TPL_GK_LANG_MOBILE_MENU
A+ A A-

Ponad milion metrów sześciennych gazu przyjął terminal LNG

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Terminal LNG

Czytaj więcej: Ponad milion metrów sześciennych gazu przyjął terminal LNG

Ponad 1 mln metrów sześciennych gazu skroplonego gazu przyjął już terminal LNG im. Lecha Kaczyńskiego - poinformował w piątek prezes Gaz Systemu Tomasz Stępień.

Metanowiec Al Khuwair z Qatargas Operating Company Limited dostarczył do świnoujskiego terminala 212 tys. metrów sześc. LNG.

"To kolejna komercyjna dostawa w ramach długoletniej umowy na zakup surowca. W sumie to już piąty transport gazu drogą morską do Polski, licząc od grudnia ubiegłego roku. Ładunek z dwóch pierwszych był przeznaczony do schłodzenia i rozruchu instalacji" - podał w piątek operator gazociągów przesyłowych Gaz System.

Trzecia dostawa LNG (z 17 czerwca - PAP) była pierwszą komercyjną do świnoujskiego gazoportu. Przedostatnia dostawa to jedyna - jak dotychczas - zamówiona na zasadzie spotowej, czyli zakontraktowanej na warunkach określonych w krótkoterminowej umowie regazyfikacji. Wówczas do Świnoujścia przypłynął norweski statek Arctic Princess i dostarczył 140 tys. metrów sześc. gazu. Był to metanowiec z charakterystycznymi kulistymi zbiornikami.

Tym razem można zobaczyć jednostkę typu Q-flex, w której LNG trzymany jest w membranowych zbiornikach, wykorzystujących kadłub statku jako konstrukcję nośną. Al Khuwair  ma 315 metrów długości i 50 metrów szerokości. Następne gazowce mają cumować w Świnoujściu regularnie, raz w miesiącu.

Surowiec, który zostanie poddany regazyfikacji, czyli procesowi zmiany stanu skupienia z płynnej na lotną, trafi do krajowego systemu przesyłowego w ilości około 127 mln metrów sześc. naturalnego gazu ziemnego. Gaz po sprawdzeniu na stacji pomiarowej kierowany jest bezpośrednio do gazociągu Świnoujście–Szczecin, skąd następnie jest przesyłany do pozostałej infrastruktury przesyłowej Gaz system i dalej do klientów.

Na razie moc regazyfikacyjna terminala wynosi 5 mld m sześc. rocznie, czyli tyle, ile wynosi jedna trzecia polskiego zapotrzebowania. Padają jednak deklaracje o konieczności jego rozbudowy do 7,5 mld m sześc. Gazoport jest zbudowany w taki sposób, że w razie potrzeby można będzie powiększyć jego moc regazyfikacyjną do 10 mld m sześc. rocznie.

Do Świnoujścia gaz w postaci płynnej (LNG) trafia w ładowniach specjalnych jednostek - metanowców. Ściany ich zbiorników zbudowane są m.in. ze szkła wulkanicznego, dzięki czemu gaz utrzymywany jest w temperaturze ok. -160 stopni C.

Operator Gazociągów Przesyłowych Gaz system to strategiczna spółka odpowiedzialna za przesył gazu ziemnego oraz zarządzanie najważniejszymi gazociągami w Polsce. Jest właścicielem spółki Polskie LNG, która została powołana do budowy terminalu skroplonego gazu ziemnego LNG w Świnoujściu.

 

Źródło: PAP

 

Terminal LNG z koncesją

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Terminal LNG

Czytaj więcej: Terminal LNG z koncesją

11 maja 2016 r. Prezes URE udzielił spółce Polskie LNG S.A. koncesji na skraplanie gazu ziemnego i regazyfikację skroplonego gazu ziemnego w Terminalu LNG w Świnoujściu. Spółka Polskie LNG S.A. została także wyznaczona  przez Prezesa URE na operatora Terminalu LNG.

Zarówno koncesja, jak i okres wyznaczenia na operatora został ustalony do 31 grudnia 2030 roku.

Przyznanie koncesji oraz wyznaczenie operatora to kolejne etapy przygotowania Terminalu LNG do rozpoczęcia komercyjnej działalności. Wcześniej, 27 kwietnia 2016 r., Wojewoda Zachodniopomorski wydał pozwolenie na użytkowanie dla Terminalu LNG w Świnoujściu. Na Terminalu LNG zakończyły się również kluczowe testy eksploatacyjne.

Obecnie trwa proces  przygotowania Instrukcji Ruchu i Eksploatacji Terminalu LNG (IRiET). Zakończyły się już konsultacje projektu Instrukcji z uczestnikami rynku. Obecnie uwagi uczestników rynku podlegają analizie i przygotowywane są ostateczne zapisy Instrukcji Ruchu i Eksploatacji Terminalu LNG. Równolegle trwają prace związane z ustalaniem i zatwierdzeniem taryfy dla Terminalu LNG. Po wykonaniu tych czynności administracyjnych infrastruktura będzie gotowa na przyjmowanie komercyjnych dostaw LNG. Pierwsza z nich zaplanowana jest na połowę lipca 2016 roku.

Uzyskanie wszystkich wymaganych decyzji administracyjnych umożliwi komercyjne funkcjonowanie tej najważniejszej od wielu lat inwestycji gazowniczej. Dzięki niej Polska będzie mogła kupować gaz w dowolnym miejscu na świecie i odbierać surowiec z kierunków innych niż wschodni. Obecne techniczne możliwości regazyfikacyjne Terminalu LNG na poziomie 5 mld m sześc. gazu umożliwiają zaspokojenie 1/3 potrzeb polskiej gospodarki, a jednocześnie rozpatrywana jest również rozbudowa infrastruktury. 

Terminal LNG jest pierwszą tego typu inwestycją w Europie Środkowo-Wschodniej. Wraz z rozbudową gazociągów przesyłowych, a w szczególności połączeń z systemami gazowymi Europy, wzmocni się bezpieczeństwo energetyczne naszego regionu i możliwa będzie realna dywersyfikacja źródeł dostaw gazu. Zakończenie inwestycji w Świnoujściu i dostęp do globalnego rynku LNG otwiera także przed krajową gospodarką szerokie możliwości w handlowym obrocie gazem ziemnym i może w znaczący sposób umocnić pozycję Polski na europejskim rynku.

Realizacja tego strategicznego projektu rozpoczęła się w 2006 roku, kiedy dokonano wyboru lokalizacji inwestycji i zdecydowano, że Terminal LNG powstanie w Świnoujściu. Budowa realizowana była w oparciu o Ustawę z dnia 24 kwietnia 2009 r. o inwestycjach w zakresie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu. W projekt zaangażowane są cztery podmioty: Operator Gazociągów Przesyłowych GAZ-SYSTEM S.A., spółka Polskie LNG S.A., Urząd Morski w Szczecinie oraz Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A.

 

Polskie LNG

Terminal w Świnoujściu dostał zgodę na przyjęcie pierwszej dostawy LNG

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Terminal LNG

Czytaj więcej: Terminal w Świnoujściu dostał zgodę na przyjęcie pierwszej dostawy LNG

Terminal LNG w Świnoujściu uzyskał zgodę na rozpoczęcie procedury schładzania i rozruchu technologicznego terminalu z użyciem skroplonego gazu ziemnego (LNG) z metanowca, jaki przypłynie z Kataru do Polski w grudniu tego roku. Pozwolenie jest wymagane przepisami prawa, a wydaje je Transportowy Dozór Techniczny.

Decyzje podjęto po zakończonej w pierwszej połowie listopada operacji wstępnego schładzania rurociągów. Proces przeprowadzano za pomocą azotu, który został dostarczony do Świnoujścia w formie ciekłej specjalnymi cysternami. Podczas testów instalacja była sprawdzana pod kątem ewentualnych odkształceń i przemieszczeń spowodowanych schłodzeniem instalacji. Proces zakończył się wynikiem pozytywnym. W części instalacji osiągnięto schłodzenie na poziomie od zakładanego -130 stopni Celsjusza do nawet -150 stopni.

- Proces był prowadzony w systemie ciągłym, przez dwadzieścia cztery godziny na dobę, przy stałym udziale Nadzoru Inwestorskiego - firmy Multiconsult oraz inwestora - spółki Polskie LNG - mówi Maciej Mazur, dyrektor Biura Komunikacji Korporacyjnej.

Na terenie terminalu LNG w Świnoujściu trwają ostatnie przygotowania do przyjęcia pierwszego metanowca. Pierwszy statek ze skroplonym gazem ziemnym przypłynie do świnoujskiego portu w grudniu br. Druga dostawa LNG do Świnoujścia, która zapewni gaz na dalsze próby eksploatacyjne, zostanie przeprowadzona w pierwszym kwartale przyszłego roku.

Początkowo dzięki instalacji na terminalu LNG będzie można zapewnić jedną trzecią polskiego zapotrzebowania na gaz. W przypadku rozbudowy obiektu zdolność regazyfikacyjna terminalu wyniesie 7,5 mld m3 rocznie, co odpowiada połowie zapotrzebowania naszego kraju na ten surowiec. Świnoujski terminal będzie jedyną tej wielkości instalacją w Europie Północnej i Środkowo – Wschodniej i jedną z największych na całym kontynencie. Instalacja, wraz z nowymi gazociągami, interkonektorami, wirtualnym i fizycznym rewersem na gazociągu jamalskim, a także podziemnymi magazynami i własnym wydobyciem, zwiększy niezależność energetyczną Polski.

 

Polskie LNG

Minister Skarbu Państwa z roboczą wizytą na terminalu LNG

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Terminal LNG

Czytaj więcej: Minister Skarbu Państwa z roboczą wizytą na terminalu LNG

Andrzej Czerwiński, minister Skarbu Państwa, odwiedził plac budowy terminalu LNG w Świnoujściu. Z przedstawicielami spółki Polskie LNG oraz włoskiego wykonawcy Saipem rozmawiał o pozostałych do zakończenia budowy pracach oraz szczegółowych warunkach określonych w podpisanym wczoraj aneksie do umowy na budowę tej instalacji.

Zgodnie z aneksem, generalny wykonawca zobowiązał się do zakończenia prac budowlanych i odebrania pierwszej dostawy gazu LNG w tym roku. Okres ten, gwarantujący pełną funkcjonalność operacyjną terminalu LNG, uwzględnia dochowanie wszelkich niezbędnych wymogów bezpieczeństwa oraz kontroli jakości. Jednocześnie nie ulegnie zmianie wynagrodzenie umowne wykonawcy, co oznacza, że inwestor na podstawie aneksu nie dopłaci do realizacji inwestycji. Konsorcjum zaakceptowało ponadto wyższe kary umowne związane z terminową realizacją prac. Całkowite wynagrodzenie w ramach kontraktu wynosi 2,4 mld zł. Ponadto, wykonawca przyjął na siebie dodatkową, nieprzewidzianą dotychczas w kontrakcie odpowiedzialność za proces dostawy LNG na rozruch terminalu.

- Aneks do umowy dokładnie reguluje zadania generalnego wykonawcy inwestycji i terminy, w jakich powinny one zostać wykonane. Zbliżające się uruchomienie terminalu LNG wzmocni bezpieczeństwo energetyczne Polski i całego regionu – powiedział Andrzej Czerwiński.

Obecnie stan zaawansowania projektu, zgodnie z raportami wykonawcy, wynosi 98,2 proc. Praktycznie zakończone są prace budowlane. Kończone jest instalowanie izolacji oraz malowanie zbiorników. Dostawy wszystkich urządzeń na terenie terminalu zostały zrealizowane w 100 proc. Równolegle wykonywane są próby i czynności związane z odbiorami oraz czynności przygotowawcze do próbnych rozruchów.

Podpisano umowę na opracowanie Studium Wykonalności rozbudowy terminalu LNG w Świnoujściu

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Terminal LNG

Czytaj więcej: Podpisano umowę na opracowanie Studium Wykonalności rozbudowy terminalu LNG w ŚwinoujściuPolskie LNG SA zawarło w dniu 8 kwietnia br. z firmą Tractebel Engineering SA umowę na opracowanie wielowariantowego Studium Wykonalności w zakresie rozbudowy terminalu LNG w Świnoujściu o trzeci zbiornik i inwestycje towarzyszące.

Dynamicznie rozwijający się rynek LNG w Europie, w szczególności w rejonie Morza Bałtyckiego i Morza Północnego, otwiera przed operatorami terminali LNG nowe możliwości.

- Polskie LNG SA, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom rynku, analizuje możliwości rozbudowy infrastruktury w celu dostosowania jej do świadczenia nowych usług wykraczających poza obecny zakres regazyfikacji i przeładunku na cysterny samochodowe, co wpłynęłoby na zwiększenie bezpieczeństwa energetycznego, a także przyczyniło się do optymalnego wykorzystania możliwości projektu i zwiększenia jego konkurencyjności – mówi Tomasz Pepliński, Prezes Zarządu Polskiego LNG SA.

Analizowana rozbudowa wiązałaby się ze zwiększeniem mocy regazyfikacji i zaoferowaniem wysoko wyspecjalizowanych usług przeładunku LNG na mniejsze jednostki pływające, przez co polski terminal LNG stałby się ważnym punktem przeładunkowym surowca dla mniejszych instalacji operujących w regionie, a także bunkrowania jednostek paliwem LNG. Mając na uwadze powyższe, w dniu 8 kwietnia br. Polskie LNG SA zawarło z firmą Tractebel Engineering SA umowę na opracowanie wielowariantowego Studium Wykonalności w zakresie rozbudowy terminalu LNG w Świnoujściu o trzeci zbiornik i inwestycje towarzyszące. Wielowariantowe Studium Wykonalności, stanowić będzie pogłębioną analizę w zakresie m.in. technicznym, finansowym, środowiskowym i formalno-prawnym. Dokument wskaże najbardziej optymalny wariant ewentualnej rozbudowy terminalu LNG w Świnoujściu.

Polskie LNG