TPL_GK_LANG_MOBILE_MENU
A+ A A-

Kolizja promu z suwnicą w Porcie Gdynia

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Stena Line

Czytaj więcej: Kolizja promu z suwnicą w Porcie GdyniaO godz. 8.45 w porcie gdyńskim doszło do kolizji promu Stena Line z suwnicą nabrzeżową Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego.  W wyniku zdarzenia  suwnica przewróciła się i poszkodowane zostały 3 osoby. Obecnie trwa akcja ratunkowa.  Bardziej szczegółowy komunikat w sprawie wypadku umieszczony zostanie na witrynie BCT – Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego Sp. z o.o.

Bieżących  informacji udziela Pani Dagmara Łuczka z BCT.

 

Oświadczenie Stena Line:  

Zgodnie z harmonogramem rejsów o godzinie 9:00 prom Stena Spirit opuszczał port Gdynia, aby dotrzeć do portu w Karlskronie.   Podczas wychodzenia promu z portu, na wysokości terminala kontenerowego spadła suwnica. Obecnie ustalany jest związek przyczynowo – skutkowy tego zdarzenia.   Przewoźnik Stena Line informuje, że 120 pasażerów podróżujących do Szwecji wraz z załogą promu są bezpieczni.   Z obecnych ustaleń wynika, że dwaj ranni pracownicy terminala kontenerowego pracujący na suwnicy zostali zabrani do szpitala.   Prom obecnie jest cumowany do nabrzeża.  

Agnieszka Zembrzycka - Kwiatkowska, rzecznik prasowy Stena Line  

* * *  

Czytaj więcej: Kolizja promu z suwnicą w Porcie GdyniaOsobne oświadczenie nt. opisywanego wydarzenia wydał również Bałtycki Terminal Kontenerowy.  

17 kwietnia o godz. 8.45 prom Stena Spirit podczas wychodzenia z basenu VIII portu w Gdyni uderzył dziobem w suwnicę stojącą na nabrzeżu Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego.  W efekcie suwnica nabrzeżna przewróciła się.   W wyniku tego zdarzenia trzech pracowników BCT zostało rannych – w tym dwie ciężko. Poszkodowani są przewiezieni do szpitala. Informacje o stanie ich zdrowia podamy w kolejnych komunikatach. Rodziny poszkodowanych zostały otoczone opieką.   Trwa akcja usuwania skutków awarii i ustalanie dokładnych przyczyn wypadku.   Prezes BCT Krzysztof Szymborski o godz. 9.30 powołał komisję BCT do spraw kolizji promu Stena z nabrzeżem i suwnicą.  

Terminal po godzinie przerwy powrócił do pracy.

Dagmara Łuczka

***

Gdynia, 17.05.2012, godz. 13:00

Oświadczenie

Zgodnie z rozkładem rejsów o godzinie 9:00 prom Stena Spirit opuszczał port w Gdyni, aby dotrzeć do portu w Karlskronie.

Z informacji przekazanych przez załogę statku wynika, że podczas wychodzenia promu z portu, na wysokości nabrzeża terminalu kontenerowego, gwałtowny podmuch wiatru z lewej burty w części rufowej spowodował zejście promu z kursu. Załoga próbowała wyhamować prom i udało się to wykonać, zmniejszając jego prędkość z 5 do 2 węzłów. Jednak mimo podjętych natychmiast działań, statek zahaczył dziobem o nogę suwnicy. To zdarzenie mogło doprowadzić do jej upadku. Obecnie ustalany jest faktyczny przebieg zdarzenia. Zabezpieczony został rejestrator rejsu.

Przewoźnik Stena Line informuje, że 120 pasażerów podróżujących do Szwecji wraz z załogą promu są bezpieczni. Statek jest w zasadzie nieuszkodzony, widoczne jest tylko ok. 30 cm wgniecenie na szczycie dziobu. Orzeczenie o zdolności statku do dalszej żeglugi wyda klasyfikator. Planowane obecnie wyjście statku z portu w Gdyni to 18:30 w dniu dzisiejszym.

Z obecnych ustaleń wynika, że trzej ranni pracownicy terminala kontenerowego pracujący na suwnicy zostali zabrani do szpitala.

Agnieszka Nowakowska

Zdjęcia: Tadeusz Urbaniak

 

2011 rok najlepszym rokiem dla Stena Line jak i całej branży

  • Kategoria: Stena Line

Czytaj więcej: 2011 rok najlepszym rokiem dla Stena Line jak i całej branżyRynek przewozów promowych Polska – Szwecja w 2011 roku zanotował znaczące wzrosty. Liczba pasażerów, który odbyli podróż przez Bałtyk do Szwecji promami (na wszystkich liniach łącznie) po raz pierwszy przekroczyła milion! Przewoźnik promowy Stena Line na linii Gdynia–Karlskrona, zanotował największy wzrost przewozów pasażerskich, aż o 15,4 %. Jest to wzrost o 5,4 punktów procentowych powyżej wzrostu rynkowego i tym samym Stena Line w 2011 roku jest niekwestionowanym liderem w tej kategorii wśród przewoźników. Stena Line w 2011 roku przewiozła 434 927 tysiące pasażerów, 78 893 tysięcy samochodów osobowych i 80 922 tysięcy jednostek frachtowych. Co oznacza wzrost w stosunku do 2010 roku o 15,4%, 9,4% i 6,1% w każdej z kategorii. „Coraz większe zainteresowanie turystów Skandynawią, w tym Szwecją sprawia, że rynek przewozów promowych odnotowuje znaczące wzrosty. Stena Line w 2011 roku jest niekwestionowanym liderem przewozów pasażerskich, nasz udział w tym segmencie wzrósł do 41%. Nasz wynik jest nawet lepszy niż rynkowe trendy. Rozwój współpracy gospodarczej ze Skandynawią daje perspektywę dalszego rozwoju. Nie osiądziemy na laurach i będziemy starali się umożliwiać ten rozwój również w kolejnych latach.” – informuje Marek Kiersnowski, dyrektor zarządzający Stena Line Polska Sp. z o. o.

Dobre dane nadchodzące z całej gospodarki, w tym liczby podsumowujące 2011 rok w branży przewozów promowych są potwierdzeniem, że kryzys omija wymianę między Polską a Szwecją. Cała branża przewozów promowych do Szwecji może zaliczyć rok 2011 do miana wyjątkowego. Sumując przewozy pasażerskie trzech kluczowych przewoźników kursujących do Szwecji widać, że dynamika wzrostu osiąga 10%, a po raz pierwszy liczba pasażerów przemierzających Bałtyk do Szwecji przekroczyła 1 mln w ciągu roku. Przewozy samochodowe zanotowały jeszcze większy wzrost, aż 11,6%, a liczba przewożonych aut przekroczyła 300 tysięcy. Przewozy frachtowe przekroczyły 380 tysięcy jednostek (samochodów ciężarowych, naczep itp.), co oznacza wzrost o 10,1%. „W roku 2011 wprowadziliśmy na linię nowy prom Stena Spirit, który zastąpił prom Stena Baltica. Dzięki temu byliśmy w stanie zwiększyć możliwości transportowe i turystyczne na linii Gdynia-Karlskrona. Obecnie na linii pływają dwie bliźniacze jednostki: Stena Vison oraz Stena Spirit, zapewniające wysoki standard podróży i dużą pojemność frachtową. Ponadto w sektorze usług pasażerskich, linia Gdynia-Karlskrona zanotowała największe wzrosty wśród branży promowej. Wprowadzenie na linię drugiej jednostki, dogodny rozkład rejsów oraz zróżnicowane oferty spotkały się z dobrym przyjęciem już od początku kursowania nowych statków. Uroczystość nadania nazwy statkowi Stena Spirit, którą zorganizowaliśmy w lipcu 2011, była wielkim sukcesem i przyciągnęła 27 tysięcy widzów. Wierzę, że nasze działania mające na celu rozwinięcie oferty turystycznej umożliwią nam w kolejnych latach uzyskać równie dobre wyniki jak te z 2011 roku.” – dodaje  Marek Kiersnowski. Rok 2011 w Stena Line W lipcu 2011 roku Stena Line wprowadziła na linię prom Stena Spirit. Jest to bliźniacza jednostka wprowadzonego pod koniec 2010 promu Stena Vision. Linia Gdynia-Karlskrona dzięki promom Stena Spirit i Stena Vision posiada bardzo atrakcyjne warunki dla pasażerów – nowoczesne Pure Nordic SPA, restauracje, bary oraz klub nocny, a także przestronniejsze kabiny. Wprowadzenie nowych statków było następnym krokiem w strategii poprawy ładowności linii, a także podwyższenia jakości przewozów