TPL_GK_LANG_MOBILE_MENU
A+ A A-

Warszawskie Forum Biznesu z udziałem ZMPSiŚ

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Szczecin

Czytaj więcej: Warszawskie Forum Biznesu z udziałem ZMPSiŚ

Dariusz Słaboszewski – prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA wziął udział w Forum Biznesu w formacie 16+1 odbywającym w dniach 25-26 października br. w Warszawie. Forum odbyło się  w ramach 2. Spotkania Ministrów Transportu Europy Środkowo-Wschodniej i Chin.

Spotkanie zainaugurował Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej. Obecna była również Premier Beata Szydło. Premier Szydło kończąc swoje wystąpienie zaprosiła uczestników wydarzenia na Światowe Dni Morza, które w 2018 roku odbędą się w Szczecinie. Wydarzenie będzie połączone z organizacją dorocznego Kongresu Morskiego. Prezes Rady Ministrów podkreśliła, że te wydarzenia będą doskonałą okazją do kontynuacji dyskusji o transporcie, a w szczególności o transporcie morskim i żegludze śródlądowej.

Prezes Słaboszewski wziął udział w panelach dyskusyjnych związanych w portami morskimi oraz żeglugą śródlądową. Prelegenci rozmawiali o potencjale portów, perspektywach rozwojowych, w tym zaplanowanych inwestycjach. Wiele uwagi poświęcono żegludze śródlądowej. Te tematy są bardzo ściśle powiązane ze zespołem portów Szczecin-Świnoujście, które posiadają 140 ha wolnych terenów pod budowę nowych terminali. Ponadto jakie jedyne dzięki Odrzańskiej Drodze Wodnej mają bezpośredni dostęp do żeglugi śródlądowej, uważanej za najbardziej ekonomiczną i przyjazną środowisku. Zarząd Portu ma także zaplanowany na najbliższe lata bogaty program inwestycyjny, którego wartość przekracza miliard złotych.

W panelach dyskusyjnych poza ZMPSiŚ uczestniczyli również przedstawiciele portów  morskich takich jak: Ryga, Kłajpeda, Gdańsk, Gdynia, Bar, Rijeka, Ploce, Zadar, Koper i Konstancja. Nie zabrakło także przedstawicieli polskiego i zagranicznego biznesu związanego z gospodarką morską i żeglugą śródlądową.

W trakcie tego międzynarodowego spotkania odbyła się oficjalna inauguracja działania Sekretariatu ds. Morskich 16+1 (Coordinating Secretariat for Maritime Issues 16+1).

Warto dodać, że prowadzącymi spotkanie byli Aneta Szreder-Piernicka, dyrektor ds. handlowych w ZMPSiŚ SA oraz Piotr Tolko - redaktor Radia Szczecin. (Monika Woźniak-Lewandowska)

 

ZMPSiŚ

ZMPSiŚ z nagrodą Digital Excellence Awards 2017

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Szczecin

Czytaj więcej: ZMPSiŚ z nagrodą Digital Excellence Awards 2017

Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. zdobył nagrodę Digital Excellence Awards 2017 za „Szczególne osiągnięcia w dziedzinie innowacyjności i transformacji cyfrowej”.  Nagrody rozdano podczas specjalnej gali, która odbyła się w Warszawie.

Digital Excellence Awards to konkurs, w którym wyróżnia się najlepszych liderów przemian cyfrowych. Celem jest wskazywanie i docenienie firm, które na drodze transformacji cyfrowej wdrożyły nowy model biznesowy i uczyniły swoje organizacje bardziej skutecznymi, używając przy tym najbardziej efektywnych narzędzi ICT (technologie informacyjno-komunikacyjne).  Do tegorocznej, pierwszej edycji konkursu zgłosiło się ponad dwadzieścia firm, z których jury wybrało pięciu laureatów, a wśród nich ZMPSiŚ SA.

Organizatorem konkursu jest CIONET, międzynarodowa, niezależna społeczność kadry zarządzającej obszarem cyfrowym w europejskich przedsiębiorstwach i instytucjach publicznych. Liczy blisko siedem tysięcy menedżerów, członków zarządu i dyrektorów odpowiedzialnych za obszar ICT reprezentujących wszystkie sektory rynku.

 

ZMPSiŚ

ZMPSiŚ: Przeładunki dalej w górę

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Szczecin

Czytaj więcej: ZMPSiŚ: Przeładunki dalej w górę

Blisko 19 mln ton towarów obsłużyli operatorzy portowi na nabrzeżach zarządzanych przez Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA, co oznacza wzrost wobec minionego roku o 6,3 procent.

Na plusie są niemal wszystkie grupy towarowe, tj.  ropa (+58,1 procent), ruda (+54,7 procent), inne masowe (+10,4 procent), drobnica (+3,7 procent). W przypadku ropy zauważalny jest wzrost importu tego surowca z Rosji, jak również wzrost eksportu przerobionych produktów do krajów Beneluksu, w tym m.in. więcej importu oleju napędowego oraz eksportu oleju. Na wzrost w tej grupie towarowej wpływa także import gazu z Kataru i Norwegii. Z kolei zwiększone obroty rudy, to wynik większego zapotrzebowania polskich i czeskich hut na rudę żelaza, co jest wynikiem zwiększonej produkcji stali. Jeśli chodzi o grupę inne masowe, operatorzy portowi w br. obsłużyli więcej statków w imporcie z metanolem, surówką, nawozami i  kruszywem oraz w eksporcie z nawozami, smołą, pakiem i złomem. Na wzrost drobnicy składają się większe przeładunki w imporcie celulozy papieru, aluminium i wyrobów stalowych oraz w eksporcie wyrobów stalowych, drobnicy kontenerowej, jak również większych przewozów promowych. Wzrosty notują przeładunki kontenerów. W porównaniu z zeszłym rokiem było ich o 6,9 procent więcej. 

Spadki utrzymują się w przeładunkach węgla (-33,8 procent) oraz zbóż (-24,7 procent). W przypadku węgla trend spadkowy utrzymuje się już od kilku lat, co z jednej strony jest wynikiem mniejszego zapotrzebowania na ten surowiec, z drugiej zaś z uwagi na parametry techniczne toru wodnego (głębokość 10,5 m) większe tonażowo statki wybierają inne porty. Z kolei spadki wielkości obsłużonych zbóż, to skutek nieurodzaju w br. oraz zmniejszenia zapotrzebowania na śrutę sojową. 

Wrzesień br. w porównaniu do tego samego miesiąca ub. roku jest lepszy o blisko 9 procent. Wzrosty notują: ruda (+137,4 procent),  inne masowe (+20,9 procent),  ropa (+22,5 procent), kontenery (+7,2 procent) oraz drobnica (+1,5 procent). Na minusie były węgiel (-31,6 procent) i zboże (-5,5 procent). 

Uniwersalny charakter zespołu portów Szczecin-Świnoujście zapewnia stabilność obsługiwanej masy towarowej. Spadki w jednej grupie bilansują się wzrostami w innej. Niemniej jednak w celu utrzymania wzrostowego trendu, konieczne są inwestycje w infrastrukturę dostępową oraz portową. W przeciągu najbliższych lat nakłady inwestycyjne w oba te obszary pochłoną kwotę przekraczającą trzy miliardy złotych. Składać się na to będą zarówno inwestycje własne ZMPSiŚ SA, jak również innych podmiotów, m.in. Urzędu Morskiego w Szczecinie oraz PKP PLK. (Monika Woźniak-Lewandowska)

 

Prezes ZMPSiŚ na konferencji w Tallinie

Czytaj więcej: Prezes ZMPSiŚ na konferencji w Tallinie

Prezes Zarządu – Dariusz Słaboszewski wziął udział w międzynarodowej konferencji Baltic Sea Ports & Shipping, która odbyła się w dniach 27-29 września br. w Tallinie.

Konferencja podzielona była na panele dyskusyjne. Prezes Słaboszewski uczestniczył w dyskusji poświęconej rozwojowi infrastruktury portowej. Ta ma być ukierunkowana na stworzenie z portów efektywnego regionalnego węzła tranzytowo-transportowego o szerokim zasięgu oddziaływania z zapewnieniem sprawnego przepływu towarów w ramach globalnego łańcucha dostaw. 

Konferencja odbyła się z udziałem  światowych ekspertów zajmujących się problemami i wyzwaniami, a także rozwiązaniami i innowacjami w operacjach portowych, żeglugowych i logistycznych. W jej trakcie zaprezentowali się także wystawcy z szeroko rozumianej branży morskiej. 

Był to drugi w ostatnim czasie udział ZMPSiŚ SA w spotkaniu krajów regionu Morza Bałtyckiego. Wcześniej na przełomie sierpnia i września br. w Kłajpedzie miało miejsce gospodarcze spotkanie szefów portów Szczecin-Świnoujście i Kłajpedy poświęcone rozwijaniu połączeń promowych i współpracy gospodarczej obu portów. Wedle obliczeń przeniesienie ruchu tranzytowego samochodów ciężarowych z dróg na promy mogłoby obniżyć koszty frachtu o blisko połowę. (Monika Woźniak-Lewandowska)

 

Nowy wyrok niemieckiego sądu dot. Nord Stream 1

Czytaj więcej: Nowy wyrok niemieckiego sądu dot. Nord Stream 1

26 września br. niemiecki Wyższy Sąd Administracyjny w Hamburgu wydał wyrok, którym utrzymał w mocy orzeczenie sądu niższej instancji zaskarżone przez Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA, uznające, iż Zarządowi Portu nie przysługuje skarga na zezwolenie dot. ułożenia gazociągu Nord Stream 1 na dnie Bałtyku. Ponadto sąd uznał, że Zarządowi Portu nie przysługuje prawo do wniesienia kasacji do sądu wyższej instancji tj. Federalnego Sądu Administracyjnego od wydanego orzeczenia. Spółce natomiast przysługuje prawo do wniesienia zażalenia, co do tej części orzeczenia. Zarząd Portu oczekuje na uzasadnienie decyzji sądu. Po jej otrzymaniu podejmie decyzję, co do dalszych kroków prawnych. 

ZMPSiŚ SA domaga się takiego ułożenia gazociągu na szlaku żeglugowym nr 20, na przecięciu północno-zachodniego podejścia do portu w Świnoujściu, by ten nie blokował dostępu do portu dla statków o zanurzeniu większym niż obecne 13,5 m. Co związane jest z planami inwestycyjnymi Spółki w zakresie budowy nowych terminali głębokowodnych w tamtejszym porcie. (Monika Woźniak-Lewandowska)