TPL_GK_LANG_MOBILE_MENU
A+ A A-

Suwnice do Nowego Jorku i Dakaru

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdynia

Czytaj więcej: Suwnice do Nowego Jorku i Dakaru

Rok 2017 to bardzo pracowity czas dla fachowców z gdyńskiego Portowego Zakładu Technicznego – montowane w Porcie Gdynia najróżniejszego rodzaju suwnice trafiają do terminali kontenerowych na całym świecie.  

Właśnie 20 czerwca br. na nabrzeżu Szwedzkim pracownicy PZT przeprowadzili załadunek suwnic kolejowych przeznaczonych dla przedsiębiorstwa  oczyszczania miasta w Nowym Jorku (USA). Suwnice zostały przetransportowane na nabrzeże na specjalistycznych zestawach transportowych SPMT ( Self Proppeled Modular Transporter), które stanowią mocny atrybut PZT i są używane podczas transportu wielogabarytowych ładunków.

Tego samego dnia – tym razem na nabrzeżu Bułgarskim – załoga Portowego Zakładu Technicznego załadowała cztery suwnice samobieżne typu RTG, które wypłynęły z Portu Gdynia do terminalu kontenerowego w Dakarze, stolicy Senegalu.

Dodajmy jeszcze, iż na nabrzeżu Bułgarskim gdyńskiego portu  składane są  kolejne samobieżne suwnice przeznaczone - tym razem - do terminali kontenerowych w USA. Warto jeszcze nadmienić, że Portowy Zakład Techniczny kooperuje z polskimi firmami, które przygotowują poszczególne podzespoły i sekcje do montowanych suwnic.

 

Port Gdynia 

Powstało Bałtyckie Centrum Kompetencji LNG

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdynia

Czytaj więcej: Powstało Bałtyckie Centrum Kompetencji LNG

LNG stało się jednym z najbardziej perspektywicznych paliw na zmieniającym się dynamicznie rynku Europy Środkowo-Wschodniej. Fakt ten był jednym z głównych przyczynków do zorganizowania w dniach 26-27 kwietnia br. w stolicy Litwy – Wilnie – międzynarodowej konferencji,  przygotowanej w ramach projektu „Go LNG”. W konferencji uczestniczyła delegacja gdyńskiego portu z Adamem Mellerem, prezesem Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

Uczestnicy konferencji powołali do życia Bałtyckie Centrum Kompetencji LNG oraz Bałtycki Klaster LNG. Bałtyckie Centrum Kompetencji LNG jest stowarzyszeniem instytucji edukacyjnych i naukowych, których połączone kompetencje oraz infrastruktura szkoleniowa ułatwi dostęp do technologii LNG oraz polepszy stan wiedzy w obszarach związanych z LNG. Centrum umożliwi wyszkolenie odpowiedniej liczby specjalistów LNG, dzięki którym rozwój technologii związanych ze skroplonym gazem ziemnym w obszarze Morza Bałtyckiego stanie się bardziej dynamiczny.

Natomiast Bałtycki Klaster LNG połączy krajowe klastry LNG w państwach należących do obszaru Morza Bałtyckiego. Stowarzyszenie firm i instytucji w celu współpracy, wymiany doświadczeń ułatwi wzrost innowacji, technologii i infrastruktury związanej z LNG jak również zwiększy wpływ na politykę paliwową w tej części Europy.

- Spotkanie w Wilnie było bardzo potrzebne, gdyż Polska jest obecnie bardzo aktywnym graczem na rynku LNG- podkreślił Adam Meller, prezes zarządu Morskiego Portu Gdynia. – Skroplony gaz ziemny to dzisiaj gwarancja bezpieczeństwa energetycznego naszego kraju, dlatego też trzeba brać pod uwagę możliwość powstania w niedalekiej przyszłości terminalu LNG w Porcie Gdynia.

 

Źródło: Port Gdynia 

Podsumowanie roku w Porcie Gdynia

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdynia

Czytaj więcej: Podsumowanie roku w Porcie Gdynia

Jedenaście miesięcy 2016 roku Port Gdynia zamknął przeładunkami na poziomie 17,74 mln ton, co oznacza wzrost o 6,8% w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego. Przeładunki w samym miesiącu listopadzie zamknęły się wynikiem o 36,1% lepszym niż w listopadzie 2015 roku.

Zwiększenie obrotów, w stosunku do okresu styczeń - listopad 2015r., nastąpiło w 5 z 6 grup ładunkowych. Największą dynamikę wzrostu przeładunków (+229,7%) odnotowano w grupie „ropa i przetwory naftowe” ( z 364,7 tys. ton w 2015  do  1.202,4 tys. ton w 2016r.). Zwiększenie obrotów nastąpiło również w grupie „węgiel i koks”, gdzie przeładowano 1.329,6 tys. ton (+ 11,5%), a w pozostałych grupach ładunkowych, tj. zboże, drewno oraz drobnica, wyniosło ono odpowiednio: +9,4% (+ 314,6 tys. ton), + 6,5% (+ 3,7 tys. ton) oraz + 0,3% (+ 36,2 tys. ton).  Spadek odnotowano w grupie: inne masowe - 17,1% (- 207,7 tys. ton) oraz w przeładunkach drobnicy skonteneryzowanej -  8% ( - 53,3 tys. TEU).  Podjęty program dostosowywania parametrów infrastruktury portu do prognozowanych wielkości i typów statków i - w  ślad za tym -  możliwość przyjmowania w Gdyni największych statków kontenerowych pozwolą  gdyńskiemu portowi uzyskać pozycję drugiego w Polsce głębokowodnego portu kontenerowego. 

W porównaniu z rokiem 2015 - w którym statki pasażerskie różnych bander zawijały do gdyńskiego portu 45 razy, tegoroczny sezon przyniósł więcej – bo 50 wizyt tego typu jednostek. Wzrosła również liczba przybyłych na ich pokładach pasażerów  - z niemal 72 tysięcy gości w roku ubiegłym do niemal 82 tysięcy gości w mijającym sezonie 2016.

Mijający rok Port Gdynia zamknie  ponad 3.500 zawinięciami. Największym odwiedzającym port statkiem ( pod kątem pojemności brutto) okazał się jeden ze statków pasażerskich -  Costa Pacifica o poj. 114 500 GT. Statkiem z największym ładunkiem był Brave Haralambos  - z 78.967 tonami węgla w imporcie.

Wszystko wskazuje na to, że w 2016 roku wielkość przeładunków w gdyńskim porcie  przekroczy poziom 19 mln ton i będzie to najprawdopodobniej  drugi wynik w historii portu obchodzącego w przyszłym roku swój jubileusz 95-lecia.

 

Port Gdynia 

Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. wysoko w rankingu Pereł Polskiej Gospodarki

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdynia

Czytaj więcej: Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. wysoko w rankingu Pereł Polskiej Gospodarki

28 października 2016 r  na Zamku Królewskim w Warszawie odbyła się XIV Gala Pereł Polskiej Gospodarki, zorganizowana przez anglojęzyczny miesięcznik ekonomiczny „Polish Market”.

Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. znalazł się na 4. miejscu w kategorii Perły Duże – tj. wśród przedsiębiorstw o przychodach rocznych od 100 mln do 1 mld zł.  ZMPG-a S.A. od wielu lat  jest obecny w rankingu, uzyskując w nim wielokrotnie wysokie pozycje.

Ranking Pereł Polskiej Gospodarki opracowywany jest przez naukowców z Zakładu Wspomagania i Analizy Decyzji Instytutu Ekonometrii Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. Ranking ten jest uznawany za najbardziej prestiżowy, wśród przedsiębiorstw w Polsce. Pozycja na liście rankingowej zależy nie tylko od wielkości firmy mierzonej wartością przychodów ogółem, ale również od jego efektywności, dynamiki i płynności finansowej.

Port Gdynia

Port Gdynia żegna wycieczkowce

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdynia

Czytaj więcej: Port Gdynia żegna wycieczkowce

Zakończenie sezonu „pływających hoteli”, trwającego w tym roku niemal 5 miesięcy, nastąpi w Porcie gdynia 6 października o godz. 17:00 wraz z wypłynięciem włoskiego wycieczkowca „AIDAvita". W porównaniu z rokiem 2015 - w którym statki pasażerskie różnych bander zawijały do gdyńskiego portu 45 razy, tegoroczny sezon przyniósł więcej – bo 51wizyt tego typu jednostek. Wzrosła również liczba przybyłych na ich pokładach pasażerów  - z niemal 72 tysięcy gości w roku ubiegłym do ponad 82 tysięcy gości w mijającym sezonie 2016.

Najczęściej - bo aż 10 razy - gościła przy Nabrzeżu Francuskim wspomniana wyżej AIDAdiva oraz pływający pod maltańską banderą Viking Star (9 wizyt). Najdłuższym z wycieczkowców odwiedzających port była w tym roku MSC Poesia. Pływający pod panamską banderą wycieczkowiec ma 293,8m długości. Jednostka została wybudowana w 2008 r. w stoczni Aker Yards, we Francji i pomieścić może na swoim pokładzie 3000 pasażerów oraz 987 osób załogi.

W przyszłym roku, zgodnie ze wstępnymi awizacjami, w Porcie Gdynia spodziewać się możemy nawet 64 zawinięć statków pasażerskich. Wstępne awizacje na rok 2018 zapowiadają 54 zawinięcia. Wszystkie dotychczas awizowane jednostki to stali bywalcy „gdyńskich nabrzeży”. Należy jednak pamiętać, że dane te będą ulegały weryfikacji.

 

Port Gdynia