TPL_GK_LANG_MOBILE_MENU
A+ A A-

Rosną przeładunki w zespole portów Szczecin-Świnoujście

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Szczecin

Czytaj więcej: Rosną przeładunki w zespole portów Szczecin-Świnoujście

W samym sierpniu towarów było więcej o 12 procent aniżeli rok wcześniej. Z kolei bilans za osiem miesięcy zamyka się wynikiem lepszym o sześć procent wobec ub. roku. W sumie dotychczas porty przeładowały prawie 16,5 mln ton towarów.

Po ośmiu miesiącach, na szczycie tabeli wzrostów plasuje się ropa ze wzrostem o 66,2 procent, tj. o 879,6 tys. ton. Ten piękny wynik, to duża zasługa przeładunków gazu LNG (813,1 tys. ton). Także dwucyfrowy wzrost notuje ruda tu wzrost o 45,8 procent, tj. o 486,7 tys. ton. Rosną również przeładunki w grupach inne masowe - wzrost o 9,4 procent, tj. o 186,4 tys. ton oraz drobnica - wzrost o 3,9 procent tj. o 318,6 tys. ton. Kontenerów było więcej o 6 procent. Tutaj bilans za osiem miesięcy zamyka się wynikiem 59 748 TEU. Niestety, dalszy spadek utrzymuje się w przeładunkach węgla. Tego towaru było mniej o 34,2 procent tj. o 601,7 tys. Spadki notuje także zboże o -26,5 procent, tj. o 346,7 tys. ton. Co jest efektem m.in. słabych tegorocznych plonów.

Z kolei sam bilans sierpniowy, to poza węglem i zbożami, wzrosty w pozostałych grupach towarowych. Ruda - wzrost o 173,7 procent, tj. o 95,9 tys. ton (w imporcie obsłużono dwa duże statki z rudą żelaza z Brazylii i Liberii oraz mniejsze statki z koncentratem miedzi i żelazospiekami). Inne masowe - wzrost o 34,3 procent tj. o 83,6 tys. ton (więcej małych statków w imporcie z nawozami, metanolem, fosforytami i surówką żelaza, w eksporcie więcej wysyłki złomu, smoły i paku). Ropa - wzrost o 25 procent tj. o 50,5 tys. ton. Drobnica - wzrost o 10,9 procent tj. o 108,4 tys. ton (wzrost dzięki większym przewozom promowym o 9,7 procent, plus lekki wzrost drobnicy kontenerowej).

Spadki zanotowały węgiel o 44  procent, tj. o 87,3 tys. ton (brak większych statków w imporcie, a w eksporcie tylko jeden duży statek z koksem do Włoch) oraz zboże o 29,6  tj. o 37,1 tys. ton.

Przeładunki kontenerów w sierpniu br. wzrosły wobec sierpnia ub. roku o 19,2 procent zamykając miesiąc wynikiem 8 438 tys. TEU.

Wedle prognoz, tegoroczny rok winien się zamknąć wynikiem oscylującym wokół 25 mln ton obsłużonych towarów. (Monika Woźniak-Lewandowska)

Siłacz w porcie szczecińskim

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Szczecin

Czytaj więcej: Siłacz w porcie szczecińskim

Jeden z dwóch najsilniejszych statków na świecie „Fairmaster” zawinął we środę 26 lipca br. do szczecińskiego portu. Jednostka cumuje przy Nabrzeżu Chorzowskim. Zabierze na swój pokład ogromną suwnicę wykonaną w Policach oraz na pochylni Odra Nowa w Szczecińskim Parku Przemysłowym.

„Fairmaster” pływa pod banderą holenderską.  Jego parametry to: 152,6 m długości, 27 m szerokości, 8,5 m zanurzenia oraz 18 099 GT. Posiada dwa specjalne dźwigi, które mogą razem podnieść ładunek o masie 3 tys. ton.

Tak silna jednostka jest konieczna do załadunku i transportu suwnicy o imponujących danych technicznych, tj.  54 m wysokości, waga ponad 1 000 t, ramię o długość 70 m. Docelowo urządzenie pracować będzie na nabrzeżu w irlandzkim porcie.

Załadunek takiego kolosa, wymaga specjalnych przygotowań. Te rozpoczną się już od środy 26 lipca br. Finał akcji planowany jest na piątek 28 lipca, kiedy to dwa dźwigi zmontowane na „Fairmaster” przeniosą suwnicę ze specjalnego pontonu na statek. Wyjście jednostki z portu planowane jest na niedzielę 30 lipca br.  (Monika Woźniak-Lewandowska)

 

ZMPSiŚ: Bardzo dobry półroczny wynik przeładunków

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Szczecin

Czytaj więcej: ZMPSiŚ: Bardzo dobry półroczny wynik przeładunków

Ponad 12,5 mln ton towarów obsłużyły w okresie styczeń-czerwiec br. porty w Szczecinie i Świnoujściu, to o 7 procent więcej aniżeli w  analogicznym czasie ubiegłego roku. Największe dwucyfrowe wzrosty notują przeładunki rudy i ropy. Więcej jest także kontenerów, drobnicy oraz towarów z grupy inne masowe. Mniej było węgla i zbóż.

W związku z większą produkcją stali w Polsce i Czechach rosną przeładunki rudy. Tej było o 43,8 proc. więcej  tj. o 380,2 tys. ton z 868,8 tys. ton w 2016 r. do 1 249 tys. ton w 2017 r. Znakomity wynik mają także półroczne przeładunki ropy – wzrost o 89,8 proc. tj. o 829,4 tys. ton z 923,6 tys. ton w 2016 r. do 1 753 tys. ton w 2017 r. Wpływ na to miały dostawy paliwa LNG oraz większe przeładunki oleju napędowego. Dalsze wzrosty notują towary w grupie inne masowe – wzrost o 0,5 proc. tj. o 8,2 tys. ton z 1 467,3 tys. ton w 2016 r. do 1 505,5 tys. ton w 2017 r. Więcej obsłużono drobnicy – wzrost o 2,7 proc. tj. o 165,8 tys. ton z 6 198,9 tys. ton w 2016 r. do 6 364,7 tys. ton w 2017 r. Kontenery półroczny wynik zamknęły wartością lepszą o 7,3 proc., tj. 42 925 TEU.  

Niestety nadal utrzymują się mniejsze ilości obsłużonego węgla – spadek -32,5 proc. tj. o 419,3 tys. ton z 1 288,7 tys. ton w 2016 r. do 869,4 tys. ton w 2017 r. Spadły także o -15,8 proc. przeładunki zbóż. Jest to jednak spadek sezonowy. Druga połowa roku powinna przynieść wzrost w tej grupie towarowej.  

Wedle prognoz Zarządu Portu, druga połowa roku powinna przynieść dalsze wzrosty przeładowywanych towarów. Spółka przewiduje, że ten rok zamknie wynikiem przekraczającym 25 mln ton obsłużonych towarów. Bilans za ubiegły 2016 rok był także dodatni. Porty obsłużyły o 4,1 proc więcej ładunków aniżeli w 2015 roku zamykając rok wartością przekraczającą 24 mln ton obsłużonych towarów. (Monika Woźniak-Lewandowska)

ZMPSiŚ na spotkaniu państw Inicjatywy Trójmorza

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Szczecin

Czytaj więcej: ZMPSiŚ na spotkaniu państw Inicjatywy Trójmorza

W trakcie odbywającego się w Warszawie spotkania państw Inicjatywy Trójmorza, Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA podpisze z Zarządem Portu Rijeka porozumienie o współpracy pomiędzy oboma portami.

Dokument w Pałacu Prezydenckim w Warszawie, 7 lipca br. podpiszą: prezes ZMPSiŚ SA Dariusz Słaboszewski oraz dyrektor wykonawczy Zarządu Portu Rijeka Marino Juretić.

Porozumienie zakłada poszerzenie dwustronnej współpracy pomiędzy portami w takich obszarach, jak  transport morski i przemysł portowy oraz promocja i wymiana informacji handlowych. Przewiduje się wizyty studyjne specjalistów z obu portów ukierunkowane na wymianę dobrych praktyk i wzajemnych doświadczeń. Możliwe będzie także utworzenie dwustronnych zespołów eksperckich, które zajmą się wdrażaniem postanowień podpisanego aktu.   

Porozumienie zwarto na okres dwóch lat z możliwością jego przedłużenia o kolejne lata. 

Zespół portów Szczecin-Świnoujście łączy z chorwacką Rijeką korytarz transportowy Bałtyk-Adriatyk, którego nasze porty stanowią początkowy, a Rijeka końcowy element. 

Rijeka, to trzecie, co do wielkości miasto w Chorwacji (ok. 170 tys. mieszkańców) i zarazem jej największy port. Port jest strategicznie usytuowany, ze względu na rozbudowę Kanału Sueskiego oraz potencjał do znaczącego rozwoju. Dla klientów portów Szczecin i Świnoujście, zainteresowanych obrotem towarowym pomiędzy Europą, a krajami basenu morza Śródziemnego oraz Oceanu Indyjskiego, może stwarzać warunki ekspansji geograficznej.

Podobnie, jak porty w Szczecinie i Świnoujściu, Rijeka jest portem uniwersalnym. W ostatnich latach obroty w tym porcie kształtują się na poziomie 9-13 mln ton, w tym przeładunki drobnicy 2,1-2,3 mln ton, masowe suche ok.  2 mln ton,  masowe płynne ponad 6,5 mln ton,  drewno  blisko 400 tys. ton. Przeładunki kontenerów w 2015 roku osiągnęły poziom 200 tys. TEU i intensywnie rosną. Podobnie jak  port w Świnoujściu, Rijeka posiada terminal promowy.

Podczas uroczystości w Pałacu Prezydenckim podpisane będzie także porozumienie o współpracy pomiędzy Ministrem Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Rzeczypospolitej Polskiej a Ministerstwem Morza, Transportu i Infrastruktury Republiki Chorwacji. (Monika Woźniak-Lewandowska)

ZMPSiŚ: Będą modernizowane szlaki kolejowe

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Szczecin

Czytaj więcej: ZMPSiŚ: Będą modernizowane szlaki kolejowe

Uroczyste podpisanie umowy w ramach projektu „Poprawa dostępu kolejowego do portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu” odbyło się 4 lipca br. w szczecińskim porcie. To bardzo ważny projekt dla zespołu portów Szczecin-Świnoujście, wpłynie bowiem na usprawnienie dostępu do portów z wykorzystaniem kolei.  

O randze wydarzenia świadczy obecność gości: wicemarszałka Sejmu, Joachima Brudzińskiego, sekretarza stanu w Ministerstwie Rozwoju, Jerzego Kwiecińskiego, wojewody zachodniopomorskiego, Krzysztofa Kozłowskiego, dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych, Przemysława Gorgola, kierownika projektu w Centrum Unijnych Projektów Transportowych, Izabeli Baraniak, Prezesa PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., Ireneusza Merchela oraz  członka Zarządu, dyrektora ds. rozwoju i przygotowania inwestycji PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., Włodzimierza Żmudy. Gości przywitał prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA, Dariusz Słaboszewski.    

Jednym z czynników decydujących o konkurencyjności portów jest dostępność do nich od strony zaplecza. Stąd tak ważne dla portu są inwestycje w poprawę infrastruktury dostępowej, drogowej czy kolejowej. Dzisiaj udział ładunków obsługiwanych w zespole portów Szczecin-Świnoujście z wykorzystaniem kolei stanowi 34 procent. Przewożone są głównie ładunki masowe, jak węgiel (33 procent), czy ruda (26 procent) oraz ładunki drobnicowe (23 procent), np. celuloza. 

Celem zadania „Poprawa dostępu kolejowego do portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu” jest przede wszystkim likwidacja wąskich gardeł, zwiększenie przepustowości linii, skrócenie czasu dowozu i odwozu ładunków w relacji z portami, a także zapewnienie jak najwyższej punktualności realizowanych kolejowych połączeń towarowych. Zakłada się także znaczący wzrost jakości oferowanych przez porty usług oraz podniesienie konkurencyjności zespołu portowego Szczecin – Świnoujściu na rynku usług morskich. Projekt swoim zakresem obejmuje w Szczecinie budowę wiaduktu nad ulicą Gdańską, przebudowę mostu kolejowego nad rzeką Parnicą, elektryfikację dojazdu do Parku Wrocławskiego (skrócenie czasu przejazdu pociągu nawet o 2 godz.), modernizację układu kolejowego w rejonie Parku Wrocławskiego (tory, urządzenia sterowania ruchem) i terminalu kontenerowego w sposób umożliwiający bezpośredni wjazd i wyjazd trakcją elektryczną oraz modernizację torów kolejowych pomiędzy stacją Szczecin Port Centralny a nabrzeżami w rejonie przeładunków masowych w porcie w Szczecinie (SpA, SpB i SpC). Z kolei w Świnoujściu dobudowany zostanie drugi tor na odcinku ok. 1,5 km między stacjami Świnoujście SiA - Świnoujście SiB w celu zwiększenia zdolności przepustowej między stacją osobową i towarową oraz poprawy stanu infrastruktury kolejowej w rejonie stacji towarowej Świnoujście SIB (m.in. modernizacja układu torowego oraz urządzeń sterowania ruchem kolejowym) w celu skrócenia czasu obsługi wagonów kolejowych, a także budowę torów zdawczo-odbiorczych na terenie terminalu promowego. 

Głównym beneficjentem projektu jest PKP PLK S.A. Jest on realizowany wspólnie z ZMPSiŚ SA. Szacunkowy koszt inwestycji przekracza 655 mln złotych, udział ZMPSiŚ S.A. to blisko 34 mln zł. Termin realizacji 2018-2020. Zakładane dofinansowanie UE 85 procent. (Monika Woźniak-Lewandowska)