TPL_GK_LANG_MOBILE_MENU
A+ A A-

PŻM - Wodowanie m/s "Armia Krajowa"

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: PŻM

Czytaj więcej: PŻM - Wodowanie m/s

19 października w stoczni Yangfan, znajdującej się o 350 km na południe od Szanghaju, odbyło się wodowanie nowego statku Polskiej Żeglugi Morskiej - m/s "Armia Krajowa". To pierwsza jednostka z nowego programu inwestycyjnego PŻM na lata 2015-2020. W jego ramach powstanie łącznie 18 masowców, zbudowanych w dwóch stoczniach, o łącznej wartości ponad 400 mln dolarów.

M/s "Armia Krajowa" to klasyczny masowiec, a więc statek do przewozu takich ładunków jak zboża, węgiel czy ruda żelaza. Jednostka ma długość ok. 190 metrów i nośność 38500 DWT.

Statek ma podwójne poszycie oraz 5 ładowni typu "box" o szerokich lukach ładunkowych. Wyposażony jest w 4 dźwigi ładunkowe wraz z chwytakami do ładunków sypkich.

Odbiór wyposażonej już "Armii Krajowej" planowany jest na początek przyszłego roku. Wówczas również odbędzie się chrzest masowca.

Łącznie stocznia Yangfan zbuduje dla PŻM 12 jednostek z tej serii i będą one przekazywane armatorowi w odstępach około sześciotygodniowych. W innej chińskiej stoczni - Yangzijiang, powstanie pozostałych osiem statków obecnego programu inwestycyjnego PŻM. Będą to tzw. jeziorowce o nośności 36.500 DWT.

Statki typu "Armia Krajowa" są rozwinięciem, dobrze się sprawdzających we flocie PŻM, jednostek 38000 DWT typu "Kujawy", ale będą bardziej ekonomiczne w kwestii zużycia paliwa (nowocześniejsze silniki główne, zoptymalizowany kształt kadłuba, zainstalowane na rufie naprowadzające płetwy przedśrubowe).

"Armia Krajowa" została zbudowana według projektu znanej fińskiej firmy Deltamarin. Oryginalny projekt został jednak nieco zmodyfikowany przez techników polskiego armatora, w celu dostosowania niektórych rozwiązań do oczekiwań służb eksploatacyjnych i technicznych PŻM.

Nazwa statku jest nawiązaniem do serii tzw. duńskich panamaxów, które były wybudowane dla PŻM na początku lat 90. i zostały wycofane z eksploatacji armatora w ostatnich latach. Kolejne z serii będą nosić imiona : "Szare Szeregi", "Legiony Polskie" i "Solidarność".

 PŻM

 

 

Statki PŻM wolne od azbestu

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: PŻM

Czytaj więcej: Statki PŻM wolne od azbestu

Już w 2009 r. wydano w PŻM "Zarządzenie w sprawie wprowadzenia procedur postępowania z azbestem na statkach". Doprowadziło ono do stopniowego usuwania ze wszystkich statkowych instalacji tego materiału. Na żadnym ze statków Polskiej Żeglugi Morskiej nie występują więc obecnie jakiekolwiek materiały azbestowe. Jednostki PŻM są zatem pod tym względem w pełni bezpieczne dla środowiska naturalnego i pracujących na nich załóg.

Od lat 80- tych azbest był szeroko stosowany w budownictwie i przemyśle - także okrętowym. Szczególnie wiele tego materiału używano przy budowie dużych statków pasażerskich czy jednostek marynarki wojennej. Po udowodnieniu przez naukowców, że azbest jest przyczyną wielu chorób, w drugiej połowie lat 80-tych zaczęto wycofywanie go z wielu dziedzin przemysłu.

W 1983 roku Islandia jako pierwszy kraj wprowadziła całkowity zakaz stosowania azbestu. W ślad za Islandią poszły inne kraje skandynawskie, w tym m.in. Dania. Zbudowane w Kopenhadze dla PŻM na początku lat 90. sześć panamaxów typu "Solidarność" nie zawierały już zatem azbestu.

W lipcu 1989 r. amerykańska agencja ochrony środowiska EPA wprowadziła  przepisy mocno ograniczające stosowanie azbestu w USA, co miało również zastosowanie wobec statków PŻM, będących częstymi gośćmi w portach amerykańskich. Polskie przypisy zakazujące używania azbestu obowiązują od 1997 roku natomiast unijne przepisy na ten temat obowiązują od 2005 roku.

Stosowania azbestu na statkach zakazuje także prawodawstwo morskie ustalane przez Międzynarodową Organizację Morską - IMO. W międzynarodowej żegludze od 2011 roku obowiązuje całkowity zakaz stosowania azbestu  w nowobudowanych statkach.

Na  żadnym ze statków Polskiej Żeglugi Morskiej nie ma obecnie i nie stosuje się azbestu.

 

PŻM

 

Świnoujście i Kołobrzeg nie trafią na burtę statków PŻM

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: PŻM

Czytaj więcej: Świnoujście i Kołobrzeg nie trafią na burtę statków PŻMNazwy pięciu miast z województwa zachodniopomorskiego znajdą się na burtach masowców Polskiej Żeglugi Morskiej. Statki trafią do eksploatacji prawdopodobnie do 2017 roku. 

Będą to masowce Barlinek, Nowogard, Karlino, Drawno i Gryfino. Statki mają mieć po 39 tysięcy ton nośności i wszystkie powstaną w chińskich stoczniach.

Staramy się propagować polskie nazwy - mówi dyrektor Polskiej Żeglugi Morskiej, Paweł Szynkaruk. - Polskie regiony, góry, rzeki i jeziora. Pływa nasz flagowy statek Szczecin, jest też Koszalin.

Burmistrz Karlina - Waldemar Miśko, od nas dowiedział się, że nazwa jego miasta znajdzie się na burcie statku.

PŻM nie zdecydował się na nazwanie statku Świnoujście, nie będzie też Kołobrzegu. Chodzi o polskie litery takie jak "ś" i "ł". - Nazwy zapisane w transkrypcji angielskiej nie są nazwami miast. Nie chcemy kaleczyć języka polskiego - tłumaczy dyrektor Polskiej Żeglugi Morskiej, Paweł Szynkaruk.

Nowe masowce powstaną w ramach programu inwestycyjnego Polskiej Żeglugi Morskiej na lata 2015-20. Szczeciński armator planuje wybudować 18 statków. Kolejne mają nosić nazwy miast wschodniego wybrzeża.

Źródło: radioszczecin.pl

 

Powitanie m/s IRMA

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: PŻM

Czytaj więcej: Powitanie m/s IRMAM/s „Irma” był pierwszym w tym sezonie statkiem PŻM, który wpłynął na Wielkie Jeziora Amerykańskie. Był jednocześnie pierwszą jednostką oceaniczną, która po przerwie zimowej przypłynęła z ładunkiem stali do portu Burns Harbor niedaleko Chicago.

Z tej okazji statek został uroczyście przywitany, m.in. przez przedstawicieli administracji portowej w Burns Harbor, czarterujących statek z koncernu stalowego TATA Steel oraz organizacji pracowników portowych Federal Marine Terminal.

Gospodarzem spotkania, które odbyło się na mostku m/s „Irma” był kapitan statku Piotr Szczęśniak. W dowód uznania dla jednostki oceanicznej, która jako pierwsza przypłynęła w tym roku do Burns Harbor z ładunkiem holenderskiej stali, kapitan został uhonorowany pięknym pucharem wykonanym z tej właśnie stali.

Goście byli pod wrażeniem statku, który nie tylko na okoliczność wizyty szacownych gości, jest czysty i błyszczący.

 

PŻM

PŻM odrabia straty i inwestuje

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: PŻM

Czytaj więcej: PŻM odrabia straty i inwestujeO 70 milionów dolarów zmniejszyło się zadłużenie Polskiej Żeglugi Morskiej. Spółce udało się zredukować deficyt mimo fatalnej sytuacji na rynku frachtowym.

W tym roku PŻM otrzyma też nowe statki z chińskich stoczni. Ostatnio armator wycofał z użycia kilka jednostek. Na złom trafiły statki stare i te, których eksploatacja przestała być opłacalna.

PŻM chce się specjalizować w segmencie masowców o wielkości od 30 do 40 tysięcy DWT. Tej wielkości statki najlepiej sprawdzają się na Atlantyku i Wielkich Jeziorach Amerykańskich.

 

Źródło: Radioszczecin.pl