TPL_GK_LANG_MOBILE_MENU
A+ A A-

Bezpieczeństwo w Porcie Gdynia

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdynia

Czytaj więcej: Bezpieczeństwo w Porcie Gdynia

Zapewnienie szeroko pojętego bezpieczeństwa portów morskich oraz ich infrastruktury staje się jednym z zadań strategicznych dla zarządów portów i kierownictw terminali. Działania na rzecz bezpieczeństwa obejmują nie tylko przestrzenie portowe, ale mają także zasięg: lokalny, regionalny, krajowy i międzynarodowy.

Traktując bezpieczeństwo nie tylko Portu Gdynia, ale całej branży morskiej jako bezsprzeczny priorytet Zarząd Morskiego Portu Gdynia SA zorganizował 18 kwietnia br. konferencję skierowaną do operatorów infrastruktury krytycznej.

Podczas konferencji Zarząd Morskiego Portu Gdynia SA, jako pierwszy port morski w Polsce, przystąpił do systemu zarządzania lotami dronów, który zintegrowany będzie z ogólnopolskim systemem Pansa UTM, należącym do systemu DTM. Ww systemy służą do lokalnego zarządzania lotami BSP w określonym wolumenie przestrzeni powietrznej, w postaci oprogramowania zainstalowanego na serwerach zapewnianych przez HAWK-E.

- Bardzo poważnie traktujemy problem bezpieczeństwa, gdyż od lat zajmujemy pozycję najważniejszego i najbezpieczniejszego polskiego portu pasażerskiego, przyjmującego największe wycieczkowce pływające po Bałtyku – podkreśla Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia SA. – Dodatkowo Port Gdynia jest portem podwójnego przeznaczenia, który służy działalności handlowej oraz przyjmuje okręty wojenne sojuszu państw NATO, dlatego też wszystkie zagadnienia dotyczące bezpieczeństwa są nam szczególnie bliskie.

– W Porcie Gdynia systematycznie odbywa się rozładunek wojsk sojuszniczych, które biorą udział w ćwiczeniach na poligonach Rzeczpospolitej. Konferencja dotyczyła tematyki, nad którą pracujemy obecnie w gdyńskim porcie, gdyż nasz projekt „ANTYDRON” jest wdrażany i jego finał przewidujemy w 2021 roku – mówi Józef Zawadzki, dyrektor ds. Bezpieczeństwa Zarządu Morskiego Portu Gdynia SA.

Bartłomiej Bargiel, brat słynnego alpinisty Andrzeja, doświadczony operator bezzałogowego statku powietrznego, przedstawił akcje ratunkowe przeprowadzone przy pomocy drona w łańcuchu górskim Karakorum. To na Broad Peak jego dron wykonał zdjęcia z wysokości 8600 m i uratował życie innego alpinisty, Ricka Allena.

- Tematyka związana z lataniem dronów jest mi szczególnie bliska i jestem bardzo zadowolony, że uczestniczyłem w konferencji w Porcie Gdynia oraz mam nadzieję, że moje doświadczenia z akcji ratunkowej posłużą do upowszechnienia zastosowania drona w ratownictwie – stwierdził Bartłomiej Bargiel, uznany na całym świecie zawodowy operator drona. - Konferencja była bardzo dobrą okazją do wymiany wiedzy na temat m.in. użycia BSP w celach ratowania życia ludzkiego. Cieszę się, że firma Pelixar, jest na tak wysokim poziomie technologicznym, wytyczając trendy w tej branży – skomentował Bargiel.

 

Źródło: Port Gdynia

Konferencja otwierająca "Budowa publicznego terminalu promowego w Porcie Gdynia"

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdynia

Czytaj więcej: Konferencja otwierająca

W dniu 5 kwietnia br. w siedzibie Zarządu Morskiego Portu Gdynia SA odbyła się informacyjna konferencja otwierająca dla projektu „Budowa publicznego terminalu promowego w Porcie Gdynia" (nr projektu POIS.03.02.00-00-0015/17), współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko w nowej perspektywie 2014-2020, w której uczestniczyli m.in. przedstawiciele armatorów, administracji krajowej i lokalnej oraz głównego wykonawcy - Korporacji Budowlanej DORACO sp. z o.o.

Projekt obejmuje wybudowanie nowego publicznego terminalu promowego w Porcie Gdynia wraz z infrastrukturą towarzyszącą, umożliwiającą sprawną obsługę ładunków i pasażerów oraz poprawę dostępności transportowej portu. Projekt jest realizowany w oparciu o fundusze unijne oraz środki własne Zarządu Morskiego Portu Gdynia SA. Uzyskane na jego realizację dofinansowanie unijne to ponad 116 mln zł, natomiast inwestycja zlokalizowana jest bezpośrednio przy wejściu wewnętrznym do Portu Gdynia, przy Nabrzeżach Polskim i Fińskim. Zakończenie realizacji robót budowlanych planuje się w połowie 2021 roku, a rozliczenie projektu do końca 2021 r.

Parametry i obszar działającego obecnie terminalu promowego przy Nabrzeżu Helskim II nie pozwalają na obsługę większych statków, jak również zwiększenie ilości operatorów. Dotychczasowy terminal nie posiada również dostępu do infrastruktury kolejowej oraz ograniczona jest ilość miejsc parkingowych. Wzrost popytu na przewozy promowe przyczynił się do konieczności znalezienia odpowiedniej, nowej lokalizacji dla terminalu promowego. Dzięki nowej lokalizacji terminalu w bliskiej odległości od wejścia/wyjścia z portu skrócony zostanie czas płynięcia i nawigowania jednostek w porcie. Na uniwersalność nowego terminalu wpłynie możliwość zawijania do niego promów o różnych parametrach technicznych i obsługi dużych promów do ok. 240 m oraz połączenie z międzynarodowym układem komunikacyjnym.

Nowy publiczny Terminal Promowy zapewni obsługę transportu promowego w systemie dwupoziomowym na jednym stanowisku promowym oraz obsługę ruchu pasażerskiego poprzez galerię łączącą budynek terminalu ze stanowiskiem promowym. Bezpośredni dostęp do intermodalnego terminalu kolejowego umożliwi obsługę w kolejowym terminalu przeładunku jednostek intermodalnych. Nowy terminal promowy połączony będzie z międzynarodowym układem komunikacyjnym poprzez: ulice Polską i Janka Wiśniewskiego, Trasę Kwiatkowskiego i Obwodnicę Trójmiasta oraz Autostradę A1.

Więcej informacji o projekcie na podstronie: https://www.port.gdynia.pl/pl/promowy

 

Źródło: Port Gdynia SA

Największy kontenerowiec w historii Portu Gdynia

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdynia

Czytaj więcej: Największy kontenerowiec w historii Portu Gdynia

Najdłuższy kontenerowiec jaki kiedykolwiek zawinął do Portu Gdynia - mv „Charlotte Maersk”- zacumował na terminalu BCT. Statek ma 346,98 m długości i 42,8 m szerokości oraz 109 657 t nośności. Maksymalna pojemność to 9 640 TEU. Mv „Charlotte Maersk” został zwodowany w 2002 r. i pływa pod duńską banderą.

Jednostka weszła do portu i precyzyjnie zacumowała przy nabrzeżu Helskim dzięki systemowi RTK -najbezpieczniejszego pozycjonowania i naprowadzania statków na świecie, gdyż właśnie Port Gdynia jest jednym z zaledwie trzech portów na świecie korzystającym z tego rodzaju systemu precyzyjnego wyznaczania pozycji statków, z dokładnością dosłownie do kilku centymetrów.

Dotychczasowy rekord długości kontenerowców zawijających do Portu Gdynia należał do statku „MSC Asya” o długości 336,69 m i 45,64 m szerokości oraz pojemność 9 178 TEU. Statek przypłynął w 2015 roku z ładunkiem ponad 3 000 kontenerów. Natomiast w 2018 roku w BCT – Bałtyckim Terminalu Kontenerowym zacumował „MSC Paris” o długości 334,07 m i 42,8 m szerokości oraz 8 204 TEU pojemności. W gdyńskim porcie przeładowano wtedy około 6 000 TEU.

- Dzięki modernizacji akwenu obrotnicy nr 2, Port Gdynia jest przystosowany do przyjmowania statków mierzących nawet 366 metrów. Pod koniec 2018 roku podpisaliśmy porozumienie z Ministerstwem Obrony Narodowej dotyczące poszerzenia wejścia zewnętrznego i mam nadzieję, że w ostatnich miesiącach 2019 roku sfinalizujemy tę inwestycję, co umożliwi wpłynięcie nawet 400-metrowych jednostek. W najbliższych trzech latach nastąpi również pogłębienie kanałów portowych do głębokości 16,5 metra, dzięki czemu w naszym porcie będziemy mogli gościć największe statki jakie obecnie mogą wpływać na Bałtyk - podkreśla Grzegorz Dyrmo, wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A.

Mv „ Charlotte Maersk” cumować będzie w Porcie Gdynia do 14 lutego br. Następnie kontenerowiec popłynie do rosyjskiego portu Kaliningrad, aby 17 lutego br. zawinąć do Deepwater Container Terminal Gdańsk.

 

Port Gdynia 

Kolejny rekord przeładunkowy w Porcie Gdynia

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdynia

Czytaj więcej: Kolejny rekord przeładunkowy w Porcie Gdynia

Koniec listopada w Porcie Gdynia upływa pod znakiem pobicia kolejnego rekordu w przeładunkach. Mimo że do końca roku jeszcze więcej niż miesiąc, wyniki przeładunkowe mówią same za siebie. Zeszłoroczny wynik - 21,2 mln ton ładunków - został przekroczony już 27 listopada br.   

Wśród masy ładunkowej przeładowywanej w gdyńskim porcie na szczególną uwagę zasługuje wzrost przeładunku drobnicy i kontenerów oraz innych masowych i drewna, a także węgla i koksu. Rok 2018 będzie kolejnym rokiem wzrostu ilości obsłużonych ładunków i tym samym najlepszym rokiem w dotychczasowej historii Portu Gdynia. Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. na bieżąco współpracuje z przeszło czterystoma podmiotami gospodarczymi różnej wielkości. Najwięksi pracodawcy to poszczególne portowe terminale, które walnie przyczyniają się do zwiększenia ilości masy przeładunkowej. Fakt ten potwierdza, że Port Gdynia stał się jeszcze bardziej przyjaznym portem dla biznesu.

- Osiągnięty 27 listopada br. wynik sprawia, że w przyszłość patrzymy z dużą dozą optymizmu. Szacujemy, że koniec roku zamkniemy z wynikiem ponad 23 mln ton i jest to odzwierciedleniem dynamiki tempa wzrostu przeładunków na rynku i dobrego stanu polskiej gospodarki . Trzeci już rok z rzędu Port Gdynia notuje spektakularny wzrost, co stanowi dowód, że przyjęta przez ZMPG S.A. strategia rozwoju to właściwa droga, a realizowane przez nas projekty inwestycyjno-modernizacyjne mają swoje przełożenie nie tylko w poniesionych kosztach, ale przede wszystkim zyskach dla nas jako spółki ale i całej gospodarki kraju. - mówi Adam Meller-prezes ZMPG S.A.

Wysoka dynamika przeładunków oraz duża różnorodność trafiających do Portu Gdynia ładunków wykazuje, że Port Gdynia to obecnie jeden z najlepszych uniwersalnych portów działających na Morzu Bałtyckim.

 

Źródło: ZMP Gdynia

Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. uhonorowany statuetką Orła Pomorskiego

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdynia

Czytaj więcej: Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. uhonorowany statuetką Orła Pomorskiego

15 listopada br. w gdańskim Dworze Artusa został rozstrzygnięty plebiscyt ORZEŁ POMORSKI zorganizowany już po raz XV przez redakcję „Magazynu Pomorskiego”. Nad plebiscytem ORZEŁ POMORSKI, którego zadaniem jest wyłonienie osób i firm mających na swoim koncie szczególne osiągnięcia w biznesie, kulturze, nauce i działalności społecznej lub sporcie, honorowy patronat objął Marszałek Województwa Pomorskiego.

W tegorocznej edycji plebiscytu ORZEŁ POMORSKI wśród 10 wybitnych postaci i firm Pomorza, których spektakularne działania spotykają się z uznaniem społeczeństwa, znalazł się Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A.  Statuetkę ORZEŁ POMORSKI w imieniu Zarządu Portu odebrał Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A., natomiast uroczystą laudację wygłosiła Dorota Arciszewska-Mielewczyk, przewodniczącą Sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, posłanka na Sejm RP.

- To dobrze, że zostaliśmy jako Zarząd Portu docenieni i zauważeni. Po prostu pozytywnie oceniono i doceniono wielką pracę jaką wykonujemy, budując dzień po dniu nowe oblicze gdyńskiego portu- mówi Adam Meller, prezes zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A.- Cieszymy się z przyznania statuetki ORZEŁ POMORSKI - nagrody świadczącej o docenianiu roli i znaczenia Portu Gdynia w województwie Pomorskim. Dzisiaj nadrzędnym celem działań Zarządu Portu jest długofalowy rozwój – przede wszystkim budowa Portu Zewnętrznego. Laury i nagrody to dobra rzecz, ale port żyje na co dzień swoimi problemami i planami. Jestem absolutnie przekonany, że będziemy kontynuować nasze portowe zadania. Port Gdynia będzie systematycznie unowocześniany i rozbudowywany.

 

Port Gdynia