TPL_GK_LANG_MOBILE_MENU
A+ A A-

1ABClegiony polskie 1000px 595 314

11 lipca w chińskiej stoczni Yangfan (350 km na południe od Szanghaju) odbyła się uroczystość nadania nazwy najnowszemu statkowi Polskiej Żeglugi Morskiej - m/s "Legiony Polskie". M/s "Legiony Polskie" to klasyczny masowiec do przewozu takich ładunków jak węgiel, ruda żelaza, zboża czy nawozy sztuczne. Ma nośność 39,000 ton, długość 180 m, szerokość 30 m i zanurzenie maksymalne 10,50 m.

Statek zaprojektowany został przez znane biuro fińskie Deltamarin. Ma podwójne poszycie oraz 5 ładowni typu "box" o szerokich lukach ładunkowych. Wyposażony jest w 4 dźwigi ładunkowe. Dzięki nowoczesnemu silnikowi głównemu, zoptymalizowanemu kształtowi kadłuba i tzw. naprowadzającym płetwom przedśrubowym, jest też bardzo ekonomiczny jeśli chodzi o zużycie paliwa. Chrztu statku, rozbijając zwyczajową butelkę szampana, dokonała Marzena Nalewajska, zastępca kierownika Działu Rozliczeń Krajowych PŻM. W czasie swojego przemówienia, dyrektor naczelny PŻM Paweł Szynkaruk, przybliżył chińskim uczestnikom uroczystości genezę nazwy statku, pogratulował również matce chrzestnej zaszczytnego obowiązku. Przypomniał też, że pierwszy z serii tych statków m/s "Armia Krajowa" w czasie, gdy nadawano imię "Legionom Polskim", po raz pierwszy przypłynął do kraju, do portu w Świnoujściu. "Legiony Polskie" to drugi statek z nowego programu inwestycyjnego armatora na lata 2015-2020. Zakłada on wybudowanie łącznie 18 nowych masowców. Pierwsze cztery z nich noszą nazwy patriotyczne statków, które wcześniej pływały już we flocie PŻM, a niedawno zostały sprzedane. Serię zaczęła więc "Armia Krajowa", obecnie mamy "Legiony Polskie", a kolejne statki będą nosić nazwy : "Szare Szeregi" oraz "Solidarność".

 

PŻM