TPL_GK_LANG_MOBILE_MENU
A+ A A-

1abcpzm11

23 września Polska Żegluga Morska oraz H. Cegielski Poznań podpisały list intencyjny w sprawie serwisowania silników MAN na statkach PŻM oraz rozszerzenia współpracy pomiędzy obiema firmami. Podczas spotkania wielokrotnie podkreślano długoletnie więzy łączące PŻM i Cegielskiego oraz chęć wspólnego działania obu znanych krajowych marek na rzecz polskiej gospodarki. Współpraca PŻM z H.Cegielski trwa od dziesięcioleci, a do niedawna urządzenia z Poznania pracowały na wszystkich statkach PŻM. Ostatnie silniki Cegielskiego, na życzenie armatora sprowadzono w częściach z Polski i zamontowano na trzech "jeziorowcach" ("Juno", "Lubie" i "Solina"), zbudowanych w chińskiej stoczni Mingde w 2011 i 2012 roku. Na więcej, pomimo usilnych starań PŻM, nie zgodził się licencjodawca. Obecnie obie strony chcą powrócić do dawnej bliskiej kooperacji. - W dniu dzisiejszym podpisujemy list intencyjny, dotyczący wznowienia współpracy w największym polskim producentem silników okrętowych H. Cegielski Poznań - powiedział Grzegorz Wardzyński, dyrektor Pionu Technicznego PŻM. - Współpraca ta dotyczyć ma przede wszystkim serwisowania silników MAN, w które zaopatrzona jest połowa floty PŻM oraz dystrybucji części zamiennych. Serwis ten ma mieć głównie charakter prewencyjny, tak aby wszystkie silniki pracujące na statkach PŻM działały sprawnie i bezawaryjnie - podkreślił Grzegorz Wardzyński. - Wybierając Cegielskiego do serwisowania, a jest to bardzo ważny element w eksploatacji statków, liczymy na to, że z roku na rok zakres naszej wzajemnej kooperacji będzie się poszerzał - przypomniał Paweł Szynkaruk, dyrektor naczelny PŻM. Na tym etapie, jako armator będziemy chcieli także skorzystać z technicznych rad specjalistów z Cegielskiego, tak aby poprawić pracę silników, by były one jak najbardziej ekonomiczne i przyjazne środowisku. Trzymamy kciuki, aby powrócić do tych czasów, gdy Cegielski był absolutnie numerem jeden jeśli chodzi o dostawę silników i części zamiennych na statki PŻM - powiedział Paweł Szynkaruk. - Zakłady Cegielskiego są spółką Skarbu Państwa, więc tacy klienci jak PŻM należą dla nas do priorytetowych - powiedział Wojciech Więcławek - dyrektor generalny H. Cegielski Poznań S.A. - Zarząd H. Cegielski przyjął nową strategię, w której chce proponować polskie produkty polskim firmom, w tym kontekście więc współpraca z największym krajowym armatorem, jest dla nas niezwykle istotna. Jako firma przechodzimy obecnie proces restrukturyzacji i mocno inwestujemy w nowe technologie, aby sprostać oczekiwaniom naszych klientów. Chcemy proponować produkty nowoczesne, które będą wzmacniały naszą rodzimą gospodarkę - zaznaczył Wojciech Więcławek. Firma H. Cegielski - Poznań jest jedną z największych firm z sektora mechanicznego w Polsce, produkującą części zamienne do silników na licencji Wartsila i MAN oraz posiadającą profesjonalny dział serwisu, świadczący obsługę silników czterosuwowych i dwusuwowych w zastosowaniach morskich i stacjonarnych. Polska Żegluga Morska to największy polski armator i jeden z największych przewoźników ładunków masowych w Europie. Posiada obecnie 59 statków, na których zatrudnia 2500 polskich marynarzy.

Krzysztof Gogol 

PŻM