TPL_GK_LANG_MOBILE_MENU
A+ A A-

Karlskrona inwestuje w hub intermodalny

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Stena Line

Czytaj więcej: Karlskrona inwestuje w hub intermodalny Karlskrona Baltic Port, Stena Line, Logent i Green Cargo wraz z władzami miasta Karlskrona angażują się w stworzenie z portu na wyspie Verkö hubu dla ładunków przewożonych w kombinacji kolej/prom zarówno do, jak i z Europy Wschodniej oraz Południowo-Wschodniej. Projekt rozpoczął się jesienią br., a jego zakończenie jest planowane na pierwszą połowę roku 2014.

„Chcemy, by Karlskrona Baltic Port stał się portem w pełni intermodalnym oraz by wzrosło jego znaczenie jako hubu dla towarów wysyłanych w głąb Europy. Współpraca wszystkich partnerów projektu umożliwia zapewnienie odpowiednich warunków dla sprawnej realizacji inwestycji na terminalu w Karlskronie.”, powiedział Christer Kjellberg, manager projektu oraz członek zarządu ds. frachtu w Stena Line.

Właścicielami Karlskrona Baltic Port są Stena Line (udziałowiec większościowy) oraz gmina Karlskrona.

Rozwój przewozów intermodalnych w Karlskronie był dyskutowany już od pewnego czasu, a dzięki modernizacji połączenia kolejowego możliwe było przejście do fazy realizacji projektu.

„Jest to niezwykle istotny projekt dla regionu. Uczyni on miasto Karlskrona oraz port na wyspie Verkö jednym z najważniejszych szwedzkich ośrodków przeładunku towarów przewożonych w kombinacji kolej/prom zarówno do, jak i z południowej oraz południowo-wschodniej Europy. Niezbędnym warunkiem realizacji projektu była modernizacja połączenia kolejowego, dokonana właśnie w ramach europejskiego projektu Baltic Link, który obejmuje także terminale intermodalne Karlskrona oraz Alvesta.” powiedziała Camilla Brunsberg, przewodnicząca rady miasta oraz prezes portu Karlskrona Baltic Port.

Punktami docelowymi tworzonej sieci połączeń będzie kilka skandynawskich terminali intermodalnych, a od południa port w Gdyni.

„Ten projekt jest niezwykle interesujący z racji dużego zapotrzebowania na rozwiązania intermodalne. Jak do tej pory jest to nasz pierwszy terminal intermodalny w Szwecji. Podobne rozwiązania oferujemy już między Kilonią a Veroną oraz między Poznaniem a Rotterdamem. Nasza sieć połączeń promowych to obecnie 22 trasy, co powoduje, że doświadczenie zdobyte podczas tego projektu będzie mogło zaowocować zastosowaniem na innych rynkach podobnych rozwiązań z wykorzystaniem połączeń kolejowych.” – stwierdził Björn Petrusson, dyrektor ds. frachtu w Stena Line.

Współpraca z firmą Logent, która posiada rozbudowaną sieć terminali intermodalnych, pozwoli na otwarcie nowych możliwości współpracy portu w Karlskronie z Polską oraz Europą Wschodnią.

“Jesteśmy bardzo zadowoleni, że możemy dodać Karlskronę do sieci naszych terminali. Podobnie jak w przypadku pozostałych terminali naszej sieci, będziemy rozwijać nasze operacje oferując klientom odbiory, dostawy, a także inne usługi z zakresu logistyki, związane z przychodzącymi oraz wychodzącymi z terminalu ładunkami. W łańcuchu transportu towarów stanowimy łącznik między przewozami morskimi, kolejowymi i drogowymi zapewniając korzyści zarówno dla właścicieli infrastruktury jak i dla nadawców ładunków” - powiedział Anders Madsen, dyrektor zarządzający Logent Ports & Terminals AB.

"Czuję się osobiście związany z regionem Blekinge, dlatego połączenie jego stolicy - Karlskrony z naszą siecią intermodalną jest dla mnie czymś szczególnym. Otwierając możliwość obsługi naczep intermodalnych oraz kontenerów w relacjach do południowo-wschodniej Szwecji i dalej do Polski stwarzamy zupełnie nowe perspektywy rozwoju operacji logistycznych w Karlskronie.” - powiedział Michael Arvidsson, dyrektor zarządzający Logent AB.

W ramach projektu pociągi Green Cargo połączą intermodalnie port na wyspie Verkö z siecią ponad 40 terminali w całej Szwecji.

„Możemy przewozić zarówno całe pociągi złożone z naczep, kontenerów oraz nadwozi wymiennych jak i mniejsze ilości jednostek intermodalnych, w ruchu rozproszonym, łącząc je z innymi ładunkami. W ten sposób już od samego początku umożliwiamy korzystanie z efektywnego kosztowo systemu, dającego możliwości rozwoju w miarę potrzeb.” - przekonuje Anders Ohlsén, reprezentujący Dział Sprzedaży Green Cargo.  

Dzięki tej współpracy Karlskrona oraz Gdynia uzyskają bezpośrednie połączenie z siecią terminali intermodalnych w takich miastach jak Haparanda, Luleå, Skellefteå, Umeå, Örnsköldsvik, Sundsvall, Gävle, Borlänge, Sztokholm, Hallsberg, Oslo czy Göteborg.

Stena Baltica zastąpi Stena Alegra na linii Gdynia-Karlskrona

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Stena Line

Czytaj więcej: Stena Baltica zastąpi Stena Alegra na linii Gdynia-Karlskrona24 listopada br. na linii Gdynia–Karlskrona zacznie kursować kolejny statek - Stena Baltica. Zastąpi jednostkę Stena Alegra, która na tej trasie pływała od lipca do listopada. Nowy statek zwiększy możliwości przewozu ładunków na linii Gdynia-Karlskrona oraz skróci czas odprawy, dzięki jednoczesnemu dwupoziomowemu załadunkowi pojazdów.

Stena Baltica to statek czarterowany od armatora Stena RoRo, jednej ze spółek w koncernie Stena AB. Stena Baltica nazwę otrzymała po jednostce, która pływała na linii Gdynia-Karlskrona w latach 2002-2011, lecz jest to zupełnie inny statek. Stena Baltica to jednostka typu RoPax, a więc przeznaczona przede wszystkim do przewozu towarów, zabierająca również niewielką liczbę pasażerów i samochodów osobowych. Powierzchnia ładunkowa statku to aż 2188 m, czyli Stena Baltica może zabrać około 130 ciężarówek. Jednostka ma dwa pokłady samochodowe oraz instalacje umożliwiające jednoczesny załadunek pojazdów na obu poziomach.

Statek pływał we flocie Brittany Ferries, a jego dotychczasowa nazwa to Cotentin.  Obecnie przebywa w Stoczni Remontowej w Gdańsku, gdzie jest przygotowywany do eksploatacji na linii Gdynia-Karlskrona, w tym będzie malowany w kolory Stena Line. Na zdjęciach prezentujemy Stena Baltica w starym malowaniu.

„Dzięki wprowadzeniu na linię statku Stena Baltica mamy długoterminowe rozwiązanie, które daje większą elastyczność naszym klientom frachtowym. Statek ma większą ładowność niż jego poprzednik oraz spełnia nasze potrzeby odnośnie załadunku i rozładunku. Obecnie notujemy ogromny popyt na przewozy frachtowe na trasie Gdynia-Karlskrona. Oprócz Stena Vision i Stena Spirit, potrzebny jest nam trzeci statek, aby móc zadbać o wszystkich klientów i ich ładunki.” powiedział Tony Michaelsen, dyrektor linii Gdynia-Karlskrona w Stena Line.

W przewozach ładunków pomiędzy Polską a Szwecją widoczny jest trend wzrostowy. Do października br. przewozy frachtowe na linii Gdynia-Karlskrona wzrosły o 18%, przewozy samochodów osobowych o 7%, zaś przewozy pasażerów o 9% w porównaniu z tym samym okresem 2012 roku.

„Wierzymy w dalszy wzrost znaczenia frachtu i większą sprzedaż w przyszłości. Rozwój gospodarczy w Polsce i Europie Wschodniej pozostaje bardzo mocny i sądzimy, że zarówno przewozy frachtowe jak i podróże pasażerskie pomiędzy Szwecją a Polską będą coraz częstsze i dalej będziemy odnotowywać wzrosty.”- mówi Tony Michaelsen.

Stena Baltica będzie pływać według dotychczasowego rozkładu statku Stena Alegra, czyli po trzy razy tygodniowo z Gdyni i z Karlskrony. Pierwszy rejs nowego statku nastąpi 24 listopada z Gdyni.  Promy Stena Vision i Stena Spirit będą pływać wg dotychczasowego rozkładu.

Trzeci prom Stena Line na trasie Belfast-Liverpool

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Stena Line

Czytaj więcej: Trzeci prom Stena Line na trasie Belfast-LiverpoolStena Line potwierdziła decyzję o zwiększeniu tonażu na trasie promowej Belfast-Liverpool. Prom Stena Hibernia rozpocznie kursowanie 5 listopada 2013. Początkowo realizować będzie 8 rejsów tygodniowo, co pozwoli zaoferować klientom frachtowym większą częstotliwość i dostępność powierzchni ładunkowej.

Prom Stena Hibernia ma kursować od wtorku od piątku. Będzie odchodził z Liverpoolu o godz. 3.00 i z Belfastu o godzinie 15.00.
Stena Line nabyła trasy Belfast-Liverpool oraz Belfast-Heysham w lipcu 2011 i od początku realizuje na nich program inwestycyjny w celu zwiększenia dostępnej powierzchni ładunkowej i stałego podnoszenia poziomu usług.

Paul Grant, Dyrektor Stena Line w regionie Morze Irlandzkie–Północ, powiedział: „Na rynku przewozów frachtowych widoczne są oznaki ożywienia i jest zrozumiałe, że Stena Line zwiększa liczbę statków, by dostosować się do potrzeb rynku. Belfast rozwija się jako port, stając się ważnym hubem dla frachtu i oferując jedenaście odejść promów dziennie: do Cairnryan, Heysham i do Liverpoolu. Jestem pewien, ze nasi klienci pozytywnie zareagują na fakt zwiększenia możliwości przewozowych na obsługiwanych przez Stena Line liniach”.

Fakty: Stena Hibernia
Typ statku: prom typu RoRo
Rok budowy: 1996
Powierzchnia ładunkowa: 1 560 metrów ładunkowych
Długość: 142,5 metrów
Prędkość: 18 węzły
Liczba pasażerów: 12

Zmarł założyciel szwedzkiego koncernu STENA

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Stena Line

Czytaj więcej: Zmarł założyciel szwedzkiego koncernu STENAW wieku 96 lat zmarł przedsiębiorca i armator, założyciel globalnego koncernu STENA – Sten Allan Olsson. Firmy koncernu od lat działają również w Polsce, są to Stena Line (linia promowa Gdynia-Karlskrona) oraz Stena Recycling.

Sten A. Olsson był jednym z największych przedsiębiorców w historii Szwecji. Urodził się w roku 1916 na wyspie Donsö, w południowej części archipelagu okalającego Göteborg.

Stena Allan Olsson swoje pierwsze przedsiębiorstwo, firmę handlową - Sten A. Olsson Metallprodukter, założył w wieku 22 lat. Przedsiębiorstwo było początkowo niewielką firmą handlująca złomem, ale szybko rozrastało się pod jego zarządem. W roku 1948 założył firmę żeglugową, która w latach pięćdziesiątych była już właścicielem 12 frachtowców i zarządzając kolejnymi dwunastoma jednostkami, świadczyła usługi w żegludze przybrzeżnej. Od dwóch imion założyciela powstała nazwa „Stena”. Dzisiaj STENA SPHERE jest odnosząca sukcesy grupą firm, które działają na całym świecie. Zatrudniająca ponad 20 tys. osób, z rocznym obrotem przekraczającym 60 miliardów koron szwedzkich.

Rok 1962 był przełomowym w historii firmy STENA. Wtedy to, Sten Allan zaangażował się w promowe przewozy pasażerskie na trasie Göteborg – Skagen. Był to początek STENA LINE, która rozrosła się do jednej z największych firm promowych na świecie.

Sten Allan Olsson nie był typem menedżera, który spocząłby na laurach, z dala od działań operacyjnych firmy. Pracowity, prowadził firmę pewną ręką by osiągać zamierzone cele. Niemal do końca życia brał osobiście udział w zarządzaniu firmą. Był znany z innowacyjności oraz z podejmowania decyzji w oparciu o intuicję połączoną z szybką analizą praktyczną. Jego zarządzanie można sprowadzić do filozofii: Możesz być tak dobry jak informacje, które zgromadzisz.

W dniu 80-ych urodzin Stena Allana, w roku 1996, rozpoczęła działalność Fundacja Stena Allana Olssona na  rzecz badań i kultury, poprzez którą rodzina Stena Allana wspiera badania i działania kulturalne.

Stena Alegra na linii Gdynia Karlskrona

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Stena Line

Czytaj więcej: Stena Alegra na linii Gdynia KarlskronaW poniedziałek, 8 lipca br. statek Stena Alegra odbędzie swój pierwszy rejs na linii Gdynia-Karlskrona. Nowy prom zwiększy tym samym powierzchnię ładunkową na tej trasie o 20 proc. odpowiadając na silny wzrost popytu na przewozy. Stena Line już planuje zwiększenie ilości rejsów Stena Alegra w przyszłości.  

„W ostatnich latach obserwujemy silny rozwój przewozów frachtowych między Polską a Szwecją. Jest to spowodowane wzrostem gospodarczym w Polsce oraz w krajach Europy Środkowej i Wschodniej, takich jak Rumunia, Bułgaria, Węgry. Mamy silną pozycję na tych rynkach, a to przekłada się na wzrost przewozów na trasach Stena Line. Jestem bardzo zadowolony z wprowadzenia promu Stena Alegra. Nowa jednostka pozwoli nam zaoferować naszym klientom zwiększoną powierzchnię ładunkową w korytarzu transportowym, który dynamicznie się rozwija. Trzy statki na linii Gdynia-Karlskrona zapewnią naszym klientom frachtowym także większą elastyczność oraz częstotliwość rejsów, którą będziemy mogli jeszcze zwiększyć w przyszłości” - powiedział Jacob Koch- Nielsen, Freight Commercial Manager Area Scandinavia.

W 2012 roku liczba jednostek frachtowych na trasie Gdynia - Karlskrona wzrosła o 7 procent. Do maja bieżącego roku wzrost, w porównaniu do tego samego okresu roku ubiegłego, wyniósł już 15 procent.

 „Przewidujemy dalszy wzrost popytu ze strony naszych klientów frachtowych wynikający z rozwoju gospodarczego całego regionu i jest dla nas niezmiernie ważne, by sprostać wymaganiom naszych klientów i rozwijać się razem z nimi. Na początek proponujemy po trzy dodatkowe odejścia tygodniowo z Gdyni i z Karlskrony, a w przyszłości zwiększymy jeszcze liczbę rejsów. Polska jest dla nas bardzo ważnym rynkiem, który zamierzamy nadal rozwijać.”, mówi Jacob Koch Nielsen.

Na trasie Gdynia-Karlskrona promy Stena Vision i Stena Spirit pływać będą wg dotychczasowego rozkładu, a trzeci prom – Stena Alegra, będzie pływać po trzy razy tygodniowo z Gdyni i z Karlskrony. Pierwszy rejs nowego statku – 8 lipca z Gdyni, o godzinie 23:59.

Fakty Stena Alegra:

Typ statku: prom typu RoPax
Rok budowy: 1998
Powierzchnia ładunkowa: 1 950 metrów ładunkowych
Długość: 180 metrów
Prędkość: 22 węzły
Ilość pasażerów: 350