TPL_GK_LANG_MOBILE_MENU
A+ A A-

PRS i PŻM podpisały umowę dot. sprawowania przez PRS nadzoru nad statkami PŻM

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: PŻM

Czytaj więcej: PRS i PŻM podpisały umowę dot. sprawowania przez PRS nadzoru nad statkami PŻM

W dniu 14 października 2016 r. Polski Rejestr Statków SA i Polska Żegluga Morska podpisały umowę, której przedmiotem jest sprawowanie przez PRS nadzoru klasyfikacyjnego i konwencyjnego nad statkami PŻM. 

W myśl tej umowy PRS obejmie, oprócz nadzoru klasyfikacyjnego, również nadzór konwencyjny nad flotą 22 statków PŻM, budowanych w Chinach w latach 2004-2012. Niezależnie od powyższego, PRS będzie sprawował nadzór klasyfikacyjny i konwencyjny nad serią 9 statków zamówionych przez PŻM w chińskiej stoczni Yanfang, z których 2 zostały już przekazane do eksploatacji, a dostawa pozostałych planowana jest na rok 2017. Warto przy tej okazji nadmienić, że pod nadzorem klasyfikacyjnym i konwencyjnym PRS pozostaje również seria 4 masowców (typu kamsarmax) szczecińskiego armatora.

- Dzisiaj podpisana umowa jest kolejnym krokiem w rozszerzaniu współpracy pomiędzy PRS i PŻM - powiedział Paweł Szynkaruk, Dyrektor Naczelny PŻM. - W połowie września PŻM i PRS umówiły się odnośnie do wdrażania wymagań MRV (monitorowania, raportowania i weryfikacji emisji CO2 ze statków) - dodał dyr. Szynkaruk.

- Rozszerzenie naszej współpracy przyniesie korzyść obu stronom oraz polskiej gospodarce. Dla PŻM oznaczać będzie ułatwienie obsługi jej floty, zarówno klasyfikacyjnej jak i konwencyjnej, a dla PRS - prestiż i możliwość umacniania obecności w rejonach, w których operuje flota PŻM - stwierdził Andrzej Madejski, Prezes Zarządu PRS.

Źródło: prs.pl

PŻM i H.Cegielski wracają do bliskiej współpracy

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: PŻM

Czytaj więcej: PŻM i H.Cegielski wracają do bliskiej współpracy

23 września Polska Żegluga Morska oraz H. Cegielski Poznań podpisały list intencyjny w sprawie serwisowania silników MAN na statkach PŻM oraz rozszerzenia współpracy pomiędzy obiema firmami. Podczas spotkania wielokrotnie podkreślano długoletnie więzy łączące PŻM i Cegielskiego oraz chęć wspólnego działania obu znanych krajowych marek na rzecz polskiej gospodarki. Współpraca PŻM z H.Cegielski trwa od dziesięcioleci, a do niedawna urządzenia z Poznania pracowały na wszystkich statkach PŻM. Ostatnie silniki Cegielskiego, na życzenie armatora sprowadzono w częściach z Polski i zamontowano na trzech "jeziorowcach" ("Juno", "Lubie" i "Solina"), zbudowanych w chińskiej stoczni Mingde w 2011 i 2012 roku. Na więcej, pomimo usilnych starań PŻM, nie zgodził się licencjodawca. Obecnie obie strony chcą powrócić do dawnej bliskiej kooperacji. - W dniu dzisiejszym podpisujemy list intencyjny, dotyczący wznowienia współpracy w największym polskim producentem silników okrętowych H. Cegielski Poznań - powiedział Grzegorz Wardzyński, dyrektor Pionu Technicznego PŻM. - Współpraca ta dotyczyć ma przede wszystkim serwisowania silników MAN, w które zaopatrzona jest połowa floty PŻM oraz dystrybucji części zamiennych. Serwis ten ma mieć głównie charakter prewencyjny, tak aby wszystkie silniki pracujące na statkach PŻM działały sprawnie i bezawaryjnie - podkreślił Grzegorz Wardzyński. - Wybierając Cegielskiego do serwisowania, a jest to bardzo ważny element w eksploatacji statków, liczymy na to, że z roku na rok zakres naszej wzajemnej kooperacji będzie się poszerzał - przypomniał Paweł Szynkaruk, dyrektor naczelny PŻM. Na tym etapie, jako armator będziemy chcieli także skorzystać z technicznych rad specjalistów z Cegielskiego, tak aby poprawić pracę silników, by były one jak najbardziej ekonomiczne i przyjazne środowisku. Trzymamy kciuki, aby powrócić do tych czasów, gdy Cegielski był absolutnie numerem jeden jeśli chodzi o dostawę silników i części zamiennych na statki PŻM - powiedział Paweł Szynkaruk. - Zakłady Cegielskiego są spółką Skarbu Państwa, więc tacy klienci jak PŻM należą dla nas do priorytetowych - powiedział Wojciech Więcławek - dyrektor generalny H. Cegielski Poznań S.A. - Zarząd H. Cegielski przyjął nową strategię, w której chce proponować polskie produkty polskim firmom, w tym kontekście więc współpraca z największym krajowym armatorem, jest dla nas niezwykle istotna. Jako firma przechodzimy obecnie proces restrukturyzacji i mocno inwestujemy w nowe technologie, aby sprostać oczekiwaniom naszych klientów. Chcemy proponować produkty nowoczesne, które będą wzmacniały naszą rodzimą gospodarkę - zaznaczył Wojciech Więcławek. Firma H. Cegielski - Poznań jest jedną z największych firm z sektora mechanicznego w Polsce, produkującą części zamienne do silników na licencji Wartsila i MAN oraz posiadającą profesjonalny dział serwisu, świadczący obsługę silników czterosuwowych i dwusuwowych w zastosowaniach morskich i stacjonarnych. Polska Żegluga Morska to największy polski armator i jeden z największych przewoźników ładunków masowych w Europie. Posiada obecnie 59 statków, na których zatrudnia 2500 polskich marynarzy.

Krzysztof Gogol 

PŻM

Chrzest ms "Legiony Polskie"

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: PŻM

Czytaj więcej: Chrzest ms

11 lipca w chińskiej stoczni Yangfan (350 km na południe od Szanghaju) odbyła się uroczystość nadania nazwy najnowszemu statkowi Polskiej Żeglugi Morskiej - m/s "Legiony Polskie". M/s "Legiony Polskie" to klasyczny masowiec do przewozu takich ładunków jak węgiel, ruda żelaza, zboża czy nawozy sztuczne. Ma nośność 39,000 ton, długość 180 m, szerokość 30 m i zanurzenie maksymalne 10,50 m.

Statek zaprojektowany został przez znane biuro fińskie Deltamarin. Ma podwójne poszycie oraz 5 ładowni typu "box" o szerokich lukach ładunkowych. Wyposażony jest w 4 dźwigi ładunkowe. Dzięki nowoczesnemu silnikowi głównemu, zoptymalizowanemu kształtowi kadłuba i tzw. naprowadzającym płetwom przedśrubowym, jest też bardzo ekonomiczny jeśli chodzi o zużycie paliwa. Chrztu statku, rozbijając zwyczajową butelkę szampana, dokonała Marzena Nalewajska, zastępca kierownika Działu Rozliczeń Krajowych PŻM. W czasie swojego przemówienia, dyrektor naczelny PŻM Paweł Szynkaruk, przybliżył chińskim uczestnikom uroczystości genezę nazwy statku, pogratulował również matce chrzestnej zaszczytnego obowiązku. Przypomniał też, że pierwszy z serii tych statków m/s "Armia Krajowa" w czasie, gdy nadawano imię "Legionom Polskim", po raz pierwszy przypłynął do kraju, do portu w Świnoujściu. "Legiony Polskie" to drugi statek z nowego programu inwestycyjnego armatora na lata 2015-2020. Zakłada on wybudowanie łącznie 18 nowych masowców. Pierwsze cztery z nich noszą nazwy patriotyczne statków, które wcześniej pływały już we flocie PŻM, a niedawno zostały sprzedane. Serię zaczęła więc "Armia Krajowa", obecnie mamy "Legiony Polskie", a kolejne statki będą nosić nazwy : "Szare Szeregi" oraz "Solidarność".

 

PŻM

Wodowanie masowca m/s "Legiony Polskie"

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: PŻM

Czytaj więcej: Wodowanie masowca m/s

8 grudnia w stoczni Yangfan (ok. 350 km od Szanghaju) odbyło się wodowanie statku PŻM m/s "Legiony Polskie". To już drugi po "Armii Krajowej" masowiec PŻM zwodowany w tej stoczni, z zamówionej serii liczącej łącznie dwanaście jednostek. Chrzest i wejście do eksploatacji "Legionów Polskich" przewidziane jest w lutym przyszłego roku.

M/s "Legiony Polskie" to statek do przewozu ładunków masowych takich jak zboże, nawozy sztuczne czy węgiel.  Ma nośność 38500 DWT, a powstał według projektu znanej fińskiej firmy Deltamarin. Statek ma podwójne poszycie oraz 5 ładowni typu "box" o szerokich lukach ładunkowych. Wyposażony jest w 4 dźwigi ładunkowe wraz z chwytakami do ładunków sypkich. Jest ekonomiczny jeśli chodzi o zużycia paliwa : ma nowoczesny silnik główny oraz zoptymalizowany kształt kadłuba.

Na statku będzie pracować załoga, składająca się z 20 polskich marynarzy.

 

Krzysztof Gogol

PŻM

Miliony na remonty statków PŻM

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: PŻM

Czytaj więcej: Miliony na remonty statków PŻM

30 mln zł zostawił w tym roku w krajowych stoczniach szczeciński armator Polska Żegluga Morska. Pieniądze wydano na remonty i modernizację statków. Dla PŻM jednostki remontowały: Gryfia w Szczecinie, Nauta w Gdyni i Remontowa z Gdańska.

Łącznie Polska Żegluga Morska przeprowadziła 30 remontów statków. Odnawiano klasę jednostek - to takie okresowe przeglądy statków. Prowadzono też ich modernizację, m.in. przystosowywano je do spalania paliwa niskosiarkowego. W tym zakresie przerobiono układy paliwowe na czterech jednostkach.

Masowiec "Szczecin" przystosowano do przewozu ładunków niebezpiecznych. Na masowcach zainstalowano też systemy łączności umożliwiające odbiór internetu drogą satelitarną, czyli niezależnie od zasięgu stacji brzegowych.

Ostatnią jednostką remontowaną w tym roku, jaka przebywa na doku, jest m/v "Wicko". Obecnie statek stoi w stoczni Gryfia. Jego remont zakończy się w połowie listopada.

 

Źródło: radioszczecin.pl