TPL_GK_LANG_MOBILE_MENU
A+ A A-

1THOPAS

Chemikaliowiec „Aragonith” oraz masowiec „Thopaz” dołączyły do floty najmłodszego szczecińskiego armatora, spółki Unibaltic. Tym samym specjalizujący się w przewozach ładunków chemicznych armator dysponuje już 10 nowoczesnymi statkami.

- Decyzja o zakupie nowych jednostek znajdzie oczywiście odzwierciedlenie w zwiększonych możliwościach transportu wolumenu -ocenia Arkadiusz Wójcik, Prezes Zarządu Unibaltic.

Pierwszy z zakupionych w ostatnim czasie statków jest chemikaliowcem nabytym w ramach realizowanego od wielu lat programu odnowy tonażu. Nośność jednostki wynosi 4,5 tys. DWT. Zbiorniki ze stali nierdzewnej pozwalają na przewóz niemal każdej płynnej substancji chemicznej (łącznie z kwasami fosforowymi, siarkowymi i azotowymi, zasadami, a także ładunkami petrochemicznymi), z wyjątkiem kwasów solnych. Ten zbudowany w 1999 roku w Danii statek jest siostrzaną jednostką eksploatowanego już przez Unibaltic  „Amonitha”. dotychczas  statek nosił nazwę „Medken Four”. Od maja 2015r będzie już znany jako „Aragonith”. Obecnie jednostka wykonuje już swój pierwszy rejs przewożąc kwas fosforowy z Maroka do Francji. Nowy statek będzie stanowił uzupełnienie dla dotychczas eksploatowanego tonażu. Zostanie on włączony do programu obsługi kontraktów zawartych przez szczecińskiego armatora.

- Jednostka jest bardzo nowoczesna, jak na okres, w którym ją wybudowano. W momencie budowy technologie zastosowane do wykonania zamówienia znacznie wyprzedzała aktualne wówczas trendy oraz możliwości. Mimo upływu kilkunastu lat zaawansowanie technologiczne chemikaliowca jest wciąż bardzo wysokie.

Drugi statek, któremu nadano nazwę „Thopaz” (poprzednia nazwa „Lady Olga” )to jednostka typu box shape ( jedna ładownia w kształcie prostopadłościanu) o nośności 3,200tys ton DWT. Masowiec jest jednostką siostrzaną do eksploatowanego już przez Unibaltic statku „Thurkus” tego samego typu. Nowa jednostka będzie przede wszystkim obsługiwać kontrakty zawarte z Grupą Azoty. W ramach pięcioletniego kontraktu zawartego między Unibaltic, a potentatem polskiego przemysłu chemicznego zarówno „Thopaz”, jak i „Thurkus” będą w głównej mierze przewoziły nawozy produkowane przez zakłady należące do Grupy. Cechą charakterystyczną jednostki jest możliwość osiągnięcia wysokiej prędkości przy relatywnie niskim  poziomie zużycia paliwa. Niemal najwyższa klasa lodowa 1B umożliwia wpływanie do zamarzniętych portów w warunkach zimowych. Następnym wyróżnikiem statku jest duża pojemność przy stosunkowo niskiej ładowności (deadweight ), wynoszącej 3,200tys ton. Duża pojemność pozwala na optymalny załadunek towarów lekkich, takich, jak wszelkiego rodzaju ładunki przestrzenne.

Obydwie jednostki wdrożono już do eksploatacji. Przewożący ładunek kwasu fosforowego chemikaliowiec „Aragonith” aktualnie kończy swoją pierwszą podróż we Francji. Proces rejestracji statku „Thopaz” odbył się na Cyprze. 27 maja bieżącego roku jednostka wypłynęła w swoją pierwszą podróż ze Szczecina do Gdyni. W Gdyńskim porcie podjęto ładunek nawozów azotowych wyprodukowanych przez należące do Grypy Azoty zakłady azotowe Puławy. Ostatnim etapem rejsu jest angielski port King’s Lynn. 

Po uwzględnieniu ostatnich nabytków flota Unibaltic składa się już z 10 jednostek. Tworzą ją statki o takich nazwach, jak: Agath, Amarath, Amazonith, Ametysth, Amonith, Antracyth, Azuryth, Thurkus, Aragonith oraz Thopaz. 8 statków to chemikaliowce a 2 masowce.

 

M.O.

 

1amorza i oceany PNG logo big