TPL_GK_LANG_MOBILE_MENU
A+ A A-

Zmarł założyciel szwedzkiego koncernu STENA

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Stena Line

Czytaj więcej: Zmarł założyciel szwedzkiego koncernu STENAW wieku 96 lat zmarł przedsiębiorca i armator, założyciel globalnego koncernu STENA – Sten Allan Olsson. Firmy koncernu od lat działają również w Polsce, są to Stena Line (linia promowa Gdynia-Karlskrona) oraz Stena Recycling.

Sten A. Olsson był jednym z największych przedsiębiorców w historii Szwecji. Urodził się w roku 1916 na wyspie Donsö, w południowej części archipelagu okalającego Göteborg.

Stena Allan Olsson swoje pierwsze przedsiębiorstwo, firmę handlową - Sten A. Olsson Metallprodukter, założył w wieku 22 lat. Przedsiębiorstwo było początkowo niewielką firmą handlująca złomem, ale szybko rozrastało się pod jego zarządem. W roku 1948 założył firmę żeglugową, która w latach pięćdziesiątych była już właścicielem 12 frachtowców i zarządzając kolejnymi dwunastoma jednostkami, świadczyła usługi w żegludze przybrzeżnej. Od dwóch imion założyciela powstała nazwa „Stena”. Dzisiaj STENA SPHERE jest odnosząca sukcesy grupą firm, które działają na całym świecie. Zatrudniająca ponad 20 tys. osób, z rocznym obrotem przekraczającym 60 miliardów koron szwedzkich.

Rok 1962 był przełomowym w historii firmy STENA. Wtedy to, Sten Allan zaangażował się w promowe przewozy pasażerskie na trasie Göteborg – Skagen. Był to początek STENA LINE, która rozrosła się do jednej z największych firm promowych na świecie.

Sten Allan Olsson nie był typem menedżera, który spocząłby na laurach, z dala od działań operacyjnych firmy. Pracowity, prowadził firmę pewną ręką by osiągać zamierzone cele. Niemal do końca życia brał osobiście udział w zarządzaniu firmą. Był znany z innowacyjności oraz z podejmowania decyzji w oparciu o intuicję połączoną z szybką analizą praktyczną. Jego zarządzanie można sprowadzić do filozofii: Możesz być tak dobry jak informacje, które zgromadzisz.

W dniu 80-ych urodzin Stena Allana, w roku 1996, rozpoczęła działalność Fundacja Stena Allana Olssona na  rzecz badań i kultury, poprzez którą rodzina Stena Allana wspiera badania i działania kulturalne.

Stena Alegra na linii Gdynia Karlskrona

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Stena Line

Czytaj więcej: Stena Alegra na linii Gdynia KarlskronaW poniedziałek, 8 lipca br. statek Stena Alegra odbędzie swój pierwszy rejs na linii Gdynia-Karlskrona. Nowy prom zwiększy tym samym powierzchnię ładunkową na tej trasie o 20 proc. odpowiadając na silny wzrost popytu na przewozy. Stena Line już planuje zwiększenie ilości rejsów Stena Alegra w przyszłości.  

„W ostatnich latach obserwujemy silny rozwój przewozów frachtowych między Polską a Szwecją. Jest to spowodowane wzrostem gospodarczym w Polsce oraz w krajach Europy Środkowej i Wschodniej, takich jak Rumunia, Bułgaria, Węgry. Mamy silną pozycję na tych rynkach, a to przekłada się na wzrost przewozów na trasach Stena Line. Jestem bardzo zadowolony z wprowadzenia promu Stena Alegra. Nowa jednostka pozwoli nam zaoferować naszym klientom zwiększoną powierzchnię ładunkową w korytarzu transportowym, który dynamicznie się rozwija. Trzy statki na linii Gdynia-Karlskrona zapewnią naszym klientom frachtowym także większą elastyczność oraz częstotliwość rejsów, którą będziemy mogli jeszcze zwiększyć w przyszłości” - powiedział Jacob Koch- Nielsen, Freight Commercial Manager Area Scandinavia.

W 2012 roku liczba jednostek frachtowych na trasie Gdynia - Karlskrona wzrosła o 7 procent. Do maja bieżącego roku wzrost, w porównaniu do tego samego okresu roku ubiegłego, wyniósł już 15 procent.

 „Przewidujemy dalszy wzrost popytu ze strony naszych klientów frachtowych wynikający z rozwoju gospodarczego całego regionu i jest dla nas niezmiernie ważne, by sprostać wymaganiom naszych klientów i rozwijać się razem z nimi. Na początek proponujemy po trzy dodatkowe odejścia tygodniowo z Gdyni i z Karlskrony, a w przyszłości zwiększymy jeszcze liczbę rejsów. Polska jest dla nas bardzo ważnym rynkiem, który zamierzamy nadal rozwijać.”, mówi Jacob Koch Nielsen.

Na trasie Gdynia-Karlskrona promy Stena Vision i Stena Spirit pływać będą wg dotychczasowego rozkładu, a trzeci prom – Stena Alegra, będzie pływać po trzy razy tygodniowo z Gdyni i z Karlskrony. Pierwszy rejs nowego statku – 8 lipca z Gdyni, o godzinie 23:59.

Fakty Stena Alegra:

Typ statku: prom typu RoPax
Rok budowy: 1998
Powierzchnia ładunkowa: 1 950 metrów ładunkowych
Długość: 180 metrów
Prędkość: 22 węzły
Ilość pasażerów: 350

Rodzinny Dzień Otwarty ze Stena Line

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Stena Line

Czytaj więcej: Rodzinny Dzień Otwarty ze Stena Line22 czerwca małych i dużych miłośników morza czeka nie lada gratka. Podczas Dnia Otwartego Stena Line będą mogli poznać tajemnice promu Stena Spirit. Jest to wyjątkowa okazja do zobaczenia pomieszczeń na co dzień zamkniętych dla pasażerów, jak również do poznania szwedzkiej kultury i kulinarnych specjałów. Zwiedzanie statku to idealna propozycja na rodzinny weekend, gdyż po raz pierwszy Dzień Otwarty odbędzie się w sobotę.

Stena Line po raz kolejny bezpłatnie udostępni zwiedzającym pokład promu Stena Spirit na terminalu przy ulicy Kwiatkowskiego 60 w Gdyni. Na wszystkich gości czekać będzie wiele atrakcji. Zaczynając od zwiedzania przestrzeni pasażerskich oraz pomieszczeń zazwyczaj niedostępnych dla pasażerów – w tym mostka kapitańskiego – każdy pozna pracę statku i jego załogi „od kuchni”, a nawet przez chwilę poczuje się „kapitanem” statku.

Najmłodszych czeka podwójna dawka emocji – nie tylko zobaczą wielki statek i wezmą udział w specjalnie dla nich przygotowanych zabawach na pokładzie, ale także będą mogli wyszaleć się na lądzie. Na placu przed statkiem będą czekać na nich liczne zabawy i atrakcje, w tym dmuchany Statek Piratów. Pod czujnym okiem instruktorów dzieci będą też mogły szaleć na trampolinie i nietypowych rowerach.

W czasie, gdy dzieci będą się świetnie bawić z animatorami, rodzice mogą poczuć się jak na prawdziwym rejsie. Odkrywać szwedzkie smaki i poznawać zwyczaje kulinarne Szwedów podczas degustacji, robić zakupy w pokładowym sklepie, gdzie tego dnia przewidziano promocje, czy nawet potańczyć w dyskotece C-View Bar.

Przez cały czas trwania imprezy przewodnicy i konsultanci Stena Line będą udzielali informacji o rejsach i atrakcjach Skandynawii. Tylko tego dnia czekają specjalne oferty w super cenach na Rejsy Wakacyjne.

Na terminal będzie można dojechać bezpłatnym autobusem. Przez cały dzień co 15 minut z centrum Gdyni i sprzed Dworca Głównego będą kursowały autobusy linii 570.

Trzeci statek na linii Gdynia-Karlskrona

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Stena Line

Czytaj więcej: Trzeci statek na linii Gdynia-KarlskronaJuż 8 lipca flota Stena Line na linii Gdynia-Karlskrona powiększy się o kolejną jednostkę. Trzeci statek ma zaspokoić rosnący popyt na przewozy frachtowe na tej trasie. Prom, wyczarterowany od siostrzanej firmy Stena RoRo, będzie operować pod nazwą Stena Alegra (jego dotychczasowa nazwa to Norman Tader).

Stena Alegra ma zwiększyć pojemność frachtową linii Gdynia-Karlskrona o 20% - w pierwszej fazie. W przyszłości istnieje możliwość rozbudowania rozkładu rejsów tego statku i tym samym uzyskania dodatkowej pojemności frachtowej tej linii.

- Cieszę się, że możemy zaoferować rozkład rejsów uwzględniający trzeci statek.  Ruch na naszej linii rósł wyraźnie w ostatnich latach. Potrzeba większej pojemności ładunkowej była oczywista, ponieważ już od dłuższego czasu pływaliśmy z pełnym pokładem samochodowym. Teraz możemy poprawić obsługę zarówno naszych klientów towarowych i turystów, oferując im więcej wypłynięć. - mówi Tony Michaelsen, dyrektor linii Gdynia-Karlskrona.

W roku 2012 liczba jednostek frachtowych (ciężarówki, naczepy itp.) przewiezionych na linii Gdynia-Karlskrona wzrosła o 7%, a liczba samochodów osobowych o 9% w porównaniu do roku poprzedniego. Tendencja rosnąca utrzymuje się nadal. W pierwszym kwartale 2013 liczba przewiezionych jednostek frachtowych wzrosła o 11%, a liczba samochodów osobowych o 8% w porównaniu do pierwszego kwartału roku 2012.

- Rozwój gospodarczy w Polsce i Europie Wschodniej jest bardzo dobry, a my wierzymy, że zarówno liczba przewiezionych ładunków jak i podróży prywatnych między Polską a Szwecją będzie wzrastać. Rozwiązanie z trzecim statkiem, który będzie kursował wraz ze Stena Vision i Stena Spirit na linii Gdynia-Karlskrona jest optymalne, a Stena Alegra idealnie uzupełnia ofertę tych dwóch statków. - powiedział Michael McGrath, dyrektor ds. operacyjnych w Stena Line.

Stena Vision i Stena Spirit będą kursować zgodnie z dotychczasowym rozkładem rejsów. Stena Alegra będzie wypływać z Gdyni i Karlskrony trzy razy w tygodniu. Pierwsze wyjście z Gdyni planowane jest na 8 lipca 2013.

Stena Allegra

typ statku: RoPax (frachtowo-pasażerski)
rok budowy: 1998
pojemność ładunkowa: 1950 metrów ładunkowych
długość: 180 m
prędkość: 22 węzły
liczba kabin: 57
liczba pasażerów: 195

Stena Line z nowym systemem MES

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Stena Line

Czytaj więcej: Stena Line z nowym systemem MESPrzewoźnik promowy Stena Line wyposażył statek Stena Spirit, pływający na trasie Gdynia-Karlskrona, w najnowocześniejszy i najbezpieczniejszy system ewakuacji. Jak podano w komunikacie, jest to jedyny taki system MES (Marine Evacuation System) zamontowany na promach kursujących między Polską a Szwecją. W kwietniu odbyły się testy i ćwiczenia ewakuacyjne załogi z jego użyciem, które zakończyły się pełnym sukcesem.

Zamontowany na promie Stena Spirit system Marin Ark 632 składa się z czterech połączonych ze sobą tratew oraz zamkniętego rękawa ewakuacyjnego z dwiema spiralnymi zjeżdżalniami. W komunikacie prasowym dla mediów podano, że W przeciwieństwie do tradycyjnych tratew ratunkowych, w przypadku Marin Ark 632 najpierw woduje się same tratwy, a następnie umieszcza się w nich pasażerów. Zapewnia to maksymalne bezpieczeństwo podczas przemieszczania pasażerów z pokładu do jednostki ratunkowej. Rura zjazdowa jest całkowicie osłonięta od warunków zewnętrznych, a zamknięte z każdej strony tratwy zapewniają izolację termiczną i są bardzo pojemne – każda z nich może zmieścić 158 osób. Dzięki Marin Ark 632 w ciągu 17 minut można bezpiecznie ewakuować ponad 600 osób. Dodatkowo system zjazdowy umożliwia jednoczesny ruch wielu osób w kontrolowany sposób, ponieważ spiralny ślizg w pozycji siedzącej zapewnia wolniejsze tempo, a nachylenie zjazdu jest niewielkie.

12 kwietnia na statku Stena Spirit przy terminalu promowym w Gdyni odbył się instruktaż otwierania morskiego systemu ewakuacji  MES oraz ćwiczenia ewakuacyjne załogi z jego użyciem. Nowy system MES sprawdziło na sobie około 200 osób – załoga Stena Spirit, a także zarząd firmy z centrali w szwedzkim Goeteborgu. System ten, zostanie wkrótce zainstalowany jeszcze na trzech kolejnych promach Stena Line. Między innymi na siostrzanym statku, czyli Stena Vision, która pływa między Gdynią a Karlskrona - na tej samej trasie, co Stena Spirit. System był testowany przez producenta m. in. na Morzu Norweskim w warunkach sztormowych, gdzie wysokość fal dochodziła do 8 m.