TPL_GK_LANG_MOBILE_MENU
A+ A A-

Chiny potwierdzają zainteresowanie Portem Gdańsk

Czytaj więcej: Chiny potwierdzają zainteresowanie Portem Gdańsk7 sierpnia 2012 roku, w terminalu kontenerowym DCT Gdańsk odbyło się spotkanie z przedstawicielami prowincji Zhejiang w Chinach. Sześcioosobowej delegacji chińskiej przewodził Wang Debao, Zastępca Dyrektora Generalnego Departamentu Transportu Prowincji Zhejiang. Ze strony polskiej w spotkaniu uczestniczył Adam Żołnowski, Starszy Dyrektor ds. Strategii i Relacji Korporacyjnych DCT, Filip Chajęcki, Brand Specialist DCT oraz Julian Skelnik, Dyrektor Biura Współpracy Zagranicznej, Marketingu i Promocji Zarządu Morskiego Portu Gdańsk SA.
Goście interesowali się głównie perspektywami rozwoju Portu Gdańsk oraz możliwościami podjęcia wspólnych inwestycji.

Chińczycy płyną do Gdańska...

  • Kategoria: Port Gdańsk

Czytaj więcej: Chińczycy płyną do Gdańska...... obwieściły media, publikując pierwsze relacje z niedawnej oficjalnej wizyty Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej Sławomira Nowaka w Chinach. W składzie delegacji byli przedstawiciele polskiego sektora transportu lotniczego i kolejowego oraz portów z Prezesem Zarządu Morskiego Portu Gdańsk Ryszardem Strzyżewiczem i szefami DCT Gdańsk.

Celem wizyty było utrwalenie korzystnego wizerunku Polski, jako atrakcyjnej lokalizacji chińskich inwestycji. Spotkania z ministrami transportu, handlu i kolei ChRL otworzyły możliwość zawarcia roboczych porozumień managementów obu stron w sprawie konkretnych wspólnych przedsięwzięć. Temu założeniu odpowiadały m.in. rozmowy prowadzone z kierownictwem Cosco Shipping Line & Cosco Freight Forwarding. Minister Sławomir Nowak wyraził nadzieję, że już w ciągu 2-3 lat można spodziewać się ich finalizowania.

[Powiększenie] COSCO dysponuje 800 oceanicznymi kontenerowcami, które rocznie przewożą 400 mln ton towarów, zawijając do portów w 160 krajach. Gdański Deepwater Container Terminal (DCT) utrwalił już swoje znaczenie dla obsługi rosnącej wymiany handlowej między Chinami i Polską. Świadomość, iż ponad 60% polskiego importu wiedzie z Chin - głównie drogą morską - potwierdza ekonomiczne perspektywy dla firm obsługujących ten kierunek. Rolę Portu Gdańsk uznała ostatnio (25 czerwca 2012) także Komisja Europejska, rozszerzając tzw. Porozumienie SSTL. Port w Gdańsku - jako jedyny polski port morski, obok Shenzhen, Szanghaju, Chongquing i Tianjin oraz Rotterdamu, Felixtowe, Hamburga, Genui i Antwerpii - podjął w efekcie pilotażowy program unijny, usprawniający graniczną odprawę kontenerów. Włączenie Gdańska do projektu zakładającego elektroniczną, wzajemną i wcześniejszą wymianę informacji służb celnych o ładunkach wyeliminuje dublowanie odpraw w porcie docelowym, przyspieszając obsługę kontenerów z Dalekiego Wschodu, a w efekcie podniesie także konkurencyjność naszego portu i zarejestrowanych w Gdańsku linii żeglugowych.

DCT Gdańsk już dziś oferuje unikalne na Bałtyku warunki dla linii oceanicznych, dzięki którym jest dla krajów Europy Środkowej i Rosji bardziej atrakcyjny ekonomicznie, niż porty Europy Zachodniej. Wybudowany za 250 mln euro terminal potwierdził swą dynamiką obrotów sens zwiększenia technicznych możliwości przeładunku kontenerów w Gdańsku. Rangę hubu kontenerowego dla "Europy Bałtyckiej" zyskał głównie dzięki współpracy z Maersk Line, ale interesują się nim także inne światowe linie oceaniczne. Być może właśnie COSCO okaże się znakomitym partnerem do rozbudowy potencjału obsługi kontenerów w gdańskim porcie.

Pokłosiem wizyty Ministra Sławomira Nowaka może być zatem znaczący udział gdańskiego portu w wykorzystaniu zadeklarowanej przez rząd ChRL linii kredytowej wartości 10 mld USD dla chińskich firm chcących inwestować w Europie Środkowej. Szefowie COSCO wizytowali Gdańsk już wcześniej, zapowiadając kolejne rozmowy na jesień 2012. Port chętnie powita partnera, który nie tylko zaangażuje się w rozwój potencjału do przeładunku kontenerów, ale i - na podobieństwo Maerska - zobaczy także sens inwestowania w lądową infrastrukturę dostępową i tworzenie intermodalnych ciągów transportowych, silnie wspieranych funduszami UE.

Janusz Kasprowicz,
Rzecznik Prasowy ZMPG SA

"Innovation" w Porcie Gdańsk

Czytaj więcej: Terminal Promowy u stóp Pomnika Obrońców Westerplatte stał się 31 lipca 2012 świadkiem rzadkiej uroczystości. Na nowo wybudowanym, niezwykle oryginalnym statku do stawiania w morzu wież wiatrowych wciągnięto niemiecką banderę.
Ten dzień był podwójnym sukcesem gdańskiej spółki stoczniowej "CRIST". Zakończenie kontraktu na tak szczególną jednostkę z pewnością wypromuje w świecie markę stoczni, której status - niemal w tej samej chwili - uznany został przez Komisję Europejską. Działająca na terenie Portu Gdańsk od ponad 20 lat firma, kupiła w 2010 roku - ze wsparciem finansowym ARP - istotne składniki majątku Stoczni Gdynia. Po długich analizach Bruksela uznała wreszcie, iż pożyczka ta nie stanowiła "pomocy państwa" w rozumieniu unijnych przepisów. "CRIST" może więc wreszcie zająć się wyłącznie dyskontowaniem swojego potencjału.
Stocznia, będąca dzieckiem dwóch inżynierów budowy okrętów Ireneusza Ćwirko i Krzysztofa Kulczyckiego, specjalizowała się dotąd w budowie tzw. jednostek technicznych. Wykorzystywała tym samym niszę nie leżącą w priorytecie zainteresowań potentatów stoczniowych z Dalekiego Wschodu. Znalazła już uznanie armatorów krajowych, ale i w Holandii, Niemczech, Norwegii, Danii, Francji, Finlandii, Islandii, czy USA. Nie miała jednak tak spektakularnego zadania, jak zlecenie od HGO Infra Sea Solutions (wspólnego przedsięwzięcia niemieckiego koncernu budowlanego Hochtief i belgijskiej spółki GeoSea). "Heavy Lift Jack Up Vessel Innovation" to połączenie statku hydrotechnicznego wyposażonego w system dźwigowy mogący unieść ładunek ważący 1,5 tysiąca ton i platformy wiertniczej z lądowiskiem dla helikopterów. Ma 147 metrów długości i 42 metry szerokości. Długość nóg zapewnia mu możliwość pracy na wodach o głębokości do 50 metrów. Takie parametry pozwolą załodze "Innovation" stawiać w ciągu roku nawet 40 coraz bardziej popularnych turbin wiatrowych.
Stocznia "CRIST" podjęła już realizację podobnej, kolejnej jednostki do stawiania i obsługi farm wiatrowych dla tego samego armatora. "Vidar" ma być gotowy w przyszłym roku.

Rzecznik Prasowy ZMPG SA

Jerzy Melaniuk będzie dbał o infrastrukturę gdańskiego portu

Czytaj więcej: Jerzy Melaniuk będzie dbał o infrastrukturę gdańskiego portuRozwój portu i jego infrastruktury technicznej, to zadanie w tysiącletnim Gdańsku szczególnie trudne. Powierzono je inżynierowi, absolwentowi Politechniki Gdańskiej, wieloletniemu nauczycielowi akademickiemu w Instytucie Hydrotechniki PG i wykładowcy Swedish University of Agricultural Science w Uppsala.

Osiągnięcia naukowo-badawcze, docenione szeregiem nagród Rektora Politechniki Gdańskiej, nowy Szef Infrastruktury Portu w Gdańsku weryfikował praktycznie w firmach podejmujących znaczące inwestycje geotechniczne i hydrotechniczne na terenie Polski oraz Niemiec. Pracując dla londyńskiego armatora Mayfair Shipping Limited, miał sposobność poznania oczekiwań stawianych portom przez firmy żeglugowe. W ciągu blisko 40 lat pracy zawodowej, wielokrotnie miał bliski kontakt z portem w Gdańsku. Także ostatnio, kiedy - jako Członek Zarządu Przedsiębiorstwa Eksploatacji Rurociągów Naftowych "Przyjaźń" SA - sprawował nadzór nad inwestycjami, przesyłem ropy i paliw oraz bezpieczeństwem funkcjonowania sieci. Doświadczenie w zarządzaniu dużymi podmiotami gospodarczymi poparł też dyplomem MBA.

 

Prywatnie Jerzy Melaniuk jest gdańszczaninem, żywo interesującym się polityką gospodarczą regionu, urokami natury Pomorza i sportem. Wiele lat społecznie - jako Członek Zarządu i v-ce Prezes - kierował jednym z gdańskich klubów sportowych. Żonaty, dwoje dzieci.

Janusz Kasprowicz Rzecznik Prasowy ZMPG SA

Port Gdańsk: "Dzielimy radość sukcesu naszych Partnerów"

Czytaj więcej: Port Gdańsk: "DCT Gdańsk - największy polski terminal, a zarazem jedyny hub kontenerowy na Bałtyku, obsługujący ponad połowę krajowego obrotu kontenerowego drogą morską - otrzymał tytuł "TERAZ POLSKA". W tegorocznej edycji konkursu, realizowanego po raz 22 przez Fundację Polskiego Godła Promocyjnego, uznano najwyższą jakość usług świadczonych przez naszego portowego Partnera w kategorii "transport morski i przybrzeżny". Niezależni eksperci biznesowi Kapituły Konkursu docenili nie tylko wysiłki załogi "DCT", ale również opinie klientów i kontrahentów terminalu, który otrzymał jednocześnie tegoroczny tytuł Solidnego Pracodawcy Roku 2011 - w konkursie organizowanym od pięciu lat przez Grupę Media Partner, pod patronatem Ministra Pracy i Polityki Społecznej.

Zarząd Morskiego Portu Gdańsk - jako gospodarz terenu i sekundant sukcesów "DCT" - dzieli radość portowego Partnera. Gratulujemy i wyrażamy przekonanie, że dynamice rozwoju terminalu - który stał się znaną w świecie marką gdańskiego portu - towarzyszyć będzie równie szybki wzrost efektywności ekonomicznej.

Janusz Kasprowicz

Rzecznik Prasowy ZMPG SA


Notice: Undefined offset: 1 in /home/bogtyc789/websites/www/templates/gk_news/html/pagination.php on line 18

Notice: Undefined offset: 1 in /home/bogtyc789/websites/www/templates/gk_news/html/pagination.php on line 34

Notice: Undefined offset: 2 in /home/bogtyc789/websites/www/templates/gk_news/html/pagination.php on line 34

Notice: Undefined offset: 3 in /home/bogtyc789/websites/www/templates/gk_news/html/pagination.php on line 34