TPL_GK_LANG_MOBILE_MENU
A+ A A-

To nie są wizje to rzeczywistość Port Szczecin - portem XXI wieku

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Szczecin

Czytaj więcej: To nie są wizje to rzeczywistość  Port Szczecin - portem XXI wieku Mało jest w Polsce firm, a tym bardziej na Pomorzu Zachodnim, które na przestrzeni najbliższych lat wydadzą na inwestycje ponad 600 mln. zł. Mowa oczywiście o Zarządzie Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. Kierownictwo firmy w ten sposób pragnie zmienić oblicze, rolę i znaczenie szczecińskiego portu. Port Szczecin ma stać się w najbliższych latach Portem XXI wieku. Ma być najważniejszym w tej części geograficznej węzłem komunikacyjnym pomiędzy północną i południową oraz zachodnią częścią Europy.

Nic też dziwnego, że wachlarz prac inwestycyjnych jest ogromny. Będzie niemal równocześnie prowadzony w Porcie Handlowym Świnoujście, gdzie główną inwestycją o skali światowej jest Terminal Gazowy LNG oraz nowe nabrzeża do przeładunków towarów masowych a w przyszłości kontenerowych.

Mówi się o kolejnych dodatkowych śmiałych i odważnych przedsięwzięciach, związanych z świnoujskim portem, ale o tym jeszcze za wcześnie mówić. Najpierw Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście musi uporać się z rozpoczęciem pierwszych projektów, znaczących dla prawidłowego funkcjonowania portu. Najważniejsze, że zostały już podpisane stosowne umowy z wykonawcami np. na przebudowę infrastruktury portowej w płn. części półwyspu Ewa, na przebudowę infrastruktury drogowej w portach w Szczecinie i Świnoujściu, przebudowy infrastruktury kolejowej w portach w Szczecinie i Świnoujściu, rozbudowa infrastruktury płd. części portu w Świnoujściu.

Przypomnijmy: Niedawno Jarosław Siergiej, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA i Paweł Adamarek, wiceprezes ds. finansowych podpisali w Warszawie umowy na dofinansowanie trzech projektów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej w ramach programu POIiŚ: modernizacji infrastruktury drogowej w portach w Szczecinie i Świnoujściu, modernizacji infrastruktury kolejowej w obu portach oraz modernizacji infrastruktury portowej w północnej części portu w Szczecinie na Płw. Ewa.

Do tej grupy inwestycji, częściowo finansowanych przez Unię Europejską będzie rozbudowa infrastruktury do przeładunków intermodalnych w rejonie Kanału Dębickiego w Szczecinie. Jest to wspólny projekt ZMPSiŚ i DB Port Szczecin. Wspólnie także został złożony wniosek o dofinansowanie unijne. W ten projekt firmy zainwestują 90 mln zł.

- Obecnie jesteśmy w trakcie realizacji 30 nowych inwestycji. Najważniejsza z nich to Terminal Gazowy w Świnoujściu oraz budowa nabrzeża w porcie zewnętrznym w Świnoujściu. Te budowy już się rozpoczęły a w przyszłym roku startujemy z następnymi, tym razem na terenie portu szczecińskiego – powiedział Władysław Lisewski, wiceprezes ds. inwestycji w ZMPSiŚ.

Powraca sprawa Zachodniopomorskiego Centrum Logistycznego.

- Obecnie prowadzimy rozmowy z dwoma kontrahentami zagranicznymi; z Anglii i Niemiec. Jesteśmy na etapie negocjacji warunków umowy z tymi firmami, które należą do znaczących na świecie – stwierdził Władysław Lisewski.

Szczeciński port z roku na rok będzie stawał się silnym i prężnym ośrodkiem łączącym najważniejsze europejskie miasta, nie tylko, portowe a kolejne inwestycje sprawią, że wielomilionowe nakłady zwrócą się niepostrzeżenie szybko.

Tegoroczne obroty -19 mln ton !

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Szczecin


Czytaj więcej: Tegoroczne obroty -19 mln ton !Wrzesień okazał się najlepszym miesiącem pod względem przeładunków w portach w Szczecinie i Świnoujściu. Na nabrzeżach administrowanych przez Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA przeładowano we wrześniu bieżącego roku 2 153,9 tys. ton ładunków tj. aż o 42,3% więcej niż we wrześniu 2009 roku, kiedy przeładunki wynosiły 1 513,7 tys. ton.

W poszczególnych miesiącach 2010 roku przeładunki kształtowały się następująco (w tys. ton):  

styczeń                        1 473,2

luty                              1 451,9

marzec                         1 870,1

kwiecień                      1 870,7

maj                              1 677,6

czerwiec                      1 616,9

lipiec                           1 939,8

sierpień                       1 442,5

wrzesień                     2 153,9

W ciągu 9 miesięcy 2010 roku przeładowano 15 496,6 tys. ton ładunków tj. o 32,6% więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku, wówczas poziom przeładunków wyniósł 11 690,8 tys. ton.

Największe wzrosty zanotowaliśmy w następujących grupach ładunkowych (w stosunku miesięcznym porównując wrzesień 2009 do września 2010):

Węgiel: wrzesień 2009 - 349,0 tys. ton, wrzesień 2010 - 792,8 tys. ton  wzrost - 127,2%.

Drobnica: wrzesień - 2009 - 654,3 tys. ton, wrzesień 2010 - 787,3 tys. ton - wzrost - 20,3%.

Ropa i jej przetwory: wrzesień 2009 - 48,2 tys. ton, wrzesień 2010 - 142,4 tys. ton – wzrost - 195,4%

Na przestrzeni 9 miesięcy 2010 roku w stosunku do 9 miesięcy roku ubiegłego największe wzrosty obrotów nastąpiły w następujących grupach ładunkowych:

Węgiel:     I - IX 2009; 2 622,2 tys. ton – I - IX 2010 -  5 533,4 tys. ton – wzrost; 111%

Drobnica: I - IX 2009; 5 137,8 tys. ton –  I - IX 2010 - 6 261,2 tys. ton -  wzrost;   21,9%

Ropa i jej przetwory: I - IX 2009; 735,3 tys. ton – I - IX 2010; 814,0 tys. ton – wzrost; 10,7%