TPL_GK_LANG_MOBILE_MENU
A+ A A-

Czeski i polski Senat w Porcie Gdańsk

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdańsk

Czytaj więcej: Czeski i polski Senat w Porcie Gdańsk

Port Gdańsk gościł parlamentarzystów z Czech, Marszałka Senatu RP oraz Wojewodę Pomorskiego. Podczas spotkania zaprezentowany został potencjał transportowy i możliwości obsługowe gdańskiego portu w kontekście wymiany handlowej z Czechami.

Spotkanie Zarządu Morskiego Portu Gdańsk z delegatami z Czech odbyło się w Kapitanacie Portu Północnego. Stronę czeską reprezentował Jaroslav Kubera - przewodniczący Senatu Republiki Czeskiej, Ivan Jestřáb - ambasador Republiki Czeskiej w Rzeczypospolitej Polskiej, oraz senatorowie Republiki Czeskiej. Polskę reprezentował m.in. marszałek Senatu Stanisław Karczewski, wojewoda pomorski Dariusz Drelich oraz Barbara Ćwioro - ambasador Rzeczypospolitej Polskiej w Pradze. W Kapitanacie z delegatami spotkał się Sławomir Michalewski - wiceprezes ds. finansowych w Porcie Gdańsk.

Wizyta rozpoczęła się od przedstawienia potencjału oraz możliwości obsługowych Portu Gdańsk. Poruszona została głównie kwestia transportu tranzytowego między Gdańskiem a Czechami.

- Sprawnie funkcjonująca sieć drogowo-kolejowa w kraju oraz liczne połączenia międzykontynentalne sprawiają, że między Portem Gdańsk a Czechami panują bardzo dobre warunki do zacieśnienia wymiany handlowej. Transport towarów przez Gdańsk jest dla Czechów najtańszą opcją - mówi Sławomir Michalewski - wiceprezes ds. finansowych w Porcie Gdańsk.

Połączenie lądowe między Portem Gdańsk a Czechami w porównaniu z poprzednimi latami zostało zdecydowanie skrócone. Gdański port obsługuje bezpośrednie połączenia międzykontynentalne z Azją, ale również spełnia rolę centrum dystrybucyjnego Europy Środkowo-Wschodniej oraz w rejonie Morza Bałtyckiego. Realizowany przez Chiny projekt Nowego Jedwabnego Szlaku stworzy dodatkowe możliwości wykorzystania bardzo korzystnej lokalizacji Polski na trasie tranzytowej z Azji do krajów skandynawskich oraz do Wielkiej Brytanii.

- Czechy posiadają ogromny potencjał eksportowy. To dzięki sile nabywczej możemy zwiększać możliwości obsługowe. Strumień ładunków eksportowanych z Czech drogą morską do krajów spoza UE stanowił w ubiegłych latach ok. 27% całego eksportu. Dla porównania w Polsce eksport uplasował się na poziomie 38%. Krótszy czas połączeń tranzytowych między Gdańskiem a Czechami oraz konkurencyjne ceny w porównaniu z portami zachodniej Europy sprawia, że jesteśmy odpowiednim partnerem handlowym - tłumaczy Sławomir Michalewski.

Podczas spotkania delegatom zostały przedstawione możliwości obsługowe terminalu kontenerowego DCT Gdańsk. Wymienione zostały również realizowane obecnie inwestycje w gdańskim porcie, m.in. rozbudowa nabrzeży, pogłębienie toru wodnego w Porcie Wewnętrznym oraz modernizacja i budowa sieci drogowo-kolejowej. Przedstawiciele Republiki Czeskiej wyrazili podziw dla inwestycji realizowanych z udziałem funduszy unijnych.

Czechy stanowią naturalne zaplecze Portu Gdańsk i posiadają duży potencjał eksportowy. W strukturze eksportu kraje UE stanowiły 84% (według danych z 2017 roku). Natomiast w Chinach eksport wyniósł ok. 1,3%, a w USA 2,1 %. Jeśli idzie o import, kraje UE osiągnęły pułap 66%, Chiny 13%, USA 2,4%.

Duże możliwości związane z wymianą handlową między Polską a Czechami zachęcają Port Gdańsk do podejmowania działań, które mają na celu jak najefektywniejszą obsługę rynku czeskiego.

 

Port Gdańsk SA

Port Ningbo-Zhoushan w Porcie Gdańsk

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdańsk

Czytaj więcej: Port Ningbo-Zhoushan w Porcie Gdańsk

Port Gdańsk gościł delegatów czwartego największego portu kontenerowego na świecie.

Spotkanie Zarządu Morskiego Portu Gdańsk z przedstawicielami Portu Ningbo-Zhoushan odbyło się w wieży Kapitanatu Portu Północnego. Stronę chińską reprezentowali Tao Chengbo, Wiceprezes Zarządu w Porcie Ningbo-Zhoushan oraz dyrektorzy działów HR, Strategii i Umów, Nauki i Technologii: Wang Jiancheng, Pan Xizhong, Chen Jianliang, Wu Xudong, Jiang Fengxiang.

Podczas wizyty rozmawiano na temat dalszej współpracy między portami, a także na temat rozwoju nowych technologii oraz wspólnej koncepcji szkoleń personelu, wymiany studentów i start-upów. Poruszono również kwestię flagowej inwestycji w gdańskim porcie - Portu Centralnego, a także metod zarządzania portem. Przedstawiciele Portu Ningbo zaprosili Port Gdańsk do wzięcia udziału w piątej edycji Maritime Silk Road Port International Cooperation Forum (MPF2019) w Chinach.

- Współpraca z jednym z największych portów kontenerowych na świecie ma dla nas ogromne znaczenie. Z roku na rok zwiększa się liczba przeładowywanych kontenerów. Chcemy poszerzać możliwości obsługowe Portu Gdańsk, a także zapewniać rozwój naszym pracownikom. Zacieśnienie współpracy z Portem Ningbo to obustronna korzyść. Dzięki koncepcji szkolenia personelu oraz wymiany talentów wśród studentów moglibyśmy nie tylko podnieść poziom wykształcenia, ale również zainwestować w przyszłą kadrę pracowniczą - mówi Łukasz Greinke, Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

Porty chcą podjąć cykliczną współpracę w zakresie wymiany kadr. Każdy z portów miałby wyznaczyć menadżerów odpowiedzialnych za organizację i wymianę pracowników.

- Dzięki takiemu systemowi polscy i chińscy pracownicy portów mogą poszerzać swoją wiedzę, kompetencje, poznawać specyfikę pracy. Specyfika funkcjonowania obu portów jest odmienna, dlatego takie rozwiązanie pozwoli nie tylko na wymianę doświadczeń, ale także przełamywanie barier i rozpoznanie wzajemnych potrzeb - tłumaczy Sławomir Michalewski, Wiceprezes ds. Finansowych w Porcie Gdańsk.

Port Ningbo-Zhoushan jest najbardziej ruchliwym portem na świecie. Rocznie obsługuje ponad 1 mld ton ładunków, w tym 26 mln TEU kontenerów, transportowanych m.in. z Ameryki Północnej, Ameryki Południowej i Oceanii. Położony jest u wybrzeża Morza Wschodniochińskiego, w prowincji Zhejiang na południe od Zatoki Hangzhou. Port Ningbo zlokalizowany jest w najszybciej rozwijającym się pod względem ekonomicznym i inwestycyjnym obszarze w Chinach - w delcie rzeki Jangcy, zwanej "Złotym Trójkątem".

Port Gdańsk posiada regularne połączenie z Portem Ningbo. Obsługuje dwa cotygodniowe serwisy kontenerowe Maersk Line i Ocean Alliance, w którego skład wchodzą: OOCL, Cosco, CMA CGM i Evergreen. Czas transportu na linii Gdańsk-Ningbo wynosi 33 dni.

 

Port Gdańsk 

Port Gdańsk rozpoczyna sezon wycieczkowców

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdańsk

Czytaj więcej: Port Gdańsk rozpoczyna sezon wycieczkowców

Pod koniec kwietnia do Portu Gdańsk zawinie pierwszy w tym roku wycieczkowiec. 221-metrowa jednostka Magellan pojawi się już 28 kwietnia. Później do Gdańska zawinie także m.in. najnowsza jednostka Viking Cruises. Sezon zakończy się dopiero w październiku.

Port Gdańsk w 2018 roku pobił rekord awizacji wycieczkowców. W ubiegłym roku do gdańskich nabrzeży zawinęło 67 jednostek. Według tegorocznej awizacji w Gdańsku pojawi się 69 statków wycieczkowych.

- Jako pierwszy zawinie Magellan, który pływa pod banderą Bahamów. Ma ponad 220 metrów długości, a na jego pokładzie przypłynie do nas niemal 1300 pasażerów, którzy po zejściu na ląd wyruszą zwiedzać północną Polskę. Do Gdańska wpłynie także Viking Jupiter. To najnowsza jednostka we flocie Viking Cruises, oddana do użytku w tym roku - tłumaczy Łukasz Greinke, Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

Turyści do Gdańska przypływają z całego świata, m.in. ze Stanów Zjednoczonych, Hiszpanii, Niemiec, Portugalii czy Francji. Na pokładach do dyspozycji pasażerów są m.in. sale kinowe, koncertowe, restauracje, baseny, strefy SPA oraz sklepy. Po zacumowaniu statku turyści spędzają na lądzie od kilku do kilkunastu godzin. W tym czasie zwiedzają miasto, jadą do Malborka lub w głąb Kaszub. W 2018 roku do Portu przypłynęło ponad 30 tysięcy turystów.

Zawinięcie jednostek wycieczkowych to także atrakcja dla gdańszczan i osób, które spędzają na Pomorzu urlopy.

- Zapraszamy w ostatnią niedzielę kwietnia do podziwiania jednostki. Pojawi się z samego rana przy Terminalu Promowym Westerplatte, odpłynie około godz. 15. Bardzo dobrze będzie ją widać m.in. z Nabrzeża Ziółkowskiego, które jest ogólnodostępne. W sam raz na niedzielny spacer - mówi Michał Stupak z Departamentu Handlowego ZMPG.

W tym roku w Porcie Gdańsk pojawią się m.in. cztery Vikingi (Sea, Sun, Jupiter i Sky), Europa, Clio, Saga Sapphire czy Ocean Majesty. 29 kwietnia będzie można oglądać także najstarszą pływającą jednostkę wycieczkowa - Astorię. Największym statkiem, który zawinie do Gdańska, będzie ponad 239-metrowa Marina, pływająca pod banderą Wysp Marshalla. Najkrótszym - spod tej samej bandery - 66-metrowy Variety Voyager.

Dokładną awizację, zawierającą nazwy jednostek, długość i terminy zawinięć, można znaleźć na stronie Portu Gdańsk.

 

Port Gdańsk 

Wiadukt w Porcie Gdańsk prawie ukończony

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdańsk

Czytaj więcej: Wiadukt w Porcie Gdańsk prawie ukończony

Od ośmiu miesięcy w Porcie Gdańsk trwają prace nad rozbudową układu drogowo-kolejowego w Porcie Zewnętrznym. Generalnym Wykonawcą prac jest sopocka firma NDI, która mimo okresu zimowego osiągnęła już ponad 35% zaawansowania prac. Dziś na jednym z czterech wiaduktów drogowych zawisła symboliczna "wiecha".

Wiadukt WD-4 jest najbardziej zaawansowanym z czterech budowanych wiaduktów. Docelowo będzie prowadził ruch rozbudowywanej dwujezdniowej ulicy Kontenerowej. Przebiega on nad torami sieci kolejowej w Porcie Zewnętrznym. Jego rozpiętość - 17,44 metra - jest dostosowana do lokalizacji torów które się pod nim znajdą. Długość obiektu wynosi 41,10 m. Wiadukt będzie oświetlony, a poza jezdniami znajdzie się tam również ciąg pieszo-rowerowy ułatwiający komunikację.

Wiadukt zaprojektowano jako dwie jednoprzęsłowe konstrukcje z pomostem z prefabrykowanych belek sprężonych typu T. Do budowy użyto m.in. 1300 m3 betonu i 210 ton stali. Wiadukt powstał z 24 zamontowanych belek o długości 18 m i wadze 12 ton każda. Belki ustawiono przy pomocy żurawia o udźwigu 100 ton z dokładnością co do 1 cm.

Obiekt mostowy WD-4, ze względu na trudne warunki gruntowe, został posadowiony pośrednio na prawie 20-metrowych palach zwieńczonych oczepem. Jego budowa wymagała przebudowy istniejących sieci uzbrojenia pod ziemią.

- W ciągu pierwszych 8 miesięcy realizacji skupiliśmy siły na robotach polegających na wzmocnieniu podłoża, robotach ziemnych, rozbiórce starych i budowie nowych obiektów inżynierskich, przebudowie kolidującego uzbrojenia i budowie nowych sieci uzbrojenia, które pozwolą na nowoczesne funkcjonowanie układu drogowo-kolejowego w Porcie - mówi Jacek Szymański, dyrektor projektu z firmy NDI. - W 70 % wzmocniliśmy już grunt, montaż elementów konstrukcji płyty nośnej kolejnego obiektu, tj. wiaduktu WD-2, planowany jest na maj.

W najbliższych miesiącach firma NDI kontynuować będzie roboty sieciowe i ziemne, rozpoczną się także prace nawierzchniowe: zarówno w technologii asfaltowej jak i betonowej oraz do układania nawierzchni torowej. Rozpoczęte zostaną zasypki przy obiektowe, przez co w krótkim czasie planuje się układanie nawierzchni na obiektach i dojazdach do nich i przekazanie ich do użytkowania.

- Bardzo cieszy mnie postęp prac jaki obserwujemy na projekcie. W połowie listopada ubiegłego roku wmurowywaliśmy kamień węgielny pod tym obiektem, a dziś już zawisła na nim wiecha. Tempo prac jest tym bardziej satysfakcjonujące, że musimy planować nasze działania bardzo precyzyjnie - dbając o zachowanie pełnej dostępności i operacyjności Portu - mówi Małgorzata Winiarek-Gajewska, Prezes Zarządu NDI SA.

W ramach projektu rozbudowy układu drogowo-kolejowego w Porcie Zewnętrznym wykonywanym przez firmę NDI na rzecz Zarządu Morskiego Portu Gdańsk przebudowywane są ulice: Portowa, Poinca, Kontenerowa i Budowniczych Portu Północnego o łącznej długości 5,6 km. Powstają 4 nowe wiadukty, a rozebrane zostaną 2 istniejące (w tym jeden nad czynnymi torami kolejowymi oraz drugi nad zespołem przesyłowych rur paliwowych PERN, LOTOS i Naftoport). Pojawi się dodatkowy tor do terminala DCT, nowe tory do terminali węglowych oraz nowoczesny system sterowania ruchem kolejowym. Powstanie także parking buforowy dla aut ciężarowych - pierwszy w tej części Portu.

- Układ drogowo-kolejowy jest dla Portu Gdańsk kluczową inwestycją. Nasi kontrahenci prężnie się rozwijają, z roku na rok obsługują coraz więcej ładunków, które muszą być sprawnie transportowane. Jako właściciel tych terenów i portowej infrastruktury musimy reagować na te potrzeby. Bardzo nas cieszy tempo, które przyjęło NDI. Ostateczny efekt toczących się prac zobaczymy już w przyszłym roku, kiedy zakończą się wszystkie projekty z dofinansowaniem unijnym - tłumaczy Łukasz Greinke, Prezes ZMPG.

Nowy układ drogowo-kolejowy o długości 9,4 km (w tym 16 nowych rozjazdów) ma stanowić także zaplecze dla przyszłego Portu Centralnego, dzięki któremu przeładunki Portu Gdańsk mogą sięgnąć 100 mln ton rocznie. Wartość kontraktu to prawie 176 mln zł. Projekt zostanie zrealizowany do końca 2020 roku.

 

Port Gdańsk

 

Premier Morawiecki w Porcie Gdańsk

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdańsk

Czytaj więcej: Premier Morawiecki w Porcie Gdańsk

Szef rządu odwiedził terminal kontenerowy DCT w Porcie Gdańsk. Premierowi towarzyszył minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk.

Podczas spotkania z przedstawicielami DCT Gdańsk, Premier podkreślił, jak dużą rolę dla polskiej gospodarki odgrywa obecnie transport morski towarów. Wyraził również przekonanie, że możliwości przeładunkowe Portu Gdańsk będą w stanie przewyższyć zdolności obsługowe największych portów morskich w Europie. Mówił, że gdański port zbliża się obecnie do możliwości portu w Southampton w Wielkiej Brytanii. Jak przewiduje Premier Morawiecki, dzięki planowanym inwestycjom Port Gdańsk w ciągu 5-6 lat będzie w stanie dorównać zdolnościom przeładunkowym portu w Hamburgu.

- Jesteśmy coraz bardziej efektywni. Przekładamy nasze działanie gospodarcze na korzyści dla polskich pracowników, polskich przedsiębiorców, dla Polskiego Funduszu Rozwoju i przede wszystkim również dla Skarbu Państwa, dla budżetu polskiego - mówił Mateusz Morawiecki.

Premier w swoim wystąpieniu podkreślał, że planowane są ogromne inwestycje. W najbliższych 8-9 latach na rozwój zostanie przeznaczonych około 3 mld euro. Mówił także o tym, że Polska potrafi wykorzystać potencjał handlowy i gospodarczy. Gdańsk, jak i całe Trójmiasto oraz Szczecin, jest oknem na świat i pracuje coraz silniej na rzecz Polski.

W minionym miesiącu akcje DCT Gdańsk zostały zakupione przez Polski Fundusz Rozwoju, PSA International Ptd Ltd (PSA) i IFM Global Infrastructure Fund (IFM). Wartość transakcji to kwota powyżej 5 mld zł.

- Nowi właściciele DCT Gdańsk z pewnością będą kontynuować realizację planów inwestycyjnych terminalu. Port w Gdańsku jest pierwszą lokalizacją na Bałtyku - i w tym regionie Europy w ogóle - którą wybrało PSA. To pokazuje, że jesteśmy stabilnym i bezpiecznym partnerem. Jest to sygnał nie tylko dla największych, ale i dla mniejszych przedsiębiorców, że jesteśmy perspektywiczni i warto u nas inwestować. Liczymy, że za PSE przyjdą inni liderzy logistyczni, do tej pory nieobecni w tej części Europy - tłumaczy Łukasz Greinke, Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

Port Gdańsk znajduje się na 15. miejscu listy największych portów kontenerowych w Europie. Terminal DCT Gdańsk jest przystosowany do obsługi największych statków kontenerowych na świecie. Innowacyjne wyposażenie terminala zapewnia jego wysoką wydajność przeładunkową.

 

Port Gdańsk