TPL_GK_LANG_MOBILE_MENU
A+ A A-

Międzynarodowe Targi Morskie BALTEXPO 2013

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Gdańsk

Czytaj więcej: Międzynarodowe Targi Morskie BALTEXPO 2013W dniach 3-5 września 2013 w Gdańsku odbędą się 17. Międzynarodowe Targi Morskie i Konferencje BALTEXPO, na których krajowi i zagraniczni przedstawiciele środowisk związanych z gospodarką morską będą prezentowali swoje produkty, technologie, usługi, rozwiązania, osiągnięcia, potencjał oraz plany rozwojowe.

 

 

 

W związku z nowymi możliwościami, rozwojem i inwestycjami w obszarze gospodarki morskiej zakres tematyczny targów BALTEXPO 2013 obejmuje:

I. PRZEMYSŁ OKRĘTOWY

II. OFFSHORE

III. PORTY I TERMINALE

IV. ŻEGLUGA

V. BEZPIECZEŃSTWO

VI. OCHRONA ŚRODOWISKA

VIII. MEDIA, PRAWO, POLITYKA

Szczegółowe rozwinięcie  tematyki znajdą Państwo na www.baltexpo.com.pl

Targi BALTEXPO to także program konferencji i debat których tematyka stanowi rozwinięcie zagadnień prezentowanych na targach:

Aktualna sytuacja i perspektywy rozwoju przemysłu stoczniowego w Polsce ● Dawny rynek, nowe rozdania, nowe możliwości ● Rynek Offshore w Polsce ● Perspektywy rozwoju portów morskich w Europie a rozwój portów morskich w Polsce ● Program rozwoju portów na 2020 rok z perspektywą na 2030 rok ● Transport i logistyka w korytarzach transportowych ● Podnoszenie konkurencyjności portów morskich poprzez usuwanie barier ● Bezpieczeństwo Portów i Żeglugi ● Morskie farmy wiatrowe ● Platformy wydobywcze ● Infrastruktura związana z wykorzystaniem technologii LNG

Ponadto, na BALTEXPO odbędzie się dwudniowe Forum Gospodarki Morskiej Polsko-Norweskie

Szczegółowa agenda na: www.baltexpo.com.pl

Wydarzenia i możliwości promocji towarzyszące BALTEXPO 2013:

-    Internetowa platforma match - makingowa zintegrowana z punktami „let’s meet & cooperate” rozmieszczonymi na terenie wystawy, mająca na celu ułatwienie i usprawnienie komunikacji pomiędzy wystawcami a zwiedzającymi.
-    Giełda kooperacyjna w formie mini-punktów informacyjnych, stwarzająca możliwość prezentacji na targach potencjału przedsiębiorców rozpoczynających swą działalność w ramach szeroko pojętej gospodarki morskiej (tzw. start-up’ów)

Goście i uczestnicy BALTEXPO : przedstawiciele administracji rządowej i samorządowej, klastrów i stowarzyszeń branżowych, instytutów naukowo-badawczych, instytucji klasyfikacji, certyfikacji i nadzoru, morskich stoczni produkcyjnych, remontowych, jachtowych, stoczni rzecznych, producentów wyposażenia okrętowego, firm zaopatrzeniowych i stoczniowych usług kooperacyjnych, biur projektowych i konstrukcyjnych, banków i kancelarii prawnych, a także reprezentanci portów morskich i rzecznych, specjalistycznych terminali portowych i firm zaplecza portowego, centrów dystrybucyjno - logistycznych, morskich i śródlądowych przedsiębiorstw żeglugowych oraz ośrodków nauki, kształcenia kadr i szkolnictwa morskiego.

----------------------------------------------------

Powyższa, nowa formuła Międzynarodowych Targów Morskich BALTEXPO została opracowana by odzwierciedlać zmiany, mające miejsce na przestrzeni ostatnich lat i dotyczące zarówno struktur przemysłu morskiego jak i sposobu prowadzenia nowoczesnego morskiego biznesu.

BALTEXPO 2013 to TARGI NOWEGO OTWARCIA

Nowe usługi, produkty, technologie, nowe rynki zbytu, nowe strategie i rozwiązania

Współczesna gospodarka morska charakteryzuje się jeszcze bardziej dynamicznymi i wciąż postępującymi zmianami w otoczeniu rynkowym, nowymi szansami, wyzwaniami, niszami i czynnikami wzrostu. Na rynku pojawiają się nowe usługi, produkty i technologie, z czym związane jest tworzenie się nowych rynków zbytu. Wymusza to na przedsiębiorstwach z obszaru szeroko rozumianej gospodarki morskiej wypracowanie nowych strategii rozwoju i rozwiązań pozwalających utrzymać i rozwijać swoją przewagę konkurencyjną w nowych wymiarach morskiego biznesu.

Nowe wyzwania

Wśród nowych wyzwań dla nowoczesnej gospodarki morskiej i nowego modelu przemysłu stoczniowego w Polsce wymienić należy:

-    Nowe odkrycia podmorskich zasobów ropy naftowej i gazu ziemnego
-    Silny popyt na nowe produkty i usługi w sektorze off-shore
-    Dynamicznie rozwijający się sektor energii odnawialnej, w tym także morskiej energetyki wiatrowej
-    Silne trendy związane z „ekologizacją” żeglugi (tzw. greening ships) oraz przepisy i regulacje prawne (IMO i UE)

Targi Baltexpo 2013 będą pierwszą i najbardziej reprezentatywną w Polsce próbą pokazania wymienionych wyżej nowych wymiarów morskiego biznesu, stanowiąc dla ich uczestników solidną platformę do nawiązania nowych i obiecujących kontaktów handlowych.

Szczegółowe informacje dotyczące udziału w XVII Międzynarodowych Targach Morskich BALTEXPO 2013 są dostępne na stronie internetowej www.baltexpo.com.pl oraz udzielane bezpośrednio przez Organizatora – Zarząd Targów Warszawskich S.A., pod numerem telefonu (22) 849 60 06 w. 109 i adresem e-mail Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. – Marek Witecki

"Transport Week" w Gdańsku. Przewozy statkami na Bałtyku będą coraz droższe?

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Gdańsk

Czytaj więcej: Spadnie konkurencyjność polskich portów - ostrzegają uczestnicy konferencji "Transport Week", która rozpoczęła się we wtorek w Gdańsku. Pierwszego dnia dyskusja uczestników dotyczyła wzrostu cen transportu na Bałtyku.

Bogdan Ołdakowski, prezes Actia Forum, sekretarz generalny Baltic Ports Organisation - Organizacji Portów Bałtyckich, otwierając obrady, przypomniał, że wzrost kosztów zostanie spowodowany koniecznością używania przez statki czystszego i droższego paliwa, np. gazowego zamiast płynnego. Zmniejszenie ilości zanieczyszczeń emitowanych podczas spalania paliwa na statkach nakazują nowe regulacje unijne, dotyczące m.in, związków siarki.

W przypadku zastosowania gazu, konkretnie LNG, czyli płynnego gazu ziemnego, zachodzi dodatkowo konieczność rozwoju infrastruktury do LNG w północnej Europie.

Wprowadzenie bowiem paliwa gazowego znacznie podroży koszty tych usług. Obszar północnej Europy, w tym nasze porty, staną się mniej konkurencyjne, gdyż statki nie będą wpływały na Bałtyk, a ładunki zostawiać będą np. w portach Europy południowej.

Na problemy związane z koniecznością wybudowania odpowiednich urządzeń do zaopatrywania statków w paliwo gazowe, jego dostawy, na bezpieczeństwo, a także konsekwencje wzrostu kosztów, wskazywali reprezentanci różnych regionów Europy. Joakim Lundman, szef projektu ze Szwecji, zwracał uwagę na dostępność tego paliwa. Per Olof Jansson, szef projektu z Danii, ostrzegał przed tym, że wskutek wzrostu kosztów paliwa statkowego, przewozy przeniosą się z morza na ląd, a ponadto mogą się zmienić kierunki przepływu ładunków.

- Normy są bardzo ostre. Do 2015 roku redukcja emisji związków siarki musi nastąpić z 1 procenta do 0,1 procenta - podkreślał Jon van Oostrom, dyrektor GDF Suez.

Koszty transportu wskutek konieczność wypełnienia norm narzuconych przez Komisję Europejską, mogą sięgnąć na Bałtyku 60 proc. Dotyczyć będzie statkowych przewozów, zarówno towarów, jak i pasażerów. Spadnie konkurencyjność polskich portów.

- Ograniczenie obowiązku używania ekologicznych paliw do obszaru Morza Bałtyckiego i Morza Północnego spowoduje, że transport morski przeniesie się gdzie indziej - mówi prof. Marek Grzybowski, kierownik Katedry Ekonomii i Zarządzania Akademii Morskiej w Gdyni. - Statki chętniej będą wpływać na morza Śródziemne i Czarne. Tamtejsze porty już przygotowują się do tego, by przejmować ładunki, które teraz dowożone są na Bałtyk czy Morze Północne. Nasze porty są zagrożone.

W środę w ramach "Transport Week" odbędzie się "Baltic Container Conference". Omówiona zostanie sytuacja m.in. rosyjskiego rynku kontenerowego, polskich portów morskich, portów Morza Północnego oraz Adriatyckiego.

Podczas "Intermodal Conference", pokazany zostanie potencjał korytarza Bałtyk - Adriatyk oraz intermodalne stosunki ze Wschodem. Specjalnymi gośćmi zaproszonymi na to wydarzenie są przedstawiciele m.in. Portu Amsterdam, Portu Triest nad Adriatykiem oraz Euroterminalu Sławków (w rejonie Dąbrowy Górniczej) - na styku najdalej na zachód wysuniętego odcinka linii kolejowych o szerokim rozstawie toru i linii normalnotorowej.

Sporo uwagi zostanie poświęcone budowie farm morskich elektrowni wiatrowych.

Źródło: DziennikBaltycki.pl

Ruszyły prace na Wyspie Spichrzów

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Gdańsk

Czytaj więcej: Ruszyły prace na Wyspie SpichrzówFirma Energopol ze Szczecina rozpoczęła prace na Wyspie Spichrzów. W pierwszej kolejności zaplanowano prace rozbiórkowe i porządkowe. Jednocześnie nurkowie zajmą się poszukiwaniem i identyfikacją ewentualnych materiałów pirotechnicznych, pozostałych po II Wojnie Światowej. Prace pod lustrem Motławy mają się odbywać w ciągu kilku najbliższych dni.

Przypomnijmy, Energopol Szczecin wygrał przetarg na realizację zadania Modernizacja wejścia do Portu Wewnętrznego (w Gdańsku). Etap II – przebudowa szlaku wodnego na Motławie. Przedsięwzięcie polegać będzie na kompleksowej modernizacji istniejących nabrzeży Motławy w Gdańsku zlokalizowanych na terenie Wyspy Spichrzów.

W I i II kwartale 2013 r. na budowie prowadzone będą roboty:
- rozbiórkowe - luty 2013 r.
- saperskie i archeologiczne - luty 2013 r.
- konstrukcyjne – pogrążanie ścianek szczelnych Larsena - rozpoczęcie marzec 2013 r.

Planowane zakończenie całego zadania – listopad 2013 r.
                 
Zakres robót obejmuje:
•    roboty oczyszczeniowe dna,
•    roboty rozbiórkowe,
•    roboty kafarowe,
•    roboty wykonania konstrukcji nabrzeża wraz z wyposażeniem nabrzeża,
•    wykonanie nawierzchni i schodów na nabrzeże,
•    roboty sanitarne,
•    wykonanie oświetlenia nabrzeża wraz z zasilaniem elektroenergetycznym,
•    wykonanie monitoringu,
•    nadzór archeologiczny,
•    nadzór saperski,
•    organizacja ruchu na czas budowy

Zadanie podzielono na dwie części:

Część I – Nabrzeże IX
Nabrzeże IX jest odcinkiem wzdłuż zachodniego brzegu Wyspy Spichrzów od Mostu Zielonego do północnego cypla wyspy, składającym się z 13 sekcji o długości 258,65 m. W ramach modernizacji przewidziane zostało wykonanie nabrzeża na dwóch poziomach. Ciąg pieszy na konstrukcji płyty pomostu nabrzeża na wysokości ponad 2,5 m n.p.m., oraz dwa lokalne obniżenia pomostu na wysokości 1,24 m n.p.m. Pierwsze z nich obejmować będzie bieg schodowy i rampę dla osób niepełnosprawnych. Drugie natomiast zawierać będzie obustronne zejście biegami schodowymi. Nawierzchnia pomostu wykonana zostanie z drewna. Dodatkowo od strony ul. Stągiewnej zaplanowane zostały schody z platformą dla niepełnosprawnych mocowaną do balustrady.
Część II – Nabrzeże X
Nabrzeże X jest kontynuacją odcinka IX wzdłuż brzegu Wyspy Spichrzów od północnego cypla wyspy do Mostu Stągiewnego. Składa się ono z 23 sekcji o łącznej długości 325,64m.
Będzie to nabrzeże typu oczepowego.


W ramach realizacji zamówienia zarówno dla nabrzeża IX i X zaplanowane zostały elementy wyposażenia nabrzeża takie jak: odbojnice, drabinki wyjściowe, sprzęt ratowniczy, barierki ochronne, pomost drewniany oraz elementy ozdobne i pachoły cumownicze. Dodatkowo w odległości 5,10 m od linii nabrzeża przewidziano wykonanie ciągu spacerowego o nawierzchni z kostki granitowej. Wzdłuż nabrzeży wykonane powstanie również oświetlenie i kanalizacja teletechniczna dla potrzeb monitoringu.


Magdalena Kuczyńska

"Powrót statków pod polską banderę”

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Gdańsk

Czytaj więcej: O prawie morza i prawie morskim - kolejna odsłona akademickiej dyskusji na Uniwersytecie Gdańskim.

„Powrót statków pod polską banderę” jest tematem II Ogólnopolskiej Konferencji Prawa Morskiego, która odbędzie się 28 lutego 2012 roku na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego. Konferencja stała się cyklicznym projektem, którego organizatorem jest Europejskie Stowarzyszenie Studentów Prawa ELSA Gdańsk. Tegoroczne wydarzenie dedykowane jest wszystkim zainteresowanym tematyką konkurencyjności polskiej bandery w żegludze międzynarodowej oraz sytuacją polskich marynarzy na unijnym i międzynarodowym rynku pracy.

Organizacja trzeciej już konferencji oscylującej wokół zagadnień prawa morskiego oraz prawa morza na Uniwersytecie Gdańskim jest wynikiem sukcesu dwóch poprzednich projektów - Międzynarodowej Konferencji Prawa Morza: „Global Ocean Governance: From Vision to Action”(luty 2011) oraz I Ogólnopolskiej Konferencji Prawa Morskiego zatytułowanej „Polska Polityka Morska - W Kierunku Zintegrowanej Polityki Morskiej Unii Europejskiej”(grudzień 2011). Nieprzemijające w Gdańsku zainteresowanie tematyką morską nie pozwoliło organizatorom na tym poprzestać.

Tym razem tematem będzie „Powrót statków pod polską banderę”. Podczas każdego z trzech paneli tematycznych prelegenci podejmą się próby znalezienia wspólnej i satysfakcjonującej odpowiedzi na postawione przez organizatorów pytania:
•    „Jak walczyć o konkurencyjność polskiej bandery w żegludze międzynarodowej?”,
•    „Jak wzmocnić środowisko armatorskie i zarządzanie statkami?” oraz
•    „Jak zwiększyć zatrudnienie polskich marynarzy na unijnym i międzynarodowym rynku pracy?”.

Partnerami wydarzenia są: Uniwersytet Gdański, Urząd Morski w Gdyni, Związek Miast i Gmin Morskich. Patronatem honorowym konferencję objął: Pan Sławomir Nowak- Minister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej, Pan Mieczysław Struk – Marszałek Województwa Pomorskiego, Pan Paweł Adamowicz – Prezydent Miasta Gdańsk, Pan Wojciech Szczurek – Prezydent Miasta Gdyni, Pan Jacek Karnowski – Prezydent Miasta Sopotu, prof. zw. dr hab. Bernard Lammek – Rektor Uniwersytetu Gdańskiego, prof. UG, dr hab. Jakub Stelina – Dziekan Wydziału Prawa i Administracji UG.
Szczegółowe informacje dotyczące konferencji można znaleźć pod adresem: www.prawo-morskie.pl.

Udział w konferencji jest bezpłatny i otwarty dla wszystkich zainteresowanych, wymaga jednak wcześniejszej rejestracji.

Transport Week 2013

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Gdańsk

Czytaj więcej: Transport Week 2013Transport Week 2013 odbędzie się w dniach 5-7 marca 2013 roku w Polskiej Filharmonii Bałtyckiej, w Gdańsku. To już trzecia edycja wydarzenia, w ramach którego odbędą się konferencje poświęcone tematowi rynku transportowego w Regionie Morza Bałtyckiego oraz Centralnej i Wschodniej Europy.

W ciągu trzech dni, goście będą mieli okazje wziąć udział w kilku oddzielnych konferencjach m.in. LNG Conference , Baltic Container Conference, Intermodal Conference Off-shore Wind Farms Panel i innych.

Pierwszego dnia odbędzie się 1. edycja międzynarodowej LNG Conference, która jest wydarzeniem poświęconym tematowi gazu LNG w Europie.

Drugi dzień wydarzenia to 7 edycja Międzynarodowej konferencja Baltic Container Conference, która rokrocznie gromadzi wielu kluczowych reprezentantów sektora transportowego z całej Europy. W tym roku uczestnicy będą mogli dowiedzieć się o wyzwaniach i perspektywach rozwoju globalnego, europejskiego a także regionalnego rynku kontenerowego.

Trzeci dzień to 5. edycja międzynarodowej Intermodal Conference, która jest wydarzeniem skierowanym do firm i organizacji reprezentujących branżę kolejową. Równolegle odbywać się będzie Off-Shore Wind Farms Panel, który zostanie przygotowany we współpracy z Polskim Towarzystwem Morskiej Energetyki Wiatrowej.

Transport Week 2013 to także Panele Dyskusyjne, odbywające się równocześnie z konferencjami, targi branży transportowej oraz Gala Dinner, podczas której zostaną wręczone wyróżnienia za osiągnięcia w 2012 roku dla sektora transportowego regionu Morza Bałtyckiego oraz Centralnej i Wschodniej Europy. Podczas wydarzenia można posłuchać i poznać wysokiej klasy międzynarodowych prelegentów oraz inne niemniej ważne osobistości rynku transportu morskiego i kolejowego.

Konferencja to przede wszystkim bogate zródło wiedzy na temat rynku transportowego w Regionie Morza Bałtyckiego oraz Centralnej i Wschodniej Europy, to również doskonała okazja do nawiązania nowych kontaktów biznesowych i integracja reprezentantów różnych sektorów branży.

Uczestnikami Transport Week 2013 będzie między innymi DCT Gdańsk, OT Logistics ik organizacja Baltic Ports Organization.


Więcej informacji:

http://transportweek.eu/