TPL_GK_LANG_MOBILE_MENU
A+ A A-

1Flinston5Do doku nr 5, największego w Szczecińskiej Stoczni Remontowej „Gryfia”, trafił wyjątkowy statek. Należąca do belgijskiej grupy DEME jednostka „Flintstone” to tzw. podsypkowiec, świadczący bardzo precyzyjne usługi najczęściej w sektorze offshore.

Grupa DEME zajmuje się pogłębianiem i inżynierią morską. Dysponuje jedną z najbardziej uniwersalnych i nowoczesnych flot na świecie. W jej skład wchodzi prawie 300 jednostek, z których ponad 80 stanowią pogłębiarki i inne statki budowlane. W 2012 roku remont w „Gryfii” przeszła należąca do tego armatora pogłębiarka „Charlemagne”.

– Remont statku „Flintstone” stanowi dla nas dowód zaufania, jakim obdarzył naszą stocznię po raz kolejny czołowy armator jednostek wysoko wyspecjalizowanych – podkreśla Agnieszka Duszyńska z SSR „Gryfia”.

„Flintstone” należy do statków bardzo rzadkiego typu, po angielsku określany jako fall pipe vessel, czyli „podsypkowiec”. Taka jednostka świadczy specyficzne, bardzo precyzyjne usługi, zazwyczaj w sektorze offshore. Służy głównie do przygotowania podłoża pod kable lub rurociągi układane na dnie morskim, a także do ich ochrony (poprzez pokrywanie kruszywem).

– Maksymalna długość pracy podajnika rurowego wynosi 2000 metrów – informuje A. Duszyńska.

To oznacza, że może pracować przy instalacjach układanych nawet na takich głębokościach. Dokładność zapewnia m.in. system dynamicznego pozycjonowania, w jaki jest wyposażony „Flintstone”. W pracach pomaga zdalnie sterowany robot podwodny. Statek jest w stanie unieść ponad 19 tys. ton kruszywa. Jego długość wynosi 154 m, a szerokość – 32 m. Ma oznaczenie Ice Class, może więc pracować w arktycznych warunkach.

Zbudowany został w 2011 r. w stoczni Sembawang w Singapurze. To trzeci z kolei i największy „podsypkowiec” DEME. Pozostałe – „Rollingstone” i „Seahorse” – powstały w wyniku przebudowy innych statków. „Flintstone” był zupełnie nowym projektem.

– Jednostka przechodzi w stoczni remont dokowy i prace związane z przebudową – dodaje A. Duszyńska. – Ich zakres obejmuje m.in. wykonanie i montaż dodatkowych zbiorników wypornościowych oraz modyfikację wentylacji i innych systemów rur. Zakończenie remontu planowane jest na koniec lipca.

tekst i fot. Elżbieta KUBOWSKA

Na zdjęciu: „Flintstone” to kolejna jednostka z floty DEME, która trafiła do „Gryfii”.

Źródło: kurier24.pl