TPL_GK_LANG_MOBILE_MENU
A+ A A-

Stocznia Nauta przebuduje szybki prom Stena Lines

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Stocznia Nauta

Czytaj więcej: Stocznia Nauta przebuduje szybki prom Stena LinesDo stoczni remontowej Nauta wpłynął właśnie szybki prom m/f  “Dieppe Seaways” (po przebudowie: m/f “Stena Superfast X”). Jednostka przejdzie złożoną przebudowę, która pozwoli dostosować ją do obsługi trasy pomiędzy walijskim Holyhead a Dublinem.

Zakres prac na statku związany jest m.in. z odnowieniem przestrzeni ogólnodostępnych, remontem kabin i dostosowaniem ich do standardu Stena Lines, przebudową ramp wjazdowych w części dziobowej i rufowej,  a także montażem wodoszczelnych drzwi i grodzi odpowiadających brytyjskim regulacjom  stabilności, remontem napędu głównego oraz malowaniem statku w barwy armatora.

Nauta wielokrotnie współpracowała z Stena Lines, czego przykładem są między innymi remonty dokowe promów Stena Forecaster oraz Stena Flavia, jednak jest to pierwszy kontrakt na przebudowę, jaki Stocznia realizuje dla tego armatora.

Prom ma ponad 203 m długości i 25 m szerokości. Na swoim pokładzie może pomieścić 728 pasażerów i 653 samochody. Jednostka jest w stanie rozwinąć prędkość ponad 30 węzłów.

Jednostka należy do serii czterech statków wybudowanych w latach 2001-2002 w stoczni HDW w Kilonii. Do floty Stena Line jednostka należy od września br. Wcześniej pływał w barwach Superfast Ferries, następnie należał do Sea France, a ostatnio jako Dieppe Seaways obsługiwał linie DFDS.

 

Stocznia Nauta

Współpraca Stoczni Nauta i Rolls-Royce - nowa jakość na Pomorzu

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Stocznia Nauta

Czytaj więcej: Współpraca Stoczni Nauta i Rolls-Royce -  nowa jakość na PomorzuStocznia Nauta i  Rolls Royce podpisały nową umowę o współpracy. Porozumienie stanowi początek długiej i owocnej relacji między obydwoma stronami. Rolls-Royce zyska wyłączność na świadczenia usług dotyczących wszystkich urządzeń Rolls-Royce'a użytkowanych i montowanych w Naucie. Stocznia Remontowa Nauta S.A. liczy na powiększenie grona klientów oraz dostęp  do usług wykwalifikowanych inżynierów serwisu. Kadrę gdyńskiego centrum serwisowego Rolls-Royce tworzą w głównej mierze absolwenci Akademii Morskiej w Gdyni i Politechniki Gdańskiej.

- Porozumienie pomiędzy obydwu firmami powstało z myślą o naszych klientach oczekujących kompleksowej, nieograniczonej usługi specjalistycznej o najwyższej jakości. Naszym klientom oferujemy usługi oparte na wiedzy i wieloletnim doświadczeniu kadry technicznej wiodącego, globalnego dostawcy systemów napędowych, wykorzystywanych nie tylko na wodzie- mówi Adam Laskowski dyrektor zarządzający gdyńskiego centrum Rolls-Royca.

Zawarcie umowy między Nautą - prężnie rozwijającą się rodzimą firmą, działającą w branży morskiej od 1922roku a globalnym koncernem posiadającym sieć obiektów serwisowo-usługowych w 35 krajach jest kluczowym elementem realizacji przez Nautę drogi rozwoju. Stocznia systematycznie powiększa swoje przychody dywersyfikując produkcję,  wchodząc również na rynek offshore.

Obie firmy współpracują ze sobą od wielu lat. Kontakty uległy zintensyfikowaniu w czerwcu 2011r. wraz z otwarciem w gdyńskim porcie morskiego centrum serwisowego Rolls-Royce Poland Sp. z o.o. Zdarzenie  te w pewnym sensie stało się katalizatorem do zacieśnienia współpracy pomiędzy Stocznią Remontową Nauta S.A. i Rolls-Royce. Przed podpisaniem niniejszej umowy, współpraca między podmiotami rozwijała się przy realizacji prac dla takich armatorów jak Finnlines, Stena oraz przy remoncie jednostki MT Grena.

- Stocznia Remontowa Nauta S.A. wraz z całą grupą Mars Shipyards & Offshore realizuje strategię której celem jest pozyskanie nowych klientów i rynków dzięki synergii oraz podniesieniu efektywności podmiotów grupy. Przy realizacji wyrafinowanych projektów które Grupa planuje realizować na rynku cywilnym i obronnym, nieodzowna staje się współpraca z wiodącymi firmami światowymi jakim jest Rolls – Royce- informuje Wiesław Badura, dyrektor marketingu w Stoczni Nauta.
Rolls – Royce to potentat w którego produkty wyposażonych jest ponad 30 000 jednostek pływających na morzach i oceanach całego świata. Wspólnie wykonane prace na jednostkach remontowanych i przebudowanych w naszej stoczni pozwoli Naucie powiększyć grono stałych klientów, zaś ich dobre rekomendacje  pozwolą na zdobycie kolejnych.

Gdyńskie centrum serwisowe Rolls-Royce jest jedynym w Europie Środkowej, Wschodniej i Południowej. Koncern jest obecny w Gdyni od 2000r. W liczącej 2 tys. m2 hali ulokowano warsztat i magazyn.

MiO

W Naucie powstanie kolejny statek badawczy

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Stocznia Nauta

Czytaj więcej: W Naucie powstanie kolejny statek badawczyStocznia Nauta zbuduje nowoczesny statek badawczy dla Uniwersytetu w Goeteborgu.

Nowoczesna jednostka będzie pełniła funkcję statku badawczego i laboratorium. Statek umożliwi prowadzenie interdyscyplinarnych badań m.in. nad zmianami klimatu, stanem wód czy układem prądów morskich, które w istotny sposób wpływają na środowisko morskie.

Dla Nauty nie jest to pierwszy kontrakt na budowę tego typu jednostki. W maju tego roku w konsorcjum ze stocznią Crist Nauta rozpoczęła budowę  nowoczesnego katamaranu badawczego dla Uniwersytetu Gdańskiego – Oceanograf. Statek będzie wykorzystywany do interdyscyplinarnych badań fauny i flory Morza Bałtyckiego. Oprócz obserwatoriów znajdą się tu laboratoria oraz sala seminaryjna na zajęcia dydaktyczne.

Przedstawiciele Uniwersytetu w Goeteborgu mówią, iż budowa tak zaawansowanej technologicznie jednostki jest szansą, by wykształcić kolejne pokolenie młodych, wszechstronnych  naukowców, którzy zajmą się prowadzeniem badań dna morskiego.

Statek będzie miał 45 m długości i będzie ważył ok. 800 t. Na pokładzie jednostki oprócz załogi będzie mogło przebywać 20 osób. Jednostka zastąpi eksploatowany od 40 lat statek badawczy Skagerak. Mimo większych rozmiarów nowa jednostka będzie zużywała ok. 40% mniej paliwa, co pozwoli spełnić wyśrubowane normy związane z ochroną środowiska.
Oddanie jednostki do użytku jest planowane w marcu 2015 r.

Spotkanie z członkami Komisji Gospodarki Narodowej oraz Komisji Obrony Narodowej Senatu RP

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Stocznia Nauta

Czytaj więcej: Spotkanie z członkami Komisji Gospodarki Narodowej oraz Komisji Obrony Narodowej Senatu RP18 lipca 2013 w budynku Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej „Akwarium” w Stoczni Remontowej Nauta  S.A w Gdyni w ramach wizyty studyjnej odbyło się spotkanie  z członkami Komisji Gospodarki Narodowej, Komisji Obrony Narodowej Senatu RP, przedstawicielami Ministerstwa Obrony Narodowej, Ministerstwa Skarbu Państwa oraz Prezesem Zarządu Agencji Rozwoju Przemysłu S.A. - Wojciechem Dąbrowskim, Prezesem Zarządu Funduszu MARS TFI – Piotrem Słupskim, Prezesem Zarządu SR Nauta - Andrzejem Szwarcem.

Spotkanie miało na celu zaprezentowanie dotychczasowych osiągnięć  Stoczni Remontowej Nauta, a także wyznaczenie celów  na przyszłość. Głos zabrali m.in Andrzej Szwarc- Prezes Zarządu, Wiceprezes Zarządu- Adam Potrykus, Krzysztof Juchniewicz – Dyrektor Produkcji i Handlu. Stocznia Nauta S.A funkcjonuje od 2009 na terenach wykupionych od Stoczni Gdynia i zatrudnia ponad 1500 osób, obecnie skupia się na budowaniu zaawansowanych technicznie i technologicznie jednostek dla marynarki wojennej.  Stocznia zgłosiła już swój udział w dialogach technicznych dotyczących budowy okrętów wojennych organizowanych przez Inspektorat Uzbrojenia. Realizuje także wygrany przetarg na ultranowoczesną jednostkę badawczą dla Uniwersytetu Gdańskiego. Stocznia Nauta S.A planuje powiększyć potencjał produkcyjny m.in. offshore’owy i dokowy( obecnie posiada 4 doki pływające i 2 doki suche w tym największym na Bałtyku suchym dokiem o długości 380 metrów) oraz w dalszym ciągu powiększać kapitał wykwalifikowanej kadry przemysłowej, aby  przemienić się w stocznie o zasięgu międzynarodowym.Czytaj więcej: Spotkanie z członkami Komisji Gospodarki Narodowej oraz Komisji Obrony Narodowej Senatu RP

Swoje wystąpienia mieli przedstawiciele Akademii Morskiej i  Politechniki Gdańskiej.  Dr hab.inż. kpt. Ż. W Zbigniew Burciu podkreślał fakt, że np. w porównaniu z branżą lotniczą, morskie projekty są bardzo słabo finansowane, a co za tym idzie Polska nie rozwija swojej innowacyjności. Zwrócił uwagę na to, że polskim firmom łatwiej jest kupić wiedzę z zachodu niż zainwestować we własne badania i prace rozwojowe.

Na spotkaniu zaprezentowały się: prywatna Stocznia Crist S.A specjalizująca się w budowie statków dla morskiego przemysłu wydobywczego i Energomontaż Północ Gdynia Sp. Z o.o. specjalizujący się remontach w elektrociepłowniach i montażach energetyki zawodowej, przemysłowej i komunalnej.

Ewelina Kroll

MiO