TPL_GK_LANG_MOBILE_MENU
A+ A A-

Jerzy Melaniuk będzie dbał o infrastrukturę gdańskiego portu

Czytaj więcej: Jerzy Melaniuk będzie dbał o infrastrukturę gdańskiego portuRozwój portu i jego infrastruktury technicznej, to zadanie w tysiącletnim Gdańsku szczególnie trudne. Powierzono je inżynierowi, absolwentowi Politechniki Gdańskiej, wieloletniemu nauczycielowi akademickiemu w Instytucie Hydrotechniki PG i wykładowcy Swedish University of Agricultural Science w Uppsala.

Osiągnięcia naukowo-badawcze, docenione szeregiem nagród Rektora Politechniki Gdańskiej, nowy Szef Infrastruktury Portu w Gdańsku weryfikował praktycznie w firmach podejmujących znaczące inwestycje geotechniczne i hydrotechniczne na terenie Polski oraz Niemiec. Pracując dla londyńskiego armatora Mayfair Shipping Limited, miał sposobność poznania oczekiwań stawianych portom przez firmy żeglugowe. W ciągu blisko 40 lat pracy zawodowej, wielokrotnie miał bliski kontakt z portem w Gdańsku. Także ostatnio, kiedy - jako Członek Zarządu Przedsiębiorstwa Eksploatacji Rurociągów Naftowych "Przyjaźń" SA - sprawował nadzór nad inwestycjami, przesyłem ropy i paliw oraz bezpieczeństwem funkcjonowania sieci. Doświadczenie w zarządzaniu dużymi podmiotami gospodarczymi poparł też dyplomem MBA.

 

Prywatnie Jerzy Melaniuk jest gdańszczaninem, żywo interesującym się polityką gospodarczą regionu, urokami natury Pomorza i sportem. Wiele lat społecznie - jako Członek Zarządu i v-ce Prezes - kierował jednym z gdańskich klubów sportowych. Żonaty, dwoje dzieci.

Janusz Kasprowicz Rzecznik Prasowy ZMPG SA

Port Gdańsk: "Dzielimy radość sukcesu naszych Partnerów"

Czytaj więcej: Port Gdańsk: "DCT Gdańsk - największy polski terminal, a zarazem jedyny hub kontenerowy na Bałtyku, obsługujący ponad połowę krajowego obrotu kontenerowego drogą morską - otrzymał tytuł "TERAZ POLSKA". W tegorocznej edycji konkursu, realizowanego po raz 22 przez Fundację Polskiego Godła Promocyjnego, uznano najwyższą jakość usług świadczonych przez naszego portowego Partnera w kategorii "transport morski i przybrzeżny". Niezależni eksperci biznesowi Kapituły Konkursu docenili nie tylko wysiłki załogi "DCT", ale również opinie klientów i kontrahentów terminalu, który otrzymał jednocześnie tegoroczny tytuł Solidnego Pracodawcy Roku 2011 - w konkursie organizowanym od pięciu lat przez Grupę Media Partner, pod patronatem Ministra Pracy i Polityki Społecznej.

Zarząd Morskiego Portu Gdańsk - jako gospodarz terenu i sekundant sukcesów "DCT" - dzieli radość portowego Partnera. Gratulujemy i wyrażamy przekonanie, że dynamice rozwoju terminalu - który stał się znaną w świecie marką gdańskiego portu - towarzyszyć będzie równie szybki wzrost efektywności ekonomicznej.

Janusz Kasprowicz

Rzecznik Prasowy ZMPG SA

Kamień milowy awansu Portu w Gdańsku

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdańsk

Czytaj więcej: Kamień milowy awansu Portu w Gdańsku11 czerwca 2012 roku przejdzie do historii Portu Gdańsk podobnie, jak daty podjęcia budowy terminalu "DCT", czy wcześniej pirsów węglowego i paliw płynnych. Uroczyste podpisanie przez Marszałka Pomorskiego Mieczysława Struka, Prezydenta Gdańska Pawła Adamowicza, Prezesa Zarządu ZMPG SA Ryszarda Strzyżewicza i Prezesa Zarządu Korporacji Budowlanej "DORACO" Andżelikę Cieślowską aktu erekcyjnego przygotowanego przez Prezesa Spółki z o.o. "Port Północny" Jacka Klimczaka było bowiem ukoronowaniem długich starań ludzi, dla których rozwój portu w Gdańsku jest bezwzględnym priorytetem gospodarczym.

Jesienią 2008 roku belgijska Spółka "Sea-Invest" zainwestowała w większościowy pakiet udziałów Przedsiębiorstwa Przeładunkowo-Składowego "PORT PÓŁNOCNY" Sp. z o.o. Działająca dotąd w 25 portach Europy i Afryki grupa, zatrudniająca ponad 5 tysięcy pracowników, przeładowywała rocznie 120 milionów ton towarów - głównie sypkich i płynnych. Idea zbudowania właśnie w Gdańsku wszechstronnej bazy przeładunkowej dla węgla, rudy żelaza i kruszyw była zatem konkluzją bogatego doświadczenia i doskonałego rozeznania potrzeb obrotu morskiego w tej części świata. Już po niecałych dwóch latach obecności w Gdańsku, wiosną 2010 roku, "Sea-Inwest" (w porozumieniu z obecną w ponad 60 krajach bodaj największą na świecie londyńską "spółką stalową" "Arcelor Mittal") - poprzez Spółki "Port Północny" i "Rudoport" - podpisała z ZMPG SA 30-letnią umowę dzierżawy blisko 80 hektarów obszaru pod budowę terminalu obsługującego dwukierunkową obsługę suchych ładunków masowych. Zawarty w niej zapis o jego uruchomieniu w 2013 roku - wygląda na dzisiaj - będzie uszanowany. Już od tej wiosny zmieniający się każdego dnia krajobraz w rejonie dawnego Pirsu Rudowego uświadamia tempo prac i zakres przedsięwzięcia, którego głównym realizatorem jest gdańska Korporacja Budowlana "DORACO" Sp. z o.o.

Tworzeniu kolejnego oręża gdańskiego portu towarzyszy szerokie zainteresowanie w środowiskach gospodarczych Europy. Refleksja o gdańskim "złotym wieku" i ekonomicznych podstawach związku Hanzy, wróciła wiosną ubiegłego roku, kiedy właściciel Grupy "Sea-Inwest" Philip Van de Vyvere przybył na miejsce przyszłej budowy z Prezydentem Regionu Flamandzkiego i Premierem Flandrii Krisem Peetersem oraz Ambasadorem Raoulem Delcorde. - W Królestwie Belgii - podkreślano wówczas - federacja Flandrii ma największy udział w tworzeniu PKB, a "Sea-Invest" zajmuje czołową lokatę wśród kilkuset budujących wzrost gospodarczy regionu międzynarodowych koncernów i grup przemysłowych. Doceniając perspektywy i wzajemne korzyści, rządy Flandrii i Polski podpisały umowę o szerokiej współpracy już w 1994 roku. W czasie wizyty sformułowany został list intencyjny, deklarujący obustronną wolę powiększenia terenów, które w gdańskim porcie chce zagospodarować belgijska grupa.

Nikt w Gdańsku nie dziwił się zatem przybyciem (jesienią 2011 roku) misji gospodarczej ponad 30 belgijskich firm. Prowadzone - pod egidą agendy rządowej "Flanders Investment & Trade" oraz Gdańskiej Agencji Rozwoju Gospodarczego "Invest-GDA" - bilateralne rozmowy potencjalnych partnerów z obu krajów ujawniły znaczne zainteresowanie właśnie możliwościami transportowymi, oferowanymi przez trójmiejskie porty. Gdańska prezentacja wywołała sporo emocji.

Największy i najdalej wysunięty na wschód, wolny od zalodzenia przez cały rok port południowego Bałtyku, jest bowiem jednocześnie węzłem unijnego drogowo-kolejowego Korytarza VI do Wiednia i Bratysławy. Dysponując setkami hektarów czynnej powierzchni składowej na placach i w magazynach, wciąż ma w ofercie tereny dedykowane nowym zamierzeniom gospodarczym. W głębokowodnej (do 15 metrów) "zewnętrznej" części portu - przyjmuje największe statki pokonujące Cieśniny Duńskie. Wciąż, dla zainteresowanych szerszą wymianą towarową, utrzymuje sporą powierzchnię Wolnego Obszaru Celnego. Przeładowuje paliwa płynne ze statków do 300 tys. DWT, a wśród nich - przy terminalu LPG - gazowce do 40 000 DWT. Przy nabrzeżach węglowych załadować można w Gdańsku 150-tysięczniki, a przeładować - w Basenie Górniczym - statki połowę mniejsze, których zanurzenie nie przekracza 10,2 metra. W dwóch terminalach kontenerowych: DCT i GTK - Gdańsk obsługuje obecnie kontenerowce do 15 500 TEU i 1 500 TEU. Oba terminale dysponują stanowiskami dla kontenerów chłodzonych. Przy innych nabrzeżach portu, wyposażonych m.in. w rampy Ro-Ro, Gdańsk podejmuje drobnicę, kruszywa i materiały sypkie oraz chemiczne w postaci stałej lub płynnej, jak też obsługuje - w ramach "project cargo" - ładunki wielkogabarytowe.

Bliskie rekordowym 30 milionom ton obroty port zawdzięczał w roku 1978 głównie eksportowi węgla i przeładunkom paliw płynnych. Sukces roku 2010 znacznie wsparła obsługa kontenerów w "DCT". Budowie marki gdańskiego portu znakomicie sprzyja dynamika rozwoju tego australijskiego terminalu, ale kolejne sukcesy statystyczne odniesie Gdańsk dzięki rozbudowie potencjału do obsługi importowej relacji ładunków sypkich w terminalu "Sea-Invest". Belgijski potentat obrotu ładunkami masowymi właśnie w Gdańsku postanowił uruchomić swoją europejską centralę. Można się spodziewać, że obok bałtyckiego hubu kontenerowego uruchomimy wkrótce hub masowy, a wmurowanie kamienia węgielnego pod budowę największego na południowym Bałtyku Terminalu Towarów Masowych Sypkich będzie kamieniem milowym awansu gdańskiego portu.

Janusz Kasprowicz

Rzecznik Prasowy ZMPG SA

Morskie zwiastuny gdańskiego lata 2012

Czytaj więcej: Morskie zwiastuny gdańskiego lata 2012Mimo obfitości światowej marki atrakcji turystycznych Gdańska i Pomorza Gdańskiego, promocja tych miejsc nie jest łatwym zadaniem dla służb portowych. Ulegając bowiem sile tradycji i zwykłych przyzwyczajeń organizatorów turystyki morskiej oraz agentów statkowych - zainteresowanie zawinięciami do polskich portów nie jest proporcjonalne także do wysiłków służb miejskich. Choć wiadomo powszechnie, że rozwój turystyki morskiej w Polsce wymaga ścisłej współpracy zarządów portów i samorządów portowych gmin oraz wsparcia władz regionalnych.

Zespół portowy Szczecin-Świnoujście gościł w ubiegłym roku jedynie trzy wycieczkowce pełnomorskie. Specyfiką tej Zachodnio-Pomorskiej polskiej bramy na świat jest jednak także możliwość goszczenia jednostek żeglugi śródlądowej. W Gdyni i Gdańsku możemy jedynie pozazdrościć aż 89 ubiegłorocznych wizyt statków rzecznych, które przywiodły do Szczecina niemal 10 tysięcy turystów. W sezonie letnim 2012 port ten przyjął już awizacje 84 takich statków oraz sześciu jednostek morskich. Gdynia przygotowana jest w tym roku na 72 zawinięcia. Rok 2011 był uboższy w wizyty - jedynie 56, ale i tak oznaczało to ponad 78 tysięcy gości przybyłych cruiserami. Agencje turystyczne pamiętają jednak o nabrzeżach tego portu łącznie z ofertą Portu Gdańsk, bo większość wysiadających w Gdyni turystów przewożona jest spod burty autokarami do Starego Gdańska i dalej, do Malborka, czy Warszawy. Gdańsk ma na ten rok tylko 29 potwierdzonych zawinięć pełnomorskich statków wycieczkowych. Większe jednostki będziemy podziwiać przy Nabrzeżu Westerplatte, a pozostałe zacumują w Basenie Władysława IV.

Sezon turystyczny 2012 otworzył w Gdańsku 22 maja 205 metrowy "Albatros", płynący z Kłajpedy do Bremerhaven, którego agent - Morska Agencja Gdynia Sp. z o.o. - w gdańskim porcie od lat czuje się... jak we własnym domu. Niemal równie często Gdańsk gości jednak także wycieczkowce awizowane przez Spółki "MARBALCO", BALTIC GATEWAY", "POLSTEAM", czy "ISS POLAND" lub "BSA". Pływający pod banderą Wysp Bahama "Albatros", już tradycyjnie - jako wierny przyjaciel Gdańska - inauguruje sezon turystyczny w gdańskim porcie. Bywało jednak wcześniej, że korzystanie z reguły: częściej, znaczy taniej - sprzyjało w Gdańsku wizytom większej grupy cruiserów. W rekordowym sezonie roku 2009 - krótkim w naszej szerokości geograficznej, bo trwającym zaledwie cztery miesiące - do Gdańska zawitało 40 wycieczkowców, przywożąc blisko 17 tysięcy turystów. Wtedy też, w geście wzajemnego zrozumienia operatorów nabrzeży, gościny dla 286 metrowej "Arkadii" udzielił "Deepwater Container Terminal Gdańsk". Zwodowana w 1997 roku w stoczni Belfastu 247-metrowa jednostka, warta wówczas 14 milionów funtów angielskich, dająca swym pasażerom komfort przekraczający międzynarodowy system hotelowych "gwiazdek", musiała zawinąć w Gdańsku stosownie bezpiecznie. Wybudowany w zewnętrznej części Portu Gdańsk "DCT" dał takie gwarancje, sygnalizując jednocześnie, że wysunięty w głąb Zatoki Gdańskiej gdański port przyjmie każdy statek, zdolny pokonać Cieśniny Duńskie. Dekady funkcjonowania przed polskimi portami "żelaznej kurtyny" uniemożliwiały nam wizyty komfortowych wycieczkowców, jak "Arkadia", "Costia Pacifica", "Grand Princess", czy "Vision of the Seas" lub "Seven Seas Voyager" albo "Thomson Celebration". Wejście Polski w 2007 roku do układu Schengen ułatwiło odwiedzanie naszego kraju przez cruisery światowej marki. Dla portu w Gdańsku data ta nie oznaczała jednak "łatwego" zaistnienia na szlakach światowej turystyki morskiej. Słynąca jeszcze z przedwojennych "emigracyjnych" rejsów m/s "Batory" Gdynia pozostała w... folderach turystycznych najważniejszym polskim portem pasażerskim w południowym akwenie Bałtyku. I niech Gdynia trwa w nich, ale niech także te same foldery uwzględnią wreszcie walory zawijania statków pasażerskich do nabrzeży gdańskiego portu. Oba bowiem trójmiejskie porty dysponują zbliżonymi możliwościami przyjmowania statków i promów pasażerskich. Oba porty także, współpracując na rzecz obsługi morskiego ruchu turystycznego na Bałtyku, pracują dla rozwoju regionu Pomorza Gdańskiego.

Rzecznik Prasowy ZMPG SA

ESPO 2012 w Sopocie: Perspektywy i bariery rozwoju portów

Czytaj więcej: ESPO 2012 w Sopocie: Perspektywy i bariery rozwoju portówESPO (European Sea Ports Organisation) założona została w 1993 roku. Reprezentuje obecnie ponad 800 portów państw Unii Europejskiej oraz Norwegii, Islandii i Izraela, chociaż w jej pracach nierzadko uczestniczą także obserwatorzy z innych krajów.

Znaczenie tej organizacji dla gospodarki Europy najlepiej uświadamia fakt, iż 90% obrotu towarowego starego kontynentu przechodzi przez 1200 portów w 22 morskich krajach UE. Stały sekretariat ESPO w Brukseli pozwala na bieżąco wpływać na decyzje UE, dotyczące polityki portowej i zapewnić portom pozycję uzasadnioną ich rolą w międzynarodowej wymianie handlowej.

9 maja obradowało w Sopocie Zgromadzenie Ogólne Europejskiej Organizacji Portów Morskich (ESPO), któremu w dwóch następnych dniach towarzyszyła doroczna konferencja tej organizacji. Gospodarzami debaty były wspólnie porty Gdańska i Gdyni. Dwa intensywne dni rozmów, 10 i 11 maja, poświęcono głównie problemom finansowania działalności portowej oraz portowym inwestycjom. Konferencja gościła blisko 250 ekspertów obrotu portowego i reprezentantów zarządów europejskich portów morskich. Mimo reprezentowanej różnorodności rozwiązań prawnych i dysproporcji potencjałów przeładunkowych portów w Europie, ESPO wypracowuje interesującą i wspólną dla nich wizję rozwoju. Dynamika zmian politycznych i gospodarczych podniosła porty morskie do rangi węzłów logistycznych w ramach umacnianej Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T), determinujących wzrost stopy życiowej społeczeństw w państwach dysponujących własnymi portami. Szczególna misja portów w XXI wieku wymaga od władz każdego szczebla, we wszystkich krajach wspólnoty europejskiej, dołożenia wszelkich starań, by umożliwić szybszy rozwój portom o słabszej kondycji i wyrównanie szans konkurowania w obsłudze obrotu towarowego.

Czytaj więcej: ESPO 2012 w Sopocie: Perspektywy i bariery rozwoju portówESPO zapewnia swym członkom silny głos w Unii Europejskiej. Tworzenie wspólnej polityki portowej, opartej na przejrzystych i prostych przepisach, zapewniającej zrównoważony rozwój przy jednoczesnej ochronie lokalnych interesów, jest jednak możliwe dopiero pod warunkiem uzgodnienia pakietu zasad respektowanych przez wszystkie kraje. Ustalenia te dotyczyć muszą zarówno działań wewnątrz struktur portowych, jak i w ich polityczno-gospodarczym otoczeniu.

Konferencja w Sopocie zakończyła swe obrady ogłoszeniem Manifestu, skierowanego do zarządów portów, przywódców państw członkowskich i władz Unii Europejskiej. Usuwaniu barier rozwojowych - podkreślono w nim - sprzyjać ma przede wszystkim zapewnienie zarządom portów autonomii ekonomicznej i racjonalne wspieranie inwestycji. Nie bez znaczenia jest równe traktowanie wszystkich uczestników obrotu portowego - tak odbiorców usług, jak i dzierżawców czy operatorów portowych oraz partnerów inwestycyjnych. Za jeden z najważniejszych czynników ułatwiających zarządzanie portami uznano działania budujące wzajemną życzliwość portów i społeczności lokalnych. Zmiana kultury zarządzania portami oznaczać musi także umożliwienie ich kierownictwom skutecznej kontroli funkcjonowania podmiotów działających na ich obszarze. Dobrą praktyką będzie zatem upraszczanie procedur administracyjnych przy jednoczesnym konsekwentnym egzekwowaniu przestrzegania prawa.

Janusz Kasprowicz

Rzecznik Prasowy ZMPG SA


Notice: Undefined offset: 1 in /home/bogtyc789/websites/www/templates/gk_news/html/pagination.php on line 18

Notice: Undefined offset: 1 in /home/bogtyc789/websites/www/templates/gk_news/html/pagination.php on line 34

Notice: Undefined offset: 2 in /home/bogtyc789/websites/www/templates/gk_news/html/pagination.php on line 34

Notice: Undefined offset: 3 in /home/bogtyc789/websites/www/templates/gk_news/html/pagination.php on line 34