TPL_GK_LANG_MOBILE_MENU
A+ A A-

1abctytulowe

W dniu 29 sierpnia br. w szwedzkim porcie Ystad na promie Mazovia przedstawiciele zarządów portów oraz polskiego armatora promowego podpisali List Intencyjny dotyczący trójstronnej współpracy.  

W spotkaniu uczestniczyli reprezentanci wszystkich stron w osobie Piotra Redmerskiego, prezesa Polskiej Żeglugi Bałtyckiej oraz prezesa Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, Dariusza Słaboszewskiego i Bjorna Bostroma dyrektora portu Ystad.

Głównym celem dokumentu jest zagwarantowanie odpowiedniej infrastruktury obu portów i obsługi dużych promów, które PŻB zamierza wprowadzić na trasie Świnoujście – Ystad. 

Jak wynika z treści listu, porty uwzględniając warunki techniczne dwóch nowych promów, zapewnią pełną ich obsługę w zakresie cumowania, załadunku i rozładunku wszelkich pojazdów.  Prawdopodobnie kontrakt na budowę obu jednostek zastanie podpisany jeszcze w tym roku, natomiast  już pierwsza z nich ma być ukończona i przejść do eksploatacji  w 2019 roku.

Dane dotyczące nowych statków (ro-pax):

- Długość - 228 m

- Szerokość - 31 m

- Linia załadunkowa - 3500 m

- Zanużenie  - 6.4 m

- Nośność - 10 000 DWT

- Paliwo  - Dual fuel (MGO/ LNG)

- Ilość pasażerów - 900

- Ilość kabin / łóżek - 250/700 

- Możliwość przewozu wagonów kolejowych na jednym lub dwóch statkach – w opcji

Koszt budowy jednostki szacuje się na 450 mln.

„Promy, które zostaną wybudowane, muszą gdzieś zawijać, dlatego tak ważna jest kooperacja z portami w Polsce i Szwecji” – zaznaczył prezes PŻB.

Podczas konferencji towarzyszącej podpisaniu listu był obecny Paweł Brzezicki, podsekretarz stanu w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej oraz przedstawiciele Ministerstwa Przedsiębiorczości i Innowacji Szwecji.  To wydarzenie jest następstwem wcześniejszych działań, dotyczących aktywizacji sektora przemysłu okrętowego w Polsce i przyjęcia tzw.  ustawy stoczniowej, która wejdzie w życie 1 stycznia 2017r.

>>GALERIA ZDJĘĆ<<

MiO