi, jak: sortowanie, kruszenie towarów masowych, jednostkowanie (paletyzowanie, big-bagowanie, przeformowywanie wiązek, unosów), znakowanie, foliowanie towarów, naprawa opakowań transportowych itp. – dodaje Bogdan Walczak, dyrektor Marketingu i Spedycji Bulk Cargo Port Szczecin.
Najgłębsze w porcie szczecińskim nabrzeża, świetna lokalizacja zapewniająca sprawne połączenia z siecią transportową, wykwalifikowana załoga, konkurencyjne ceny oraz możliwość zorganizowania kompleksowej obsługi ładunku – wszystko to gwarantuje sukces i zadowolenie obecnych i przyszłych klientów. Do dyspozycji kontrahentów zainteresowanych przeładunkiem towarów drobnicowych jest nowoczesny kompleks magazynów o powierzchni 4 hektarów i rampa ro-ro Bulk Cargo nieustannie inwestuje w nowoczesny sprzęt, służący do przeładunków, jak również w infrastrukturę nabrzeży i magazyny, tak aby móc zapewnić swoim kontrahentom obsługę zgodną odpowiadającą najwyższym standardom nowoczesnych portów. Na dowód tego firma wymienia stare na nowe żurawie, by sprostały wymogom współczesnego obsługiwania statków.
– Posiadamy profesjonalne, legalizowane wagi samochodowe oraz kolejowe dostępne z każdego terminalu. Na naszych nabrzeżach i drogach portowych pracuje 25 stacjonarnych żurawi, 100 jednostek sprzętu – stwierdza Wojciech Pysiak, wiceprezes Bulk Cargo – Port Szczecin
Największa portowa spółka, która ma wizję stać się specjalistycznym centrum usługowym, jest otwarta na wszystkich. Dla mniejszych i większych firm. Przykładem tego są istniejące terminale: Industrial Quimica del Nalon Polonia Sp. z o.o. – terminal przeładunkowy płynnej smoły, który istnieje od 15 lat i nadal się rozwija, Nordkalk Sp. z o.o. – przemiałownia kamienia wapiennego, Koppers Poland Sp. z o.o. – terminal przeładunkowy płynnego paku i smoły. Rudgers Poland – terminal surowców płynnych. Od kilku lat działa na terenach portowych „Nynas” (bitumen). Za kilka dni przybędzie nowy terminal, tym razem kwasu siarkowego, którego gospodarzem na Nabrzeżu Katowickim jest spółka „Metraco” KGHM z siedzibą w Legnicy. Firma chce do końca roku przeładować 100 000 ton surowca. – Jesteśmy otwarci na inwestycje związane z obrotem morskim realizowanym przez port szczeciński – mówi Wojciech Pysiak, wiceprezes Bulk Cargo do ds. technicznych.
– Mamy 100 hektarów powierzchni i 10 nabrzeży. Obecnie działa na nich ponad 60 firm i jak sądzę ta liczba znacznie się powiększy, bo zainteresowanie naszymi nabrzeżami jest bardzo duże – dodaje Bogdan Walczak.
– Przybywa coraz więcej wysokiej klasy urządzeń przeładunkowych, z których najstarsze wymieniamy na nowe. Niebawem przyjedzie do nas nowa, 25 – tonowa suwnica. Zostanie ona postawiona na nowych torach, których wybudowanie sfinansował Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście w ramach programu operacyjnego Unii Europejskiej. Powracając do warunków, dysponujemy ogromną powierzchnią składowania. Proszę sobie wyobrazić, że obsługujemy rocznie 1800 barek z 800 tys. ton towarów. Mam także znakomite warunki odwiezienia i przywiezienia ładunków koleją, samochodami, drogą morską i wodami śródlądowymi. Mam dwa stanowiska do przyjmowania statków typu panamax – stwierdza Wojciech Pysiak.
– Niestety, brak nam, pogłębionego toru wodnego do 12,5 metra. Wówczas nasze obroty by znacznie wzrosły a zainteresowanie naszymi nabrzeżami by się podwoiło. Ale nie narzekamy. Wraz z ZMPSiŚ modernizujmy nabrzeża i od strony wody i od strony lądu. Ba, przyjmujemy statki, nawet 50-tysięczniki, ale po drodze muszą pozostawić część towaru, by wpłynąć do szczecińskiego portu. Ale mamy nadzieję, że niebawem to się, bo bez pogłębienia toru wodnego ze Świnoujścia do Szczecina nie ma mowy o dalszym rozwoju portu. Dobrze, że nie stoimy w miejscu. Naprawdę sporo się robi w tym temacie, oczywiście w stolicy, bo tam są najważniejsze siły decyzyjne – wyjaśnia Bogdan Walczak.
Mimo 20 lat funkcjonowania, Bulk Cargo – Port Szczecin ciągle zmienia swój wizerunek. Pięknieją nabrzeża, powstają nowe drogi kolejowe i samochodowe. Nie ma się zatem co dziwić, że Bogusław Trzciński, prezes spółki jest dumny ze swojej kadry i ponad 400 pracowników. Podkreśla to – i słusznie – przy każdej okazji.
Bogdan Tychowski
Historia Bulk Cargo
W 1991 rozpoczęto proces przekształceń strukturalno – własnościowych portu. Na bazie wewnętrznych jednostek organizacyjnych Zarządu Portu Szczecin-Świnoujście S.A. utworzono 17 spółek z ograniczoną odpowiedzialnością, które przejęły całość spraw w zakresie wykonywania usług eksploatacyjnych, technicznych i pomocniczych. W celu zwiększenia odporności na wahania rynkowe, podniesienia wiarygodności w oczach kontrahentów w roku 1994 została przeprowadzona koncentracja kapitału. W wyniku połączenia trzech, wcześniej samodzielnie działających spółek portowych: Cargo-Port, Coal- Port, Mas-Port powstała duża, silna firma o nazwie Bulk Cargo-Port Szczecin Sp. z o.o.
Połączenie trzech ww. spółek, prowadzących podobną działalność gospodarczą i późniejsze przekształcenia wewnętrzne oraz własnościowe spowodowały, że ze spółki, w której pracownicy mieli 55% udziałów, a Skarb Państwa pozostałą część, staliśmy się przedsiębiorstwem w pełni prywatnym. Obecnie Bulk Cargo-Port Szczecin Sp. z o.o. jest firmą menedżersko-pracowniczą, w której 100% udziałów jest w posiadaniu jej pracowników, w tym głównie kadry zarządzającej. Taka struktura organizacyjna zapewnia dużą elastyczność i umożliwia podejmowanie szybkich decyzji, pozwalających na precyzyjne wyznaczanie celów do realizacji, tak aby dostosować się do zmiennego otoczenia.