TPL_GK_LANG_MOBILE_MENU
A+ A A-

UE: 70 mln zł dla portu w Świnoujściu

Czytaj więcej: UE: 70 mln zł dla portu w ŚwinoujściuPonad 70 mln zł dołoży Unia Europejska do rozbudowy infrastruktury portowej w południowej części portu w Świnoujściu - poinformowało Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

Całkowity koszt inwestycji to ponad 152 mln zł. Jak poinformował CUPT, w ramach inwestycji zostanie wybudowane nowe stanowisko promowe. Powstanie m.in. nabrzeże o długości 242,15 m o głębokości technicznej 12 m i głębokości dopuszczalnej 13 m, oraz ruchome pomosty umożliwiające pasażerom i samochodom dostanie się na pokład promu.

"Nowe stanowisko statkowe umożliwi przyjmowanie jednostek promowych o maksymalnej długości 220 m, które z uwagi na brak odpowiedniej infrastruktury portowej w Świnoujściu obecnie nie są obsługiwane" - poinformował CUPT.

Porty w Szczecinie i w Świnoujściu tworzą jeden z największych w regionie Morza Bałtyckiego zespołów portowych. Port w Świnoujściu położony jest bezpośrednio nad samym morzem, natomiast port w Szczecinie usytuowany jest 65 km w głąb lądu. Przejście torem wodnym z redy w Świnoujściu do Szczecina trwa 4 godziny. Port w Świnoujściu może przyjąć statki o maksymalnym zanurzeniu 13,2 m i długości 270 m. Port w Szczecinie może przyjąć statki o maksymalnym zanurzeniu 9,15 m i długości 215 m.

Terminale - to rozwój portów

Czytaj więcej: Terminale - to rozwój portów Kryzys roku 2009 pokonali, teraz PHŚ podąża za trendem wzrostowym całej gospodarki morskiej. Na ten i inne tematy rozmawiamy z Markiem Kowalewskim, prezesem i dyrektorem naczelnym świnoujskiego portu.

 - W jakiej kondycji jest aktualnie Port Świnoujście ?

-  PHŚ podąża za trendem wzrostowym całej gospodarki morskiej, obecnie wszystko wskazuje na to iż kryzys roku 2009 pożegnaliśmy definitywnie, wielkość przeładunków przekroczy  poziom z roku 2008. Jedynie niepokoi brak  rudy żelaza, która jeszcze do niedawna była silnym filarem przeładunków spółki.

 - Jak wyglądają przeładunki węgla ?

 - Przeładunki węgla odbywają się bez zakłóceń. Łączny wolumen obrotu węgla do końca roku powinien przekroczyć poziom 4,5 mln.ton, z czego węgiel w eksporcie wyniesie ok. 1,5 mln. ton.

  - Czy jest pomysł na większe przeładunki węgla do kraju i z kraju ?

 - Pomysłów jest wiele, PHŚ wspiera każdą inicjatywę gospodarczą mającą na celu eksport lub import węgla. Obecnie PHŚ jest bardzo dobrze przygotowane zarówno do importu jak i eksportu. Na dzień dzisiejszy potencjał przeładunkowy kształtuje się w granicach 6 mln. ton w imporcie oraz 5 mln.ton w eksporcie. Aktualnie potencjał ten wykorzystywany jest odpowiednio w 50 i 30%, pomimo tak dużego zapasu nadal prowadzone są działania zwiększające atrakcyjność obsługi tego ładunku dla klientów.  

 - Kiedy oficjalnie zostanie otwarty Terminal Zbożowy ?

 - Oficjalne otwarcie planowane jest w czerwcu 2011r. po dostarczeniu i uruchomieniu nowego dźwigu,  jednak pierwsze przeładunki rozpoczną się już w styczniu.

 - Czego Pan sie spodziewa po oddaniu do eksploatacji Terminalu Zbożowego ?

- Czekamy z niecierpliwością na ten moment, gdyż będzie to pewnego rodzaju powrót do normalnej działalności PHŚ na nabrzeżu Portowców. Obecnie od ponad roku trwają tam prace budowlane, które utrudniają a wręcz uniemożliwiają nam wykonywanie przeładunków. Powstają nowe magazyny oraz instalacje przesyłowe, zmieniony został również układ torowy. Dzięki Terminalowi zwiększy się znacznie wolumen obsługiwany przy tym nabrzeżu. Śruta sojowa i rzepakowa (główne ładunki obsługiwane na Terminalu) były dotąd ładunkami sporadycznym w PHŚ. Od 2011 roku śruta będzie stałym składnikiem w naszym wachlarzu przeładowywanych towarów.

- Czy porty niemieckie są zagrożeniem dla świnoujskiego portu ?

- Każda konkurencja jest zagrożeniem. Jednak między innymi to dzięki niej stawiamy nieprzerwanie na innowacyjność i rozwój PHŚ. Zakres prowadzonych inwestycji obejmuje wszystkie profile działalności Portu, inwestujemy w nowe urządzenia portowe, place składowe, stale poszerzamy zakres usług.

 - Czy rozbudowa portu w Rostocku odbierze Wam klientów czy nie obawiacie się z tej strony zagrożenia ?

 - W branży morskiej, szczególnie, gdzie porównuje się atrakcyjność portów o tym samym profilu, decydujące znaczenie ma położenie geograficzne względem odbiorców/dostawców ładunków. Mamy nadzieję, że nasi klienci jeszcze przez długi czas nie przeniosą swoich instalacji, fabryk położonych w przeważającej mierze na Śląsku.

 - Jak rysuje się przyszłość świnoujskiego portu na tle budowy Terminalu LNG ?

 - Mamy nadzieję, iż tak duży sąsiad pomoże w dalszym rozwoju Portu. Mając w wielu kwestiach wspólne cele, będziemy mieli większą siłę przebicia w rozmowach z ludźmi odpowiedzialnymi za rozwój Portów. Obecnie już korzystamy w sposób wymierny z obecności Terminalu poprzez obsługę ładunków masowych i drobnicowych dostarczanych na potrzeby jego budowy.

Rozmawiał: Bogdan Tychowski