TPL_GK_LANG_MOBILE_MENU
A+ A A-

Dyrektywa siarkowa wymusza zmiany w Stena Line

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Stena Line

Czytaj więcej: Dyrektywa siarkowa wymusza zmiany w Stena Line Wchodząca w życie 1 stycznia 2015 tzw. dyrektywa siarkowa nakładająca konieczność zmiany paliwa żeglugowego w obszarze SECA Europy Północnej, będzie miała znaczący wpływ ekonomiczny na działalność Stena Line. Restrukturyzacja przedsiębiorstwa, trwająca od 2013 roku i mająca na celu poprawę wyników finansowych o 1 mld SEK, jest w znacznej części przygotowaniem do konsekwencji wprowadzenia nowych przepisów. Aktualnym przykładem dokonanych zmian jest wycofanie z linii jednego z dwóch statków na trasie Trelleborg-Sassnitz. Kolejnym bezpośrednim skutkiem wzrostu kosztów paliwa jest fakt, że Stena Line jest obecnie zmuszona do podniesienia cen przewozów frachtowych.

"Z ekonomicznego punktu widzenia, dyrektywa siarkowa to jedna z najbardziej negatywnych decyzji politycznych od czasu likwidacji tax free. Mamy pozytywny stosunek do wprowadzania regulacji zmierzających do poprawy stanu środowiska naturalnego, o ile są one takie same dla wszystkich i są realizowane w tempie, pozwalającym nam i naszym klientom się z nimi uporać - a tak nie jest w tym przypadku. Ostatecznie rosnące koszty paliwa wpłyną negatywnie na wymianę towarową w obrębie Europy Północnej, ponieważ znaczna część tych przewozów jest wykonywana drogą morską", mówi Carl-Johan Hagman, dyrektor zarządzający Stena Line.

Dla Stena Line, zmiany związane z dyrektywą siarkową mogą oznaczać zwiększenie kosztów paliwa o ponad 1 mln SEK (ponad 0,5 mln PLN) dziennie, łącznie około 450 mln SEK (ok. 200 mln PLN) rocznie na skutek konieczności zastosowania droższych paliw o niskiej zawartości siarki.

"Jeżeli chodzi o przewozy frachtowe, jesteśmy zmuszeni podnieść ceny o 15%. Chcemy być w stanie zapewnić taką samą jakość usług jak dotychczas, a także kontynuować nasze starania, aby oferować przewozy zgodne z zasadą zrównoważonego ekologicznie transportu. Oznacza to, że jesteśmy zmuszeni pobierać wyższe opłaty od naszych klientów frachtowych, aby zrekompensować wzrost kosztów." - dodaje Carl-Johan Hagman.

Od 2005 roku Stena Line prowadzi program oszczędności energii w celu zmniejszenia wpływu oddziaływania przedsiębiorstwa na środowisko. W ramach tego programu udało się ograniczyć zużycie energii na statkach o 2,5% rocznie. Równolegle ze zmianą na paliwa o niskiej zawartości siarki, Stena Line pracuje nad szeregiem projektów związanych z poszukiwaniem alternatywnych paliw i nowych technologii oczyszczania spalin.

"Na początku 2015 roku rozpoczynamy testowanie metanolu jako paliwa na jednym z naszych promów. Jednocześnie badamy technologie płuczek, a także rozważamy wykorzystanie LNG jako paliwa. Oczywiście, przebudowa naszych statków będzie kosztowała dużo czasu i pieniędzy.", mówi Carl-Johan Hagman.

Otwarcie nowego terminalu intermodalnego w Karlskronie

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Stena Line

Czytaj więcej: Otwarcie nowego terminalu intermodalnego w KarlskronieOwocem współpracy władz miasta Karlskrona z Karlskrona Baltic Port, Stena Line, Logent i Green Cargo było zmodernizowanie sieci szwedzkich połączeń kolejowych wraz z powstaniem pierwszego terminalu intermodalnego usytuowanym na wyspie Verko w Karlskronie.

Jego uroczyste otwarcie odbyło się 31 marca 2014 roku i jest ono zapowiedzią efektywniejszego, tańszego i ekologicznego transportu kolejowo- promowego pomiędzy Skandynawią, a resztą Europy.  To również dobra wiadomość dla polskich przedsiębiorców, którzy zyskają na cenie, a także  ułatwi to transport sam w sobie, gdyż coraz trudniej jest o kierowców, którzy chcą jeździć w tak dalekie trasy.

Miasto Karlskrona stanie się naturalnym zbiegiem połączeń z ponad 40 terminalami w całej w Szwecji i Norwegii, które w dalszej kolejności będą prowadzić do Portu  Gdynia, a następnie do południowej części Europy. Droga ta przeznaczona jest dla pociągów złożonych z naczep, kontenerów i nadwozi wymiennych jak i pojedynczych wagonów.Czytaj więcej: Otwarcie nowego terminalu intermodalnego w Karlskronie

Podczas Karlskrona Intermodal Event przemawiali m.in. Dan Sten Olsson - CEO, Stena AB, Tony Michaelsen – Router Manager Baltic Sea, Stena Line, Berit Andor Bylund – Country Governor of Blekinge, polską stronę prezentowała - Monika Tomaszewska przedstawiciel z Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju. Jednym z głównych punktów wydarzenia był uroczysty wjazd pociągu wraz z pierwszymi kontenerami. Po chwili nastąpiło sprawne przetransportowanie ładunków na prom.  Pokaz inicjujący pracę terminala to zapowiedź wzajemnej i efektywnej współpracy głównie z Europą Wschodnią.

Stena Line (część konsorcjum Stena Sphere) to lider przewozów pasażerskich na linii Polska - Szwecja, udział rynkowy w 2013 roku to 46,2 %, w ubiegłym roku została również przekroczona liczba 500 tyś przewiezionych pasażerów oraz 100 tyś. jednostek frachtowych.  Stena Line (jako udziałowiec większościowy) wraz z gminą Karlskrona są właścicielami Karlskrona Baltic Port.

MiO

Otwarcie nowego terminalu intermodalnego w Karlskronie

 

Owocem współpracy władz miasta Karlskrona z Karlskrona Baltic Port, Stena Line, Logent i Green Cargo było zmodernizowanie sieci szwedzkich połączeń kolejowych wraz z powstaniem pierwszego terminalu intermodalnego usytuowanym na wyspie Verko w Karlskronie.

 

Jego uroczyste otwarcie odbyło się 31 marca 2014 roku i jest ono zapowiedzią efektywniejszego, tańszego i ekologicznego transportu kolejowo- promowego pomiędzy Skandynawią, a resztą Europy.  To również dobra wiadomość dla polskich przedsiębiorców, którzy zyskają na cenie, a także  ułatwi to transport sam w sobie, gdyż coraz trudniej jest o kierowców, którzy chcą jeździć w tak dalekie trasy.

 

Miasto Karlskrona stanie się naturalnym zbiegiem połączeń z ponad 40 terminalami w całej w Szwecji i Norwegii, które w dalszej kolejności będą prowadzić do Portu  Gdynia, a następnie do południowej części Europy. Droga ta przeznaczona jest dla pociągów złożonych z naczep, kontenerów i nadwozi wymiennych jak i pojedynczych wagonów.

 

Podczas Karlskrona Intermodal Event przemawiali m.in. Dan Sten Olsson - CEO, Stena AB, Tony Michaelsen – Router Manager Baltic Sea, Stena Line, Berit Andor Bylund – Country Governor of Blekinge, polską stronę prezentowała - Monika Tomaszewska przedstawiciel z Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju. Jednym z głównych punktów wydarzenia był uroczysty wjazd pociągu wraz z pierwszymi kontenerami. Po chwili nastąpiło sprawne przetransportowanie ładunków na prom.  Pokaz inicjujący pracę terminala to zapowiedź wzajemnej i efektywnej współpracy głównie z Europą Wschodnią.

 

Stena Line (część konsorcjum Stena Sphere) to lider przewozów pasażerskich na linii Polska - Szwecja, udział rynkowy w 2013 roku to 46,2 %, w ubiegłym roku została również przekroczona liczba 500 tyś przewiezionych pasażerów oraz 100 tyś. jednostek frachtowych.  Stena Line (jako udziałowiec większościowy) wraz z gminą Karlskrona są właścicielami Karlskrona Baltic Port.

 

 

Karlskrona inwestuje w hub intermodalny

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Stena Line

Czytaj więcej: Karlskrona inwestuje w hub intermodalny Karlskrona Baltic Port, Stena Line, Logent i Green Cargo wraz z władzami miasta Karlskrona angażują się w stworzenie z portu na wyspie Verkö hubu dla ładunków przewożonych w kombinacji kolej/prom zarówno do, jak i z Europy Wschodniej oraz Południowo-Wschodniej. Projekt rozpoczął się jesienią br., a jego zakończenie jest planowane na pierwszą połowę roku 2014.

„Chcemy, by Karlskrona Baltic Port stał się portem w pełni intermodalnym oraz by wzrosło jego znaczenie jako hubu dla towarów wysyłanych w głąb Europy. Współpraca wszystkich partnerów projektu umożliwia zapewnienie odpowiednich warunków dla sprawnej realizacji inwestycji na terminalu w Karlskronie.”, powiedział Christer Kjellberg, manager projektu oraz członek zarządu ds. frachtu w Stena Line.

Właścicielami Karlskrona Baltic Port są Stena Line (udziałowiec większościowy) oraz gmina Karlskrona.

Rozwój przewozów intermodalnych w Karlskronie był dyskutowany już od pewnego czasu, a dzięki modernizacji połączenia kolejowego możliwe było przejście do fazy realizacji projektu.

„Jest to niezwykle istotny projekt dla regionu. Uczyni on miasto Karlskrona oraz port na wyspie Verkö jednym z najważniejszych szwedzkich ośrodków przeładunku towarów przewożonych w kombinacji kolej/prom zarówno do, jak i z południowej oraz południowo-wschodniej Europy. Niezbędnym warunkiem realizacji projektu była modernizacja połączenia kolejowego, dokonana właśnie w ramach europejskiego projektu Baltic Link, który obejmuje także terminale intermodalne Karlskrona oraz Alvesta.” powiedziała Camilla Brunsberg, przewodnicząca rady miasta oraz prezes portu Karlskrona Baltic Port.

Punktami docelowymi tworzonej sieci połączeń będzie kilka skandynawskich terminali intermodalnych, a od południa port w Gdyni.

„Ten projekt jest niezwykle interesujący z racji dużego zapotrzebowania na rozwiązania intermodalne. Jak do tej pory jest to nasz pierwszy terminal intermodalny w Szwecji. Podobne rozwiązania oferujemy już między Kilonią a Veroną oraz między Poznaniem a Rotterdamem. Nasza sieć połączeń promowych to obecnie 22 trasy, co powoduje, że doświadczenie zdobyte podczas tego projektu będzie mogło zaowocować zastosowaniem na innych rynkach podobnych rozwiązań z wykorzystaniem połączeń kolejowych.” – stwierdził Björn Petrusson, dyrektor ds. frachtu w Stena Line.

Współpraca z firmą Logent, która posiada rozbudowaną sieć terminali intermodalnych, pozwoli na otwarcie nowych możliwości współpracy portu w Karlskronie z Polską oraz Europą Wschodnią.

“Jesteśmy bardzo zadowoleni, że możemy dodać Karlskronę do sieci naszych terminali. Podobnie jak w przypadku pozostałych terminali naszej sieci, będziemy rozwijać nasze operacje oferując klientom odbiory, dostawy, a także inne usługi z zakresu logistyki, związane z przychodzącymi oraz wychodzącymi z terminalu ładunkami. W łańcuchu transportu towarów stanowimy łącznik między przewozami morskimi, kolejowymi i drogowymi zapewniając korzyści zarówno dla właścicieli infrastruktury jak i dla nadawców ładunków” - powiedział Anders Madsen, dyrektor zarządzający Logent Ports & Terminals AB.

"Czuję się osobiście związany z regionem Blekinge, dlatego połączenie jego stolicy - Karlskrony z naszą siecią intermodalną jest dla mnie czymś szczególnym. Otwierając możliwość obsługi naczep intermodalnych oraz kontenerów w relacjach do południowo-wschodniej Szwecji i dalej do Polski stwarzamy zupełnie nowe perspektywy rozwoju operacji logistycznych w Karlskronie.” - powiedział Michael Arvidsson, dyrektor zarządzający Logent AB.

W ramach projektu pociągi Green Cargo połączą intermodalnie port na wyspie Verkö z siecią ponad 40 terminali w całej Szwecji.

„Możemy przewozić zarówno całe pociągi złożone z naczep, kontenerów oraz nadwozi wymiennych jak i mniejsze ilości jednostek intermodalnych, w ruchu rozproszonym, łącząc je z innymi ładunkami. W ten sposób już od samego początku umożliwiamy korzystanie z efektywnego kosztowo systemu, dającego możliwości rozwoju w miarę potrzeb.” - przekonuje Anders Ohlsén, reprezentujący Dział Sprzedaży Green Cargo.  

Dzięki tej współpracy Karlskrona oraz Gdynia uzyskają bezpośrednie połączenie z siecią terminali intermodalnych w takich miastach jak Haparanda, Luleå, Skellefteå, Umeå, Örnsköldsvik, Sundsvall, Gävle, Borlänge, Sztokholm, Hallsberg, Oslo czy Göteborg.

Stena Baltica zastąpi Stena Alegra na linii Gdynia-Karlskrona

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Stena Line

Czytaj więcej: Stena Baltica zastąpi Stena Alegra na linii Gdynia-Karlskrona24 listopada br. na linii Gdynia–Karlskrona zacznie kursować kolejny statek - Stena Baltica. Zastąpi jednostkę Stena Alegra, która na tej trasie pływała od lipca do listopada. Nowy statek zwiększy możliwości przewozu ładunków na linii Gdynia-Karlskrona oraz skróci czas odprawy, dzięki jednoczesnemu dwupoziomowemu załadunkowi pojazdów.

Stena Baltica to statek czarterowany od armatora Stena RoRo, jednej ze spółek w koncernie Stena AB. Stena Baltica nazwę otrzymała po jednostce, która pływała na linii Gdynia-Karlskrona w latach 2002-2011, lecz jest to zupełnie inny statek. Stena Baltica to jednostka typu RoPax, a więc przeznaczona przede wszystkim do przewozu towarów, zabierająca również niewielką liczbę pasażerów i samochodów osobowych. Powierzchnia ładunkowa statku to aż 2188 m, czyli Stena Baltica może zabrać około 130 ciężarówek. Jednostka ma dwa pokłady samochodowe oraz instalacje umożliwiające jednoczesny załadunek pojazdów na obu poziomach.

Statek pływał we flocie Brittany Ferries, a jego dotychczasowa nazwa to Cotentin.  Obecnie przebywa w Stoczni Remontowej w Gdańsku, gdzie jest przygotowywany do eksploatacji na linii Gdynia-Karlskrona, w tym będzie malowany w kolory Stena Line. Na zdjęciach prezentujemy Stena Baltica w starym malowaniu.

„Dzięki wprowadzeniu na linię statku Stena Baltica mamy długoterminowe rozwiązanie, które daje większą elastyczność naszym klientom frachtowym. Statek ma większą ładowność niż jego poprzednik oraz spełnia nasze potrzeby odnośnie załadunku i rozładunku. Obecnie notujemy ogromny popyt na przewozy frachtowe na trasie Gdynia-Karlskrona. Oprócz Stena Vision i Stena Spirit, potrzebny jest nam trzeci statek, aby móc zadbać o wszystkich klientów i ich ładunki.” powiedział Tony Michaelsen, dyrektor linii Gdynia-Karlskrona w Stena Line.

W przewozach ładunków pomiędzy Polską a Szwecją widoczny jest trend wzrostowy. Do października br. przewozy frachtowe na linii Gdynia-Karlskrona wzrosły o 18%, przewozy samochodów osobowych o 7%, zaś przewozy pasażerów o 9% w porównaniu z tym samym okresem 2012 roku.

„Wierzymy w dalszy wzrost znaczenia frachtu i większą sprzedaż w przyszłości. Rozwój gospodarczy w Polsce i Europie Wschodniej pozostaje bardzo mocny i sądzimy, że zarówno przewozy frachtowe jak i podróże pasażerskie pomiędzy Szwecją a Polską będą coraz częstsze i dalej będziemy odnotowywać wzrosty.”- mówi Tony Michaelsen.

Stena Baltica będzie pływać według dotychczasowego rozkładu statku Stena Alegra, czyli po trzy razy tygodniowo z Gdyni i z Karlskrony. Pierwszy rejs nowego statku nastąpi 24 listopada z Gdyni.  Promy Stena Vision i Stena Spirit będą pływać wg dotychczasowego rozkładu.

Trzeci prom Stena Line na trasie Belfast-Liverpool

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Stena Line

Czytaj więcej: Trzeci prom Stena Line na trasie Belfast-LiverpoolStena Line potwierdziła decyzję o zwiększeniu tonażu na trasie promowej Belfast-Liverpool. Prom Stena Hibernia rozpocznie kursowanie 5 listopada 2013. Początkowo realizować będzie 8 rejsów tygodniowo, co pozwoli zaoferować klientom frachtowym większą częstotliwość i dostępność powierzchni ładunkowej.

Prom Stena Hibernia ma kursować od wtorku od piątku. Będzie odchodził z Liverpoolu o godz. 3.00 i z Belfastu o godzinie 15.00.
Stena Line nabyła trasy Belfast-Liverpool oraz Belfast-Heysham w lipcu 2011 i od początku realizuje na nich program inwestycyjny w celu zwiększenia dostępnej powierzchni ładunkowej i stałego podnoszenia poziomu usług.

Paul Grant, Dyrektor Stena Line w regionie Morze Irlandzkie–Północ, powiedział: „Na rynku przewozów frachtowych widoczne są oznaki ożywienia i jest zrozumiałe, że Stena Line zwiększa liczbę statków, by dostosować się do potrzeb rynku. Belfast rozwija się jako port, stając się ważnym hubem dla frachtu i oferując jedenaście odejść promów dziennie: do Cairnryan, Heysham i do Liverpoolu. Jestem pewien, ze nasi klienci pozytywnie zareagują na fakt zwiększenia możliwości przewozowych na obsługiwanych przez Stena Line liniach”.

Fakty: Stena Hibernia
Typ statku: prom typu RoRo
Rok budowy: 1996
Powierzchnia ładunkowa: 1 560 metrów ładunkowych
Długość: 142,5 metrów
Prędkość: 18 węzły
Liczba pasażerów: 12