TPL_GK_LANG_MOBILE_MENU
A+ A A-

024

Najdłuższy kontenerowiec jaki kiedykolwiek zawinął do Portu Gdynia - mv „Charlotte Maersk”- zacumował na terminalu BCT. Statek ma 346,98 m długości i 42,8 m szerokości oraz 109 657 t nośności. Maksymalna pojemność to 9 640 TEU. Mv „Charlotte Maersk” został zwodowany w 2002 r. i pływa pod duńską banderą.

Jednostka weszła do portu i precyzyjnie zacumowała przy nabrzeżu Helskim dzięki systemowi RTK -najbezpieczniejszego pozycjonowania i naprowadzania statków na świecie, gdyż właśnie Port Gdynia jest jednym z zaledwie trzech portów na świecie korzystającym z tego rodzaju systemu precyzyjnego wyznaczania pozycji statków, z dokładnością dosłownie do kilku centymetrów.

Dotychczasowy rekord długości kontenerowców zawijających do Portu Gdynia należał do statku „MSC Asya” o długości 336,69 m i 45,64 m szerokości oraz pojemność 9 178 TEU. Statek przypłynął w 2015 roku z ładunkiem ponad 3 000 kontenerów. Natomiast w 2018 roku w BCT – Bałtyckim Terminalu Kontenerowym zacumował „MSC Paris” o długości 334,07 m i 42,8 m szerokości oraz 8 204 TEU pojemności. W gdyńskim porcie przeładowano wtedy około 6 000 TEU.

- Dzięki modernizacji akwenu obrotnicy nr 2, Port Gdynia jest przystosowany do przyjmowania statków mierzących nawet 366 metrów. Pod koniec 2018 roku podpisaliśmy porozumienie z Ministerstwem Obrony Narodowej dotyczące poszerzenia wejścia zewnętrznego i mam nadzieję, że w ostatnich miesiącach 2019 roku sfinalizujemy tę inwestycję, co umożliwi wpłynięcie nawet 400-metrowych jednostek. W najbliższych trzech latach nastąpi również pogłębienie kanałów portowych do głębokości 16,5 metra, dzięki czemu w naszym porcie będziemy mogli gościć największe statki jakie obecnie mogą wpływać na Bałtyk - podkreśla Grzegorz Dyrmo, wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A.

Mv „ Charlotte Maersk” cumować będzie w Porcie Gdynia do 14 lutego br. Następnie kontenerowiec popłynie do rosyjskiego portu Kaliningrad, aby 17 lutego br. zawinąć do Deepwater Container Terminal Gdańsk.

 

Port Gdynia