TPL_GK_LANG_MOBILE_MENU
A+ A A-

Chińczycy płyną do Gdańska...

  • Kategoria: Port Gdańsk

Czytaj więcej: Chińczycy płyną do Gdańska...... obwieściły media, publikując pierwsze relacje z niedawnej oficjalnej wizyty Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej Sławomira Nowaka w Chinach. W składzie delegacji byli przedstawiciele polskiego sektora transportu lotniczego i kolejowego oraz portów z Prezesem Zarządu Morskiego Portu Gdańsk Ryszardem Strzyżewiczem i szefami DCT Gdańsk.

Celem wizyty było utrwalenie korzystnego wizerunku Polski, jako atrakcyjnej lokalizacji chińskich inwestycji. Spotkania z ministrami transportu, handlu i kolei ChRL otworzyły możliwość zawarcia roboczych porozumień managementów obu stron w sprawie konkretnych wspólnych przedsięwzięć. Temu założeniu odpowiadały m.in. rozmowy prowadzone z kierownictwem Cosco Shipping Line & Cosco Freight Forwarding. Minister Sławomir Nowak wyraził nadzieję, że już w ciągu 2-3 lat można spodziewać się ich finalizowania.

[Powiększenie] COSCO dysponuje 800 oceanicznymi kontenerowcami, które rocznie przewożą 400 mln ton towarów, zawijając do portów w 160 krajach. Gdański Deepwater Container Terminal (DCT) utrwalił już swoje znaczenie dla obsługi rosnącej wymiany handlowej między Chinami i Polską. Świadomość, iż ponad 60% polskiego importu wiedzie z Chin - głównie drogą morską - potwierdza ekonomiczne perspektywy dla firm obsługujących ten kierunek. Rolę Portu Gdańsk uznała ostatnio (25 czerwca 2012) także Komisja Europejska, rozszerzając tzw. Porozumienie SSTL. Port w Gdańsku - jako jedyny polski port morski, obok Shenzhen, Szanghaju, Chongquing i Tianjin oraz Rotterdamu, Felixtowe, Hamburga, Genui i Antwerpii - podjął w efekcie pilotażowy program unijny, usprawniający graniczną odprawę kontenerów. Włączenie Gdańska do projektu zakładającego elektroniczną, wzajemną i wcześniejszą wymianę informacji służb celnych o ładunkach wyeliminuje dublowanie odpraw w porcie docelowym, przyspieszając obsługę kontenerów z Dalekiego Wschodu, a w efekcie podniesie także konkurencyjność naszego portu i zarejestrowanych w Gdańsku linii żeglugowych.

DCT Gdańsk już dziś oferuje unikalne na Bałtyku warunki dla linii oceanicznych, dzięki którym jest dla krajów Europy Środkowej i Rosji bardziej atrakcyjny ekonomicznie, niż porty Europy Zachodniej. Wybudowany za 250 mln euro terminal potwierdził swą dynamiką obrotów sens zwiększenia technicznych możliwości przeładunku kontenerów w Gdańsku. Rangę hubu kontenerowego dla "Europy Bałtyckiej" zyskał głównie dzięki współpracy z Maersk Line, ale interesują się nim także inne światowe linie oceaniczne. Być może właśnie COSCO okaże się znakomitym partnerem do rozbudowy potencjału obsługi kontenerów w gdańskim porcie.

Pokłosiem wizyty Ministra Sławomira Nowaka może być zatem znaczący udział gdańskiego portu w wykorzystaniu zadeklarowanej przez rząd ChRL linii kredytowej wartości 10 mld USD dla chińskich firm chcących inwestować w Europie Środkowej. Szefowie COSCO wizytowali Gdańsk już wcześniej, zapowiadając kolejne rozmowy na jesień 2012. Port chętnie powita partnera, który nie tylko zaangażuje się w rozwój potencjału do przeładunku kontenerów, ale i - na podobieństwo Maerska - zobaczy także sens inwestowania w lądową infrastrukturę dostępową i tworzenie intermodalnych ciągów transportowych, silnie wspieranych funduszami UE.

Janusz Kasprowicz,
Rzecznik Prasowy ZMPG SA

"Innovation" w Porcie Gdańsk

Czytaj więcej: Terminal Promowy u stóp Pomnika Obrońców Westerplatte stał się 31 lipca 2012 świadkiem rzadkiej uroczystości. Na nowo wybudowanym, niezwykle oryginalnym statku do stawiania w morzu wież wiatrowych wciągnięto niemiecką banderę.
Ten dzień był podwójnym sukcesem gdańskiej spółki stoczniowej "CRIST". Zakończenie kontraktu na tak szczególną jednostkę z pewnością wypromuje w świecie markę stoczni, której status - niemal w tej samej chwili - uznany został przez Komisję Europejską. Działająca na terenie Portu Gdańsk od ponad 20 lat firma, kupiła w 2010 roku - ze wsparciem finansowym ARP - istotne składniki majątku Stoczni Gdynia. Po długich analizach Bruksela uznała wreszcie, iż pożyczka ta nie stanowiła "pomocy państwa" w rozumieniu unijnych przepisów. "CRIST" może więc wreszcie zająć się wyłącznie dyskontowaniem swojego potencjału.
Stocznia, będąca dzieckiem dwóch inżynierów budowy okrętów Ireneusza Ćwirko i Krzysztofa Kulczyckiego, specjalizowała się dotąd w budowie tzw. jednostek technicznych. Wykorzystywała tym samym niszę nie leżącą w priorytecie zainteresowań potentatów stoczniowych z Dalekiego Wschodu. Znalazła już uznanie armatorów krajowych, ale i w Holandii, Niemczech, Norwegii, Danii, Francji, Finlandii, Islandii, czy USA. Nie miała jednak tak spektakularnego zadania, jak zlecenie od HGO Infra Sea Solutions (wspólnego przedsięwzięcia niemieckiego koncernu budowlanego Hochtief i belgijskiej spółki GeoSea). "Heavy Lift Jack Up Vessel Innovation" to połączenie statku hydrotechnicznego wyposażonego w system dźwigowy mogący unieść ładunek ważący 1,5 tysiąca ton i platformy wiertniczej z lądowiskiem dla helikopterów. Ma 147 metrów długości i 42 metry szerokości. Długość nóg zapewnia mu możliwość pracy na wodach o głębokości do 50 metrów. Takie parametry pozwolą załodze "Innovation" stawiać w ciągu roku nawet 40 coraz bardziej popularnych turbin wiatrowych.
Stocznia "CRIST" podjęła już realizację podobnej, kolejnej jednostki do stawiania i obsługi farm wiatrowych dla tego samego armatora. "Vidar" ma być gotowy w przyszłym roku.

Rzecznik Prasowy ZMPG SA

Jerzy Melaniuk będzie dbał o infrastrukturę gdańskiego portu

Czytaj więcej: Jerzy Melaniuk będzie dbał o infrastrukturę gdańskiego portuRozwój portu i jego infrastruktury technicznej, to zadanie w tysiącletnim Gdańsku szczególnie trudne. Powierzono je inżynierowi, absolwentowi Politechniki Gdańskiej, wieloletniemu nauczycielowi akademickiemu w Instytucie Hydrotechniki PG i wykładowcy Swedish University of Agricultural Science w Uppsala.

Osiągnięcia naukowo-badawcze, docenione szeregiem nagród Rektora Politechniki Gdańskiej, nowy Szef Infrastruktury Portu w Gdańsku weryfikował praktycznie w firmach podejmujących znaczące inwestycje geotechniczne i hydrotechniczne na terenie Polski oraz Niemiec. Pracując dla londyńskiego armatora Mayfair Shipping Limited, miał sposobność poznania oczekiwań stawianych portom przez firmy żeglugowe. W ciągu blisko 40 lat pracy zawodowej, wielokrotnie miał bliski kontakt z portem w Gdańsku. Także ostatnio, kiedy - jako Członek Zarządu Przedsiębiorstwa Eksploatacji Rurociągów Naftowych "Przyjaźń" SA - sprawował nadzór nad inwestycjami, przesyłem ropy i paliw oraz bezpieczeństwem funkcjonowania sieci. Doświadczenie w zarządzaniu dużymi podmiotami gospodarczymi poparł też dyplomem MBA.

 

Prywatnie Jerzy Melaniuk jest gdańszczaninem, żywo interesującym się polityką gospodarczą regionu, urokami natury Pomorza i sportem. Wiele lat społecznie - jako Członek Zarządu i v-ce Prezes - kierował jednym z gdańskich klubów sportowych. Żonaty, dwoje dzieci.

Janusz Kasprowicz Rzecznik Prasowy ZMPG SA

Port Gdańsk: "Dzielimy radość sukcesu naszych Partnerów"

Czytaj więcej: Port Gdańsk: "DCT Gdańsk - największy polski terminal, a zarazem jedyny hub kontenerowy na Bałtyku, obsługujący ponad połowę krajowego obrotu kontenerowego drogą morską - otrzymał tytuł "TERAZ POLSKA". W tegorocznej edycji konkursu, realizowanego po raz 22 przez Fundację Polskiego Godła Promocyjnego, uznano najwyższą jakość usług świadczonych przez naszego portowego Partnera w kategorii "transport morski i przybrzeżny". Niezależni eksperci biznesowi Kapituły Konkursu docenili nie tylko wysiłki załogi "DCT", ale również opinie klientów i kontrahentów terminalu, który otrzymał jednocześnie tegoroczny tytuł Solidnego Pracodawcy Roku 2011 - w konkursie organizowanym od pięciu lat przez Grupę Media Partner, pod patronatem Ministra Pracy i Polityki Społecznej.

Zarząd Morskiego Portu Gdańsk - jako gospodarz terenu i sekundant sukcesów "DCT" - dzieli radość portowego Partnera. Gratulujemy i wyrażamy przekonanie, że dynamice rozwoju terminalu - który stał się znaną w świecie marką gdańskiego portu - towarzyszyć będzie równie szybki wzrost efektywności ekonomicznej.

Janusz Kasprowicz

Rzecznik Prasowy ZMPG SA

Kamień milowy awansu Portu w Gdańsku

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdańsk

Czytaj więcej: Kamień milowy awansu Portu w Gdańsku11 czerwca 2012 roku przejdzie do historii Portu Gdańsk podobnie, jak daty podjęcia budowy terminalu "DCT", czy wcześniej pirsów węglowego i paliw płynnych. Uroczyste podpisanie przez Marszałka Pomorskiego Mieczysława Struka, Prezydenta Gdańska Pawła Adamowicza, Prezesa Zarządu ZMPG SA Ryszarda Strzyżewicza i Prezesa Zarządu Korporacji Budowlanej "DORACO" Andżelikę Cieślowską aktu erekcyjnego przygotowanego przez Prezesa Spółki z o.o. "Port Północny" Jacka Klimczaka było bowiem ukoronowaniem długich starań ludzi, dla których rozwój portu w Gdańsku jest bezwzględnym priorytetem gospodarczym.

Jesienią 2008 roku belgijska Spółka "Sea-Invest" zainwestowała w większościowy pakiet udziałów Przedsiębiorstwa Przeładunkowo-Składowego "PORT PÓŁNOCNY" Sp. z o.o. Działająca dotąd w 25 portach Europy i Afryki grupa, zatrudniająca ponad 5 tysięcy pracowników, przeładowywała rocznie 120 milionów ton towarów - głównie sypkich i płynnych. Idea zbudowania właśnie w Gdańsku wszechstronnej bazy przeładunkowej dla węgla, rudy żelaza i kruszyw była zatem konkluzją bogatego doświadczenia i doskonałego rozeznania potrzeb obrotu morskiego w tej części świata. Już po niecałych dwóch latach obecności w Gdańsku, wiosną 2010 roku, "Sea-Inwest" (w porozumieniu z obecną w ponad 60 krajach bodaj największą na świecie londyńską "spółką stalową" "Arcelor Mittal") - poprzez Spółki "Port Północny" i "Rudoport" - podpisała z ZMPG SA 30-letnią umowę dzierżawy blisko 80 hektarów obszaru pod budowę terminalu obsługującego dwukierunkową obsługę suchych ładunków masowych. Zawarty w niej zapis o jego uruchomieniu w 2013 roku - wygląda na dzisiaj - będzie uszanowany. Już od tej wiosny zmieniający się każdego dnia krajobraz w rejonie dawnego Pirsu Rudowego uświadamia tempo prac i zakres przedsięwzięcia, którego głównym realizatorem jest gdańska Korporacja Budowlana "DORACO" Sp. z o.o.

Tworzeniu kolejnego oręża gdańskiego portu towarzyszy szerokie zainteresowanie w środowiskach gospodarczych Europy. Refleksja o gdańskim "złotym wieku" i ekonomicznych podstawach związku Hanzy, wróciła wiosną ubiegłego roku, kiedy właściciel Grupy "Sea-Inwest" Philip Van de Vyvere przybył na miejsce przyszłej budowy z Prezydentem Regionu Flamandzkiego i Premierem Flandrii Krisem Peetersem oraz Ambasadorem Raoulem Delcorde. - W Królestwie Belgii - podkreślano wówczas - federacja Flandrii ma największy udział w tworzeniu PKB, a "Sea-Invest" zajmuje czołową lokatę wśród kilkuset budujących wzrost gospodarczy regionu międzynarodowych koncernów i grup przemysłowych. Doceniając perspektywy i wzajemne korzyści, rządy Flandrii i Polski podpisały umowę o szerokiej współpracy już w 1994 roku. W czasie wizyty sformułowany został list intencyjny, deklarujący obustronną wolę powiększenia terenów, które w gdańskim porcie chce zagospodarować belgijska grupa.

Nikt w Gdańsku nie dziwił się zatem przybyciem (jesienią 2011 roku) misji gospodarczej ponad 30 belgijskich firm. Prowadzone - pod egidą agendy rządowej "Flanders Investment & Trade" oraz Gdańskiej Agencji Rozwoju Gospodarczego "Invest-GDA" - bilateralne rozmowy potencjalnych partnerów z obu krajów ujawniły znaczne zainteresowanie właśnie możliwościami transportowymi, oferowanymi przez trójmiejskie porty. Gdańska prezentacja wywołała sporo emocji.

Największy i najdalej wysunięty na wschód, wolny od zalodzenia przez cały rok port południowego Bałtyku, jest bowiem jednocześnie węzłem unijnego drogowo-kolejowego Korytarza VI do Wiednia i Bratysławy. Dysponując setkami hektarów czynnej powierzchni składowej na placach i w magazynach, wciąż ma w ofercie tereny dedykowane nowym zamierzeniom gospodarczym. W głębokowodnej (do 15 metrów) "zewnętrznej" części portu - przyjmuje największe statki pokonujące Cieśniny Duńskie. Wciąż, dla zainteresowanych szerszą wymianą towarową, utrzymuje sporą powierzchnię Wolnego Obszaru Celnego. Przeładowuje paliwa płynne ze statków do 300 tys. DWT, a wśród nich - przy terminalu LPG - gazowce do 40 000 DWT. Przy nabrzeżach węglowych załadować można w Gdańsku 150-tysięczniki, a przeładować - w Basenie Górniczym - statki połowę mniejsze, których zanurzenie nie przekracza 10,2 metra. W dwóch terminalach kontenerowych: DCT i GTK - Gdańsk obsługuje obecnie kontenerowce do 15 500 TEU i 1 500 TEU. Oba terminale dysponują stanowiskami dla kontenerów chłodzonych. Przy innych nabrzeżach portu, wyposażonych m.in. w rampy Ro-Ro, Gdańsk podejmuje drobnicę, kruszywa i materiały sypkie oraz chemiczne w postaci stałej lub płynnej, jak też obsługuje - w ramach "project cargo" - ładunki wielkogabarytowe.

Bliskie rekordowym 30 milionom ton obroty port zawdzięczał w roku 1978 głównie eksportowi węgla i przeładunkom paliw płynnych. Sukces roku 2010 znacznie wsparła obsługa kontenerów w "DCT". Budowie marki gdańskiego portu znakomicie sprzyja dynamika rozwoju tego australijskiego terminalu, ale kolejne sukcesy statystyczne odniesie Gdańsk dzięki rozbudowie potencjału do obsługi importowej relacji ładunków sypkich w terminalu "Sea-Invest". Belgijski potentat obrotu ładunkami masowymi właśnie w Gdańsku postanowił uruchomić swoją europejską centralę. Można się spodziewać, że obok bałtyckiego hubu kontenerowego uruchomimy wkrótce hub masowy, a wmurowanie kamienia węgielnego pod budowę największego na południowym Bałtyku Terminalu Towarów Masowych Sypkich będzie kamieniem milowym awansu gdańskiego portu.

Janusz Kasprowicz

Rzecznik Prasowy ZMPG SA


Notice: Undefined offset: 1 in /home/bogtyc789/websites/www/templates/gk_news/html/pagination.php on line 18

Notice: Undefined offset: 1 in /home/bogtyc789/websites/www/templates/gk_news/html/pagination.php on line 34

Notice: Undefined offset: 2 in /home/bogtyc789/websites/www/templates/gk_news/html/pagination.php on line 34

Notice: Undefined offset: 3 in /home/bogtyc789/websites/www/templates/gk_news/html/pagination.php on line 34