TPL_GK_LANG_MOBILE_MENU
A+ A A-

Powstanie Polska Grupa Promowa

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: PŻB

Czytaj więcej: Powstanie Polska Grupa Promowa

Pod egidą Ministerstwa Skarbu Państwa powstanie Polska Grupa Promowa (PGP). Tworzyć ją będą Polska Żegluga Bałtycka oraz Unity Line – marka przewozowa należąca do Polskiej Żeglugi Morskiej. List intencyjny dotyczący powołania PGP w Szczecinie podpisali na pokładzie promu Mazovia przedstawiciele władz obu firm oraz Polskich Inwestycji Rozwojowych.

– To pierwszy krok w konsolidacji polskiej branży promowej. Grupa, która połączy PŻB oraz Unity Line z Polskiej Żeglugi Morskiej, będzie niekwestionowanym liderem na rynku przewozów promowych na Bałtyku. Polskie firmy żeglugowe wspólnie będą mogły lepiej niż w rozdrobnieniu wykorzystać potencjał rynku – powiedział Rafał Baniak, podsekretarz stanu w Ministerstwie Skarbu Państwa.

Południowo-wschodnia część Bałtyku jest jednym z najdynamiczniej rozwijających się morskich gospodarek Europy, z ciągłym wzrostem wartości i wielkości przewozów.

– PŻB i PŻM deklarują, że podejmą prace w obszarach korporacyjnym, eksploatacyjnym oraz finansowym. Do budowy PGP potrzebny jest inwestor, który dostarczy finansowanie i kapitał. Mogą to zaoferować Polskie Inwestycje Rozwojowe, dzięki czemu grupa dostanie szansę na rozwój i pozostanie w polskich rękach. Dlatego sygnatariuszem listu intencyjnego jest także PIR – powiedział Rafał Baniak.

Wiceminister przypomniał, że od końca lat 90. było pięć nieudanych prób prywatyzacji PŻB. W zeszłym tygodniu Włodzimierz Karpiński, minister Skarbu Państwa zdecydował o przerwaniu szóstego procesu, by szukać dla spółki innych rozwiązań.

– PGP zatrudniać będzie polskich marynarzy i pracowników, bo taką politykę prowadzą obie łączone firmy. Ta polityka zostanie utrzymana, co oznacza zabezpieczenie miejsc pracy dla ponad tysiąca osób – powiedział Rafał Baniak.

PŻB zatrudnia dziś około 400 marynarzy, a promy Unity Line które mają wejść do PGP - około 500. Dodatkowo załoga lądowa obu firm to kolejne 250 osób. Grupa na początku będzie dysponowała 10 promami. Najistotniejszym elementem strategii PGP będzie odnowienie floty – przez zakup lub budowę nowych jednostek – oraz optymalizacja tonażu na poszczególnych liniach. W przypadku pozytywnej decyzji o budowie nowych promów, powstaną one w jednej z polskich stoczni. Szacunkowy koszt budowy jednego promu to 120 -150 mln EUR. Przedsięwzięcie oznaczałoby pracę dla setek osób.

Najcenniejszymi kierunkami dla obu podmiotów są połączenia ze Świnoujścia do Ystad (zarówno dla Unity Line jak i PŻB) oraz Trelleborga (Unity Line). Wartość tego połączenia wynika z dużej dynamiki wzrostu przewozów cargo (ciężarówki, naczepy, wagony kolejowe) zarówno obecnie jak i z perspektywą do 2020 roku (około 8-10 proc. rocznie). 

Właścicielem wszystkich akcji PŻB w Kołobrzegu jest Skarb Państwa, natomiast PŻM w Szczecinie jest przedsiębiorstwem państwowym – również w nadzorze ministra Skarbu Państwa.

 

MSP

fot: K. Jakubczyk ( TwoShots)

 

Sprzedaż PŻB odwołana !

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: PŻB

Czytaj więcej: Sprzedaż PŻB odwołana !

Minister Skarbu Państwa ogłosił oficjalnie, że odstępuje od negocjacji w sprawie przetargu sprzedaży akcji Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. Resort skarbu stawia na Polską Grupę Promową.

"Minister Skarbu Państwa informuje, iż w dniu 1 czerwca 2015 r. podjął decyzję o odstąpieniu od negocjacji wszczętych na podstawie opublikowanego w dniu 29 października 2014 r. zaproszenia do negocjacji w sprawie nabycia 91,64% akcji spółki Polska Żegluga Bałtycka S.A. z siedzibą w Kołobrzegu. Powyższa decyzja została podjęta na podstawie § 19 ust. 2 pkt 1) lit b) Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 maja 2011 r. w sprawie szczegółowego trybu zbywania akcji oraz zastrzeżenia w treści zaproszenia do negocjacji, zgodnie z którymi Minister Skarbu Państwa ma prawo do odstąpienia od negocjacji bez podania przyczyny.

Jednocześnie MSP informuje, iż po podjęciu ww. decyzji skoncentruje się na analizie możliwości wdrożenia innej ścieżki rozwoju Spółki uwzględniającej wykorzystanie kontrolowanych przez Skarb Państwa aktywów promowych." - MSP

Polski prom z kolorowym dziobem

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: PŻB

Czytaj więcej: Polski prom z kolorowym dziobemEfektowna grafika autorstwa cenionego na świecie gdyńskiego artysty Mariusza Warasa ozdobiła dziób nowego polskiego promu pasażersko-samochodowego Mazovia. Statek należący do Polskiej Żeglugi Bałtyckiej SA - Polferries już w czerwcu wypłynie na linię Świnoujście-Ystad. Będzie to pierwszy w Polsce prom z malunkiem inspirowanym nazwą jednostki. 

Grafika o powierzchni ok. 600 m kw. ma kształt wynurzającej się z morza ryby, a jej łuski tworzą wzory nawiązujące do wycinanek łowickich. 

- Zdecydowałem się na połączenie dwóch pozornie obcych sobie światów: tradycji Mazowsza z morskim klimatem. W większości moich realizacji wielkoformatowych posługuje się techniką szablonu. Bez wątpienia wycinanki, zwłaszcza z regionu łowickiego, mają wiele wspólnych cech z szablonem - opowiada o swoim dziele artysta street artowy Mariusz Waras. 

Inspirowane motywami ludowymi malowidło na dziobie Mazovii wpisuje się także w modny we wzornictwie nurt etno designu. 

Projekt był dla twórcy sporym wyzwaniem, zarówno ze względu na skalę przedsięwzięcia, jak i nietypowy ruchomy obiekt, jakim jest prom. Artyście zależało, aby grafika była uniwersalna oraz dobrze widoczna. 

- Statek za każdym razem jest elementem innego tła. Wpisując się w kolor wody, fale, architekturę portów czy też mijanych w czasie rejsu jednostek, prom zawsze jest głównym bohaterem krajobrazu - podkreśla artysta.

Mariusz Waras ma doświadczenie w malowaniu oryginalnych powierzchni; ozdobił bolid Formuły 1 Kimiego Raikkonena czy wieżę kontroli lotów na lotnisku w norweskim Stavanger. Murale artysty można podziwiać w miastach na całym świecie, m.in. w Gdańsku, Berlinie czy Dżakarcie.

Polska Żegluga Bałtycka SA - Polferries zakupiła w ubiegłym roku nowy prom pasażersko-samochodowy, który otrzymał nazwę Mazovia. Obecnie jednostka przechodzi modernizację w stoczni szczecińskiej. Prace polegają głównie na dobudowie części pasażerskiej.

Konkurs: nowa Mazovia jak malowana

Dzisiaj rozpoczą się konkurs na nazwę dla grafiki umieszczonej na dziobie nowego promu Mazovia. Pomysły oceni twórca malowidła Mariusz Waras. Artysta oraz komisja konkursowa wybiorą najlepsze propozycje, których autorzy zostaną nagrodzeni voucherami na rejs Mazovią.

 

Polferries / Turystyka.wp.pl

Malowanie logo Polferries na burcie Mazovii (FILM)

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: PŻB

Miesiąc przed zakończeniem remontu modernizacyjnego nowego promu Polskiej Żeglugi Bałtyckiej S.A. , który obecnie stoi przy nabrzeżu Wulkan, na terenie Szczecińskiego Parku Przemysłowego, zostało zakończone malowanie prawej burty. Ostatnim etapem malowania było naniesienie logo Polferries. Wykonane prace malarskie wyglądają niesamowicie i można je obejrzeć w filmie poklatkowym zrealizowanych podczas prac.

M/F Mazovia po remoncie modernizacyjnym wejdzie na linię Świnoujście - Ystad gdzie zastąpi prom Wawel.

Więcej informacji odnośnie promu: http://polferries.pl/promy_do_szwecji/mazovia/opis

PŻB

 

PŻB: Zmiana Terminala oraz jednostki pływajacej na linii Gdańsk - Nynäshamn

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: PŻB

Czytaj więcej: PŻB: Zmiana Terminala oraz jednostki pływajacej na linii Gdańsk - NynäshamnPolska Żegluga Bałtycka S.A. - Polferries informuje, że od dnia 9 maja 2015 linię  z Gdańska do szwedzkiego Nynäshamn, pod Sztokholmem będzie obsługiwał m/f Wawel, który dotychczas był eksploatowany na linii ze Świnoujścia do Ystad. Ze względu na planowaną zmianę, przeszedł  remont oraz modernizację.

Długość linii ładunkowej tej jednostki, w porównaniu do obecnie eksploatowanego promu, jest znacznie dłuższa, wynosi 1490m, a prędkość eksploatacyjna 16,7 węzłów. M/f Wawel posiada na swoich pokładach wygodne kabiny, restauracje, sklep, kawiarnię, kino oraz jedną z największych dyskotek na Bałtyku.

Prom będzie cumował przy Terminalu Promowym  Westerplatte w Gdańsku, ul. Majora Henryka Sucharskiego 70. Dotychczas prom Scandinavia cumował w Nowym Porcie. Terminal promowy Westerplatte jest bardzo dobrze skomunikowany z siecią nowoczesnych dróg krajowych i międzynarodowych. Trwająca obecnie budowa  tunelu pod Martwą Wisłą, będzie dodatkowym ułatwieniem, jeśli chodzi o dojazd z autostrady A1 i obwodnicy trójmiejskiej. Sam budynek wyposażony jest w niezbędne udogodnienia, gwarantujące komfortową obsługę ruchu pasażerskiego.

Terminal Promowy Westerplatte w Gdańsku na mapie: http://goo.gl/maps/3a9gq

PŻB