TPL_GK_LANG_MOBILE_MENU
A+ A A-

Kolejny sejner powstanie w Naucie

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Stocznia Nauta

Czytaj więcej: Kolejny sejner powstanie w Naucie

Stocznia Nauta zawarła kolejną umowę na budowę częściowo wyposażonego statku rybackiego typu purse seiner trawler. Klientem Nauty jest po raz kolejny duńska stocznia Karstensens Skibsvaert AS.

Statek będzie miał 56,5 m długości i 12,5 m szerokości oraz 7,8 m zanurzenia. Zgodnie z kontraktem, sejner ma zostać przekazany klientowi na początku 2017 r. Jest to już siódma jednostka, którą Nauta buduje dla tego klienta. Dotychczas zostały zwodowane trzy sejnery, a trzy kolejne powstają w Zakładzie Nowych Budów Stoczni Nauta w Gdańsku.

Podobnie jak pozostałe jednostki tego typu, sejner Aine będzie wyposażony w zbiorniki do przewożenia żywych ryb oraz nowoczesne rozwiązania rybołówcze i elektroniczne. Sejner będzie mógł pływać z maksymalną prędkością 15 węzłów. Statki trałowe typu purse seiner to jednostki łowiące siecią przyciąganą do burty wraz ze złowionymi rybami. Dla lepszego poszukiwania ryb statki tego typu są wyposażone w rożnego rodzaju urządzenia elektroniczne, takie jak sonary, echosondy lub szperacze, które znajdują ławce ryb, jednocześnie oceniając ich wielkość i ustalają optymalną trasę, wokół której należy wypuszczać sieci. 

 

MSTFI

 

Wodowanie katamaranu naukowo-badawczego Oceanograf

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Stocznia Nauta

Czytaj więcej: Wodowanie katamaranu naukowo-badawczego Oceanograf

24 czerwca w Stoczni Remontowej Nauta w Gdyni odbyło się wodowanie nowoczesnego katamaranu naukowo-badawczego, który powstał na zamówienie Uniwersytetu Gdańskiego. Jednostka powstała w ramach współpracy konsorcjum stoczni Nauta i Crist.

W uroczystej ceremonii wodowania uczestniczyli przedstawiciele Uniwersytetu Gdańskiego, władz Miasta, dziennikarze oraz mieszkańcy Trójmiasta.

Prototypowy katamaran został wyposażony w specjalistyczne urządzenia do interdyscyplinarnych badań środowiska i przyrody Morza Bałtyckiego. Oprócz laboratoriów wewnątrz statku są również obserwatoria i sala seminaryjna dla studentów. Dzięki bogatemu wyposażeniu, Oceanograf będzie jedną najnowocześniejszych jednostek pływających pod polską banderą. Ze względu na rozległy zakres badań, które będą prowadzone z jednostki (badania dna morskiego, badania batymetryczne, badania chemiczne, badania geologiczne), będzie ona w sobie łączyć funkcje różnego typu jednostek. Na statku zastosowano dwukadłubową konstrukcję, która minimalizuje kąt przechyłu , co jest szczególnie ważne przy prowadzeniu badań na morzu, ponieważ każdy niezamierzony ruch statku może zakłócić pomiary. Statek ma 49,5 m długości i 14 m szerokości i może osiągać prędkość 12 węzłów.

Budowa statków o przeznaczeniu naukowo-badawczym jest istotnym obszarem działalności stoczni Nauta. Współpraca ze środowiskiem akademickim umożliwia nam dostęp do nowych technologii i pozwala rozwijać ofertę produktową – powiedziała po wodowaniu Pani Ewa Jagielska, Dyrektor Marketingu w Zakładzie Nowych budów.

Oceanograf to bardzo ważna jednostka dla Uniwersytetu Gdańskiego. Nowoczesna jednostka pozwoli podnieść jakość prowadzonych badań, co otworzy nowe możliwości przed uczelnią – powiedział Dziekan Wydziału Oceanografii i Geografii UG prof. dr hab. Waldemar Surosz.

Oceanograf powstał pod nadzorem Polskiego Rejestru Statków. Budowa statku została dofinansowana przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Dzięki rozwijającej się współpracy między przedstawicielami przemysłu i nauki oraz wsparciu administracji, istnieje realna szansa na realizację interdyscyplinarnych prac badawczych na najwyższym poziomie oraz budowę zaawansowanych jednostek pływających.

Obok Oceanografu w stoczni Nauta powstaje również jednostka naukowo-badawcza dla Uniwersytetu w Goeteborgu. Statek będzie miał prawie 45 m długości i 11 m szerokości. Na jego pokładzie będą pracować naukowcy i studenci szwedzkiego uniwersytetu. Jednostka będzie służyć do badania i zmian klimatycznych Skandynawii wywołanych przez zmiany kierunków prądów morskich oraz kwasowości wody morskiej. Do tego celu na statku zostaną przygotowane nowoczesne laboratoria i stanowiska badawcze. 

 

MSTFI

 

 

Remont tankowca Verige w Stoczni Nauta

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Stocznia Nauta

Czytaj więcej: Remont tankowca Verige w Stoczni Nauta

19 maja przed południem ze Stoczni Remontowej Nauta odpłynął chorwacki tankowiec Verige.  Jednostka o długości ponad 195 m i szerokości 32 m przeszła w Naucie swój pierwszy remont w zakresie odnowienia klasy. W ramach zlecenia wykonane zostały m.in. prace konserwacyjno-malarskie, prace na sterze, śrubie i zaworach. Tankowiec jest klasyfikowany przez towarzystwo  Lloyd’s Register of Ships.

Nauta

Gigantyczny tankowiec opuścił Nautę

Czytaj więcej: Gigantyczny tankowiec opuścił Nautę 1 maja dobiegł końca remont jednostki Advantage Spring. Odnowiona jednostka w nowych barwach i z nowym imieniem na burtach opuściła suchy dok SD II. Pod względem nośności była to największa remontowana jednostka w historii stoczni remontowej Nauta.

Tankowiec o długości 274,5 m i szerokości 48 m przeszedł w Naucie standardowy remont konserwacyjno-dokowy, obejmujący demontaż wału i śruby. Statek należący do floty tureckiego armatora Genel Denizcilik Nakliyati AS (Geden Line) ma nośność 156597 DWT. Właściciel statku – Geden Lines zarządza flotą ponad 40 statków, wśród których przeważają tankowce i masowce.

Advantage Spring dołączył do grona rekordowych jednostek remontowanych w stoczni Nauta. Najdłuższym statkiem, jaki dotychczas remontowanym w Naucie, był wahadłowy zbiornikowiec MT Grena, należący do norweskiego armatora. Grena (148553 DWT)  jest dłuższa od Advantage Spring o 2,5 m, jednak biorąc pod uwagę nośność statku, to druga jednostka ma większe możliwości ładunkowe.


Stocznia Nauta

Nauta zbuduje jednostkę do obsługi wież wiatrowych

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Stocznia Nauta

Czytaj więcej: Nauta zbuduje jednostkę do obsługi wież wiatrowych29 grudnia 2014 r. Nauta zawarła kontrakt z Havyard Ship Technology na budowę częściowo wyposażonej jednostki do obsługi wież wiatrowych. Statek będzie pracować na farmie Dudgeon, która powstaje u wybrzeży Norfolk w Wielkiej Brytanii.

Zgodnie z kontraktem jednostka zostanie dostarczona do zamawiającego we wrześniu 2016 r. Statek będzie miał ponad 83 m długości i 17 szerokości. Jednostka zapewni zakwaterowanie dla załogi, która będzie serwisować i konserwować wiatraki.  Statek został zaprojektowany przez Havyard Design & Solutions. Ze względu na specyficzne warunki pracy, jednostka zostanie wyposażona w specjalny system przejść, który umożliwi przedostanie się personelu z pokładu na farmę nawet w trudnych warunkach pogodowych. Specjalny kształt dziobu umożliwi operowanie zarówno w spokojnych, jak i na wzburzonych wodach, a rufa z dwiema płetwami dennymi zwiększy wydajność kadłuba i śrub napędowych. Jednostka zapewni więc tanie i przyjazne środowisku połączenie pomiędzy farmą wiatrową, a bazą techniczną na lądzie.

Kontrakt z norweską stocznią może być początkiem stałej współpracy między stoczniami – mówi Ewa Jagielska Dyrektor Marketingu ds. Nowych Budów Stoczni Nauta. Wcześniej podpisaliśmy list intencyjny o współpracy – klient jest zainteresowany budową kolejnych jednostek, które mogą zostać wybudowane w roku 2015 i 2016.

Jest to już drugi kontrakt Stoczni Nauta na budowę jednostki pomocniczej. Pierwszym statkiem zbudowanym z Zakładzie Nowych Budów był zwodowany w marcu 2014  częściowo wyposażony SIEM Symphony – PSV przeznaczony do obsługi platform wiertniczych. Zróżnicowana oferta produktowa jest z pewnością mocną stroną stoczni Nauta. Nie ograniczamy się do jednego segmentu rynku, ale budujemy statki różnego typu – zarówno sejnery rybackie, jak też jednostki naukowo-badawcze oraz specjalistyczne statki pomocnicze, takie jak SOV (Service Operations Vessel) czy PSV (Platform Supply Vesel). Oferując różnorodne produkty, jesteśmy w stanie zbudować silną pozycję, mimo wahań na rynku stoczniowym – dodaje Ewa Jagielska.

Operatorem statku będzie duńska firma ESVAGT, która dostarcza usługi związane z zapewnieniem bezpieczeństwa na morzu, zwłaszcza w segmencie offshore i morskiej energetyki wiatrowej.  W swojej flocie firma posiada 39 nowoczesnych statków pomocniczych, a 5 kolejnych jest w trakcie budowy.