TPL_GK_LANG_MOBILE_MENU
A+ A A-

ZMPSiŚ SA: Przeładunki na wznoszącej fali

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Szczecin

Czytaj więcej: ZMPSiŚ SA: Przeładunki na wznoszącej fali

Ponad 19 mln ton towarów obsłużyły porty w Szczecinie i Świnoujściu w okresie od stycznia do lipca br. Towarów było więcej o ponad 1,4 mln ton niż rok temu.

Liderami wzrostów są inne masowe na plusie o 14,5 procent, zboże wzrost o 7,7 procent oraz z takim samym wynikiem lepszym o 5,8 procent w porównaniu do ub. roku  - ropa i węgiel. 

Bilans ujemny po siedmiu miesiącach notują ruda, kontenery (w lipcu br. duży wzrost o blisko 17 procent) oraz drobnica.  

Ogółem poziom przeładunków jest na stabilnym i mocnym poziomie. Utrzymany został stały trend wzrostowy – po siedmiu miesiącach br. o wartości jednego procenta. 

Dynamika wzrostu w dalszej części roku będzie większa aniżeli dotychczas. Widać to już po wynikach  lipiec br. do lipca ub. roku, gdzie zboże notuje blisko 64 procentowy wzrost, czy też węgiel o 53 procent w górę oraz kontenery na plusie o prawie 17 procent. 

Szczecin i Świnoujście tworzą uniwersalny kompleks portowy, w którym w 2018 roku ładunki drobnicowe stanowiły 47 proc., masowe stałe 39 proc., zaś masowe płynne 14 proc. Miniony rok zespół portów Szczecin-Świnoujście zakończył rekordowym wynikiem 29 mln ton obsłużonych towarów. Oznacza to wzrost o 12,5 procent wobec 2017 roku. Zarząd Portów prognozuje, że tendencja wzrostowa powinna utrzymać się w br. roku, osiągając na koniec roku wartość w okolicach 30 mln ton obsłużonych towarów. Należy jednak pamiętać, że rynek bywa kapryśny i mogą na nim wystąpić czynniki, na które ani Zarząd, ani spółki przeładunkowe nie mają wpływu, a które z kolei przekładają się na wielkość obsługiwanej masy towarowej. 

Zarządu Portu, jak i spółki portowe podejmują szereg działań ukierunkowanych na pozyskanie dodatkowych towarów. Temu celowi służą zaplanowane inwestycje w infrastrukturę portową. Plan inwestycyjny ZMPSiŚ SA zakłada wydatkowanie w portach w Szczecinie i Świnoujściu, w ramach obecnej perspektywy unijnej 2014-2020 kwoty prawie 1,5 mld złotych. Wszystkie inwestycje są potrzebne i równie ważne. Kluczowe będą modernizacje nabrzeży w Szczecinie w rejonie Kanału Dębickiego oraz Basenu Kaszubskiego, których parametry techniczne dostosowane zostaną do nowej głębokości toru wodnego Świnoujście-Szczecin tj. 12,5 m. W portach Szczecin i Świnoujście będzie rozbudowywana i modernizowana infrastruktura portowa. W Świnoujściu rozbudowywany będzie terminal promowy w kierunku obsługi transportu intermodalnego oraz powstanie nowy parking dla 300 ciężarówek. Z kolei w gazoporcie pojawi się nowe stanowisko do redystrybucji LNG. 

Należy również uwzględnić inwestycje innych podmiotów w infrastrukturę dostępową do portów, tj. pogłębienie i modernizacja toru wodnego Świnoujście-Szczecin do głębokości 12,5 m, rozbudowa trasy S3, modernizacja szlaków kolejowych oraz użeglownienie Odrzańskiej Drogi Wodnej. 

Wszystkie te działania mają przynieść zwiększenie konkurencyjności zespołu portów Szczecin-Świnoujście. Efektem tego będzie rosnący rokrocznie wolumen obsługiwanej masy towarowej. (Monika Woźniak-Lewandowska)

 

ZMPSiŚ SA 

 

Terminal w Świnoujściu przyjmie kontenerowce o długości do 400 m

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Szczecin

Czytaj więcej: Terminal w Świnoujściu przyjmie kontenerowce o długości do 400 m

Port w Świnoujściu dzięki terminalowi kontenerowemu będzie przystosowany do przyjmowania największych statków na świecie o długości 400 m - mówił w środę w Szczecinie prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście Krzysztof Urbaś.

Planowany głębokowodny terminal będzie mógł przeładować rocznie 1,5 mln TEU.

"Port w Świnoujściu będzie przystosowany do przyjmowania największych statków na świecie o długości 400 metrów" - powiedział dziennikarzom Urbaś. Dodał, że ten potencjał będzie wykorzystywał nie tylko port w Świnoujściu. "Chcemy, żeby skorzystał z niego także port Szczecin. Dziś mamy przeładunki kontenerów w Szczecinie, ale te przeładunki troszeczkę zaczynają nam spadać. (...) Te kontenery są dziś przeładowywane w innych portach, a chcemy, żeby były przeładowywane w Świnoujściu, a następnie transportowane Odrą dalej na zaplecze polskie i zaplecze znajdujące się na zachód od Odry. Bardzo istotnym elementem całego tego projektu będzie Odrzańska Droga Wodna, która kiedyś pozwoli wykorzystywać potencjał Odry" - dodał.

Urbaś powiedział, że terminal kontenerowy to także duże wpływy dla budżetu państwa. "Jeżeli w 2011 r. wpływy z obsługi kontenerów wynosiły 10 mld zł, to w 2018 r. wynosiły one 40 mld zł z ceł, akcyz i podatków. To zostało przesunięte z portów zachodniej Europy do Polski" - dodał.

Podkreślał, że terminal kontenerowy w Świnoujściu dobrze wpisuje się w strategię Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T i tworzenie korytarza transportowego Bałtyk-Adriatyk. "Prace zostały już rozpoczęte. Szukamy partnera, który znajdzie finansowanie, zaprojektuje, zbuduje i będzie operatorem tego terminalu, co jest bardzo ambitnym zadaniem" - powiedział Urbaś.

Szacunkowe koszt całej inwestycji to około 3,5 mld zł. "Martwi nas fakt, że tak duża inwestycja jest rozgrywana lokalnie politycznie przez osoby, które chciałyby na tej inwestycji ugrać swój partykularny interes polityczny" - powiedział z kolei minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk. "To jest rzecz priorytetowa, nie tylko dla regionu, nie tylko dla tej części Polski, ale dla całego kraju, jak również dla tej części Europy, bo wierzymy w to gorąco, że port Szczecin-Świnoujście stanie się po prostu dominującym" - zaznaczył.

Terminal kontenerowy ma zostać zlokalizowany w porcie zewnętrznym na wschód od falochronu wschodniego istniejącego terminala LNG. Port i miejsce składowania kontenerów umieszczone zostaną na pirsie.

Terminal będzie umożliwiał równoczesną obsługę dwóch jednostek o długości 400 metrów i jednej do 200 m długości. Roczna zdolność przeładunkowa terminalu wynosić będzie około 1,5 mln TEU (TEU - pojemność standardowego kontenera - PAP). W zależności od stopnia zautomatyzowania terminala pracę ma tam znaleźć od 600 do 1 tys. osób.

 

autor: Kacper Reszczyński

Źródło: PAP

Terminal promowy w Świnoujściu będzie miał nowy parking dla ciężarówek

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Szczecin

Czytaj więcej: Terminal promowy w Świnoujściu będzie miał nowy parking dla ciężarówek

Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA wybuduje w Świnoujściu przy terminalu promowym nowy parking dla blisko 300 ciężarówek.

Zakres działania to badania i prace przy budowie parkingu rezerwowego w najbliższym sąsiedztwie  bram terminalu promowego. Parking zaoferuje 278 miejsc dla ciężarówek, zaś prace budowlane obejmą przygotowanie i wzmocnienie terenów inwestycyjnych oraz  budowę parkingów i infrastruktury technicznej. Parking będzie połączony z siecią wodociągową i kanalizacyjną, a także z siecią elektroenergetyczną i teletechniczną. Będzie wyposażony w system sygnalizacji, oznakowanie dróg, oświetlenie oraz instalacje sanitarne i recykling odpadów.Obecnie na terenie objętym projektem trwają prace porządkowe i rozbiórkowe istniejącej infrastruktury.

Inwestycja będzie realizowana zgodnie z umową INEA/CEF/TRAN/M2018/1787737 o udzielenie dotacji w ramach Instrumentu „Łącząc Europę” (CEF) – Sektor Transportu, pod nazwą działania: „Eliminacja „wąskich gardeł” ostatniej mili – budowa parkingu rezerwowego dla samochodów ciężarowych w terminalu promowym w Świnoujściu”, numer działania 2018-PL-TM-0028-W.

Celem projektu jest nie tylko poprawa infrastruktury dostępowej do portu, ale także dbałość o środowisko naturalne oraz usprawnienie połączenia morskiego pomiędzy Świnoujściem a dwoma portami w Szwecji - Trelleborg oraz Ystad. Efekty inwestycji odczują również mieszkańcy Świnoujścia, bowiem w momencie spiętrzenia ruchu ciężarówek, te nie będą już parkować na poboczach ulic wiodących do terminalu. Ponadto zaplecze sanitarne dostępne na parkingu poprawi komfort oczekiwania kierowców na prom.  

Inwestycja będzie realizowana w formule projektuj  i zbuduj. Planowane rozpoczęcie prac budowlanych przewiduje się na czerwiec 2020 roku, z kolei jej zakończenie na wrzesień 2021. Szacowany koszt to prawie 50 mln złotych. (Monika Woźniak-Lewandowska)

Nowy prezes ZMPSiŚ SA

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Szczecin

Czytaj więcej: Nowy prezes ZMPSiŚ SA

Rada Nadzorcza Spółki Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA na posiedzeniu w dniu 17 czerwca br. powołała Pana Krzysztofa Urbasia na stanowisko prezesa zarządu. Nowy prezes swoje obowiązki obejmie z dniem 1 lipca br.

Nota biograficzna:

Krzysztof Urbaś (ur.1958 r.) pochodzi z Gdyni i jest absolwentem Uniwersytetu Gdańskiego. Od 1982 roku związany był z Morskim Portem Handlowym w Gdyni, a w kolejnych latach zdobywał doświadczenie w handlu morskim, przy realizacji projektów spedycji i logistyki międzynarodowej  w branży portowo-morskiej w firmie Cargo Service Sp. z o.o.  Od 1998 zasiadał w Zarządzie Morskiego Portu Gdańsk S.A., gdzie odpowiedzialny był m.in. za rozwój Gdańskiego Terminala Kontenerowego S.A. Jako Dyrektor Rozwoju w Zarządzie Morskiego Portu Gdańsk S.A. w latach 2007-2008 opracował strategię Portu Gdańsk do roku 2030, strategię Port Gdańsk XXI oraz plan zagospodarowania Portu Północnego. W kolejnych latach 2008-2010, będąc Prezesem Zarządu Siarkopol Gdańsk S.A., przeprowadził restrukturyzację  firmy. Od 2010 współwłaściciel i Prezes Zarządu Balquest Sp. z o.o. Gdynia. W latach 2017-2018 był dyrektorem spółki promowej z Grupy PŻM Unity Line, a ostatnio wiceprezesem spółki Żegluga Polska z Grupy PŻM.

ZMPSiŚ SA 

ZMPSiŚ: Głębokowodny Terminal Kontenerowy

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Szczecin

Czytaj więcej: ZMPSiŚ: Głębokowodny Terminal Kontenerowy

19 maja br.  w Świnoujściu, konferencją prasową z udziałem mediów oraz rad miast Świnoujścia i Międzyzdrojów, jak również tamtejszych rad osiedlowych Zarząd Portu zainaugurował cykl spotkań społecznych w trakcie, których  będzie  przybliżać koncepcję budowy Głębokowodnego Terminalu Kontenerowego mieszkańcom Świnoujścia.

Najpierw powstał port, później zbudowano miasto. Świnoujście to jedno z najpiękniejszych miast Polski. Położone nad morzem, z najszerszą w kraju plażą, łagodnym klimatem i wieloma atrakcjami turystycznymi od 200 lat znakomicie łączy funkcję portu morskiego i kurortu, a także uzdrowiska.

Ważne daty:

1747 r. - powstanie portu morskiego

1765 r. - nadanie praw miejskich

1824 r. - uznanie miasta za kurort

1895 r. - uzyskanie tytułu uzdrowiska

Przez dziesięciolecia branża morska dawała zatrudnienie tysiącom mieszkańców Świnoujścia w Świnoportach, PPDIUR „Odra”, Morskiej Stoczni Remontowej czy terminalu promowym. Dziś port w Świnoujściu to ponad pięć i pół kilometra nabrzeży, nowoczesny terminal promowy i gwarantujący bezpieczeństwo energetyczne Polski terminal LNG. Świnoujście wspólnie ze Szczecinem tworzy największy na Bałtyku zespół portów, który w 2018 r. obsłużył rekordowe 28,6 mln ton towarów. W Świnoujściu w gospodarce morskiej zatrudnionych jest ponad 2 tys. osób.

By dalej być nowoczesnym i konkurencyjnym, port w Świnoujściu musi się rozwijać, stąd decyzja o budowie Głębokowodnego Terminalu Kontenerowego.Terminal spełniać będzie najwyższe standardy bezpieczeństwa i ochrony środowiska. Jego umiejscowienie nie ograniczy dostępu do obiektów turystycznych i nie obniży walorów wypoczynkowych miasta, a przypływające kontenerowce będą dodatkową atrakcją turystyczną. Podobne terminale z powodzeniem funkcjonują w miastach odwiedzanych przez tysiące turystów np: w Barcelonie, Valencii, Pireusie czy La Spezii.

Terminal Kontenerowy ma zostać zlokalizowany w Porcie Zewnętrznym, na wschód od falochronu wschodniego Terminalu LNG. Jest to najlepszy wybór spośród branych pod uwagę wariantów.

Od początku naszych działań przyjęliśmy zasadę minimalizacji ingerencji w środowisko naturalne i otoczenie. Port i miejsce składowania kontenerów umieszczone zostaną na pirsie, co zapobiegnie niepotrzebnej wycince drzew. Dostęp od strony lądu przewiduje budowę drogi dojazdowej o długości prawie trzech kilometrów od projektowanego węzła Łunowo na drodze S3 oraz torów kolejowych. Oba dojazdy ominą część mieszkalną Warszowa. Część ładunków będzie transportowana także żeglugą śródlądową.

W pobliżu Terminalu powstaną parkingi dla samochodów osobowych i ciężarowych oraz tory zdawczo odbiorcze. Terminal Kontenerowy będzie umożliwiał równoczesną obsługę 2 jednostek o długości 400 metrów i jednej do 200 metrów. Rocznie będzie można przeładować w nim około 1,5 miliona TEU. Terminal będzie mógł przyjąć największe jednostki, jakie mogą wpłynąć na Bałtyk. W zależności od stopnia zautomatyzowania w Terminalu Kontenerowym zatrudnienie znajdzie od 600 do 1000 osób, wśród nich wielu inżynierów i techników.

To, czy terminal powstanie zależy od dokładnej analizy rynkowej i decyzji inwestora zewnętrznego. Do dzisiaj podpisano kilka listów intencyjnych w tej sprawie.

Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście w umowie na budowę Terminalu Kontenerowego zagwarantuje powstanie promenady wzdłuż plaży na Warszowie wraz z niezbędną infrastrukturą. Droga do plaży, ścieżka rowerowa, duży parking, oświetlenie, toalety, miejsca do prowadzenia działalności handlowej i gastronomicznej, stojaki rowerowe oraz punkt widokowy to tylko część naszej oferty. Inwestycje te z pewnością uatrakcyjnią propozycję spędzania wolnego czasu mieszkańcom Warszowa, Łunowa, Przytoru, Ognicy i Karsibora. Zagospodarowana i strzeżona plaża oraz promenada wzbogacą ofertę turystyczną tej części Świnoujścia, a powstała infrastruktura może posłużyć do dalszej rozbudowy miasta w kierunku Międzyzdrojów.

Port w Świnoujściu ma znaczenie strategiczne nie tylko dla Polski, ale także dla Czech i Słowacji. Dzięki temu powstaje droga S3 i modernizowany jest szlak kolejowy.

Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście od lat angażuje się w wydarzenia kulturalne miasta. Jesteśmy patronem oraz współfinansujemy Dni Morza, Sail Świnoujście, oraz festiwale: Grechuty i piosenki morskiej Wiatrak.

Teraz chcemy przybliżyć koncepcję budowy Głębokowodnego Terminalu Kontenerowego mieszkańcom Świnoujścia. Zapraszamy na spotkania informacyjne:

- 9 czerwca, godzina 12.00 Sala Teatralna MDK, ul. Matejki,

- 16 czerwca, godzina 12.00 filia MDK na Warszowie, ul. Sosnowa 18

Głębokowodny Terminal Kontenerowy w Świnoujściu to gwarancja dalszego rozwoju portu, miasta i Polski.

Głębokowodny Terminal Kontenerowy w skrócie:

- do 1000 nowych, dobrze płatnych, miejsc pracy, głównie dla inżynierów i techników,

- najwyższe standardy bezpieczeństwa i poszanowanie środowiska naturalnego, 

- zaplecze terminalu zajmie do 68 ha, nie jak niektórzy podają 500 ha,

- budowa S3 i modernizacja linii kolejowej,

- przeładunek 1,5 mln TEU rocznie,

- zagospodarowanie plaży na Warszowie, budowa promenady, parkingu turystycznego, drogi dojazdowej i ścieżek rowerowych,

- obsługa statków do 400 metrów.

 

ZMPSiŚ