TPL_GK_LANG_MOBILE_MENU
A+ A A-

Laureaci Pereł Biznesu 2011; Wyróżnienie dla Polskiej Żeglugi Morskiej

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Szczecin

Czytaj więcej: Laureaci Pereł Biznesu 2011; Wyróżnienie dla Polskiej Żeglugi MorskiejWczoraj w gościnnych progach hotelu Novotel w Szczecinie odbyła się kolejna, już ósma, edycja wręczenia Pereł Biznesu. W tym gronie nie zabrakło Polskiej Żeglugi Morskiej, która otrzymała Perłę Biznesu za przetrwanie firmy w burzliwych czasach. Nagrodę odebrał Paweł Szynkaruk, dyrektor naczelny PŻM.
Nagroda główna – statuetka Perła Biznesu dla Erbudu SA Oddział Szczecin
Za dynamiczny wzrost inwestycji w Szczecinie.
Rozwój firmy Erbud w ostatnim roku to spektakularny sukces, mierzony wartością kontraktów budowlanych firmy sięgającą prawie 0,5 miliarda złotych. Firma Erbud jest nam znana z takich przedsięwzięć jak budowa hali widowiskowo-sportowej (na która tak długo czekaliśmy), czy budowa najnowocześniejszego obiektu badawczego ZUT – Centrum Nanotechnologii. Nie sposób wymienić wszystkich przedsięwzięć Erbudu, ale warto zaznaczyć, że firma ta w ostatnim roku zmieniła zasięg swojego działania i z firmy lokalnej stała się operatorem ogólnopolskim, podejmując się wykonawstwa wielkich inwestycji budowlanych m. In.  Poznaniu, Zielonej Górze itp. Wartość kontraktów i śmiała ekspansja rynkowa Erbudu to cechy biznesu, który zadają kłam przekonaniom o kryzysie i niemocy regionalnych firm.  
Wyróżnienie dla firmy Megaron SA za udany debiut na Giełdzie Papierów Wartościowych.
Megaron to szczecińska firma powstała w 1992 z inkubacji pomysłu biznesowego absolwenta PS Pana Piotra Sikory. Dzisiaj Megaron to spółka akcyjna po udanym debiucie giełdowym z kapitalizacją rynkową o wartości ok. 63,5 mln zł i z blisko 15 proc. udziałem w trudnym rynku gładzi i gipsów szpachlowych.
Wyróżnienie dla Pasieki Fujarskich w Czaplinku za zarejestrowanie w Brukseli pierwszego zachodniopomorskiego produktu regionalnego „Miody drahimskie”. Znane nam wszystkim Miody Drahimskie staną się dzięki temu produktem rozpoznawalnym w całej Europie i utożsamianym z nasza piękną krainą i pięknymi tradycjami pszczelarstwa.
Wyróżnienie dla Zakładów Chemicznych „Police” za sukces gospodarczy w 2011 roku
Sukces „Polic” w roku 2011, to obroty wartości blisko 2 mld zł i zysk finansowy przekraczający 160 mln zł (dane za pierwsze 3 kwartały). Kwoty te są dowodem na skuteczność wdrożonego w Policach programu restrukturyzacji i strategii konsolidacji z Grupą Azoty Tarnów. Należy mieć nadzieję, że rok 2011 zamknął okres niepowodzeń firmy i otworzył przed nią okres prosperity i stabilnego rozwoju w kluczowym holdingu polskiego sektora chemicznego.
Wyróżnienie dla Polskiej Żeglugi Morskiej za zdolność przetrwania firmy armatorskiej w burzliwych czasach. PŻM to jeden z najstarszych symboli Szczecina i gospodarki morskiej w Szczecinie. Firma obchodzi swoje 60lecie, czym udowadnia, że była, jest i będzie ważnym armatorem światowego shippingu, a dla nas szczecinian jest nie tylko ważnym pracodawcą, ale również firmą uosabiającą charakter miasta.


Laureaci Pereł Biznesu 2011 w kategorii OSOBOWOŚĆ 2011
Nagroda główna – statuetka Perła Biznesu dla Moniki Pyszkowskiej, dyrektor Galerii Handlowej Kaskada za przekazanie do użytku Galerii Kaskada, która jest obiektem o istotnym znaczeniu dla biznesowego i architektonicznego  kształtu centrum Szczecina. Nagroda została przyznana głównie za inteligentne wykorzystanie  wcześniejszych krajowych i zagranicznych  doświadczeń menedżerskich, a także za  wspieranie  przedsięwzięć o charakterze charytatywnym na rzecz lokalnej społeczności.
Wyróżnienie dla prof. Artura Bartkowiaka, dyrektora Centrum Bioimmobilizacji i Innowacyjnych Materiałów Opakowaniowych przy Zachodniopomorskim Uniwersytecie Technologicznym w Szczecinie za doprowadzenie  w roku 2011 do utworzenia i dynamicznego rozwoju unikalnej w skali kraju  jednostki naukowo –badawczej i edukacyjnej, zorientowanej na  ścisłe ,efektywne związki z praktyką gospodarczą, w szczególności z  partnerami z branży opakowaniowej, biotechnologicznej i rolno-spożywczej.
Wyróżnienie dla Krzysztofa Bobali, współwłaścicielowi agencji Bono i Bene Sport Centrum za  doprowadzenie do otwarcia w roku 2011 największego w Szczecinie prywatnego centrum sportowego Bene Sport Centrum, a także za wybitny   udział w organizacji turnieju tenisowego Pekao Szczecin  Open oraz  Mistrzostw Europy w Pływaniu.
Wyróżnienie dla Małgorzaty Lis, dyrektor generalnej Międzynarodowych Targów Szczecińskich za wieloletnie , inteligentne zarządzanie  spółką, w tym zwłaszcza za działalność na rzecz  wspierania  rozwoju biznesu poprzez  organizowanie międzynarodowych  imprez targowych, kreowanie wydarzeń i projektów,  ponadto za  szczególną aktywność na rzecz spraw publicznych i lokalnej społeczności m.in. poprzez działalność w Lions Club Jantar.
Wyróżnienie dla Janusza Zalewskiego, właściciela kompleksu wypoczynkowego Sandra Spa w Pogorzelicy i Karpaczu za  działalność na rzecz rozbudowy infrastruktury turystycznej na Wybrzeżu Rewalskim oraz za działalność sponsorską na rzecz piłkarzy Pogoni Szczecin, juniorów wybrzeża rewalskiego, Domu Dziecka w Gryficach oraz turnieju tenisowego aktorów i turystów w Pogorzelicy .

Perły Biznesu 2011
Już po raz ósmy redakcja magazynu gospodarczego Pomorza Zachodniego „Świat Biznesu” przyznała Perły Biznesu - nagrody gospodarcze Pomorza Zachodniego?
Uroczysta Gala wręczenia nagród odbyła się 1 marca w Hotelu Novotel Centrum w Szczecinie.
Nominowane kandydatury były oceniane  w dwóch kategoriach Osobowość  Biznesu 2011 oraz Wydarzenie Gospodarcze 2011. Główna nagrodę w kategorii Osobowość Biznesu 2011 otrzymała  Monika Pyszkowska, dyrektor Galerii Handlowej Kaskada w Szczecinie. Odebrała ona z rąk redaktora naczelnego Świata Biznesu Włodzimierza Abkowicza  statuetkę Perły Biznesu w formie mankietu z perłową spinką.
Tego samego wieczoru przyznana została nagroda główna w kategorii Wydarzenie Gospodarcze 2011. Tym razem statuetka trafiła do rąk dyrektora Grzegorza Krzywickiego, dyrektora szczecińskiego oddziału Erbud,  za dynamiczny wzrost inwestycji w Szczecinie w 2011 roku.
Kapituła konkursu, w skład której wchodzili zachodniopomorscy naukowcy i publicyści gospodarczy, pod przewodnictwem prof. Anety Zelek, prorektor Zachodniopomorskiej Szkoły Biznesu przyznała także po cztery wyróżnienia w każdej z kategorii.
Galę ubarwił pokaz najnowszej kolekcji znanej szczecińskiej projektantki mody o europejskim znaczeniu Julii Babich. W części artystycznej Gali z mini recitalem wystąpiła wokalistka jazzowa Sylwia Kowalczyk.
Partnerem głównym wydarzenia była Polska Fundacja Przedsiębiorczości. Partnerami imprezy byli również: właściciel salonów i serwisów samochodowych Mercedes Mojsiuk oraz Gospodarczy Bank Spółdzielczy z Barlinka.

Dla ludzi morza: NOWY LEXUS GS 450 ORAZ GS 250

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Szczecin

Czytaj więcej:  Dla ludzi morza: NOWY LEXUS GS 450 ORAZ GS 250 Nowa, czwarta generacja modelu Lexus GS pojawi się na rynku europejskim w dwóch wersjach:
GS 250 oraz flagowej GS 450h – o wysokich osiągach i w pełni hybrydowym układzie napędowym.
Całkowicie nowe nadwozie oraz wnętrze modelu GS odzwierciedla dalszy rozwój wyjątkowej filozofii projektowania Lexusa - L-finesse. Śmiałe i dynamiczne linie nadwozia z bardziej agresywną stylistyką przedniej części nadwozia zapewniają nowemu modelowi GS potężną, dynamiczną sylwetkę, odpowiednią dla sportowych sedanów Lexusa.
Wnętrze nowego GS stanowi kontynuację wzornictwa nowej generacji stworzonego przez firmę Lexus. Dzięki ergonomicznemu, stworzonemu dla kierowcy wnętrzu wyposażonemu w zaawansowany interfejs człowiek-maszyna (HMI) kierowca pozostanie czujny i będzie podróżował komfortowo przez długi czas.
W modelu GS po raz pierwszy pojawiło się wiele innowacyjnych rozwiązań. Nowy, energooszczędny układ klimatyzacji S-Flow z funkcją "nanoe"; zdalny sterownik dotykowy drugiej generacji (Remote Touch Interface) połączony z największym na świecie pokładowym wyświetlaczem wielofunkcyjnym oraz gama zestawów audio zapewniających nieporównywalną moc i czystość dźwięku.
Wspaniale wykonane wnętrze modelu GS zapewnia pasażerom więcej miejsca i wyższy poziom komfortu. Osoby zajmujące miejsca na przednich fotelach docenią większą ilość miejsca na nogi
i o 30 mm większą wysokość nad głowami. Z kolei odległość foteli przednich od kolan pasażerów podróżujących na tylnych siedzeniach została zwiększona o 20 mm a ilość miejsca nad głowami
o 25 mm. Pojemność bagażnika w wersji GS 250 wzrosła o 23%, natomiast dzięki odpowiedniemu ustawieniu akumulatorów trakcyjnych, w wersji GS 450h o 60%.
Pakiet F SPORT dostępny w modelu GS stanowią ekskluzywne elementy wykończenia nadwozia i wnętrza pojazdu oraz specjalnie zmodyfikowane zawieszenie.
GS 450h jest pierwszym na świecie luksusowym sportowym sedanem, którego silnik znajduje się z przodu i napędza koła tylne, wyposażonym w pełni hybrydowy układ napędowy z benzynowym silnikiem V6 pracującym według cyklu Atkinsona, w którym zastosowano nowej generacji układ wtrysku bezpośredniego D-4S.
Hybrydowy układ napędowy Lexus Hybrid Drive drugiej generacji został gruntownie zmodernizowany. W znaczący sposób obniżono zużycie paliwa i emisję CO2, NOx oraz cząstek stałych (PM), a jego osiągi są porównywalne ze stosowanymi przez konkurencję silnikami V8.
Całkowita moc układu napędowego wynosi 252 kW/343 KM a moment obrotowy 345 Nm. Dzięki temu GS 450h rozpędza się od 0-100 km/h w 5,9 sekundy, a jego prędkość maksymalna wynosi 250 km/h. Zużycie paliwa zostało obniżone o 23%, do 5,9 l/100 km, a poziom emisji CO2 spadł poniżej 137g/km.
Wersja GS 250 jest napędzana, nowym w gamie modeli, silnikiem V6 o pojemności 2,5 litra, który charakteryzuje się niskim zużyciem paliwa i niskim poziomem emisji zanieczyszczeń.
Nowy GS czwartej generacji został zaprojektowany, aby zapewnić klientom ekscytujący sposób prowadzenia. Łączy on w sobie precyzyjny układ kierowniczy o krótkim czasie reakcji; ograniczone ruchy nadwozia; wspaniałą stateczność przy wysokich prędkościach oraz komfort jazdy sportowych sedanów firmy Lexus.
Znaczące ulepszenia w zakresie dynamiki jazdy osiągnięto dzięki zmianom szkieletu nadwozia, którego sztywność zwiększono o 14%, nowemu zawieszeniu, bardziej wydajnym hamulcom i nowoczesnym rozwiązaniom technicznym, do których należy adaptacyjne zawieszenie o zmiennej w sposób ciągły charakterystyce (AVS) i układ Lexus Dynamic Handling (LDH).
Wersja GS 450h F SPORT może być wyposażona w układ Lexus Dynamic Handling. Jest to pierwszy na świecie układ, który łączy w sobie układ kierowania kołami tylnej osi (Dynamic Rear Steering - DRS), system zmiennych przełożeń układu kierowniczego (VGRS) i elektryczne wspomaganie kierownicy uzależnione od prędkości jazdy (EPS). To pozwala koordynować kierowanie przednimi i tylnymi kołami oraz zapewnia precyzyjne, szybkie i pewne zachowanie samochodu na drodze a także bardziej bezpośrednie reakcje na działania kierowcy.
Nowy Lexus GS jest wyposażony w najbardziej zaawansowane rozwiązania techniczne dostępne obecnie na rynku i dotyczące bezpieczeństwa czynnego oraz wspomagania kierowcy. Układ VDIM Step 5 współpracuje z ostatnio opracowanym układem Lexus Dynamic Handling. Podczas jazdy po zakręcie lub podczas hamowania układ VDIM Step 5 pozwala uzyskać optymalny kąt bocznego znoszenia kół przednich i tylnych. To pozwala koordynować kierowanie przednimi i tylnymi kołami oraz zapewnia szybkie i pewne zachowanie samochodu na drodze a także bardziej bezpośrednie reakcje na działania kierowcy
Zaawansowany system ochrony przedzderzeniowej (Pre-Crash Safety - PCS) współpracuje z układem monitorowania kierowcy (Driver Monitor Camera) oraz aktywnym tempomatem (ACC), który w wersji GS450h działa w całym zakresie prędkości jazdy od 0 km/h.
Pozostałe układy bezpieczeństwa czynnego to: system wspomagający utrzymanie pojazdu na pasie ruchu (LKA), układ monitorujący martwe pole widoczności (Blind Spot Monitor - BSM), system widzenia w nocy (Night Vision System) oraz wyświetlacz projekcyjny HUD prezentujący większą ilość informacji.
Więcej szczegółów podczas prezentacji tych samochodów w halach MTS przy ul. Struga w Szczecinie. Początek imprezy dzisiaj o godz. 19,30

Szanowny Pan Piotr Krzystek Prezydent Miasta Szczecin

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Szczecin

Czytaj więcej: Szanowny Pan Piotr Krzystek Prezydent Miasta Szczecin

Szczecin dnia 24 lutego 2012 r.

Szanowny Pan Piotr Krzystek
Prezydent Miasta Szczecin
Urząd Miasta Szczecin
Plac Armii Krajowej 1, 70-456 Szczecin  

Szanowny Panie Prezydencie,

Dot. Przeszkód w rozwoju branży transportowej.

Postępująca integracja europejskiego rynku usług portowych zmusza port w Szczecinie do konkurowania nie tylko z tradycyjnymi, trójmiejskimi rywalami ale również z wysoko rozwiniętymi portami niemieckimi. Wydaje się, iż szansą na powodzenie w tej rywalizacji jest specjalizacja naszego portu. Już dziś wielu polskich przedsiębiorców uważa Szczecin za istotny punkt w łańcuchu dostaw towarów skonteneryzowanych.

Silna pozycja naszego portu w przedmiotowym sektorze ładunków pozwoliła na rozwój wysoko wyspecjalizowanych przedsiębiorstw przeładunkowych, przewoźniczych i spedycyjnych, płacących podatki na terenie gminy Miasto Szczecin i odgrywających istotną rolę na lokalnym rynku pracy.

Niestety, obecnie obowiązujące przepisy prawne nie tylko utrudniają, ale wręcza zagrażają  dalszemu funkcjonowaniu wspominanych przedsiębiorstw.

Zgodnie z art. 13 g ust. 1 ustawy z dnia 21 marca 1985 r.  o drogach publicznych (Dz.U. z 2007 r. Nr 19, poz. 115) za przejazd po drogach publicznych pojazdów nienormatywnych bez zezwolenia określonego przepisami o ruchu drogowym lub niezgodnie z warunkami podanymi w zezwoleniu wymierza się karę pieniężną, w drodze decyzji administracyjnej. Wspomnianą karę ustala się za przekroczenie dopuszczalnej wielkości parametru pojazdu. W przypadku przekroczenia dopuszczalnej wielkości więcej niż jednego parametru karę ustala się jako sumę wysokości kar z tytułu każdego przekroczenia. Jeżeli przekroczenia dopuszczalnych nacisków osi występują na kilku osiach pojedynczych lub osiach wielokrotnych pojazdu, karę ustala się jako sumę wysokości kar z tytułu każdego przekroczenia.

Ust. 1 b stanowi z kolei, iż karę pieniężną, o której mowa w ust. 1, nakłada się na:
 
1. podmiot wykonujący przejazd;
2. nadawcę, załadowcę lub spedytora ładunku, jeżeli okoliczności sprawy i dowody jednoznacznie wskazują, że podmiot ten miał wpływ lub godził się na powstanie naruszenia obowiązków lub warunków przewozu drogowego.
 
W myśl z kolei art. 55a ustawy z dnia 15 listopada 1984 r.  Prawo przewozowe (Dz. U. z 2000 r. Nr 50, poz. 601) zabrania się nadawcy a także spedytorowi, odbiorcy, organizatorowi transportu lub innemu podmiotowi zlecającemu przewóz, zlecania przewozu drogowego przesyłki towarowej pojazdem nienormatywnym bez wymaganego zezwolenia na taki przewóz. Prawo przewozowe jest jednym z aktów, które składają się na  „obowiązki lub warunki przewozu drogowego”. Zgodnie z art.92a ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2007 r. Nr 125, poz. 874  podmiot wykonujący przewóz drogowy lub inne czynności związane z tym przewozem z naruszeniem obowiązków lub warunków przewozu drogowego, podlega karze pieniężnej w wysokości od 50 złotych do 10.000 złotych za każde naruszenie. Takiej samej odpowiedzialności podlega spedytor, nadawca, odbiorca, załadowca, organizator wycieczki, organizator transportu, operator publicznego transportu zbiorowego - jeżeli okoliczności sprawy i dowody jednoznacznie wskazują, że podmiot ten miał wpływ lub godził się na powstanie naruszenia. Przepisy art. 92a, pkt 3  wprowadzają dodatkowo zapis, zgodnie z którym podczas jednej kontroli łączna suma kar nałożonych na poszczególne podmioty uczestniczące w procesie przewozu, może osiągnąć kwotę do 40.000 złotych.

Powyższe przepisy w teorii wydają się logiczne i zasadne w praktyce jednak nie tworzą spójnego systemu. Ustawa o drogach publicznych nie została bowiem zaliczona do aktów tworzących „obowiązki lub warunki przewozu drogowego” tym samym  zaś ograniczenie łącznej wysokości kar nie odnosi się do kar nałożonych na podstawie ustawy o drogach publicznych. W konsekwencji istnieje ryzyko, że  za jedno przewinienie organizator transportu (spedytor) może zostać ukarany dwukrotnie (raz na podstawie ustawy o drogach publicznych i raz na podstawie przepisów ustawy o transporcie drogowym ).

Po drugie, procedura uzyskania pozwolenia na przewóz ładunku nienormatywnego jest archaiczna i zupełnie nie przystaje do realiów rynku usług transportowych, w przypadku gdy mówimy o nieznacznych przekroczeniach wagowych (ale bez przekraczania dozwolonych wymiarów zewnętrznych).
Obecnie możliwe jest uzyskanie tylko jednorazowego zezwolenia na przejazd nienormatywny. Warunki wydawania takich zezwoleń określa Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 16 grudnia 2004 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu wydawania zezwoleń na przejazdy pojazdów nienormatywnych.  Trasa przewozu musi być uzgadniania ze wszystkimi zarządcami dróg, po których ma być wykonywany przewóz, zaś każdy z tych zarządców władny jest wyznaczyć odrębne warunki jego wykonywania. Przykładowo Szczeciński ZDiTM regularnie  nakłada obowiązek wykonywania przewozu tylko w godzinach nocnych (23.00-5.00) co szczególnie dezorganizuje przewozy wymagające podstawienia się w Urzędzie Celnym w celu zamknięcia procedur celnych i uzyskania pozwolenia na rozładunek towaru.  ZDiTM zezwala na przejazd po mostach i wiaduktach pod warunkiem, że nie znajdują się na nich inni uczestnicy ruchu (podkreślić należy, iż powyższy wymóg dotyczy wyselekcjonowanych obiektów o nośności zapewniającej bezpieczny przejazd).  Powyższe warunki z pewnością mają swoje uzasadnienie w przypadku dużych przekroczeń dopuszczalnych norm, ale w sytuacji kiedy normy przekroczono w minimalnym stopniu stanowią tylko i wyłącznie przeszkodę w wykonaniu przewozu oraz skutecznie dezorganizują proces transportu.

W związku z powyższym, zwracamy się z uprzejmą  prośbą o wsparcie proponowanego przez nas pakietu rozwiązań.

Na poziomie lokalnym proponujemy:

a. wyznaczenie w obrębie Miasta Szczecin stałych tras kontenerowych (w szczególności wiodących do portu,), wykorzystywanych do przejazdu pojazdów nienormatywnych, co przyśpieszy proces uzgodnień poprzedzających wydanie zezwolenia;

b. dostosowanie warunków przewozu po szczecińskich drogach do rodzaju przewożonego ładunku nienormatywnego, w szczególności ograniczenie stosowania wymogu przewozu w porze nocnej do przypadków kiedy przewożony ładunek rzeczywiście zagraża bezpieczeństwu ruchu;   
 
c. modernizację szczecińskiej infrastruktury drogowej tak aby możliwym było wykorzystywanie jej do przejazdu pojazdów o wyższej masie całkowitej jak również pojazdów o większym nacisku osi na drogę;

Na poziomie krajowym proponujemy:

d. powołania instytucji tzw. „małego nienormatywu” tj. pojazdu, który przekracza dopuszczalne normy w zakresie wagi całkowitej lub nacisku osi na drogę o nie więcej niż 15 %, w stosunku do dopuszczalnych norm – postępowanie w przedmiocie uzyskania zezwolenia na przejazd małego nienormatywu winno być szybkie i odformalizowane – wspomniana kategoria powinna obejmować przede wszystkim przeważone w niewielkim stopniu kontenery czy niepodzielne jednostki ładunkowe jak bloki granitowe;

e. stworzenia jednolitego centralnego systemu wydawania zezwoleń na przejazd pojazdów nienormatywnych;

f. powołania sieci dróg tranzytowych, po których możliwy będzie odpłatny przejazd pojazdów nienormatywnych  bez  konieczności uprzedniego uzyskania odrębnego zezwolenia;

g. odformalizowanie procesu wydawania zezwoleń na przejazdy nienormatywne poprzez umożliwienie składania wniosków w postaci elektronicznej.     


Ufamy, iż Pan Prezydent przychyli się do naszej prośby.

Z wyrazami Szacunku,

Czytaj więcej: Szanowny Pan Piotr Krzystek Prezydent Miasta Szczecin


Notice: Undefined offset: 1 in /home/bogtyc789/websites/www/templates/gk_news/html/pagination.php on line 18

Notice: Undefined offset: 1 in /home/bogtyc789/websites/www/templates/gk_news/html/pagination.php on line 34

Notice: Undefined offset: 2 in /home/bogtyc789/websites/www/templates/gk_news/html/pagination.php on line 34

Notice: Undefined offset: 3 in /home/bogtyc789/websites/www/templates/gk_news/html/pagination.php on line 34