TPL_GK_LANG_MOBILE_MENU
A+ A A-

STS Generał Zaruski jednostką flagową Gdańska!

  • Kategoria: Gdańsk

Czytaj więcej: STS Generał Zaruski jednostką flagową Gdańska!Prace nad odbudową Generała Zaruskiego dobiegły końca. 30 października odbyło się uroczyste podniesienie bandery na legendarnym żaglowcu!
Uroczystość rozpoczęła się w Stoczni Remontowej, gdzie Prezydent RP Bronisław Komorowski przekazał banderę nowemu kapitanowi STS Generał Zaruski – Jerzemu Jaszczukowi. Po odegraniu hymnu narodowego, żaglowiec w asyście morskiej parady wyruszył w kierunku Targu Rybnego, gdzie odbyła się oficjalna część uroczystości.
STS Generał Zaruski, przy akompaniamencie Orkiestry Reprezentacyjnej Marynarki Wojennej, zacumował przy Targu Rybnym, witany przez tłumy Gdańszczan, dla których była to pierwsza okazja by zobaczyć odbudowany żaglowiec w całej okazałości! Prezydent RP Bronisław Komorowski przybliżył zgromadzonym postać generała Mariusza Zaruskiego, jego zasługi dla kraju i wkład w budowanie morskiej tradycji Gdańska.  Odwołując się do historii Generała Zaruskiego, Prezydent określił żaglowiec mianem instytucji, która przez wiele lat służyła idei żeglarskiej i morskiej edukacji młodzieży.
Czytaj więcej: STS Generał Zaruski jednostką flagową Gdańska!Flagę Gdańska, z rąk Prezydenta miasta, przejął armator STS Generał Zaruski – Leszek Paszkowski, dyrektor Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji w Gdańsku, a następnie podniesienia bandery na maszt żaglowca, dokonał kapitan Jerzy Jaszczuk. Tym samym długo oczekiwany powrót Generała Zaruskiego na wody Morza Bałtyckiego i Zatoki Gdańskiej stał się faktem! Po zakończeniu części oficjalnej uroczystości, wszyscy Gdańszczanie, którzy przybyli na Targ Rybny podziwiać legendarny żaglowiec, zostali zaproszeni do zwiedzania tej wyjątkowej jednostki. STS Generał Zaruski, w którym nowoczesne rozwiązania techniczne połączone zostały z wyposażeniem zaprojektowanym z zachowaniem pierwotnego stylu żaglowca, zrobił duże wrażenie na zwiedzających. Atmosferę żeglarskiego święta dopełniały atrakcje festynu zorganizowanego przez Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji w Gdańsku, koncerty muzyki szantowej oraz animacje Garnizonu Gdańskiego dla najmłodszych.
Pomyślne zakończenie prac nad odbudową żaglowca oznacza kontynuację misji morskiej edukacji. W ramach uroczystości odbyło się zakończenie trzeciej edycji Programu Edukacji Morskiej w Gdańsku, a jego pomysłodawca Mateusz Kusznierewicz, zapowiedział współpracę z STS Generał Zaruski:
„Jesteśmy zaszczyceni, że żaglowiec, który ma tak wyjątkowe zasługi w dziedzinie morskiej edukacji, zaangażuje się w realizację naszej inicjatywy. Jestem przekonany, że dzięki połączeniu sił i żeglarskiej pasji uda się nam uzyskać trwałe efekty” – mówi Mateusz Kusznierewicz, medalista olimpijski i Ambasador Miasta Gdańska do spraw morskich.
Na jachtach Programu swoje pierwsze żeglarskie szlify zdobyło już ponad 10 tysięcy gdańskich gimnazjalistów! Z każdą edycją inicjatywa nabiera wiatru w żagle i cieszy się coraz większym zainteresowaniem, na skalę ogólnopolską. Kilkugodzinne rejsy po Zatoce Gdańskiej często są dla gimnazjalistów początkiem przygody z żeglarstwem. Kolejna edycja Programu, wzbogacona o współpracę z STS Generał Zaruski rozpocznie się na wiosnę przyszłego roku.

MP

Bronisław Komorowski dokonał wręczenia bandery…

  • Kategoria: Gdańsk

Czytaj więcej: Bronisław Komorowski dokonał wręczenia bandery…Dzisiaj, 30 października 2012 r. Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej Bronisław Komorowski odwiedził Gdańsk, gdzie dokonał wręczenia bandery żaglowcowi STS "Generał Zaruski".
Przy nabrzeżu na Targu Rybnym odbyła się prezentacja odbudowanej jednostki i oddanie jej do służby.
MP

TEKSTY BAŁTYKU/TELLING THE BALTIC

  • Kategoria: Gdańsk

Czytaj więcej: TEKSTY BAŁTYKU/TELLING THE BALTICWernisaż: 18.10.2012, godz. 18.00 Miejsce wystawy: Gdański Park Naukowo-Technologiczny, ul. Trzy Lipy 3, Gdańsk. Organizator wystawy: Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia.
Wyjaśnienie czym jest ta wystawa nie jest takie proste ze względu na nietypowy, eksperymentalny sposób, w jaki była przygotowywana. Nie jest ona po prostu wyborem prac artystów, dokonanym przez kuratorki. Jej powstawanie to dość długi proces, który rozpoczął się wśród partnerów polskich i szwedzkich w 2010 roku. Wówczas spotkaliśmy się w celu przygotowania aplikacji o fundusze do unijnego Programu Współpracy Transgranicznej Południowy Bałtyk. Mieliśmy na celu realizację wspólnych przedsięwzięć kulturalnych w ramach projektu, który nazwaliśmy ART LINE. W czasie dyskusji nad tym, co nas łączy, doszliśmy do wniosku, że tematem, nad którym warto pracować jest odczuwany przez nas, mieszkańców terenów położonych bezpośrednio nad Bałtykiem, brak bezpośredniego doświadczenia obcowania z morzem a także wiedzy o ludziach, którzy takowe posiadają. Myśleliśmy tu o tych, którzy wykonują zawody związane z morzem, turystach wędrujących po morzu bądź tych, którzy mieszkają w miejscach, gdzie codziennego, intensywnego kontaktu z morzem nie można uniknąć. W ten sposób narodził się pomysł projektu „Telling the Baltic”, którego idea spotkała się z zainteresowaniem również w innych krajach leżących nad Bałtykiem, co zaowocowało przyłączeniem się do naszej, początkowo polsko-szwedzkiej, grupy partnerów z Niemiec, Litwy i Rosji.
Czytaj więcej: TEKSTY BAŁTYKU/TELLING THE BALTICPostanowiliśmy realizować ten projekt w dwóch etapach. Pierwszy z nich polegał na wyłonieniu w każdym kraju grup osób, których zadaniem było zbieranie historii tych, których skrótowo nazwaliśmy „ludźmi morza”. W grupach tych znaleźli się ludzie różnych profesji. Byli tam antropolog, dziennikarka radiowa, pracownik muzeum, artyści i inni. Każdy miał własną metodologię pracy, a także obszar, do którego chciał dotrzeć, by szukać tam interesujących historii. W ten sposób udało nam się zgromadzić historie rybaków, marynarzy, ratowników morskich, naukowców badających morze, żeglarzy, latarników, mieszkańców


Mierzei Kurońskiej itd. Gdy zebrane historie zostały spisane i przetłumaczone, do projektu zaprosiliśmy artystów, by ich nimi zainspirować. Wiosną 2012 r. zorganizowaliśmy dwa warsztaty – w Karlskronie i w Nidzie – gdzie zebrali się „zbieracze historii” i artyści. Tam wspólnie dyskutowaliśmy nad pomysłami projektów artystycznych, które rodziły się w odpowiedzi na przedstawione uczestnikom treści. Potem miał miejsce okres kilku miesięcy, kiedy, po powrocie do domu, artyści mieli czas na rozwinięcie swoich pierwszych koncepcji i stworzenie dzieł przeznaczonych na wystawę.
Obecnie czas pracy artystów dobiegł końca. W rezultacie mamy do czynienia z wielką różnorodnością podejścia do tematu. Wśród artystycznych interpretacji historii związanych z morzem znajdziemy prace odwołujące się do zdarzeń dramatycznych, jak np. wideo Henrika Lunda Jörgensena [SE/DK] nawiązujące do faktu ekstradycji rosyjskich uchodźców, którzy przez  morze przedostali się w czasie wojny do Szwecji lub dramat zatopienia okrętu „Wilhelm Gustloff” z niemieckim uchodźcami na pokładzie, który jest tematem performasu Anny Steller [PL]. Są tu prace odwołujące się do lokalnych tradycji, jak np. wideo Jurgity Remeikytė i Irmy Stanaitytė [LT] o zwyczaju jedzenia wron na Półwyspie Kurońskim. Są tu prezentacje różnych dźwięków związanych z morzem: śpiewów w pracy Laury Stasiulyte [LT], odgłosów buczków mgłowych u Daniła Akimova [RU] i Dainiusa Dapkevičiusa [LT], tajemniczych pomruków morza u Łukasza Szałankiewicza [PL]. Są tu wreszcie prace, które temat Bałtyku traktują z humorem. Wideo Anny Brag [SE] odwołuje się do przesądu o przynoszącym nieszczęście gwizdaniu na morzu. Instalacja Paetricka Schmidta [D] prezentuje miasta nadbałtyckie jako krainę wiecznych sztormów.
Wystawa ta podróżuje po miastach nadbałtyckich. Jej premiera miała miejsce w czerwcu 2012 r. w Karlskronie. Z Gdańska pojedzie ona do Kaliningradu, a potem do Rostocka. Wreszcie jej fragment pokazany będzie również na pokładzie promu Stena Line.
Artyści uczestniczący w wystawie:
Danil Akimov [RU], Oleg Blyablyas [RU], Anna Brag [SE],  Alexey Chebykin [RU], Katerina Cherevko [RU], Dainius Dapkevičius [LT], Astrid Göransson [SE],  Henrik Lund Jörgensen  [DK], Alexander Lyubin + Vassily Kolesnik [RU], Gintaras Makarevicius [LT], Patrycja Orzechowska  [PL], Jurgita Remeikytė [LT],  Paetrick Schmidt [D], Irma Stanaitytė [LT], Laura Stasiulyte [LT], Anna Steller [PL], Łukasz Szałankiewicz [PL], Konstantin

Traschenkov [RU], Anton Zabrodin [RU], Katrin Roeber [D], Johan Thurfjell [SE], Alexey Trotsak [RU], Agnieszka Wołodźko [PL], Iwona Zając [PL], Anna Zaradny [PL], Marek Zygmunt [PL].
Kuratorki wystawy: Torun Ekstrand, Agnieszka Wołodźko
Architekt i producent wystawy: Marek Zygmunt
ART LINE
Projekt „Telling the Baltic” został zorganizowany w ramach ART LINE – międzynarodowego projektu artystycznego, badającego i testującego problem przestrzeni publicznej. Jego głównym celem jest stworzenie platformy współpracy dla sztuki wokół Morza Bałtyckiego. Platforma ta ma wzmacniać istniejące instytucje, tworzyć możliwości dla artystów oraz ułatwiać interakcje z publicznością w przestrzeni publicznej. Czas trwania projektu: 2011-2013.
Lider projektu: Blekinge Museum. Partnerzy: Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia, Kunsthalle Rostock, Centrum Sztuki Galeria EL, Gdańska Galeria Miejska, Nadbałtyckie Centrum Kultury, Kulturcentrum Ronneby, Karlskrona Konsthall, Blekinge Tekniska Högskola, Kalmar konstmuseum, Baltic Branch NCCA, NGO ArtMission Kaliningrad, Vilnius konstakademi, Nida Art. Colony, Stena Line Scandinavia, Region Blekinge.
www.artline-southbaltic.eu
ttb.artline-southbaltic.eu
Projekt jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego 85% i Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego 11,25%.

Prezydent Gdańska odznaczony Orderem Legii Honorowej

  • Kategoria: Gdańsk

Czytaj więcej: Prezydent Gdańska odznaczony Orderem Legii HonorowejZa zaangażowanie na rzecz rozwoju stosunków polsko-francuskich - w piątek 28 września Ambasador Francji w Polsce Pierre Buhler wręczy Prezydentowi Miasta Gdańska Pawłowi Adamowiczowi najwyższe francuskie odznaczenie - Order Legii Honorowej, w randze Kawalera.
Czas: 28 września (piątek), godz. 17.30
Miejsce: Grand Hotel w Sopocie
Ustanowiony przez Napoleona Bonaparte w 1802 roku, Order Legii Honorowej jest najwyższym francuskim odznaczeniem, nadawanym wybitnym i zasłużonym osobistościom, zarówno wojskowym, jak i cywilom.
Pierre Buhler, nowo powołany Ambasador Francji w Polsce przebywa właśnie z wizytą
w Trójmieście, gdzie spotka się z Lechem Wałęsą, władzami lokalnymi oraz  
z przedstawicielami francuskich przedsiębiorstw działających na terenie Trójmiasta.

Anna Dobrowolska

Maszyna do drążenia Tunelu pod Martwą Wisłą jest gotowa!

  • Kategoria: Gdańsk

Czytaj więcej: Maszyna do drążenia Tunelu pod Martwą Wisłą jest gotowa!Delegacja z Gdańska odwiedziła plac budowy, na  którym powstała maszyna drążąca TBM (tunnel boring machine). Symbolicznego odbioru urządzenia w fabryce firmy Herrenknecht AG w niemieckim Schwanau dokonał prezydent Gdańska Paweł Adamowicz. „Kret”, którego zadaniem będzie drążenie tunelu pod Martwą Wisłą zostanie rozłożony na części i już wkrótce, zarówno drogą lądową, jak i morską, trafi do Gdańska. Pracę rozpocznie na przełomie 2012/2013 roku, po uprzednim zmontowaniu i przejściu testów.

- Maszyna robi niesamowite wrażenie. Dopiero stając obok niej, widać jaka to olbrzymia inwestycja i z jaką zaawansowaną  technologią mamy do czynienia – podkreśla prezydent Gdańska Paweł Adamowicz.

Tunel pod Martwą Wisłą, będzie pierwszym tunelem w Polsce wykonanym metodą TBM (!). Jego długość to ponad 1378 m. Wyloty z tunelu zlokalizowane będą na wysokości nabrzeży „Dworzec Drzewny” (od strony Węzła Ku Ujściu) w odległości ok. 520 m od wschodniego brzegu Martwej Wisły i „Dworzec Wiślany” (od strony Węzła Marynarki Polskiej) w odległości ok. 370 m od zachodniego brzegu Martwej Wisły. Tarcza wiercąca TBM (której średnica wynosi ponad 12 metrów) wydrąży dwie nitki tunelu (po jednej dla każdego kierunku ruchu). Tunel w swym najniższym miejscu znajdzie się prawie 35 m pod lustrem Martwej Wisły. Warto także podkreślić, iż maszyna została wyprodukowana na zamówienie, a czas jej produkcji  trwał około rok.
Tunel pod Martwą Wisłą jest integralną częścią  IV zadania budowy Trasy Słowackiego - odc. Węzeł „Marynarki Polskiej” – Węzeł „Ku Ujściu”. Wykonawcą inwestycji jest konsorcjum OHL, a inwestorem zastępczym spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne.

Czytaj więcej: Maszyna do drążenia Tunelu pod Martwą Wisłą jest gotowa!Zadanie IV polega na budowie Trasy Słowackiego o długości ok. 2,4 km wraz z niezbędną infrastrukturą  techniczną, na odcinku od Węzła Marynarki Polskiej do Węzła Ku Ujściu. Obejmuje budowę dwujezdniowego odcinka drogi o długości  około 2,4 km, poprowadzonego nowym śladem, w tym odcinka tunelowego o długości około 1378 m, poprowadzonego pod dnem koryta rzeki Martwej Wisły.

Projektowane parametry techniczno-eksploatacyjne Trasy Słowackiego na odcinku od Węzła Marynarki Polskiej do Węzła Ku Ujściu
1. Klasa techniczna drogi: GP (droga główna przyspieszona)
2. Przekrój poprzeczny:     2/2 pasy ruchu
3. Szerokość pasów ruchu: 3,5 m
4. Prędkość projektowa: 60 km/h
5. Kategoria ruchu: KR 5

Czytaj więcej: Maszyna do drążenia Tunelu pod Martwą Wisłą jest gotowa!Na budowę zadania IV składają się następujące odcinki:
•154,6m – droga poza obiektami inżynierskimi,
•630,4m – rampa dojazdowa w wykopie otwartym,
•112,5 – tunel monolityczny wykonywany w wykopie otwartym,
•1072,5m – tunel wykonywany metodą drążoną,
•192,5m - tunel monolityczny wykonywany w wykopie otwartym,
•147,5m – rampa dojazdowa w wykopie otwartym,
• 50,0m - droga poza obiektami inżynierskimi.

Koszt budowy Trasy Słowackiego -  1,4 mld zł
Koszt budowy IV zadania Trasy Słowackiego - 885,6 mln zł
Termin realizacji:  X 2011 – X 2014